Искрен Йотов: Надявам се, че догодина ще мога да Ви поканя в първия действащ музей на масонството в България

Към Вашите читатели – представителите на строителния бранш, ще отправя едно пожелание, като цитирам Светото писание: „Тъй да светне пред човеците светлината Ви, та да видят добрите Ви дела“

Прочетена: 1023

Ренета Николова

Г-н Йотов, благодаря, че се срещаме точно днес, на Вашия празник. Защо именно той?

Трудно може да се даде категоричен и еднозначен отговор защо точно този ден е празникът на масоните. За мен той е съчетание на празника на „спрялото“ слънце или „голямата светлина“, тъй като е лятното слънцестоене и големият християнски празник Рождество на Йоан Предтеча. Светлината е основен символ в масонското учение. Прието е, че най-важният мотив на търсещия да стане свободен зидар е неговото осъзнаване, че е обгърнат от тъмнина и е усетил копнеж да зърне Светлината.
А и да не забравяме, че на тази дата през 1717 г. е създадена първата Велика ложа, тази на Англия.
Казано накратко – този ден концентрира голяма част от масонската философия и символика.

Какво е масонството и защо един човек би искал да стане масон?

Масонството е една от най-големите неполитически, нерелигиозни, братски и благотворителни организации в света. То си служи с алегории и се стреми да направи от един добър мъж по-добър. А защо някой иска да стане такъв? Защото рано или късно, пак подчертавам, добър мъж със съответния интелектуален потенциал започва да се пита кой съм, защо съм тук, откъде идвам, накъде отивам? Отговори на тези въпроси той може да намери в свободното зидарство.

Казвате свободно зидарство. Защо се нарича така?

Това е буквалният превод от freemasons. Нарича се свободно зидарство, защото ние използваме символите на каменоделския еснаф. В Средновековието професионалните зидари – тези, които са строили катедралите, са били едни от малкото хора, които са били свободни. Те са можели да пътуват. Във феодална Европа хората са били твърде ограничени откъм свободи, с изключение на благородниците. Зидарите стават носители на знания, създатели на шедьоври, които и днес виждаме в Шартр, в Кьолн. Имали са ложи, в които са разисквали професионални въпроси. Имали са прости церемонии по приемане на нови членове и тъй като не са съществували градски или еснафски сертификати и карти за членство в общ съюз, те са възприели тайни знаци и думи, чрез които да докажат, че са обучени зидари, когато са се местели от един строителен обект на друг. Тях наричаме оперативни масони. През XVII в. в тези занаятчийски ложи са започнали да приемат и непрофесионалисти, известни като „спекулативни“ масони. Постепенно тези две групи създават „приетите и признати свободни масони“, където вече се работи само със символи и където например камъните сме ние – човеците, а хоросанът – човешката любов. Оставям на читателя да познае какъв храм се гради с тези материали.

Какви са основните принципи на масонството?

Основите на нашето учение са равенство на индивида, любов към ближния, доброволна и безкористна служба на обществото и благотворителност. Приемат се само мъже, които задължително вярват в Бог. Има и определени правила, писани и неписани, създавани през всичките тези години, които следва да се спазват. Например – в една държава може да има само една Велика ложа, която е регулярна. И тази Велика ложа упражнява на тази територия пълната и неоспорима власт върху регулярното свободно зидарство и древните символични масонски степени от занаята, които се наричат чирак – калфа – майстор.

Всеки мъж ли може да стане масон?

Трябва, както казах, да е добър мъж с добро име, който е навършил 21 години, приятелски настроен и щедър, с вкоренено чувство за дълг към другите, притежаващ висока степен на безкористност и лична отговорност. Относно приема, за мен лично, съществен въпрос при един кандидат е дали има интелектуалната способност и желание да разбере философското значение на масонството. Който търси пътя към храма, ще го намери.

Около масонството има много митове. То по-скоро се възприема от хората като едно затворено общество с тайни ритуали. Но от миналата година или може би и отпреди това като че ли има една тенденция да се отваря към обществото? На какво се дължи това, каква е целта?

