Проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен” ЕАД: Третият лъч на метрото ще бъде напълно завършен през 2025 г.

През тази година ще въведем в експлоатация централния участък от новата линия

Прочетена: 717

Проф. Братоев, каква степен на изпълнение достигна третата линия на столичното метро?

През тази година трябва да завърши строителството на централния участък от третата линия на метрото. Това е частта от бул. „Владимир Вазов” през Орлов мост – „Патриарха“ – НДК – бул. „България” до „Красно село”, която е с дължина 8 км. Условно трасето е разделено на два подетапа от гледна точка на дейността на тунелопробивната машина (ТПМ), на монтиране на автоматиката и въвеждане в експлоатация. За съжаление поради лошите геоложки условия се наложи да спираме извънредно ТПМ, за да извършваме смяна на резци и да инжектираме допълнително бетони за заздравяване на почвите, за да може успешно тя да премине. На две места ТПМ попадна в плаващи пясъци и имаше опасност дори да потъне поради голямото си тегло, ако не бяхме подсилили участъка. Всичко това наложи забавяне на работата с около 4 месеца. От натрупаното изоставане успяхме да компенсираме близо месец и половина. Все пак има известно закъснение, което се отразява на дейността на изпълнителите, работещи след машината, но то е по обективни причини. Около 3,5 км от цялото 8-километрово трасе е под реки през оводнени пясъци, където тунело­пробивната машина мина изключително трудно, но това вече е част от историята, защото успяхме да се справим.

Остават ни дейности по вътрешните конструкции на метростанциите, които в централния участък са общо 8. Най-напреднали са работите по спирките в кв. „Красно село” и на бул. „България”, тъй като ТПМ мина първо през тях. Условно там остава да изпълним около 1,5% от конструкциите и до средата на август трябва да бъдем готови. От близо два месеца се осъществяват и дейности по архитектурното оформление и монтажа на оборудването, което е много важно. Поставянето на плочките, на окачените тавани и другите елементи изисква много време и работна сила. Нещата не се случват бързо. Едновременно с това има много електрически инсталации и оборудване, които трябва да се монтират. Метрото има 18 системи за управление и функциониране. Всяка от тях има оборудване, което след като се сложи, се изпитва поединично и накрая се извършват комплексните тестове, те са последни.

 

Кога да очакваме да бъдат пуснати в експлоатация първите 8 км от третата линия?

Строителството на участъка от кв. „Красно село” до бул. „Владимир Вазов” трябва да бъде напълно завършено през октомври. След това ще ни остане да осъществим настройките на оборудването и комплексните изпитвания. Те ще се извършват от фирма „Сименс”, тъй като метровлаковете и съоръженията са техни. Предстоящите тестове са различни, такива ще се правят за първи път в София, защото влаковете са с по-високо ниво на автоматично управление.

По график трасето от кръстовището на бул. „Патриарх Евтимий” и ул. „Граф Игнатиев” до кв. „Красно село”, включително и участъкът до депото на ул. „Житница”, трябва да бъде завършено през втората половина на август. Между 20 – 25 август ще имаме готовност за подаване на напрежение по линията и септември да започне изпитването на влаковете. Паралелно с това ще продължат довършителните дейности на ниво вестибюл. В частта между кв. „Красно село” и бул. „България” вече се движат композиции и се извършват тестове.

Всички 20 влака, които ще обслужват третата линия на метрото, вече са доставени, като 8 от тях са преминали динамични изпитвания. Тестването на останалите 12 трябва да завърши до края на август. Тогава се надяваме, че ще приключи и етапът между бул. „България” и ул. „Граф Игнатиев”, за да може и там да започнат монтиране, настройки на апаратура и проби.

За първата и втората линия на метрото срокът за тестване беше строго фиксиран, защото имахме отработена система. За третата линия решихме той да е три месеца. От „Сименс” подчертаха, че определеното време е недостатъчно. Въпреки това постигнахме споразумение сроковете да бъдат максимално кратки.

 

През февруари приключи прокопаването на тунелите в централната градска част от третата линия на метрото

Как се развиват дейностите на втория етап от третата линия?

Участъкът от кв. „Красно село“ през жк „Овча купел“ до жп линията София – Перник в долната част на кв. „Горна баня“ с дължина 4 км и 4 станции е с над 60% изпълнение. Най-напреднало е строителството на спирката при „Овча купел 2” . Тази част от третата линия ще бъде въведена в експлоатация до средата на следващата година.

 

Какво показва прогнозата на „Метрополитен“ ЕАД по отношение на пътниците, които използват подземната железница? С колко ще се увеличат те след пускането на третата линия?

Системата ни позволява да регистрираме пътници, а не пътувания. С билет отчитаме 24 – 25% от всички ползващи метрото, останалите са с абонаментни документи. Стараем се на базата на данните да правим реална статистика. Към средата на 2019 г. имаме между 350 – 400 хил. потребители на двете линии. След въвеждането в експлоатация на третата линия на подземната железница трябва да достигнем до 500 хил. пътници на ден. Но това е прогноза и очакваното натоварване ще се реализира във времето.

Например когато пуснахме участъка от първата линия до жк „Младост”, предричахме да има 110 хил. пътници на ден. А броят им вече достигна до 144 хил. души дневно. Постепенно се увеличиха, защото метроотсечката стана атрактивна, а и на някои хора им трябва и психологическо време да започнат да ползват метрото.

Когато правим прогнозите за дадено трасе, подготвяме данни за 30-годишен период. Отново като пример мога да посоча първата линия – тя вече функционира над 20 години. Може да кажем, че пълният й капацитет е реализиран на повече от 90%. Планира се да се въведе нов довеждащ транспорт до станциите и това също ще повиши броя на потребителите.

 

Какви са следващите етапи от развитието на столичната подземна железница? Как стои въпросът с финансирането?

Цялата линия 3 е с дължина от 21 км. Ще припомня, че сме я разделили на 4 етапа. В момента строим първите два с обща дължина 12 км, които вече споменахме. Едното разширение от третия лъч на столичната подземна железница щe бъде пo бyл. „Bлaдимиp Baзoв“ до кв. „Левски Г”. То ще е 3 км и с 3 станции. Другото отклонение ще е от жк „Гeo Mилeв“ дo зала „Apeнa Apмeeц“ и бyл. „Цapигpaдcкo шoce“ – 6 км и 6 метростанции. Строителството на тези два етпа е предвидено за следващия програмен период 2021 – 2027 г., като намеренията ни са те да бъдат завършени през 2025 г.

В същото време подготвяме още два проекта за разширяването на метрото. За единия имаме готови документи на идейно ниво от няколко години. Това е направлението от Бизнес парка в жк „Младост 4” до станцията на лифт „Симеоново” при Софийския околовръстен път (СОП). Тази част ще има една междинна спирка на СОП, тъй като в района се извършва интензивно строителство. Там нямаме още процедиран регулационен план, тъй като нямаме осигурено финансиране.

В момента приключваме работата по проектирането на разширение на метрото в жк „Люлин”. Там планираме да бъде изградена метролиния по бул. „Царица Йоана” до СОП. Булевардът е построен само до жилищния комплекс и се предвижда и неговото довършване от бул. „Панчо Владигеров” до СОП. Това ще е изцяло ново пътно трасе, което ще се обособява заедно с метрото. Линията на подземната железница е с дължина около 2 км с 2 станции и ще има голям буферен паркинг при СОП. Идеята ни е пристигащите по автомагистрала „Европа” да не влизат с колите си в града. На този етап имаме финансиране само за проектирането. Целта ни е, след като имаме готови планове, да търсим и средства за строителството. Несериозно е да отидеш при институциите и просто да кажеш: искам да правя метро. Аз лично първо бих попитал за проект. Затова ние винаги се стремим проектирането да изпреварва осигуряването на финансиране. Нашата идея е двете трасета – до лифт „Симеоново” и в жк „Люлин”, да бъдат подготвени и при възможност за осигуряване на пари веднага да ги представим.

Предстои ни също така да обособим още 2 буферни паркинга в жк „Овча купел” за по 200 – 250 автомобила всеки от тях, за да може допълнително да се ограничи влизането на коли в София.

 

До средата на август ще завършат дейностите по МС „България”

Може ли вече да се прогнозира какви средства ще бъдат необходими за последните две части на третия лъч?

Малко е рано да съобщя конкретни цифри. Плановете се подготвят, но те не са остойностявани. Ние правим съвсем груба прогноза. По време на работата по документацията за обществените поръчки ще обявим прогнозните стойности. Когато дойде време, строителите, които ще се включат в търговете, ще дадат конкретните цени.

Ние сме заявили за следващия програмен период 3-ти и 4-ти етап от третата линия. Смятаме, че те ще са от порядъка на 390 млн. лв. Участъкът в жк „Слатина” ще се изгражда отново с тунелопробивна машина, а това оскъпява проектите. Представете си, ако трябва да разкопаваме в центъра, дори не искам да си мисля как бихме се справили. А ние копахме на няколко места и никой не разбра, че се строи метро в останалите участъци.

 

Каква е визията за развитието на „Метрополитен“ след 2025 г.?

Всеки следващ етап за развитие на метрото трябва да се обосновава главно от гледна точка на перспективните натоварвания. Към момента сме подготвили три такива прогнози. Първата е за участъка Бизнес парк – лифт „Симеоново”. За него предвиждаме 25 – 26 хил. пътници дневно, както и за частта в жк „Люлин”. Това са натоварвания, защитими за метро. Най-напред трябва да докажеш, че при тези условия услугата не може да се извърши от друг тип транспорт, или ако пък е възможно, то ще е с голямо натоварване, с няколко паралелни линии. Наземният транспорт може да поеме от 1000 до 1500 пътници на 1 км. А ние, ако имаме над 5 хил. пътници на 1 км от линията, тогава се приема, че тя ще е рентабилна.

