Интервю

Българските строители имат място на руски обекти

Превод Светла Евстатиева

Ваше Превъзходителство, Русия е най-голямата държава в света. Предполагам, че поради необходимостта да се обезпечат с жилища над 142 млн. души, строителството трябва да се развива с високи темпове. Как се справяте с това?
Ние решаваме тази сложна задача системно и на етапи. В съответствие с правителствено разпореждане Министерството на регионалното развитие на Руската федерация (Рф) разработи целева програма „Жилище”, която стартира през 2002 г. Сега се реализира третият етап – в рамките на 2011-2015 г.
Основната й цел е да се формира пазарът на достъпно икономично жилище, което отговаря на изискванията за енергийна ефективност и екологичност, и изпълнението на държавните задължения по обезпечаването с жилища на категория граждани, определена от федералното законодателство.
Общият обем на финансиране на Програмата за 2011-
2015 г. е около 600 млрд. рубли, от които за сметка на федералния бюджет са отпуснати над 300 млрд.
Сега на пазара на недвижими имоти се предлагат много скъпи жилища с голяма площ, а се усеща недостиг на маломерни имоти на достъпна цена. Регионалното министерство на Русия си поставя задачата да направи по-достъпни жилищата. Целта е средната цена на стандартен апартамент с обща площ 50-60 кв. м да бъде равна на средния годишен доход на тричленно семейство за 4 години.
Държавата ни се стреми да увеличава обема на готовите жилища за година. Въпреки финансовата и икономическа криза, която се отрази негативно на строителството, през 2009 г. бяха предадени почти 60 млн. кв. м обща площ, а през 2015 този показател трябва да надхвърли
70 млн. кв. м. Използват се и различни нестандартни подходи. Като се има предвид, че наемите в частния сектор в руските мегаполиси са доста високи – 600-700 долара за малък едностаен апартамент в отдалечен район, за тези, които са дошли не за постоянно живеене, но все пак за продължителен период, да речем, работа, сега се предлага да се създаде държавен фонд от квартири под наем, които носят доход. Градските власти планират да подберат стари здания, от които са изведени предишните обитатели, да ги стегнат, без да харчат пари за разкош и излишества, и да ги предлагат на пристигналите за обитаване при приемлив наем. Например в Санкт Петербург по този начин се предвижда в близките години да се настанят около19 хил. работници от комуналната сфера. При това те ще живеят не в общежития, а в нормални квартири за семеен живот.

Акцентира ли се в страната ви върху зеленото строителство? Изграждат ли се „зелени” здания в Русия?
Идеята за „зелено” строителство започна да се въвежда в Русия съвсем отскоро, но въпреки това отбелязваме първи успехи. Съдете сами, руската система „Зелени стандарти” е сертифицирана само преди година. Акцентът в разработката на националните стандарти стана адаптацията само на тези концептуални препоръки, които ще може да въведе в практиката националният проектно-строителен център. Това означава например, че нашата страна трябваше да се откаже от автономното производство на електроенергия от ветрогенератори и слънчеви батерии в северните части на Русия. И въпреки това икономията при въвеждането на нови екологични нормативи по мнението на експертите в Русия може да бъде до 35%. Така смята и генералният директор на Съвета по екологично строителство Г. Имза.
„Зеленото“ строителство се стори на нашите водещи фирми толкова перспективно, че някои от тях не изчакаха създаването на родната нормативна база. В резултат сега,  само в Москва се реализират 4 проекта, сертифицирани по британския международно признат стандарт BREEM. Това са офисните комплекси „Ducat Palace III”, „White Gardens”, „Arcus III” и аутлет центърът „Бялата вила”.
В Русия постепенно се оформя търсенето на екологични недвижими имоти. Според разчетите на специалистите поскъпването на зданието с 2-5% ще доведе при експлоатирането му до снижаване на потреблението на електроенергия с 25%, на вода – с 30%. Ще ви кажа направо, аз самият не бих се отказал от такава икономия при плащане на комуналните услуги. У нас, както и по цял свят, те никак не са евтини.
Своеобразен катализатор в тази сфера стана необходимостта обектите на Зимната олимпиада в Сочи през 2014 г. да съответстват на зелените стандарти. Разбира се, вие знаете, че половината от изискванията на МОК са екологични. При заявката си руската федерация обяви нулеви отпадъци при провеждането на игрите. По всяка вероятност зелените стандарти ще се приложат частично при строителството на обектите на Универсиада 2013 г. в Казан.

Разработвате ли проекти за възобновяеми енергийни източници?
През последните години в Русия, страна с огромни енергийни запаси, вниманието към възобновяемите енергийни източници (ВЕИ) нарасна осезаемо. Това донякъде е свързано със световната тенденция за развитие на съвременната енергетика, неразделна част от която се явява борбата за подобряване на екологията, развитието на прогресивните технологии, повишаването на енергийната ефективност и т.н. Сега делът на енергията, получавана чрез ВЕИ, е около 1% (без да се отчита държавната енергийна система с мощност повече от 25 МВт, а с нея – 17%). В съответствие с утвърдения през януари миналата година от правителството на РФ дългосрочен план за развитие на електроенергетиката на основата на ВЕИ за
2020 г. този показател трябва да нарасне до 4,5% (без да се отчитат големите държавни електростанции и до 19-20% с тях). От сега разработваните проекти в тази сфера искам да спомена руската програма за развитие на ВЕИ, проекта TАCIS „ВЕИ и реконструкция на държавни електростанции с малка мощност” и проекта разработка на енергийния сектор ВЕИ в РФ и страните от Общността на независимите държави.

Какви големи проекти смята да реализира вашата страна?
Ако говорим за руската икономика като цяло и за преминаването й на иновационни релси, то един от мащабните проекти е създаването в Русия на иновационен център „Сколково”, който ще се реализира с участието не само на руски големи и малки предприятия, но и на чуждестранни, в т.ч. и на български.
Русия реализира големи проекти и зад граница. В България това са стратегическите енергийни проекти „Южен поток”, АЕЦ „Белене” и петролопроводът „Бургас-Александруполис”. Трябва да се отбележи, че за изпълнението на значителен обем от работата по тези енергийни обекти ще бъдат привлечени български строителни фирми.

Как е организирана в Русия пътната инфраструктура? Освен шосета строят ли се и жп линии?
Развитието на пътната инфраструктура се осъществява в съответствие с дългосрочната транспортна стратегия на Русия, съгласно която към 2030 г. дължината на пътищата с твърдо покритие (асфалтобетон, циментобетон и др.) е предвидено да се увеличи с 1 до 1,5 млн. км. Заедно с това на дневен ред е въпросът за строителството на нови трасета, необходимостта от решаване на проблема с нарастващия трафик, на който специално внимание отделят кметовете на мегаполисите, в това число и градоначалникът на Москва С. С. Собянин. За реализацията на поставените задачи се заделят значителни бюджетни средства, чийто обем се увеличава с всяка година – ако през 2010 г. са били предвидени 580 млрд. рубли, то за тази година са 630 млрд. (около 21 млрд. долара).
Що се отнася до жп строителството, за пример ще посоча откриването през декември 2010 г. на модернизираната високоскоростна жп връзка между Санкт Петербург и Хелзинки. Освен това на правителството е възложено да организира към 2018 г. скоростна жп връзка между руските градове, в които ще се провеждат мачовете от Световното първенство по футбол. По плановете на Руските железопътни линии такива трасета трябва да се появят в частност между Москва и Петербург, между Владимир, Нижни Новгород, Казан, Самара и Екатеринбург. За да станат по-ясни мащабите на тези проекти, ще напомня, че дължината на трасето по направление към Санкт Петербург е 700 км. При това стойността на една петербургска магистрала се оценява на 10-15 млрд. евро, без да се отчита изкупуването на земята.

В София имаме ужасни проблеми със задръстванията. Как се справяте с трафика в Русия?
Борбата със задръстванията у нас започва стремително да набира обороти. Те станаха огромен проблем не само за нашата столица, но и за много други големи градове в страната. Ще въвеждаме тези мерки, каквито са по цял свят, естествено, като се вземат под внимание особеностите на планировката на мегаполисите. Например Москва и Санкт Петербург имат напълно различна топографска логика, затова и в тях ще се прилагат различни комплексни мерки.
Бившият кмет на Москва Юрий Лужков реализира няколко мащабни инициативи за разтоварване на столичните магистрали – построи трети транспортен пръстен, модернизира околовръстния път - но всичко това беше направено, без да се отчете общата система на движението и като резултат беше окончателно блокиран градът.
Казах вече, че истинска война на задръстванията в столицата обяви кметът на Москва С. С. Собянин. В началото на ноември 2010 г. кметството на Москва публикува на своя сайт инициирания от тях комплексен план, състоящ се от 7 части. Московското движение би се разтоварило само ако се постигне нужният баланс между строителните проекти, регулирането на движението и „забранителните” мерки. На московчани беше дадена възможност да участват със свои предложения в плана „Собянин“. Пристигналите чрез интернет предложения и забележки – а те само за първите няколко часа бяха над 200 – се обобщават и в най-скоро време ще бъде публикуван окончателният вариант.
Мнозинството специалисти са единодушни, че трябва да се започне с разработването на комплексна транспортна система и с въвеждането на т.нар. интелектуално-транспортна система (ИТС). Нейното разработване, започнало миналата година, вече е завършено и в най-скоро време ще бъде подробно обсъдено от московското кметство и от експерти. Стойността на реализацията е 20 млрд. рубли, но според специалистите икономическият ефект от въвеждането й ще оправдае всички вложения. Доколкото съм запознат, в София също имат намерение да въведат елементи на ИТС – светофари, чийто режим на работа се регулира автоматично в зависимост от интензивността на движението.
Читателите на вашия вестник се интересуват преди всичко от строителния аспект, затова ще кажа, че ще има работа за строители. По съотношението площ на пътната мрежа и обща градска площ Москва изостава повече от два пъти от Европа и Америка. Ето защо се планира разширяване на най-проблемните улици в района на третия транспортен пръстен, при това ширината на допълнителните ленти ще бъде от 2,5 до 7-8 м. Ще бъдат построени допълнителни зони за спиране и ускоряване до 200 км/ч на вече определени пътни участъци – всяка такава лента е дълга 100 и широка 4,5 м. Предвидени са специални „джобове” за спиране на обществения транспорт, паркинги – обикновени и т.нар. прихващащи, при крайните спирки на метрото, пешеходни подлези и надлези. На руските строители им предстои доста работа.

Има ли възможност български фирми да работят на строителни обекти в Русия?
Традиционното партньорско сътрудничество между нашите страни в сферата на строителството има дългогодишна история. Пример за това е дейността на компанията „Главболгарстрой“, която повече от 40 години работи успешно на руския строителен пазар. Убеден съм, че това взаимодействие ще продължи и занапред, още повече че Русия е заинтересувана да привлича висококвалифицирани чуждестранни специалисти в процеса на модернизация на своята икономика, включително и при реализирането на мащабни инфраструктурни проекти. В частност българските фирми могат да разчитат да бъдат подизпълнители на спортните обекти на Универсиада 2013 в Казан и на Олимпиадата 2014 г. в Сочи. През 2018 г. в Русия ще се проведе Световното първенство по футбол – има достатъчно време сериозно да се помисли за участие на български строителни фирми в подготовката на спортни обекти.

Кое се смята за най-голямата архитектурна забележителност във вашата страна?

Разбира се, московският Кремъл и Храмът на Василий Блажени – това са архитектурни и исторически символи на Русия. Също и дворцовите комплекси на Санкт Петербург – нашата европейска фасада от XVIII-
XIX в. Честно казано, трудно е да се ограничим само с „най-най“. Архитектурното наследство на Русия е огромно и разнообразно. От дървените дантели на Кижи до Александрийската колона в същия този Петербург. Повече от век и половина тежката 600 т и висока почти 50 м колона си стои без никакво закрепване изключително под тежестта на собственото си тегло.

Правителството отделя ли средства за опазване на архитектурното наследство?
В рамките на федералната целева програма „Културата на Русия“ по закона за опазване на историческото и културното наследство от 2010 г. в бюджета бяха планирани около 2800 млн. рубли. Сумата не е малка, но е недостатъчна, защото архитектурните паметници под закрилата на държавата са около 50 хил. През изминалата година бяха финансирани малко над 300.
Вие, разбира се, знаете, че огромни средства – над 10 млрд. рубли за 5 години, бяха похарчени за реконструкцията и реставрацията на Болшой театър. Едновременно с нея в цялата страна, наистина в по-скромни обеми, от 2005 до 2010 г. по т.нар. целенасочени програми се отделяха средства за ремонт на Мариинския театър за опера и балет и на знаменитата Александринка (Александрински драматичен театър) в Санкт Петербург, Малий театър и МХТ (Московски художествен театър) в Москва – общо 32 обекта, включително сградите на библиотеки, музеи и архиви по цяла Русия. Реставрират се манастири, църкви и храмове, които влизат в списъка на обекти с федерално значение.
За да се намали част от финансовата тежест от държавния бюджет и за да се разшири списъкът с обекти за реставриране на федералната програма „Културата на Русия“, се поощрява създаването на институти с публично-частно партньорство, което предвижда развитие на меценатство, на пазар на културни ценности и икономически ефективни проекти в сферата на културата. Такива проекти постепенно започват да придобиват все по-голяма значимост заедно с държавната подкрепа.

Имат ли руските инвеститори интереси в България? Кои области са приоритетни за тях?

Смятам, че за руските инвеститори България е една от най-привлекателните европейски страни като възможност да се получи максимална възвръщаемост на вложените инвестиции. Това е свързано с редица фактори, сред които бих отбелязал членството на България в ЕС, съществуващият данъчен режим, както и, което никак не е маловажно, формираните през годините дружески делови връзки между нашите страни.
Към приоритетните области на руско-българското инвестиционно сътрудничество, разбира се, се отнася сферата на енергетиката и на първо място, реализацията на споменатите съвместни стратегически енергийни проекти. На българския пазар активно работят мощни руски енергийни компании като „Лукойл“ и „Мечел“. Тук искам да спомена за плановете на „Лукойл“ да инвестира в близките две години за развитието на НПЗ „Лукойл Нефтохим Бургас“ още около 11,3 млрд. долара. Ще добавя, че през декември 2010 г. окончателно „Мечел“ придоби 100% от акциите на ТЕЦ Русе.
Естествено, енергетиката не е единствената сфера за руските инвестиции. Навярно вашите читатели знаят, че продължава успешната реализация по линия на кметството на Москва на мащабния проект – строителство на Санаториално-оздравителен комплекс „Камчия”, оценен на 150 млн. евро. Приятно е да се отбележи, че в края на миналата година СОК „Камчия“ беше отличен с високата награда на Българската агенция за инвестиции – „Инвестор“ 2010.
Към други традиционно привлекателни области трябва да отнесем и местния туристически сектор, пазара на недвижими имоти и сферата на високите технологии (в т.ч. свързаните с възобновяемите енергийни източници    ). Като цяло руското инвестиционно присъствие в България според мен има добри перспективи за нарастване. Това се потвърждава от данните на българската статистика, според която през 2010 г. по обем на инвестиции в България Русия заема трето място след Холандия и Кипър.    

Как се отрази световната икономическа криза на вашата страна? Какви мерки взе правителството, за да се справи с нея?
Въздействието на световната финансово-икономическа криза върху руската икономика започна да се усеща осезаемо през втората половина на
2008 г. Поради срива на световните цени на енергоносителите рязко спаднаха доходите от традиционните отрасли на руския експорт, което доведе до изостряна на бюджетните проблеми. На световните борси се обезцениха акциите на водещи руски корпорации и банки. Бюджетната криза и влошените условия за външни вземания поставиха много от тях на границата на оцеляването. Пикът на кризата беше през 2009 г., в резултат на който в Русия беше отбелязан спад на БВП със 7,9%, а на промишленото производство – с 9%.
Като реакция на сложната ситуация правителството на Руската федерация през декември 2010 г. набеляза основни антикризисни действия, като очерта главните приоритети – поддържане на социална стабилност и обезпечаване на пълноценна социална защита на населението; стимулиране на оживлението на икономиката и на процеса на нейната модернизация. При това акцент беше направен върху укрепването на стабилността на националната финансова система, диверсификация на икономиката и експорта за сметка на увеличаването в тях на дела на конкурентоспособната продукция с висока степен на преработка.
Прилагането на тези мерки позволи още през 2010 г. да се отбележи ръст на БВП с 4% и на промишленото производство – с 8%. Освен това във връзка със сушата през лятото на миналата година в Русия осезаемо пострада селското стопанство – производството в отрасъла се понижи с повече от 10%. Като цяло, по прогнози на руското правителство, връщането към показателите преди кризата  при запазване на сегашните темпове на възстановяване на икономиката ще е възможно през първата половина на 2012 г.

Вестник „Строител“ е официално издание на строителния бранш в нашата страна. Какво ще пожелаете на българските строители?
Строител е най-съзидателната професия от всички съществиващи. Именно вашите ръце, уважаеми български строители, издигат това, без което не може нито един човек: жилища, детски градини и училища, болници и стадиони, заводи и офиси. Впрочем и посолства!
Вашата работа носи на хората радост от притежаването на собствен дом, усещане за стабилност и защитеност. Искам да пожелая на всички представители на славния строителен отрасъл – на архитектитете и дизайнерите, на пътищарите и кранистите, на каменоделците и монтажниците, крепко здраве, топлина в собствените домове, благополучие, големи поръчки, стабилно финансиране и работа без престой.