Интервю

Йорданка Фандъкова: Продължаваме с реализацията на стратегическите проекти на София

Заедно с КСБ и в. „Строител“ работим и по откриването на съвместна изложба за обектите, изпълнени в града

Свилена Гражданска Г-жо Фандъкова, в края сме на януари. Какви са основните задачи на Столичната община през следващите месеци? През 2016 г. продължаваме с изпълнението на стратегическите проекти за развитие на столицата и приоритетите на София, за да се превърне в зелен град. Целта ни е да осъществим зелени политики чрез всички обекти и идеи, които реализираме, за да постигаме устойчиви резултати за подобряване на качеството на въздуха, пестенето на енергия и опазването на околната среда. Поетапните приоритети в последните години, които залагаме и в бюджет 2016, са транспорт, инфраструктура, инвестиции в добра среда в училищата и детските градини и повече вложения в чистотата. Увеличаваме средствата за поддържане на междублокови пространства и миенето на улиците - от 2 - 3 пъти годишно на 12 - 13 пъти. 5,5 млн. лв. сме заложили за довършване на ремонта на парка на НДК, за осветление в части на Южен и Западен парк и планираме да залесим 300 дка пустеещи земи. Предвиждаме повече пари за разширяване на състава на общинска полиция и на системата за видео наблюдение – това са приоритетни задачи в настоящата ситуация в международен план. Имаме готовност да разширяваме видео наблюдението в райони, където гражданите усещат несигурност заради установяването на имигранти. Това става в координация с органите на Министерството на вътрешните работи. През тази година планираме разширение на видео наблюдението в парка на Военна академия, Борисовата градина, Северен парк, подлезите на бул. „Цариградско шосе”, подлеза „Чавдар“, на детски площадки и още 43 детски градини в „Панчарево“, „Витоша“, „Илинден“, „Люлин“, „Искър“, „Красно село“ и „Средец“. Продължаваме инвестициите в културно-историческо наследство. Нов акцент през тази година е увеличаването на средствата за подпомагане на детско-юношеския спорт. София беше избрана за европейска столица на спорта през 2018 г. и използваме този повод, за да инвестираме в инфраструктура и насърчаване на масовата физическа активност. Бюджет 2016 г. е 1,2 млрд. лв., а капиталовата програма е в размер 380,9 млн. лв. Собствените приходи са 589 млн. лв., което е със 7 млн. лв. повече спрямо 2015 г. Успяхме да постигнем 95% изпълнение на приходната част през миналата година и събрахме 36 млн. лв. повече. Един от ключовите обекти ще е третата линия на метрото. Започнахме строителството на централния участък от третия лъч на метрото. Това са първите 7 км със 7 метростанции от „Малък градски театър зад канала“ до „Красно село“. Внимателно подготвихме временната организация на движение по трасето Орлов мост, бул. „Патриарх Евтимий" и ул. „Граф Игнатиев", НДК, ул. „Георги Софийски", бул. „България" и „Красно село“. Изготвили сме точен график за всяка една от дейностите. Временната организация на движение ще бъде за година-година и половина, докато приключи наземното строителство, затова съобразяваме всички други ремонти в централна градска част. Затова и отлагаме например реконструкцията на бул. „Дондуков“, с която сме напълно готови. Започна процедурата за избор на изпълнител и на още една станция - на бул. „Владимир Вазов". Очаквам до края на годината да изберем изпълнител и на 4-те станции в район „Овча купел“ до Околовръстния път. Осигурихме финансиране за всички тези 12 станции. С третата линия ще осигурим достъп до подземната железница на 500 хил. души и ще включим в системата на метрото и големи квартали като „Овча купел", „Красно село", „Стрелбище", „Белите брези", „Хаджи Димитър", „Левски". В края на 2016 г. ще започне строителството на депото за обслужване и ремонт на метровлаковете. На третата линия се предвиждат стъклени защитни преградни стени, които се отварят след спиране на влака на съответната станция и се затварят преди неговото потегляне. В средата на годината ще сме готови с разширението на втората линия на подземната железница до кв. „Хладилника“, с което още 25 хил. души ще ползват този най-бърз и екологичен транспорт. Кои ще бъдат ключовите булеварди, предвидени за ремонт през следващите месеци? Продължаваме с реконструкцията на основни улици и булеварди по програмата за възстановяване на базовата инфраструктура. Предвиждаме доизграждане на ул. „Обиколна“ от бул. „Копенхаген“ до бул. „Цветан Лазаров“, строителството на бул. „Монтевидео” от бул. „Никола Петков“ до бул. „Линкълн“, ремонт на бул. „Владимир Вазов”, включително 9-те моста, завършване на реконструкцията на бул. „Витоша“ от ул. „Гургулят“ до ул. „Бяла черква“, заедно с трамвайното трасе. Заложили сме и ремонт на ул. „Козлодуй“ от бул. „Мария Луиза“ до ул. „Индустриална“, заедно с трасето на трамвая и реконструкция на ул. „Богатица“. Планираме обновяване на 8 мостови съоръжения в различни райони, като моста по ул. „Даскал Стоян Попандреев“, 3 - в Доброславци, Локорско, друг в Нови Искър, мост по пътя за с. Кривина. Колко по-навътре планирате да навлезете в кварталите? 05В последните години приоритетно инвестирахме в цялостно възстановяване на основните булеварди, по които минава голяма част от трафика. Резултатите се виждат и усещат от гражданите и ни дават възможност вече да насочим инвестиции и към кварталните улици. Ремонтите им, заедно с възстановяване на тротоар и модернизацията на уличното осветление, са новият приоритет в работата ни в следващите години. Районните кметове имат важната задача да направят адекватни програми, които отговарят на натовареността на улиците и тяхното моментно състояние. Залагаме 10,8 млн. лв. за основен ремонт и изграждане на улици. Отделно за поддържане на уличната мрежа отделяме 34 млн. лв., което е с 10 млн. повече спрямо 2015 г. Как виждате реализацията на Вашия приоритет „Зелена София“? Столицата има потенциал да се развива като зелен град и това да бъде част от капитала ни. Затова зелените политики в последните години са част от всички проекти, които изпълняваме. Преди два месеца на среща на лидерите в Париж кметовете на големите градове в света поехме конкретни ангажименти за намаляване на вредните емисии. За успеха на екологичните политики най-важно е да привлечем гражданите като партньори. В сферата на транспорта са огромна част от мерките, които залагаме. Намалихме със 75 000 т/годишно вредните емисии с пускането на втората линия на метрото и разширяването на първата. С третата линия очакваме да спестяваме над 90 хил. т годишно вредни емисии. С подземната железница намаляваме и трафика в районите, до които стига. Както с метрото, така и с модернизацията на автобусите, тролейбусите и трамваите целим повече хора да предпочитат градския транспорт за всекидневните си пътувания и така да се редуцира използването на лични автомобили за придвижване. Започнахме най-мащабната модернизация на градския транспорт – доставихме 126 нови автобуса, вече сме готови да получим още 110 и подготвяме поръчката на още 30 с пари, които успяхме да спестим от обществената поръчка. Обновихме голяма част от тролеите и от това спестяваме 15% от използваната електроенергия. Внесохме 20 трамвая и очакваме още 5. Тази година ще започне и доставката на модернизирани трамваи - 28 от Швейцария и 20 от Прага, с които ще заменим най-старите, които се движат. Със системата за управление на трафика, която ще завършим напълно през тази година, ще намалим с 1/3 времето за придвижване и с 25% вредните емисии, които се отделят при изчакване на колите в задръствания. Системата дава предимство на най-натоварените участъци чрез специални датчици и камери, а при закъснение с предимство преминава и градският транспорт. Общинският съвет преди дни прие да обявим процедура за обществени велосипеди. Целта ни е хората в широкия център да могат да вземат колело, с което да се придвижват – заложи ли сме 33 стоянки и около 400 велосипеда. Така даваме възможност за алтернативен транспорт. Нашето изискване е първите 30 минути да бъдат безплатни. През тази година трябва да завършим процедурата за изграждането на инсталацията за производство на топлинна енергия от РДФ гориво. С нея ще намалим както употребата на природен газ от „Топлофикация“, така и двойно ще редуцираме вредните емисии от ТЕЦ „София”. Продължаваме и въвеждането на мерки за енергийна ефективност в сгради на училища и детски градини. Готови сме с проект по ОП „Региони в растеж“ за цялостна модернизация на 14 училища и 10 детски градини, в районите „Красна поляна”, „Надежда”, „Връбница”, „Илинден” и „Средец”. Продължаваме и модернизацията на отоплителните системи на учебните здания, като подменяме твърдото гориво с екопелети. А София – европейска столица на спорта? Нашата цел е да увеличим възможностите за спорт в града, като изграждаме необходимите съоръжения близо до домовете на хората и така насърчаваме масовата физическа активност. Тази година бюджетът по това направление е почти 2 млн. лв., с 400 хил. лв. отваряме нова програма за подпомагане на детско-юношеските школи към спортните клубове. Насърчавайки децата да спортуват с добри треньори и в добри условия, подпомагаме развитието им, а и съдействаме за откриването на бъдещи професионални спортисти и шампиони. Продължаваме да инвестираме в ремонти и изграждане на физкултурни салони и зали към училищата. Направихме 5 зали и физкултурни салона, а тази година планираме да построим нов към 98-о училище в район „Надежда“. Един от Вашите приоритети е развитието на културната инфраструктура и показването на съкровищата на София. Разкажете ни повече за него. 06Продължаваме работа по възстановяване и опазване на културното наследство на София, в което в последните години инвестираме. Резултатът е устойчив ръст в броя на туристите, които идват в столицата и посещават разкритите исторически обекти. През 2015 г. започнахме разкопките при църквата „Св. Неделя“, които тази година ще продължим. Там в момента се разкрива най-голямата антична сграда досега в Сердика. Очаквам да завършим социализацията на Западна порта на Антична Сердика и да направим сеизмично укрепване на базиликата „Света София“. Ще работим по реставрацията на най-големия открит у нас късноантичен мавзолей в квартал „Лозенец”, както и за неолитното селище в кв. „Слатина“. Как протича взаимодействието Ви с Камарата на строителите в България? В последните години постигнахме устойчиво партньорство с Камарата, което ни помага много в отношенията с бранша. Преди няколко дни проведохме среща и обсъдихме проблемите, които има с качеството на някои строителни дейности в София. Общината като възложител настоява фирмите, които работят на наша територия, да го правят качествено и до последния детайл. За съжаление има пропуски и това и Камарата, и компаниите го признават. Съществен е проблемът с кадрите и на него трябва да се намери дългосрочно решение, като се инвестира в образование и професионална подготовка. Благодарна съм на Камарата за инициативата за повишаване на качеството на изпълнение на обектите в София. Заедно с КСБ и в. „Строител“ работим и по откриването на съвместна изложба за обектите, реализирани в София. Какво ще пожелаете на нашите читатели за 2016 г.? Нека бъдат успешни начинанията им и да бъдат здрави!