Интервю

Инж. Лазар Лазаров: АПИ е един от най-големите инвеститори в пътни проекти

Предизвикателството при АМ „Марица“ и „Струма“ е за строителите

Агенция „Пътна инфраструктура“ традиционно и логично е един от най-големите инвеститори на пътни проекти в страната. Радвам се, че сме се събрали на този форум, за да начертаем перспективите и предизвикателствата през новия програмен период, защото е необходимо да имаме обща визия по темата. Преди да започна да говоря за настоящите проекти, искам ретроспективно да спомена обектите, които сме завършили или ще приключим до края на годината. Един от тях е автомагистрала „Тракия“. Знаете, че дълги години държавата нямаше изпълнен аутобан. С построяването на лот 2, 3 и 4 на АМ „Тракия“ - с обща дължина близо 117 км, беше свързана отсечката между София и Бургас и пътуването до морето стана много по-бързо и удобно. Забравихме дългите задръствания около Нова Загора, Сливен и Стара Загора. Там имахме и големи проблеми по отношение на безопасността. Хубавото е, че трасето е готово и се ползва безпрепятствено от всички. Успяхме да изградим и два лота от АМ „Струма“ – 1 и 4. През лятото беше пуснат и участъкът от Сандански до ГКПП - Кулата. Видяхме колко голяма е необходимостта от магистрала по това направление. За всички нас бе ясно, че пропускателната способност на стария път не е достатъчна. Получаваха се огромни задръствания, които не са приятни за никого. Друг важен проект, който успяхме да приключим, бе лот 2 на АМ „Марица“. Тя се явява транспортен коридор, свързващ Близкия изток със Западна Европа. Oчакваме в края на октомври да бъде завършена и цялата автомагистрала. В момента на 70% е положен асфалтът по трасето, а всички големи съоръжения вече са готови. Специално искам да отбележа, че в района на Свиленград рехабилитирахме пътя благодарение на средства, отпуснати от бюджета на държавата. Все още лявото платно там се нуждае от ремонт, тъй като настилката не е сменяна повече от 30 години. Аналогична е ситуацията с лот 2 на АМ „Струма". Оказа се, че част от първоаначално избрания маршрут преминава през нерегистрирано свлачище. Дори и с нанесените промени се налага слагането на укрепителни съоръжения от страна на строителя. По Оперативна програма „Транспорт 2007 - 2013“ беше направен къс, но важен участък от АМ „Хемус“, който свързва Околовръстното шосе на София с началото на магистралата при село Яна. По този начин се избегнаха преминаванията през населените места като Долни и Горни Богров. Знаете какви проблеми имаше там с трафика дълги години. Относно трасето на магистралата искам да отбележа и изградените няколко участъка на аутобана край Шумен. Те не бяха с голяма дължина, но там се построи важен пътен възел, който свързва транспортните потоци, генерирани от вътрешността на страната. Със средства по ОПТ завършихме и няколко обхода, част от Коридор 9 – Кърджали – Подкова, и обходния път на Враца. Всички тези обекти са от изключително голяма важност за пътуващите в страната и аз се радвам, че те бяха реализирани. Към настоящия момент продължава работата по АМ „Марица“ и „Струма“. И двата проекта са приоритетни за България. Предизвикателството там е за строителите, защото сроковете за изграждане на отсечките са изключително къси, а трудностите - много. Метеорологичните условия през последните години не бяха типичните за нашия регион и имаше големи количества дъждове и в едната, и в другата част на България, но въпреки това искам да изразя задоволството си от неспирната работа по обектите. В периода 2014 - 2020 г. основният финансов ресурс по Оперативна програма „Транспорт“ ще бъде прехвърлен към завършването на магистрала „Струма“. Както вече казах, нейното построяване е един от приоритетите на държавата. Естествено, ако успеем да спестим средства, те ще отидат за реализирането на тунела под връх Шипка и изграждането на прилежаща инфраструктура към него. Агенция „Пътна инфраструктура“ е направила и няколко проекта, които ще търсят финансиране чрез заемни средства. Предполагам, че в крайна сметка решението ще е тези обекти да бъдат изградени със заем от Европейската инвестиционна банка. Става дума за направленията, минаващи през Стара планина. Благодарение на тяхното реализиране ще бъде решен проблемът с транспортната инфраструктура по няколко важни международни коридора. Сред основните е този до Дунав мост при Русе. Очакваме, че и от румънска страна ще се подходи по същия начин, за да има свързаност и удобство за хората. Транспортните инфраструктури от двете страни на моста са почти аналогични. Надявам се в следващите няколко години това да бъде променено. Смятам, че ще се случи, защото по време на среща на министрите на транспорта от региона стана ясно, че има желание над р. Дунав при Русе да бъде изграден втори мост успоредно на първия, който да поеме големия трафик. Следващите ни усилия трябва да са насочени по това направление. За целта е необходимо да помислим за изграждането на отсечката от Велико Търново до Русе. Идейното проектиране е възложено. Очакваме след него да пристъпим към същинското строителство. Има голяма възможност трасето в този участък да бъде реализирано на няколко етапа. Други приоритетни проекти за периода 2014 – 2020 г. са скоростният път Видин – Ботевград, АМ „Калотина“, изграждането на втория участък от Западната дъга и разширяването на последните два участъка от път II-18 Софийски околовръстен път - от бул. „Бъкстон“ до АМ „Люлин“ и от п.в. Младост до АМ „Тракия“. През новия програмен период по ОП „Региони в растеж“ ще бъдат рехабилитирани над 665 км пътища за близо 380 млн. лв.