Ако под отваряне към обществото имате предвид, че искаме да покажем, че това е сдружение на хора, които търсят своето самоусъвършенстване – да, така е. Наистина има легенди и дори опити за сатанизиране на свободното зидарство.

Част от нашата философия е да не мразим и да не воюваме с никого. Тези, които ни заклеймяват и засипват с лъжи, ние ги каним на добронамерен диалог, защото нашата истина се постига със спокоен, градивен и мъдър зидарски труд. Който не е с нас, е винаги част от нас. Той е част от пътя, който ние вече сме минали и по който предстои да мине и той, за да пристигне там, където го чакат с любов. И това е така, защото масонството е преди всичко състояние на духа и единство на вярата в общата цел.
В днешния ден на глобалната информационна мрежа трудно биха могли да съществуват много тайни. Съвсем лесно могат да се намерят подробни описания на различни масонски ритуали. ОБВЛ има сайт, Фейсбук и Туитър акаунт. Тайна има и тя е самото преживяване на човека в храма с неговите лични емоции при съпреживяването на един ритуал, който е изпълнен с алегории, които водят към познанието този, който го търси. Хората трябва да знаят, че за нас всички са равни, няма значение каква вяра изповядваш, каква политическа принадлежност имаш или какъв е цветът на кожата ти.

Аз се надявам, че догодина ще мога да Ви поканя в действащ музей на масонството в България, който ще е достъпен за всеки, който желае да го посети.

Казахте музей. Това е много интересно. Какъв период ще обхваща? И всъщност от колко години има масонство в България?

Музеят символично ще бъде разделен на три части – Музей на световното масонство, Масонството в България и История на Обединената Велика ложа на България. Той ще се намира в София, в духовния център, там където в близост се намират храмовете на всички религии – църква, синагога и джамия. У нас за масонство започва да се говори преди повече от 120 – 130 години, когато са първите посветени българи. Тогава сме били в границите на Османската империя. През 1917 г. е инсталирана първата Велика ложа на България, която съществува около 20 години. Вследствие на Закона за защита на държавата (1938), който забранява всички подобни организации, тя се саморазпуска. След 9 септември 1944 г. логично в такъв режим свободното зидарство не може да съществува като такова. Възстановено е през 1992 г.

Казахте Обединена Велика ложа. Преди това обединение е имало повече ложи в страната ли?

През 1992 г. е инсталирана Велика ложа у нас от Великата ложа на Югославия, а през 1997 г. Великата ложа на старите приети свободни зидари на Германия внася светлина в друга Велика ложа, вследствие на което у нас ложите стават две. По-късно – 2001 г., се стига до Обединена Велика ложа на България. Това е регулярната и призната Велика ложа у нас. Може би има други, които наричат себе си велики, които твърдят, че изповядват масонството, но те не са регулярни или признати по смисъла на световното англо-саксонско масонство.

Нещо интересно в тази насока – наскоро се завърнах от Белград, където чествахме 100 години от създаването на Великата ложа на Югославия. На това събитие присъства Великият майстор на Обединената Велика ложа на Англия, Негово Кралско Височество херцогът на Кент. Присъствието му в чужда Велика ложа е нещо, наистина рядко срещано, което не съм виждал досега, а мисля, че и много от братята не са виждали. Още повече че в този си вид тази ложа вече не съществува. Това е ложата, която се създава след Първата световна война. Краят на тази война се характеризира с разпадане на империите. Една от тях е Австро-Унгарската империя. В резултат на което се образува една Велика ложа на словаци, хървати и сърби, наречена по късно Велика ложа на Югославия. През 90-те години Югославия се разпада и всяка от тези държави вече си има Велика ложа – и Сърбия, и Хърватия, и Словения, както и Босна и Херцеговина, Македония и Черна гора.

Наскоро у нас бе премиерата на книгата „Преддверието и средният кат. Книга на ложата“ на Албърт Пайк. За представянето й бе пристигнал Великият архивар Артуро де Ойос. Кажете ни повече за това гостуване и за книгата?

Всяка една книга, която е написана от известен в нашите среди автор като Албърт Пайк, е събитие, защото това надгражда езотериката и осмисля всички тези алегории, с които Ви казах, че масонството си служи по отношение на живота на един индивид, съдържанието на неговите морални ценности, на неговите понятия за добро и лошо, за служба на обществото. Артуро де Ойос е известен писател в масонските среди в Америка, редактирал е и подготвил този труд на Пайк за печат. Книгата освен в София беше представена от него лично и във Велико Търново, Шумен, Варна, Бургас и Пловдив. Събития, които преминаха с неочаквано голям интерес към това произведение и Артуро де Ойос.

Ние сме издание на Камарата на строителите в България, може ли да търсим връзка между строителите и масонството?

Казах и по-горе – символичният произход на масонството е каменоделството и строителството. Така че връзката по отношение на символиката е безспорна. Символите на правия ъгъл, отвеса, нивелира, либелата, както и на много други инструменти – чук, длето, мистрия, планове, са неразделна част от нашата работа. Но ние строим
храма на хуманността. Ако човек първо в себе си успее да го направи, то неминуемо ще се усети и в обществото.

Съвсем реално обаче подкрепяме единствената по рода си в България Професионална гимназия по каменообработване в с. Кунино и от уважение към „занаята“, и като дълг към историята.

Освен стремежа към самоусъвършенстване какви други цели си поставя масонството?

Служба на обществото, благотворителност. Когато осъзнаеш смисъла на пребиваването си тук и колко е кратковременно, тогава разбираш, че на това общество трябва да се помага, било то благотворително, било милосърдно, което за нас са две различни неща. Ние работим по тях паралелно. На Еньовден нашата фондация „Благотворителност и милосърдие” организира благотворителен коктейл, събраните средства от който ще бъдат предоставени за талантливи деца и деца в нужда. Всяка една от ложите си поставя цели, които са в различни направления – както за благотворителност, така и за милосърдие. Няма да навлизам в конкретика, защото повечето от ложите работят на принципа „Като даваш, дясната ръка да не знае какво прави лявата“ и не искат да изтъкват своите дарения. Но мога да Ви кажа, че скоро предстои да открием паметник на един велик българин – Симеон Радев. Той ще е в района на НДК. Като за нас в случая е важно да припомним неговото мото – „Дадох ли нещо на България?“. Дано повече от нас си задават този въпрос. Тъй като той е автор на изключителния труд „Строители на съвременна България“, алегорично може да се приеме, че неговото име отново ни свързва с Вас като представители на строителите.

Какви са приоритетите пред Българската Велика ложа и пред Великия майстор?

Приоритетни задачи ние нямаме. Великият майстор е само представител на свободните зидари. Има мандат в Обединената Велика ложа от 3 години. Стремим се да покажем на обществото нашата позитивна нагласа към него и, доколкото е възможно, масонството отвътре, за да изчистим от негативизъм и отрицателни митове думата масони.

Какво пожелание бихте отправили към нашата аудитория, която е основно строителният бранш на България?

Благоденствие и здраве. Ако мога да цитирам Светото писание, бих отправил две послания: „Вършете добро и зло няма да Ви сполети“. И като говорехме за светлината: „Тъй да светне пред човеците светлината Ви, та да видят добрите Ви дела“.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 04.07.2019. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

1
Leave a Reply

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Zvezdi Recent comment authors
  Subscribe  
newest oldest most voted
Notify of
Zvezdi
Guest
Zvezdi

Неполитически и нерелигиозни благотворителни организации по света? Шегувате ли се с нас. Всеки втори, да не кажа почти всеки български масон членува в българска политическа партия и в някое министерство, кой депутат, кой в прокуратурата, министерството на културата и образованието и др. Живеят в най-скъпите жилища в София и повечето от тях не плащат данъци и не отчитат дейност пред държавата. Ама разбира се. То нали е част от изискването на масонството. Карат черни BMW-та и Мерцедиси. Ама те щото нали са „най-евтините“ автомобили в света. Да икономисат някой лев. Защото не депутатите и президентите управляват държавата и партиите, а… Read more »


%d блогъра харесват това: