Интервю

Любомир Христов: Метрото е стимул за развитие на София

Рехабилитираме не само главните булеварди, но и по-малките улици

Свилена Гражданска Г-н Христов, днес се открива продължението на първата метролиния от „Младост 1” до Бизнес парк „София“. Какво се промени при строителството на подземната железница у нас и какво предстои от тук нататък? Последните няколко години доста се каза за метрото и за ползите от него. Считам, че и хората се увериха сами в тях. Факт е, че успяхме с колегите от „Метрополитен“ ЕАД в рамките на последните 5 години да реализираме значителен напредък по изграждането му в София. Втората линия на много от нас вече ни се струва като даденост, а не беше толкова отдавна времето, когато тя се строеше и се пусна в експлоатация. Бързо се свиква вероятно с хубавите неща. За хората е по-удобно да използват метрото. Дори няма да повтарям ползите от него – скъсено време за пътуване, намалено замърсяване на въздуха и избягване на трафика. Подземната железница освен всичко друго е добър стимул за развитието на града. В райони, в които се реализира, без още да е пусната в експлоатация, наоколо започва да се развива прилежащата зона. Строят се жилищни и офис сгради. Така че освен преките ползи за придвижването и подобряването чистотата на въздуха, има и други ползи от метрото. Рехабилитират се и се изграждат наново цели булеварди и се модернизира прилежащата им площ – тротоари, озеленяване и осветление, което е изключително важно за районите. Факт е, че добрият и удобен обществен транспорт се оценява в национален и световен мащаб когато се правят класациите за качеството на живот в различните градове. София беше определена за най-добрия град за живеене у нас. Един от основните критерии са подобрените условия за придвижване. Не трябва да се забравя и тласъкът, който може да получи местната икономика от строителството на метрото. Участъкът от „Младост 1” до Бизнес парк „София“ ще обслужва голям жилищен район. Ще се намали трафикът по бул. „Александър Малинов“, който ще е с по три ленти във всяка посока. Около 10 хил. души работят във и около Бизнес парка и от двете страни на Околовръстния път. Създадени са зони за забавления и търговски центрове. Така че действително ще има много сериозна полза от пускането на този участък. Паралелно с това работим и по реализацията на третата метролиния. Средствата са договорени с Управляващия орган на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. Проектът е готов. В момента текат градоустройствени процедури и се провежда обществената поръчка за избор на строител, за да може в края на тази година да започне изграждането на централния участък. Започна активният строителен сезон. С ремонтите на кои булеварди стартирахте и колко средства са отделени за целта? Общата стойност на инвестиционната програма за 2015 г. е около 100 млн. лв. В средата на март стартирахме с последния етап на пешеходната зона на бул. „Витоша“, а от петнайсетина дни рехабилитираме бул. „Цариградско шосе“. Обновяването на ключовия булевард е разделено на няколко етапа с различни елементи на организация на движението. Стараем се да не спираме напълно трафика. В момента се изпълнява фазата, която е между Околовръстния път на София и моста над р. Искър. Ремонтираме южните платна на участъка. В началото на юни планираме да започнем реконструкцията на следващата част от бул. „Цариградско шосе“, която е изключително натоварена – от моста над алея „Яворов“ до IV км. По това време ще стартираме и обновяването на бул. „Витоша“ – от бул. „Патриарх Евтимий“ до входа на Южния парк, като ще подменим и релсовия път. Това е нещо, което в последните години ни липсваше като инвестиции – обновяването на трасетата на електротранспорта. В голямата си част те са амортизирани и се нуждаят от цялостна рехабилитация. За програмния период 2014 – 2020 г. планираме значителни средства по линия на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) в този сектор. Все още се уточняват правилата на програмата. Надявам се да получим 50 млн. евро. Не можем обаче да разчитаме само на европейските средства. Трябва да имаме и собствен принос за реализацията на мащабните проекти и модернизацията на София. Именно по тази причина имаме заложени 4 – 5 големи обекта, свързани с подмяна на релсовия път и контактната мрежа, които ще бъдат финансирани от бюджета на Столичната община – бул. „Джеймс Баучер“, бул. „Дондуков“, ул. „Козлодуй“. При ремонта на Руски паметник планираме да направим първото трасе със затревена трамвайна линия. Въпреки че е сравнително кратко, то ще е визуален пример как възнамеряваме да изглежда целият участък в района. В рамките на проекта, който се разработва, за рехабилитацията на линията по бул. „Цар Борис III“ от „Княжево” до Съдебната палата, в участъка между Руски паметник и площад „Македония“, ще създадем пешеходна зона с малко парково пространство. Зелената линия ще допринесе за намаляване на шума и на вибрациите. Това са проекти, които планираме да финансираме със собствени средства. Така ще осигурим необходимата модерна инфраструктура за новите трамваи, които също ще бъдат финансирани по „ОПРР 2014 – 2020“. Кои са другите ключови обекти, които ще се обновят през тази година? В момента тече проектирането на ул. „Козлодуй“. Когато приключим с тази задача, ще можем да знаем кога ще започне изпълнението. През тази година ще стартира и строителството на естакадата на бул. „България“ и бул. „Акад. Ив. Евст. Гешов“. Началната дата на дейностите зависи от това, кога ще приключи ремонтът на Руски паметник и планираното разширение на бул. „Черни връх“. В момента знаете, че се изпълнява конструкцията на метростанцията при кръстовището на ул. „Сребърна“ и бул. „Черни връх“. Извършваме отчуждителните процедури и е готов проектът за разширение на бул. „Черни връх“ – от кръстовището с ул. „Сребърна“ до Околовръстния път на София. Това е последният етап от изпълнението на проекта – Телевизионната кула, естакадата на Семинарията, пробива покрай болница „Токуда“. Целта е да се получи цялостна пътна връзка от Околовръстния път на столицата до гара Подуяне, съответно и с бул. „Ботевградско шосе“. Опитваме се да не затворим изцяло и да не затрудним движението във всички зони на града. Планираме основните ремонтни и строителни дейности да бъдат през една, за да може да има успоредни алтернативи за движение, т.е. в момента се работи по бул. „Черни връх“, а бул. „България“ се запазва като възможност за трафика, обновява се бул. „Цариградско шосе“, така че шофьорите могат да ползват бул. „Шипченски проход“ и т.н. В момента текат обществени поръчки, за да можем догодина да обновим останалите булеварди и улици, като например бул. „Искърско шосе“. Ако се погледне картата на града, се вижда, че ще ремонтираме големите булеварди, разположени лъчеобразно, през един. Разбира се, доста по-малки улички и около 20 моста също ще бъдат рехабилитирани през тази година. Сред тях е и съоръжението в „Захарна фабрика“. Приключваме процедурата за избор на изпълнител за реконструкцията на бул. „Владимир Вазов“, където има общо 9 моста в тежко състояние и е задължително да започнем максимално бързо техния основен ремонт. Има ли други обществени поръчки, които текат в момента? Сред останалите например е тази за ул. „Монтевидео“. Това е много важен обект. Ще се рехабилитара участъкът в жк „Овча купел 2“, който е в доста тежко състояние – има пропадания на конструкцията, амортизиран е износващият пласт и т.н. Планираме разширение на булеварда около Нов български университет. Там липсват тротоари и осветление. Необходима е цялостна реконструкция. Ще направим малко кръгово движение на кръстовището с ул. „Боряна“, която също ще бъде обновена. В очакване сме на изпълнението на проекта за изграждане на канализация в жк „Овча купел“ – старата част, където след реализацията му ще построим и обновим улиците в района. Там има сериозен проблем със състоянието на уличната мрежа поради факта, че не са приложими регулациите. Районната администрация работи по уточняването на апликационната форма с Министерството на околната среда и водите по отношение финансирането на проекта за канализация. Това може би е единствената причина, поради която до момента улиците в тази част на жк „Овча купел“ са в тежко състояние. Ясно е за всички, че е неразумно да асфалтираме и като започне изпълнението на ВиК проекта, да се унищожи пътната настилка. Тръжна процедура върви и за ул. „Богатица“. Тя е много важен обект за район „Лозенец“. Планираме нейното изпълнение да започне, след като приключат строителните работи около болница „Токуда“ и метростанция „Сребърна“, защото тя в момента е една алтернативна връзка за значителна част от „Лозенец“. Ако стартираме сега работа по нея, ще блокираме хората, които живеят и работят в този район. В момента, в който приключат едните дейности, ще започнем с другите. Какво се предвижда в третия етап за обновяване на бул. „Витоша“? В голяма степен той е аналогичен на изпълнените до момента две фази – изграждане на подземни мрежи. Водопроводите и канализацията бяха изпълнени през 2013 г. Предстои полагане на декоративната настилка, реализация на големи цветарници с интегрирани в тях пейки. Ще се извърши подмяна на осветлението. В момента колегите доработват техническия проект във връзка с нашето намерение да поставим ограничителни елементи, които да възпрепятстват навлизането на автомобили по цялото протежение на пешеходната зона по булеварда – от бул. „Пат­риарх Евтимий“ до ул. „Алабин“. Това се налага, тъй като въпреки въведената забрана за преминаване на автомобили и знаците, които са поставени, има не един или два случая на недобросъвестни шофьори, навлизащи с колите си там. Те застрашават живота и здравето на пешеходците. За съжаление в годините сме свидетели на не едно или две трагични пътнотранспортни произшествия в страната именно от подобен тип поведение. Планираме да бъдат поставени колчета и специални елементи на всяка една от преките, по която има напречно автомобилно движение. Ще изградим и хидравлични колчета, потъващи в земята, за да може да се осигурява достъп при необходимост на специализирана техника – пожарна, медицинска, полицейска и т.н. Не на последно място движението на автомобили в зоната води до влошаване на настилката. Проектно и фактически тя се изпълнява за пешеходно движение, а не за тежко автомобилно, съответно навлизането на коли по нея нанася доста щети. През тази пролет те бяха възстановени от изпълнителя в рамките на гаранцията, което не е решение на въпроса. Ще продължите ли с ремонтните дейности и по малките улички? През тази година в капиталовата програма са заложени 12 улици за цялостно изграждане. Има няколко обекта, по които от две години работим за проектирането им. По-голямата част от тях нямаха канализация. Търсихме решения за отводняване на улиците. Такава е например ул. „Княжевска“, която е връзка между кварталите „Княжево” и „Горна баня”. Там живеят доста хора и улицата е много натоварена. Същевременно тя се намира в част от града, където няма изградена канализация, нямаме системи за отводняване, т.е. ключовият проблем са водите. В крайна сметка е намерено техническо решение и проектът е готов. В момента сме в процедура за избор на изпълнител и планираме през това лято да реализираме проекта, както и на всички останали улици. Освен това в рамките на текущия ремонт ще осъществим цялостно асфалтиране на по-малки улички. Ще обновим тротоарите или ще изградим такива. Това е много важен според мен приоритет, по който смятам, че трябва да продължаваме да работим. Въпреки инвестициите, които всяка година се влагат в тротоари, на много места този проблем е сериозен. Истината е, че уличната мрежа е много голяма – около 3500 км, което изисква един доста сериозен финансов ресурс за цялостната рехабилитация. Въпреки това се стремим пое­тапно във всички части на София да инвестираме в ремонт и изграждане на тротоари. Докъде стигна изборът на нови фирми за поддръжка на уличната мрежа? Готови сме. Имаме обжалвания за две от зоните. Първата обхваща районите „Витоша“, „Лозенец“, „Средец“ и „Триадица“. Там посоченият изпълнител е „Трейс Груп Холд“ АД. За следващата зона, включваща районите „Искър“, „Слатина“, „Кремиковци“, е ДЛВ ЕООД. Очаквам решение на съответните органи. За останалите четири територии нямаме затруднение. За районите „Овча купел“, „Банкя“, „Красна поляна“ и „Красно село“ отговаря „ПСТ Груп“ ЕАД, за „Люлин“, „Възраждане“, „Илинден“, „Надежда“ и „Връбница“ – консорциум „Амфисия“, за „Оборище“, „Сердика“, „Подуяне“ и „Нови Искър“ – „Пътища и съоръжения” ЕАД. За последната зона – „Панчарево“, „Младост“, „Студентски“, „Изгрев“, е избрано „ГБС Инфраструктурно строителство” АД. Стартира работа по линия на текущия ремонт там, където няма обжалвания. Скоро ще имаме окончателно решение и съвсем спокойно във всички райони фирмите ще започнат дейност. Програмите са изготвени. Районните администрации възлагат обектите. След тежката зима и обилните снеговалежи действително на някои места, където не е правен цялостен ремонт, се появиха отново дупки и в момента се съсредоточаваме върху тях. Каквото и да говорим, истината е, че трябва да се изпълнява пълно обновление, а не работа на парче. Факт е, че където е реализиран цялостен ремонт през последните години, в тези участъци нямаме никакви проблеми. Там, където не са рехабилитирани настилките напълно в рамките на последните 15 – 20 години, всяка година се отварят дупки. Именно поради тази причина решихме и започнахме с програмата за цялостна рехабилитация, за да решим генерално въпроса по основните улици и да могат средствата, които ежегодно се инвестират в изкърпването им, да се насочат към малките. Действително е важно по основните пътни артерии настилката да бъде здрава, да няма дупки и да не създава проблеми на шофьорите, но заедно с това не трябва да забравяме хората, които ежедневно излизат за работа, и пред домовете им не може да има проблеми. Малките улички са изключително важни. Именно тук смятам, че ще съсредоточим работата както през тази, така и през следващите години. Какви са плановете Ви за развитие на велоалеите в София? Има одобрена програма от Столичния общински съвет. Дискусионен е въпросът, къде трябва да бъдат разполагани велоалеите – на тротоарите или на пътното платно. Първоначално проектите, които изпълнявахме, ситуираха трасетата на тротоарите. Във времето и част от организациите, които се занимават с тематиката, изразяваха мнение, че е по-удобно, включително и за велосипедистите, да се движат по пътното платно. Трябваше ни време и като общество да узреем и да свикнем с факта, че има и по-уязвими участници в движението. През последните две-три години се наблюдава увеличение броя на велосипедистите в столицата. Смятам, че ситуацията както по отношение на безопасността, така и по отношение на инфраструктурата се подобрява. Така че някои от трасетата вече се проектират и на пътните платна. През тази година планираме в част от централната градска зона да бъдат обозначени велоалеи - например по-големите булеварди, които са в процес на основна рехабилитация. Така че да можем да напреднем значително с развитието на мрежата. Това е въпрос на допълнителни инвестиции. Целта ни е в рамките на няколко години да покрием една значителна част от София с трасета за колоездачите. Една от новите инициативи на Столичната община е обновлението на осветлението. Темата е изключително важна. През изминалата година започна да се изпълнява един значим проект в тази сфера. Това е може би най-голямата инвестиция, която е правена в последните десетилетия в сферата на уличното осветление. Над 3 млн. евро са вложени в подмяна на осветителни тела в зона „Широк център”. В рамките на тази година предстои да се изпълни изцяло подмяната по бул. „Цариградско шосе“, в „Дружба“ и в „Банкя”. Освен безспорната полза, свързана с намаляването на консумацията на електроенергия, значително се подобрява и осветеността на тези зони. През тази година за целта са заложени около 2 млн. лв. в бюджета на София. Тези средства са крайно недостатъчни по наша оценка. Системата за улично осветление е изграждана в столицата основно през 70-те години на ХХ в., когато е имало значително строителство на големите жилищни квартали. Оттогава всъщност тече процес на поддръжка със силно ограничено финансиране. Дори през 90-те години, когато икономическото положение в страната, съответно и в града, не е било добро, са предприемани мерки на частично изключване на съоръжения и премахване. Средствата са били насочвани за други нужди. Сега се налага да изграждаме осветление на места, където е било унищожено. Поставяме съоръжения в зони, които са били предмет на масово жилищно строителство, например „Манастирски ливади“, „Малинова долина“ и др. Подготвяме една цялостна програма за значителни инвестиции в сферата за следващите години, тъй като това, коментирахме го с кмета на Столичната община Йорданка Фандъкова, ще е един от основните ни приоритети.