Д-р Ласло Мосочи: Строителният сектор в Унгария може да очаква стартирането на проекти за 25 трилиона форин

Основната цел на правителството е страната да стане една от най-добрите пет в Европа по критерий „качество на живот”

Прочетена: 38

Мирослав Еленков

Д-р Мосочи, как се развива строителната индустрия в Унгария?

Икономическият растеж в Унгария надхвърли очакванията на анализаторите и през 2018 г. достигна 4,9%. Производството в строителната промишленост продължи да нараства и по този начин увеличи дела си от БВП, като допринесе с 0,8% за подема през миналата година. Браншът разшири обема на продукцията си с общо 85% между 2016 г. и 2018 г. Брутната добавена стойност на сектора е нараснала от 3,4% на 4,8% като част от БВП за периода от 2010 г. до 2018 г. Правителството има намерение да поддържа темповете на растеж на икономиката с 2% над средното ниво за Европейския съюз през предстоящия програмен период. В тази връзка унгарският строителен сектор може да очак­ва стартирането на проекти на стойност 25 трилиона унгарски форинта през периода 2019 г. – 2023 г. Правителствените договори, на обща стойност 15 трилиона унгарски форинта ще представляват три пети от тази значителна сума. 5 трилиона унгарски форинта ще са за обекти в пътния и железопътния сектор. Те са основните движещи сили за развитието на строителната индустрия в страната. Министерството на иновациите и технологиите дава приоритет на транспортната инфраструктура, която е важна част от работата му. При планирането на публичните проекти, насочени към подобряване на качеството на живот, кабинетът възнамерява да гарантира и ресурс за пазарни инвестиции и жилищно строителство. Дейността на сектора допринася за основната цел на правителството – Унгария да стане една от най-добрите пет страни в Европа по критерий „качество на живот“.

Разкажете ни за унгарската транспортна политика? Какви са целите?

В Унгария има 18 области, като всяка от тях е със собствена столица. Също така в страната ни има и 4 големи града, които са със статут на отделен регион. Основният приоритет на транспортната политика е да свърже тези 23 региона, а също така и най-важните индустриални зони с магистрали. Втора важна задача е скоростните пътища, които стигат до границите ни, да бъдат основно ремонтирани. Третата цел е да се създаде такава транспортна мрежа, че от всяка точка на страната за под 30 минути да се достига до магистрала. Аз съм сигурен, че до 2023 г. ще успеем да изпълним тези приоритети.

Кои са приоритетните области в транспортния сектор и в железопътната инфраструктура?

Унгария има транспортна мрежа от 32 000 км. Всяка година ние планираме разширяването й, както и ремонтните дейности по нея. Част от тази мрежа не е в най-доброто си състояние и наша основна цел е до 5 години тя да бъде изцяло подновена и да има европейски вид. Когато говорим за железопътна инфраструктура – имаме три основни задачи. Едната е развитието на унгарската част от Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T). Трябва да изпълним изискванията за електрификация на железопътните линии и модернизацията им, за да се постигат високи скорости на композициите. Втората ни основна цел е развитието на метрото и железниците в Будапеща, защото 70% от целият пътникопоток, използващ този вид транспорт, са в града и района около него. Третата ни задача е дигитализацията на цялата железопътна мрежа, въвеждането на нови системи за сигурност, контрол и наблюдение на движението на влаковете, както и подобряване на информационната система за пътниците.

Кои са големите транспортни проекти, които се изпълняват в момента в Унгария?

Изграждането и модернизацията на пътищата и железниците трябва винаги да служат за икономически растеж, за повишаване на конкурентоспособността и за създаване на работни места. Също така е много важно големите транспортни проекти да предлагат връзка с вътрешните и международните мрежи. В този смисъл Кечкемет е добър пример за подобен тип обекти. Има пет големи пътни проекта в непосредствена близост до града, които са завършени, в момента са в ход или са в подготвителна фаза. В изпълнение на по-ранен ангажимент от страна на правителството в края на миналата година открихме последния участък от северния байпас на града. В ход e подготовката за разширяване на градския участък от главен път 52. Проектът на общината за реконструкцията на шосето Bela Barenyi е в напреднал етап и до няколко месеца то ще бъде пуснато в експлоатация. През миналото лято започна разширяването до 4 ленти на главен път 54 между магистрала M5 и път 5. Работи се и по изграждане на участък от главен път 441 между обхода на Кечкемет и Нагикорос. Тези обекти могат да доведат до развитие на областта в сферата на икономиката, промишлеността и туризма. Като други големи транспортни проекти, включени в пътната ни програма, мога да спомена и подготовката на участъците от магистрала М4 пред Berettyóújfalu, както и тези от маршрута M47 между Дебрецен и Békéscsaba-Szeged.

Има ли организация в Унгария, подобна на Камарата на строителите в България, която представлява строителната индустрия във Вашата страна?

Да, в нашата страна има подобни браншови организации – Националната федерация на унгарските строителни контрактори (ÉVOSZ), Камарата на унгарските инженери, Търговско-промишлената палата. Тези структури са подобни на Вашата Камара. Затова мисля, че двете ни държави могат да обменят опит в тази насока. България и Унгария винаги са имали добри контакти и смятам, че добрата работа между страните ни ще продължи.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 16.05.2019. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.