Третото проучване, което извършихме, е за отклонение на втората линия на метрото от спирка „Витоша” до СОП и към „Студентски град”. За него дължината би била 5 км с 5 станции. Ще имаме почти 40 хил. пътници, или около 7 хил. души на 1 км, което е близо до границата, тъй като при нас натоварването е 10 хил. потребители на 1 км. Това обаче е далечната перспектива за развитието на подземната железница. Ако има осигурено финансиране, в рамките на 1 година ще бъдем готови с проектите за него. По принцип не подготвяме планове, които биха отлежавали 5 – 10 или повече години, защото ще остареят, а това ще наложи промяната им.

 

„Трейс Груп Холд” АД започна бетониране на релсовия път между МС 6 и МС 8

Преди време казахте, че се предвижда поставянето на прегради на пероните на някои спирки на първите две линии на метрото. Бихте ли казал къде и ще се правят ли такива съоръжения и на други места?

Над 90% от метролиниите в света са от т.нар. открит тип. При тях обаче има доста голям брой нещастни случаи. Например в Париж започна преоборудване на метрото с такива прегради, защото отчитат повишаване на инцидентите. В Хонконг се прави същото.

При първата и втората линия на Софийското метро имаме 3 различни разположения на вратите на влаковете. Поради тази причина как да направим съоръжения, които да се отварят хоризонтално, както ще бъде при третия метродиаметър. Вратите на някои влакове ще съвпаднат с преградите, при други обаче това няма да се случи. В последните години в световен мащаб са разработени вертикално повдигащи се прегради, каквито ние планираме да монтираме първоначално пилотно на 2 станции. Първите ще бъдат поставени на „Опъл­ченска” и Националния стадион „Васил Левски”. В момента сме на етап отваряне на оферти за избор на изпълнител на монтирането на съоръженията. След като приключи процедурата по избор на изпълнител и подпишем договор с определената фирма, тя ще има срок от 1 година за реализация на първите две места.

Междувременно като опция в процедурата предвиждаме оборудване на още 10 станции с такива преградни съоръжения на пероните след внедряване и одобрение на пилотното решение за 2 метростанции. За финансиране ще кандидатстваме по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“. За тези 10 гари още подготвяме документацията и не знаем дали ще може да се направят прегради едновременно или на етапи. Ако догодина стартираме процедурата, в рамките на оставащото време от програмния период 2014 – 2020 г. ще успеем да се справим.

 

Подготвяхте проект за разделяне на първата и втората линия от метрото. Докъде стигнахте?

Към момента отчитаме сериозен проблем със зареждането на двете трасета с подвижен състав. По първата линия имаме интервал на движение от 2 минути между композициите извън час пик, а в натоварената част от деня – 3 мин. Трябва за много кратък период от време да вкараме на линиите между 35 и 40 влакчета, а това от своя страна създава проблем при експлоатацията.

Тези две линии от метрото са били предвидени като самостоятелни, но поради наличието на едно депо ние ги направихме така, че да са свързани. Ако извършим това разделяне, тогава втората линия ще работи със собствен интервал на движение. Правили сме тестове и ако второто трасе на подземната железница функционира със същия интервал като първото, тогава по него няма да има натоварване. Според нашите намерения на спирка между „Сливница” и „Обеля”, която планираме да бъде направена, ще идват влаковете от двете трасета, като ще използват един перон, от който ще става и прекачването, но графиците ще са съобразени само с пътниците, а зареждането сутрин с влакове ще е при по-голям интервал и по-малко влакове на всяка линия поотделно.

Тук е мястото да кажа, че се предвиждаше в участъка между спирките „Сливница” и „Обеля” да бъде изградена гара с частно вложение. Инвеститорите договаряха да изкупят терени в района и да строят жилищен комплекс от затворен тип и частично да финансират изграждането на метростанция. Но доколкото разбрах, не са успели да обезпечат имотите, които са им необходими, и са на път да се откажат. Затова ние решихме първо да направим проект за тази станция. Някъде напролет ще бъдем готови и догодина след окончателното решение, дали ще има съинвеститор, ще започнем изпълнението и на този подобект.

 

Как протича партньорството Ви с Камарата на строителите в България?

Работата със строителите не е лесна, защото капацитетът им е различен спрямо този отпреди 5 – 6 години – работната ръка намалява постоянно. Това е проблем за някои фирми, но има и такива, които се справят по-добре. Опитваме се да помагаме на компаниите, доколкото е възможно. Знаете, че всяка седмица имаме работни срещи, разрешаваме в движение въпроси, които възникват, което реализираме от години. Досега това е било печеливша формула. Ще препоръчам на строителите да се стегнат, защото още малко ни остана. После ще може да излязат и с вдигната глава да кажат: справихме се! Аз съм оптимист, че ще успеят, а ние ще им помагаме максимално. В тази връзка искам да благодаря на Камарата на строителите за дългогодишното партньорство и пожелавам успехи на нейните членове, в т.ч. и на тези от тях, които работят на обектите от разширението на най-големия транспортен, екологичен и строителен обект – метрото в София.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 01.08.2019. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: