Българските компании могат да участват свободно на норвежкия пазар

Прочетена: 86

Тове Скарстейн е родена на 07.01.1951 г. През 1975 г. завършва магистратура по политически науки в Университета в Осло. През 2000 г. взема магистърска степен по управление от Института по икономика в Осло. Професионалната й кариера започва през 1975 г., когато става сътрудник в отдел „Информация“ в Държавната банка за заеми за образование. По-късно е старши експерт в Министерството на администрацията. През годините е зам.-директор на Норвежкия съвет за бежанците, старши експерт в дирекция „Балкански страни“ в Министерството на външните работи, посланик по въпроси, свързани с трафика на хора. Посланик в България е от 2006 г. Говори норвежки, английски, френски и испански език.


Ваше Превъзходителство, Норвегия е много „дълга” страна. Какви трудности срещате при строителството на пътища?
Норвегия като много други страни се сблъсква с няколко предизвикателства, свързани със строителството на пътища. Заради уникалното съчетание на климат и географски особености, за разлика от други страни, трябва да съобразяваме плановете си с редица фактори. Имаме много планини, реки, езера и фиорди, така че ефективното строителство на пътища често включва изграждането на мостове и дълги тунели през хълмове и планини, а също и под фиордите. Атмосферните условия също са предизвикателство. Трасетата трябва да се поддържат през всички сезони, което не е много лесно, особено когато има сняг навсякъде. Това означава, че изграждането на асфалтовите пътища е скъпо, изисква финансови ресурси, работна сила и политическа воля. Често трябва да се определят и приоритетите. Периферните части на Норвегия също се нуждаят от шосета, така че изграждането им в районите с ниска гъстота на населението е предизвикателство, което изисква планиране и ефективност на разходите.

Както виждате, в София задръстванията са голям проблем. Имате ли проблеми с трафика в Норвегия?
Разбира се, Норвегия има проблеми с трафика, както много други страни. Водим обаче активна политика за намаляване броя на колите в по-големите градове. По-високите данъци и пунктовете за отчитане на пътните такси са някои от инструментите за постигане на това. Опитваме се и да поощряваме добрите алтернативи за обществен транспорт, стараем се да подобрим маршрутите на автобусите, както и да разширим линиите на метрото в Осло.
Да направим обществения транспорт леснодостъпен, е една от главните цели не само в по-големите градове, но и в селските райони на страната. Ако общественият транспорт, който е по-малко вреден за околната среда, се използва повече, биха се намалили и задръстванията.

Как се развива жилищното строителство в Норвегия?
Развитието на строителния бизнес в Норвегия е положително и не се забелязва спиране при изграждането на жилища и бизнес комплексите въпреки финансовата криза. Пазарът на жилищно строителство продължава да се развива. Правителството, окръзите и общините също финансират много от големите проекти, като изграждането на новата Национална болница, Операта и летището в Осло. Това означава, че държавата осигурява съществен дял от пазара за строителните компании в Норвегия, въпреки че и частният сектор се разраства и също има спешна нужда от разширяване и ново строителство.

Както знаете, Европейският съюз и повечето страни в света започнаха да се фокусират върху зеленото строителство, за да се намали въглеродният отпечатък, който всички ние оставяме върху планетата. Каква е политиката на Норвегия по този въпрос? Строите ли „зелени сгради”?
Норвежкият съвет по зелено строителство беше създаден тази година от някои от водещите строителни компании в страната, за да поощрява зелените практики и да изработи стандарти за тях. Освен това норвежците, които строят жилища и компаниите, които изграждат офиси, обръщат все повече внимание на влиянието, което оказват върху околната среда. Опазването на природата е все по-важен фактор, както за социалната отговорност на частния сектор, така и за обикновения норвежец, който строи новия си дом.

Като се имат предвид енергийните нужди на населението – имате ли проекти в сферата на възобновяемите енергийни източници?
Възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) са на първо място в дневния ред на правителството. Норвежците са 100% зависими от ВЕИ, що се отнася до електричеството. Норвегия развива своя ВЕИ сектор благодарение на изобилието от ресурси за производство на енергия от вятъра и водата, като реките и водопадите са основен енергиен източник. Наред с това проектите за използване на вятъра и развитието на проекти в областта на използването на силата на вълните по брега на Северно море диверсифицират и модернизират енергийния сектор у нас. Иновациите по отношение на възобновяемата енергия нарастват и осигуряват нови идеи и решения всеки ден не само за нашата страна, но и за други държави по света. Особеното е, че норвежците изобщо не използват природен газ за енергийни цели в домовете си, въпреки че страната ни има големи ресурси. За сравнение, всяко трето ястие в Италия и Франция се приготвя на норвежки природен газ.

Какви други проекти се осъществяват сега във вашата страна? Какви са амбициите ви в строителството?
Стремежът на строителите е всеки нов проект, било то офис сграда, жилище или съоръжение за други цели, да бъде съобразен и да щади околната среда. Установяват се и нови строителни стандарти. И още нещо, всички новостроящи се жилища трябва да са пригодени за хора с увреждания. Това означава, че във всички нови комплекси с апартаменти трябва да има достъп за инвалидни колички. Правителството провежда активна политика в това отношение.

Има ли място за изява на български компании на строителни обекти в Норвегия?
Българските компании, както всички компании, регистрирани в Eвропейския съюз и Европейското икономическо пространство, имат правото свободно да участват в търгове на норвежкия пазар. Тъй като страната ни е част от вътрешния пазар на ЕС, при търговете за поръчки се прилагат европейското законодателство и правила. Например много полски строителни фирми работят у нас. Но доколкото знаем, интересът от страна на български фирми към норвежкия пазар е малък.

Коя е най-голямата архитектурна забележителност във вашата страна?
Отговорът е лесен – това е новопостроената опера в Осло, която бе удостоена с множество награди. Завършена е през 2007 г. и струва
около 1 млрд. лева. Сградата бързо се превърна в една от най-посещаваните атракции в Норвегия и вече е международно известна с уникалната си архитектура и дизайн. Норвежците се гордеят с тази красива забележителност, изключително подходяща за реклама на страната ни в чужбина.

Правителството отпуска ли средства за опазване на архитектурното наследство?
Съществува Дирекция за запазване на културното наследство, която се занимава с това. Всички сгради, строени преди 1650 г., автоматично получават защитен статут и стават обект на реставрация. Дирекцията се занимава и със запазване на модерната архитектура, въпреки че процесът за това е далеч по-селективен. Всички норвежци, които са собственици на сгради, които трябва да бъдат запазени в оригиналния си вид, могат да кандидатстват в тази дирекция за финансиране и така да помогнат за запазването на културното ни наследство.

Какви стъпки са направени, за да се привлече интересът на туристите към вашата страна?
Първото и най-важно нещо е, че привличаме туристи чрез маркетинг. Най-голямото предизвикателство пред Норвегия е, че хората не знаят за огромните възможности, които страната крие. Красивата природа, чудесните условия за ски и планински туризъм са нещо, което много хора не познават. Въпреки че туристите посещават фиордите, планините, ски курортите и други големи атракции у нас всяка година, има още много да се види. Следователно маркетингът трябва да се използва за привличане на туристи и в бъдеще. Норвежкото министерство на търговията и индустрията играе активна роля в туристическата реклама. Държавната  компания „Иновация Норвегия” също работи в тази насока.

Норвежките инвеститори имат ли интерес към България? Кои сфери са приоритетни за тях?
Интересът за съжаление досега е скромен. Глобалната финансова криза е вреден фактор, що се отнася за чуждите инвестиции, не само в България, но и в много други страни. Има обаче позитивни сигнали относно двустранната търговия през последните няколко години и посолството на Норвегия в София работи усилено за засилване на съвместния ни бизнес и норвежките инвестиции в България.

Кое е най-важното нещо, което българите трябва да знаят за Норвегия?
Трябва да знаят, че нашите две страни имат здрави връзки и са близки партньори и съюзници. Чрез НАТО България и Норвегия си сътрудничат в областта на отбраната и сигурността. Освен това, макар че Норвегия не е член на ЕС, тя участва в Европейското икономическо пространство, което осигурява на страната ни достъп до европейския вътрешен пазар.

Как световната икономическа криза се отразява на норвежката икономика? Какви стъпки се предприемат от правителството, за да се справи с кризата?
Световната финансова криза не засегна Норвегия така силно, както страните от ЕС. Поради значителните приходи на правителството от петрола и природния газ, страната ни е създала т.нар. петролен фонд. Има широко политическо съгласие между повечето политически партии да се води разумна фискална политика и голяма част от приходите от петрол и газ да се спестяват в този фонд. Това позволява на правителството да има пари в брой по време на икономически сътресения и да захранва икономиката със субсидии и инвестиции, без да взема пари назаем или да създава дефицит. Понеже държавата реагира бързо и с правилните инструменти, Норвегия пое по пътя към възстановяване по-бързо от всяка друга европейска страна. Ние имахме най-ниското ниво на безработица от западните страни и преживяхме само една година в икономическа рецесия. Днес икономиката расте, безработицата е все още най-ниската в западния свят. Норвегия все още няма чуждестранни дългове или бюджетен дефицит. Това е възможно благодарение на приходите от петрол и газ и разумната икономическа политика, която осигурява на страната голям набор от инструменти за черни дни.

„Строител” е официалният вестник на строителната индустрия в нашата страна. Бихте ли пожелали нещо на българския строител?
Бих искала да кажа на българския строител, че най-важното, с което трябва да се съобразява, когато строи сгради и жилища, е качеството. Решаващо е, когато българите получават новите си домове и офиси, животът на постройките да е дълъг и те да са сигурни и полезни. Освен това трябва да се обръща внимание на поддръжката и рехабилитацията на сградите, да сме сигурни, че те няма да се разпаднат, а това лесно може да се избегне с малко, но много прости процедури.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 07.01.2011. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: