Интервю

Инж. Цветан Божинов: В най-кратки срокове ще стартира новият търг за ремонта на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис III“

Росица Георгиева Инж. Божинов, първо позволете от екипа на в. „Строител“ да Ви поздравя за назначаването Ви на поста зам.-кмет по направление „Обществено строителство“ в Столичната община (СО). Изминаха първите Ви 100 дни начело на този ресор. Какви бяха основните задачи и проблеми, с които се сблъскахте за периода? Винаги, когато един колектив посреща нов ръководител, в началото има напрежение. Затова сред първите ми задачи беше да успокоя хората и същевременно като всеки нов администратор да осигуря приемственост. Имаше доста стартирали проекти и аз съответно ги възприех като свои приоритети, за да бъдат завършени качествено, в срок и според предвидения им бюджет. Някои от по-важните проекти, които наследих, са за обновяването на централната градска част на София - Зона 2 и Зона 4. Дейностите по тях ще бъдат възобновени с началото на активния строителен сезон. Друг строителен обект е пробивът на бул. „Петър Дертлиев“ към Софийския околовръстен път (СОП) в жк „Люлин“. Сред значимите обекти е и третият етап от обновяването на бул. „Монтевидео“ в жк „Овча купел“, както и продължаване на рехабилитацията на бул. „България“. Какви други цели сте си поставили? Основният ми приоритет е свързан с продължаването на дейностите за развитие на града ни. В последните години София се превърна в изключително модерно място, неотстъпващо по нищо на останалите европейски столици. В голяма степен това се дължи на работата на моите предшественици и най-вече на кмета на СО Йорданка Фандъкова. Не бих спестил каквито и да е усилия, за да продължи развитието на София. Скоро ще започне активният строителен сезон. Бихте ли представил основните проекти, по които ще се работи. Преди да Ви запозная с обектите, искам да подчертая, че за мен е ключово по време на активната дейност по обновяване на транспортната инфраструктура в града неудобствата за столичани да бъдат намалени в максимална степен. По отношение на проектите вече започнахме да работим по бул. „Искърско шосе“, в участъка от ул. „Туше Делииванов” до ул. „Илия Бешков”, който е с дължина от 900 м. Изпълнител е консорциум „Щрабаг - Трансгео“ ДЗЗД. В рамките на строително-ремонтните дейности ще бъде подменена изцяло асфалтовата настилка, ще се изгради нов тротоар и велоалея. Освен това ще се направи ново отводняване и ще се постави ново улично осветление. След приключване на СМР там, през април ще се прехвърлим на бул. „Асен Йорданов“. След завършване на този обект ще продължим с проект в същия район, свързан с подмяна на трамвайното трасе по бул. „Шипченски проход“. Друг важен обект, който вече споменах, е пробивът на бул. „Петър Дертлиев“, с който ще се създаде възможност за връзка със СОП и АМ „Струма“. Изграждането на бул. „Тодор Каблешков“, който е част от вътрешния ринг на града, също е ключов. Както посочих, ще продължи и реконструкцията на бул. „Монтевидео“. Да не забравяме и рехабилитацията по бул. „България“ в последния останал участък. Планираме да стартираме търг за избор на изпълнител на обновяването на трамвайното трасе по бул. „Александър Стамболийски“. Освен това са в ход и ремонтните дейности по основните булеварди в града. Работи се във всички 7 зони, на които е разделена общината, покриващи 24-те района на София. Общият бюджет за инвестиционните обекти на транспортната инфраструктура тази година е 42 млн. лв., без да се включват средствата по оперативните програми. Споменахте, че през 2020 г. трябва да продължи рехабилитацията на Зона 4 от централната градска част, за която се наложи да се прави препроектиране. На какъв етап е то и кога се очаква да започнат същинските дейности? Към настоящия момент препроектирането тече, като имаме регулярни срещи с архитектите от „А.Д.А проект“. Крайният срок е 20 март. Планираме дейностите да започнат веднага след приемане на преработения проект и при подходящи атмосферни условия. Нека да припомня, че първият етап бе изпълнен през миналата година. Той включи ул. „Московска“ – от ул. „Г. С. Раковски“ до ул. „Дунав“, градината „Св. Климент Охридски“ – включително тротоара по бул. „Васил Левски“ до спирката на тролеите пред Националната художествена академия, и градината пред „Кристал“. Вторият етап обхваща пространството между ул. „Г. С. Раковски“, ул. „Московска“, площад „В. Левски“, бул. „В. Левски“, бул. „Цар Освободител“, пл. „Народно събрание“ и ул. „6 септември“. Друг голям проект, който също трябва да стартира, е обновяването на трамвайните релси по бул. „Цар Борис III“. В момента работим по подготовката на обявяването на обществена поръчка за избор на изпълнител. В най-кратки срокове ще стартираме новия търг за трамвайното трасе, след като поръчката не стигна до успешен край преди две години. Ако процесът протече нормално и избегнем обжалване на процедурата, през тази година дейностите биха могли да започнат. Ще се работи на етапи, за да не се затруднява достъпът на гражданите. Peкoнcтpyкциятa нa peлcoвия път пo маршрута на трамвайна линия №5 от Съдебната палата до „Kняжeвo“ включва и pexaбилитaция нa пepoнитe, кoнтaктнaтa мpeжa, ocигypявaнe нa дocтъпнa cpeдa, кoнтpoлиpaн дoc­тъп, пpeдпaзвaнe oт шyм. Пo същото тpace ce пpeдвиждa дa ce движaт и нoви тpaмвaйни мoтpиcи. Проектът се реализира по Оперативна програма „Региони в растеж 2014 – 2020“, като общaтa cтoйнocт нa бeзвъзмeзднaтa пoмoщ e 47 877 529,10 лв. Сериозен проблем в София е осигуряването на достатъчно места за автомобили. Какви са плановете за изграждане на обществени паркинги? Строим буферни паркинги при станциите на метрото, навсякъде където има възможност. Такъв предстои да бъде изпълнен на последната спирка на подземната железница в жк „Овча купел“. Подобни съоръжения планираме и в бъдеще, за да се намали натоварването в града. Стремежът ни е с обособяването на „синя“ и „зелена“ зона да се намали потокът на пътни превозни средства към центъра на града и това автоматично ще доведе до разтоварване на трафика. Какво предстои да се изпълнява в сферата на образователната и екологичната инфраструктура? Столичната община е отправила искане за субсидия от републиканския бюджет в размер на 43 млн. лв., като 36 млн. от тези средства планираме да инвестираме в строителството на 9 детски градини. Останалите 7 млн. лв. ще бъдат дадени за изграждането на учебни бази в три училища. При осигуряването на тези пари ще бъде направена нова детска градина в кв. „Сеславци“, район „Кремиковци“. Планираме изграждането на нова сграда за 5 групи в кв. „Павлово“. Ще разширим с три групи и административната част на детска градина в район „Възраждане“, както и ще обновим съществуващата сграда. Предвиждаме нова детска градина за 6 групи да бъде построена в кв. „Горна баня“, сграда за 5 групи в кв. „Филиповци“ и други. Планирано е да се разширят учебните бази на 91 НЕГ, район „Възраждане“, 52 ОУ, район „Витоша“, и 109 ОУ район „Слатина“. Като цяло обаче изпълнението на тези обекти зависи от възможностите на републиканския бюджет. В момента се реконструират 5 сгради на детски градини, на които вътрешните преградни и външните ограждащи стени са изградени с азбестови плоскости - в районите „Красно село“, „Искър“, „Люлин“, „Подуяне“ и „Изгрев“. Столичната община инвестира и в строителството на нови детски градини в кв. „Курило“, район „Нови Искър“, в местността Кръстова вада в район „Лозенец“, както и в кв. „Овча купел“. Изпълнява се разширение на детска градина в с. Владая и се обновява детска градина в р-н „Илинден“. Тази година в бюджета на общината е заложено още разширение и реконструкция на съществуващата сграда на детска градина в район „Студентски“, нова детска градина в кв. „Манастирски ливади - изток“, район „Триадица“, както и изграждане на пристройки към детски ясли в райони „Красно село“ и „Триадица“. Предстои въвеждане в експлоатация на пристройка на физкултурен салон и учебни кабинети към 64 ОУ район в „Витоша“ и възстановяване на физкултурен салон и обновяване на плувен басейн на 30 СУ в район „Възраждане“. Продължава изграждането на столова и кухня към 104 ОУ в район „Триадица“. Предвиждаме изграждане на физкултурен салон и кухня към 100 ОУ, район „Сердика“, триетажен учебен корпус на 28 СУ, район „Красна поляна“ и обновяване на 9 ФЕГ, район „Средец“. Един от реконструираните обекти, изградени с азбестови плоскости, е 31 ДГ в жк „Люлин 2“. По време на реконструкцията се извършва конструктивно укрепване на сградата, подменят се всички фасадни панели и вътрешни стени. Въвеждат се мерки за енергийна ефективност, като се полага топлоизолация по фасадните стени и покрива. Строително-ремонтните дейности включват и подмяна на ВиК, ОВИ и ел. инсталациите. Ще бъде изградена и нова вертикална планировка, която включва тротоарна настилка около сградата, асфалтови алеи и 10 нови детски площадки. Инвестицията е над 2 милиона лева. Друга такава сграда е ДГ 36 „Пеперуда“ в район „Искър“. Изпълняват се изцяло нови помещения, санитарни възли за 10 групи и физкултурен салон, ще бъдат обновени дворът и изградени детски площадки. Какви са плановете за развитие на ВиК инфраструктурата? За 2020 г. сме предвидили рехабилитацията на 41,4 км водопроводи. Ще бъдат реконструирани и 1,5 км канали, както и ще бъдат изградени над 1,5 км нова канализационна мрежа. Планирано е да работим по изграждане на главен канализационен клон по ул. „Геле Китов“ в кв. „Бенковски“, както и по ул. „Любен Каравелов“ в същия квартал. Ще се изпълняват дейности и по построяването на канал и водопровод в кв. „Модерното предградие“ по ул. „Братя Станиславови“. Тази година усилията ни ще бъдат насочени и в изграждането на водопровод и канал в район „Връбница“ – по ул. „Справедливост“ и ул. „367“ в кв. „Модерно предградие“. Предстои да започне и строителството на водопроводна и канализационна мрежа по ул. „357“ в същия квартал, както и отводняване на улицата. Ще започнем изграждането на отливен канал в район „Младост“. Планирали сме още да продължат дейностите по изпълнение на дубльора на Ляв Владайски колектор, както и рехабилитация на съществуващи и изграждане на нови ВиК съоръжения в район „Витоша“ в кварталите „Драгалевци“, „Симеоново“ и „Княжево“. Същите дейности са заложени в район „Връбница“ в с. Волуяк. Списъкът с обектите е дълъг, но това са по-главните от тях. От Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда имаме осигурено финансиране за изграждане на водопроводна мрежа в кв. „Курило“. Там планираме да се работи по улиците „Чавдар Войвода“, „Крушетата“, „Перла“, „Космонавт“ и други. Имате ли по-специфични ангажименти по отношение на възникналата в страната обстановка, свързана с коронавируса? Конкретно към мен няма отправени задачи. Винаги присъствам на заседанията на оперативния щаб на Столичната община, но към момента мерките са насочени повече към направление „Здравеопазване“ и „Транспорт“. Строителството засега е пощадено от въвеждането на някакви извънредни мерки. Строително-монтажните работи следва да се изпълняват при спазване на заповедта на министъра на здравеопазването. Ние сме насочили усилия основно към организиране на дейността на различните звена в ресор „Обществено строителство“ - търсим възможности за дистанционна работа за колегите, които са в съответната рискова възраст или с придружаващи заболявания. Изпълняваме нормално задълженията си, а мерките, които са предприети, ни дават възможност да бъдем оптимисти за развитието на ситуацията. В каква посока виждате възможностите за сътрудничество с Областното представителство на КСБ в София? Експертният потенциал на Камарата на строителите в България е доказан. Със сигурност има много области, в които може да си сътрудничим с КСБ и с ОП София. Вече проведохме среща с ръководството на КСБ и на Областното представителство. Те поставиха пред нас своите проблеми и задачи, а ние съответно предприемаме действия, за да им сътрудничим.