Преживели сме редица катаклизми, очаквам страната да се възстанови бързо
Н.Пр. Макото Ито e роден през 1948 г. През март 1972 г. завършва Правния факултет на университета „Нагоя”. През април същата година постъпва в Министерството на външните работи на Япония. От октомври 1987 г.
е старши координатор, Отдел по мениджмънт и контрол. През 1988 г.
става съветник на посолството на Япония в Бразилия. От ноември 1992 г. е консул в Генералното консулство на Япония в Лос Анджелис, САЩ. През 1995 г. е директор на Отдел по общ мениджмънт, дирекция „Проучвания и анализи”.
През 1997 г. става зам.-директор в Департамент по обща администрация на японската фондация. От октомври 2000 е генерален консул на Япония в Детройт, САЩ. През март 2003 г. става шеф на протокола на Токийската голяма община. От септември 2006 г.
е извънреден и пълномощен посланик на Япония в Танзания, а през декември 2008 г. става изпълнителен директор на Фондация за съвременни изследвания на международното развитие.
Въпреки тежките за Япония времена Н.Пр. Макото Ито, посланик на страната у нас, се съгласи да се срещне с екипа на в. „Строител“. Репортерът на изданието на КСБ връчи на посланика писмо от гл. редактор и екипа, в което се изразяват най-искрени съжаления във връзка с трагичните събития, сполетели Япония, дълбока съпричастност към случващото се и възхищение от мъжеството и героизма на японския народ. Екипът на вестник „Строител“ желае бързо възстановяване на страната
Ваше Превъзходителство, всички ние сме много загрижени за случващото се във Вашата страна. Министър-председателят на Япония Наото Кан коментира пред световните медии, че това е най-тежката криза, сполетяла страната от Втората световна война насам (виж стр.33). Имате ли актуални данни за това какъв е броят на пострадалите и какви са разрушенията?
Информацията ми е, че 2500 човека са загинали заради земетресението и последвалото цунами. Повече от 15 000 липсват все още. Към този момент не мисля, че има промяна в тези данни, но се очаква да нараснат.
Има ли правителството изработен план за възстановяване на разрушената инфраструктура?
Разбира се, правителството ще се заеме с възстановяването на инфраструктурата, но към този момент то е насочило своите действия в помощ на жертвите. Ще отнеме известно време да се съвземем, да се погрижим за жителите си и тогава ще бъде изработен план за възстановяване на пораженията.
Има ли опасност проблемът с атомната електроцентрала „Фукушима 1” да се задълбочи? Министър-председателят Кан сподели, че има изтичане на радиация и в момента евакуират хората от околностите.
Това, което мога да кажа, е, че правителството евакуира всички жители, живеещи в радиус 20 км от централата и е препоръчало на всички пребиваващи в радиус от 20 до 30 км да не напускат своите домове, като това са превантивни мерки, за всеки случай.
Япония е известна със своите небостъргачи. Те бяха подложени и устояха на най-тежкия тест, а именно земетресение от 8,9 по Рихтер. Какви технологии използвате, за да строите сградите си толкова устойчиви на земетръси?
Япония се намира в изключително активен сеизмичен район, в който се случват много земетресения. От много години, именно когато става дума за високо строителство, се прилагат строги мерки, които включват изграждането на земетръсно устойчиви конструкции. Особено голямо внимание се отделя на това при строителството на високи сгради и небостъргачи. За да бъде построена една сграда, тя има метални опори и конструкции. Много важно е по какъв начин биват изграждани тези системи и как те се свързват една с друга, за да бъдат устойчиви. Обръщаме внимание и на гъвкавостта на сградите. Важно е те да са „меки” и в случай на земетресение да се люлеят, но да не се рушат. Всичко това е планирано и предварително заложено при строителството. Именно благодарение на тези технологии при нас няма ново високо строителство, което да е пострадало при това бедствие. Друго важно е, че всички тези конструкции са направени на базата на сериозни проучвания и тествания. За разлика от други страни, когато ние говорим за основните колони на една сграда, мога да кажа, че те в една наша постройка се изграждат много дебели. При стените ние използваме специални мрежови конструкции, които не позволяват при голямо залюляване да се разрушават.
Имате ли данни за разрушени архитек-турни паметници вследствие на бедствието?
Както и в България, така и в Япония, ние имаме много богато културно и историческо наследство. Една голяма част от тези паметници са обявени за национално богатство, поради което държавата и правителството влагат изключителни усилия за тяхното поддържане, опазване и съхраняване. Голяма част от нашите паметници са направени от дърво, тъй като това е основният материал, използван в страната ни в миналото. Ако погледнем вашите културно-исторически здания, ще видим, че основният материал е камъкът. Ето защо нашите паметници не са устойчиви на пожар и някои от тях са пострадали. По време на Втората световна война част от архитектурното ни наследство е било унищожено от въздушните бомбардировки.
Земетресението и последвалото цунами разрушиха пътната инфраструктура на много места. Разкажете ни повече за това как строите вашите пътища.
Както знаете, територията на Япония не е голяма. Ние не сме голяма страна, но за сметка на това имаме много добре разработена железопътна и пътна инфраструктура. Голям брой аутобани, кръстосват цялата държава. Когато се построи едно хубаво трасе, то има нужда и да бъде поддържано, а това също изисква много средства. Ако трябва да говорим за проблеми в този сектор, то те не са много. Както споменах, територията на страната ни не е голяма. Понякога, за да мине през някое населено място, пътят криволичи. За да можем да направим всички места достъпни за автомобили, нерядко нашите пътища стават много тесни. Аутобаните ни имат toll такса. В момента обаче населението води дебати някои автомагистрали да бъдат освободени от такса в определени дни.
Засега това само се обсъжда. Проблем у нас са и задръстванията в по-големите градове. Това обаче е проблем в цял свят, а не само в Япония.
Ще търсите ли чужди строителни компании, които да помогнат на Япония да се възстанови от разрушенията, работейки по проекти във Вашата страна?
Трудно ми е да отговоря, тъй като фирмата трябва да бъде изключително конкурентоспособна и да има такива преимущества, че да бъде предпочетена пред японските компании. Когато говорим за японската инфраструктура, в нашата страна има много силни строителни фирми, които са доказали своите качества. Практиката досега показва, че много малко и редки са случаите, в които чужди компании са участвали в изграждането на инфраструктурата в нашата страна. Разбира се, когато говорим за строителство, държавата прави търгове за обществени поръчки, за които могат да участват и чужди фирми. Те трябва да отговарят на определени критерии и един от тях е високото технологично ниво. В момента японските компании са на много високо ниво и биха могли да отговорят на тези изисквания. Знаете, че една част от метрото в София беше изградена от наша строителна фирма. Тя работи по онази част на метротунела, където той трябваше да бъде издълбан на най-дълбоко ниво.
Япония е известна по света със строителството на различни инженерни чудеса. Вие построихте летище в морето – Kansai International Airport. Как успяхте да реализирате този проект?
Летището в Кансай е построено върху отнети от морето площи. Имаме такова летище и в Чубо. Наскоро завършихме разширението на летището в Ханеда, отново върху отвоювани от морето земи. Не съм запознат дали има други такива летища в Япония. Страната ни е малка по територия и е гъсто населена. Ние не разполагаме с площ за строителство и затова се обръщаме към възможностите на морето. Когато говорим за подобен тип проект, става въпрос за строителство с много висока себестойност. Въпреки цената обаче това позволява да бъдат изградени подобни обекти в близост до големите
градове.
Целият свят е на „зелена строителна вълна”. Строите ли зелени сгради?
Япония има редица разработки в строителството на т.нар. пасивни постройки, които имат почти изцяло самозадоволяване на нуждите от енергия. В момента имаме сгради, които използват фотоволтаични или соларни панели, които могат да генерират енергия, достатъчна за потреблението на живеещите. Имаме такива сгради за консервиране на използваната електроенергия. Япония може би е една от най-напредналите страни в света в използването на енергоспестяващи авангардни технологии. Едно от челните места при разработването на тези технологии също е наше. Самото население на страната има много добро съзнание за необходимостта от намаляване на енергопотреблението. Самото правителство има различни програми и схеми за отпускане на субсидии за разработване на такива технологии и схеми. Също така се дават и „зелени” субсидии за онези, които биха използвали такива технологии.
Интересуват ли се японските инвеститори от България? Кои области са приоритетни за тях?
В системата на здравеопазването това е болница „Токуда”. Освен това няколко завода в България са с японско участие и произвеждат кабели, използвани в автомобилите. Нашите инвеститори също така имат интерес в реализирането на проекти за възобновяеми източници на енергия.
Светът все още се възстановява от световната икономическа криза. Случващото се в Япония ще рефлектира ли негативно върху икономиката на страната?
Трябва да кажа, че последиците вероятно ще окажат значително въздействие върху по-нататъшното развитие на икономиката на страната. Тъй като досега сме преживели редица катаклизми и сме се справили с доста кризи, мога да кажа, че това голямо земетресение ще окаже известно забавяне върху икономическата активност. Аз очаквам обаче страната да се възстанови бързо.
Както знаете, вестник „Строител” е официалното издание на Камарата на строителите в България. Бихте ли изпратили някакво послание на нашите читатели?
България е страна, която има все още много потенциал за по-нататъшно икономическо развитие. Разбира се, за да може държавата да се развива, е важно да се изгради инфраструктурата – да построите нови пътища и мостове, които ще стимулират по-нататъшното развитие на вашата страна. Тъй като вестникът ви е специализирано издание, пожелавам винаги да подчертавате важността пред вашите читатели на изграждането на една модерна инфраструктура, която да стимулира бъдещото социално-икономическо развитие на България. Искам да дам пример с Япония – това, че страната ни бележи голям подем след Втората световна война, се дължи на бързото изграждане на инфраструктура от всякакъв вид.