Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: Развитието на София е мой постоянен приоритет

С интерес очаквам шестата ни съвместна изложба с КСБ и вестник „Строител“ за направеното в града през 2019 г.

Прочетена: 188

Росица Георгиева
Ренета Николова

Г-жо Фандъкова, активният строителен сезон на територията на Столичната община (СО) започна. Кои са големите обекти, които ще се изпълняват до края на 2019 г., свързани с обновяването на инфраструктурата?

Обновяването на пътната инфраструктура продължава. Работим на 15 големи обекта и като всяка от последните години сме заложили основен ремонт на 20-25 квартални улици във всички райони на СО. В момента се извършва реконструкция и рехабилитация на ул. „Каменоделска“ заедно с трамвайните линии. Изграждаме ново трамвайно трасе, пътна настилка и тротоари. Движението в района е силно затруднено, защото Национална компания „Железопътна инфраструктура“ изпълнява строителни дейности по моста „Изида” при Сточна гара. С ул. „Каменоделска” извършваме поредното обновяване на трамвайна мрежа. Тези линии в София не бяха основно ремонтирани от тяхното построяване и затова преди няколко години започнахме специална програма. Модернизирали сме 16 км трасета и в момента се подготвя процедурата след преработка за основен ремонт на линията на трамвай №5 – по бул. „Цар Борис III“ до кв. „Княжево“ – още 8 км. Изцяло обновени са линиите на бул. „България”, бул. „Дондуков” и ул. „Кракра“, бул. „Овча купел“, ул. „Козлодуй“, ул. „Граф Игнатиев“, надлез „Надежда“, бул. „Черни връх“, участък от бул. „Мария Луиза“.

Изпълняваме ремонта на моста за с. Кривина при Столичния околовръстен път (СОП), където се реновират основните елементи на съоръжението и се подобряват транспортно-експлоатационните му качества. Рехабилитирахме и това на ул. „Черковна“ над бул. „Ген. Д. Николаев“, където подменихме амортизираните дилатационни фуги. За последните 10 години обновихме над 150 моста, повечето от които не бяха основно ремонтирани от тяхното строителство.

В момента работим и на бул. „Президент Линкълн“, където също изпълняваме нови пътни платна и тротоари. През август ще започнем и последния участък от бул. „Монтевидео“ при новата метростанция. Реално с пускането на подземната железница през „Овча купел“ догодина районът ще е коренно променен с модернизирана инфраструктура. Тази година там правим и няколко от по-големите вътрешноквартални улици – „Народно хоро“, „Народен герой“, „Промишлена“.

Планираме реконструкция на последната част от бул. „Монтевидео”, която ще започне, след като е готова новата метростанция в района. В „Овча купел“ от началото на август стартирахме изграждането на останалата част от ул. „Централна” с дължина около километър.

В ход е и ремонтът на ул. „Житница“, която свързва жк „Овча купел“ и кв. „Красно село“. Заедно с изграждането на кръстовището на бул. „Цар Борис III“ улесняваме връзката към западните квартали.

Завършихме участъка от ул. „Филип Кутев“. Продължават дейностите по нова канализация по ул. „Сребърна“, която е важна за отводняването на бул. „Тодор Каблешков”. Започна и вторият етап на ул. „Хемус“ в район „Слатина“, както и рехабилитацията на бул. „Асен Йорданов“ от бул. „Проф. Цветан Лазаров“ до бул. „Хр. Колумб“ и на ул. „Искърско шосе“ от бул. „Христофор Колумб“ до ул. „Димитър Пешев“. И двете отсечки ще бъдат ремонтирани по съществуващо положение.

Модернизираме и бул. „България“ в участъка от бул. „Черни връх“ до бул. „Акад. Иван Гешов“. Дейностите по южното пътно платно приключиха и работата продължава в северното. Както и миналата година, в отсечката на бул. „България” от бул. „Акад. Ив. Гешов” до бул. „Гоце Делчев” и на Орлов мост е положена метална мрежа за заздравяване на настилката.

В ход е ремонтът на тунела на бул. „Ал. Малинов“ при СОП, където изпълняваме и укрепване, отводняване и ново осветление.

От 23 юли се извършват и строителни дейности на една от най-малките улици на София, но събрала много история – „Малко Търново”. Предвижда се обновяване на настилките, на стъпалата и капаците на шахтите, подмяна на осветлението, монтиране на нови парапети и елементи на градското обзавеждане. Обновяването започна, след като проведохме две публични обсъждания с гражданите на София. Предстои отново чрез обсъждане на предложения и идеи на столичани да бъде показана по видим начин интересната история на малката пешеходна улица.

 

Един от големите проекти през следващите години е модернизирането на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III”. Каква е готовността за стартирането му? На какъв етап е препроектирането на частта между площад „Македония” и Съдебната палата?

Имаме готовност да стартират процедурите за избор на изпълнител, чака се съгласуване с Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж“ (ОПРР) за обявяване като две отделни отсечки. Първият участък – от трамвайното ухо в „Княжево” до пл. „Руски паметник”, предвижда цялостна реконструкция на най-старата трамвайна линия. За другия се планира обособяване на линеен парк. Едновременно се изготвя и Доклад за оценка на съответствието на инвестиционните проекти. Направено е съгласуване с Министерствто на културата, защото пл. „Македония“ е паметник на културното наследство.

 

Отчуждаването на частните имоти е едно от нещата, които забавят стартирането на големите общински проекти. През 2019 г. какви средства са предвидени за тези дейности и към кои райони на София са насочени усилията?

Заложените средства за отчуждителни процедури през 2019 г. са 10 млн. лв. Такива ще се извършват в различни райони на София – „Лозенец“, „Триадица“, „Връбница“, „Студентски“, „Подуяне“, „Овча купел“, „Младост“, „Сердика“ и др. Те са във връзка с предвидени за изграждане ключови инфраструктурни обекти – за пътна инфраструктура, ВиК мрежи, разширение на столичното метро и др.

 

Как върви изпълнението на ремонта на образователните институции – общо 26 училища и детски градини, с финансиране от ОПРР?

Напълно завършиха ремонтните дейности в три сгради – две детски градини и едно училище (ОДЗ 179, ОДЗ 115 и 57 СУ), а в други 7 са на финала с издаден Акт 15 (ОДЗ 27, ОДЗ 90, ДГ 152, ОДЗ 15, ОДЗ 170, 15 СОУ, 123 СОУ). Продължават строителните дейности в сградите на пет училища – 62 ОУ „Христо Ботев” в район „Връбница”, 54 СУ „Св. Иван Рилски” и 101 СУ в „Надежда”, 3 СУ и 43 ОУ в „Илинден”.

За 4 детски градини и три училища са сключени договори тази година и са в процес на подготовка или е започнала работа. Това са ДГ 53, ДГ 51, 113 СУ и 33 Езикова гимназия „Света София” в „Илинден”, ОДЗ 90 в „Надежда”, ДГ 42 във „Връбница”, 140 СУ „Иван Богоров” в жк „Обеля 2”, pайон „Връбница”. За 9 Френска езикова гимназия в „Средец“ ще бъде открита обществена поръчка за изпълнител.

В 102 ОУ „Панайот Волов“ в „Надежда“ дейностите не са стартирали поради обжалване на процедурата за изпълнител.

В два от обектите се извършват проверки за фактическото състояние на СМР с оглед прекратяване на възложените договори. Това са 16 ОУ в „Надежда” и 70 ОУ „Св. Климент Охридски” във „Връбница”.

 

Станция „България” от третия лъч на метрото е изпълнена над 90%

През 2019 г. трябва да бъде пусната в експлоатация част от третата линия на столичното метро. Как върви изпълнението на отделните етапи и кога ще може софиянци да я използват?

Завършени са 90% от 8-километровия централен участък – това е трасето от бул. „Владимир Вазов” през Орлов мост – „Одеон” – НДК – бул. „България” до „Красно село”. Най-напреднало е строителството на станциите „България”, „Медицински университет”, „Театрална” и „Красно село”. На 80% са готови метроспирките „Патриарх Евтимий”, „НДК“, „Орлов мост“. Станция „Хаджи Димитър” е с изпълнение 70%, тъй като нейното изграждане започна по-късно. По план до края на годината трябва да пуснем целия 8-километров участък в експлоатация.

Тунелът е завършен на 100% – тунелопробивната машина „Витоша“ започна работа през февруари 2017 г. За 2 години тя прокопа 6 км под центъра на столицата. В участъка между станциите „Хаджи Димитър” и „Театрална” вече е изграден тунел от 650 м по Нов австрийски тунелен метод. Монтажните работи по оборудването и системите за управление на линията са осъществени на над 76%.

Вторият участък от третата линия – 4 км от „Красно село“ през „Овча купел“ до Софийския околовръстен път при кв. „Горна баня“, е с над 60% реализация. Най-напреднало е строителството на станция „Овча купел 2” (74% ). Участъкът ще е готов за експлоатация до средата на 2020 г.

Преди 10 години дължината на Софийското метро беше 10 км, сега е 40 км, а след няколко месеца с пускането на новия лъч ще е 52 км. Общо 80% от новите метролинии са пуснати в експлоатация в последното десетилетие. С подземните влакове постигаме голям екологичен и транспортен ефект за града. В момента намаляваме над 75 хил. тона годишно вредни емисии във въздуха, а с третата линия – 90 хил. т. В районите, през които преминава метрото, редуцираме и трафика с 15% – 20%. Особено важно е, че заедно с него изграждаме и интермодални връзки с различните видове транспорт. Свързахме метрото с летище София с централните жп и автогара на града. Сега също правим връзка с жп гара Горна баня.

Строим и паркинги. На третата линия ще има такива в близост до СОП и кв. „Горна баня” и на ул. „Централна” в „Овча купел“.

 

Северният парк има изцяло нова визия след мащабна реконструкция

Обновяването на градския транспорт е един от приоритетите на администрацията. Какво предстои в тази насока?

Извършихме най-голямата модернизация на градския транспорт – подменихме 90% от автобусите. Всички над 400 нови превозни средства са с най-високия екологичен стандарт ЕВРО6. София вече има и първите си нови 20 електробуса. Подменихме 90% от тролеите и купихме 25 трамвая, нещо което не е правено от десетилетия.

До края на годината доставяме още 13 трамвая и 15 електробуса. Кандидатстваме за закупуването на още нови автобуси, тролейбуси и електробуси, за да постигнем на 100% модерен автопарк. Освен това провеждаме тестове с малък 6-метров електрически автобус в квартали с цел подготовка на маршрути за довеждащ транспорт.

 

Реализирането на зелени политики е част от усилията Ви за подобряване на качеството на въздуха в столицата. Какви действия в тази посока са предвидени до края на лятото?

Възстановяваме, обновяваме и изграждаме паркове и градини в София и ежегодно засаждаме нови дървета. Направихме първия нов градски парк – „Възраждане”, който в момента разширяваме с първия общински аквапарк с минерална вода. Осъществихме и първи етап от парк „Въртопо” в „Младост”.

Тази година продължихме с възстановяването на алеи в Южния парк. Обновихме градините „Черковна” и „Кюлуците”, където направихме нови детски площадки.

Възстановихме розариума с фонтана в Борисовата градина, където засадихме над 2000 цветя, обновихме алеите, поставихме пейки. Изработването на подробен план на Борисовата градина също има две важни за зелената система на града цели. Първата – да запазим и съхраним територията на парка, и втората – да не се допуска ново строителство в него.

Продължава ремонтът на Северния парк откъм ул. „Народни будители“ с изграждане на площадки и алейна мрежа. В момента се провежда процедура за изпълнител за парк „Дружба”. Също така през 2019 г. се обновяват 120 детски площадки в междублокови пространства.

Изпълнихме програма с над 100 мерки и дейности за подобряване на качеството на атмосферния въздух. Сега работим по поредната, която обхваща периода 2021 – 2026 г.

 

В София продължава цялостното обновяване на блокове със средства по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради (НПЕЕМЖС). Все още се обявяват търгове за избор на изпълнители. Може ли да посочите до момента какви са резултатите от нея?

Досега по НПЕЕМЖС са обновени 68 обекта. В процес на изпълнение са строително-рeмонтните дейности в още 39 здания. Многоетажни жилищни блокове се санираха в районите „Искър“, „Подуяне“, „Красно село“, „Надежда“, „Люлин“ и др.

По покана на етажната собственост посетих един от наскоро санираните блокове в кв. „Дружба 1“, където наред със сградата е обновена и зелената площ пред блока по програма „Зелена София”.

 

СО изпълнява програма за обновяване на тротоари в районите

В изборна година сме. Като се обърнете назад, за какво не Ви стигна времето през мандат 2015 – 2019 г.?

Винаги съм била съсредоточена върху работата, която планираме и извършваме за развитието на града. А развитието на София е мой постоянен приоритет, затова полагам всичките си усилия за обновяване и модернизиране на столицата. Много често сме изправени пред предизвикателства, които изискват нелеки решения, но които имат повечето големи градове и столици в световен мащаб.

Вашият професионален вестник знае много добре какво означава срокове за реализация. Затова действам с ясен план и график за всеки проект – това изисквам от всеки строител, иначе съм доказала, че налагам едни от най-сериозните глоби. Продължавам да поставям въпросите за качеството на проектите, надзора и изпълнението. Който работи по строителните обекти в София, трябва да знае, че хората очакват качество, и да носи своята отговорност.

 

А как ще продължи взаимодействието между Камарата на строителите в България и Столичната община?

Надявам се традиционното ни сътрудничество с КСБ да продължи по професионални теми и работа за града. С интерес очаквам шестата ни съвместна изложба с Камарата и в. „Строител“ за направеното в София през 2019 г.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 15.08.2019. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: