Интервю

Кристиан Кръстев, зам.-кмет на СО по направление „Транспорт и градска мобилност“: Основен приоритет в моята дейност е пътната безопасност

Активно работим по приоритизацията на градския транспорт, за да го направим по-оптимален

Г-н Кръстев, от началото на годината ръководите направление „Транспорт и градска мобилност” в Столичната община (СО). През този период в страната беше обявено извънредно положение и в резултат на това сектор „Транспорт” в София беше най-засегнат. Към настоящия момент до каква степен са преодолени трудностите?

Към момента успяваме да съхраним живота и здравето на персонала, от който зависи да функционира градският транспорт и да работи Центърът за градска мобилност. С мерките, които сме въвели, имаме изключително малък процент на заболели от COVID-19. Това е свързано и със самодисциплината, която трябва да се прилага. В общи линии в сектор с хиляден персонал броят на заболелите е под 30 души. Мисля, че сме се справили. Осигуряваме достъп на жителите и гостите на столицата до градския транспорт, наситили сме го с превозни средства в пиковите часове. Това го правихме и по време на първата вълна на пандемията. Всеки ден изпълняваме контролни дейности и координация между „Столичен автотранспорт” ЕАД, „Столичен електротранспорт” ЕАД, „Метрополитен” ЕАД, Центъра за градска мобилност и Софийския оперативен щаб.

Във всеки един момент настройваме системата така, че тя да бъде адаптирана спрямо ситуацията. Има контрол на пътниците, които са по спирките. Ще разширим проверките за носенето на маски. Въвеждаме засилен надзор на използването на превозни документи. Има достатъчно места, които открихме допълнително за продажба на карти и билети. Това са пощенските станции, пунктовете на тотото. Водим преговори с „БДЖ - Пътнически превози” ЕООД, за да може да стартира продажба на Централна гара и на всички спирки около София, откъдето пътуват хора, за да работят в столицата.

 

[caption id="" align="alignleft" width="499"] В края на 2019 г. делианатори бяха монтирани по бул. „Цариградско шосе”[/caption]

Общественият транспорт беше секторът с най-големи финансови загуби. Наложи се актуализация на бюджета на СО. Към момента каква е реалната ситуация?

Загубите на градския транспорт са 40 млн. лв. и вървят лавинообразно нагоре. Няма как да бъде намален дефицитът поради това, че, от една страна, има по-малко пътници, а от друга - осигуряваме наситеност с възможно най-много автобуси, тролеи и метро. Експлоатационните разходи са много големи, а приходите – нищожно малки. Но всичко се прави за здравето на хората. Градският транспорт е свързващият механизъм, живият организъм, който е необходим за функционирането и нормалното състояние на града.

 

А какви са основните приоритети във Вашата работа извън новите задачи, наложени от обстановката?

Основният приоритет е пътната безопасност. Каквото и друго да правим, свързано с транспорта и мобилността в София, ако не се насочим първо към безопасността, то значи, че имаме грешка. Затова настоявам пред кмета Йорданка Фандъкова за отделен бюджет, който да бъде насочен към въвеждането на ефективни мерки. Не знам дали сте осведомени, но примерно в София има над 20 хил. кв. м пътна маркировка. За да се направи нейното опресняване в пълен мащаб, се изискват изключително много пари.

 

А получихте ли допълнителните финанси, които поискахте?

[caption id="" align="alignright" width="567"] Електробуси бяха пуснати в експлоатация по линия 123[/caption]

Не, но съм получил обещание от кмета Йорданка Фандъкова, че ще бъдат заложени в Бюджет 2021. Подготвям в момента процедура за утвърждаване на принципите на пътна безопасност в столицата. Второто, което също е много важно за мен, е по-засилен контрол по столичните улици и булеварди, където се движи градски транспорт, а в същото време има и пешеходен поток, и велосипедисти. Въвеждането на т.нар. неприсъствен фиш отне 7 месеца, тъй като се наложи координация между абсолютно всички институции, от които зависеше да направим този процес автоматизиран. Той вече е факт и контрольори от Центъра за градска мобилност могат да санкционират неправилно спрели или паркирани автомобили по протежението на пътните платна. Всеки, който е нарушил правилата, ще може да плати глобата в 7-дневен срок, а ако не го направи, тя ще му бъде удържана, когато плаща своите данъци. Санкциите по Закона за движение по пътищата са в размер от 20 до 200 лева, като масовите са между 20 и 50 лева.

 

Третата линия на метрото вече е факт. Предвиждаше се да бъде организиран довеждащ транспорт до спирките на подземната железница. На какъв етап е реализирането на този проект? В кои квартали ще стане това и кога?

От гледна точка на анализната част проектът е готов. Въпросът е да имаме превозни средства. Довеждащият транспорт има за цел да свързва по-периферни квартали със спирките на метрото. Има обявен конкурс за закупуване на два типа електрически автобуси. Те трябва да бъдат доставени и въведени в експлоатация. Процедурата беше прекратена на два пъти. При първия от тях това се случи поради технически пропуски в документацията, а при втория - защото нямаше конкуренция. Кметът Фандъкова не толерира състезание с 1 участник. За общината е важно да има прозрачност и да сме сигурни, че сме избрали най-доброто за гражданите на София. Надявам се, че в началото на следващата година ще има избран изпълнител.

Говорим за пускането на довеждащ транспорт в няколко квартала - „Горна баня”, „Витоша ВЕЦ Симеоново”, „Манастирски ливади”. Работим и по един нов проект, наречен INNOAR, който е напълно иновативен и в Европа. Той представлява транспорт на поискване. Няма да има конкретен маршрут, а няколко възможни, като ще са известни само първоначалната и крайната точка. Целта е „Манастирски ливади - Запад” и „Бъкстон” да бъдат свързани с градския транспорт, който се движи около тези квартали.

 

Един от приоритетите на администрацията е по-бърз, по-удобен и по-качествен градски транспорт. Бяха подменени превозните средства. А за актуализиране на маршрутите работи ли се?

[caption id="" align="alignleft" width="548"] Председателят на АПИ Георги Терзийски и зам.-кметът Кристиан Кръстев провериха разширението на СОП[/caption]

Активно работим по приоритизацията на градския транспорт, искаме да го направим по-оптимален. Но за да имаме ефективно управление на трафика и координация, е необходимо да изградим система за моделиране на движението. Това нещо ще даде възможност да знаем кога и къде се бавят колите, къде е нужно насищане или разреждане на превозни средства, къде трябва да се работи върху светофарните уредби, пропускателната способност на трасетата, къде трябва да се изградят бус ленти. Въпреки че ние знаем всички тези неща на теория, има необходимост да ги видим в реално време. Не говоря само за генералния план за организация на движението. Този документ е основата, база, на която се градят всички останали неща. Ако ние нямаме обаче такава система за моделиране на трафика в реално време, ще останем в ХХ век. Това е една много сериозна работа, която извършваме. Подготвяме документация и ще кандидатстваме за финансиране, защото към момента подобни средства не са предвидени в бюджета на СО.

Работим също за системното изграждане на бус ленти. Възложил съм проектирането на такива съоръжения от бул. „Евлоги и Христо Георгиеви” в частта от ул. „Граф Игнатиев” до НДК и в посока от ул. „Граф Игнатиев” към бул. „Цариградско шосе”. Но каквото и да правим, колкото и да обновяваме градския транспорт, на нас ни е необходимо да го направим много по-ефективен. Идеята ни не е хората да използват нови превозни средства, които да стигат до тапи, където да бъдат забавяни. Ако градският транспорт спира постоянно в задръстване, то хората ще изберат друг начин за придвижване - било такси, било личен автомобил. Решението според мен са обособените бързи трасета. Трябва да се изграждат бус ленти. И Вие като пътник да може в момента, в който въведете Вашата спирка на пътуване - примерно от центъра до Бизнес парка, системата да Ви предложи кой тролейбус или автобус да използвате, къде да го смените. Това ще дава възможност на потребителите да си планират времето, което е много важно.

 

[caption id="" align="alignleft" width="356"] Площадки за пътна безопасност се изграждат в детските градини в София[/caption]

Концесията за спирките на градския транспорт беше замразена. Какви варианти се обмислят за поддръжката и смяната на тези съоръжения?

[caption id="" align="alignright" width="429"] СО предлага наемане на електрически велосипеди за достъп до Витоша[/caption]

Поддръжката на спирките е необходимост. Направили сме консултации с всички евентуално заинтересовани страни, но няма кандидати за концесия. Така влизаме в хипотеза, при която ние трябва да търсим алтернатива - дали със средства от СО, дали с външно финансиране. Според мен трябва да има един унифициран модел на тези съоръжения за целия град. Вече според натоварването те могат да бъдат по-големи или по-малки. Има места, където може да има само табели.

 

Вече се работи по финансовата рамка на Столичната община за 2021 г. Бихте ли казали кои ще бъдат основните проекти, които трябва да се случат?

Няма как да избягаме от статуквото - има неща които си вървят при равни други условия. Едното е приоритизацията на движението на градския транспорт, другото е пътната безопасност - две направления, в които са необходими средства. За изграждане на уличното осветление също са нужни пари. Това са нещата, за които аз отговарям и за които ще се боря да получат финансиране. За мен това, което трябва да имаме допълнително - освен размера на бюджета за сектора до момента, са поне 3 млн. лв. за пътна безопасност. Което ще ни даде възможност да насочим особено внимание към обезопасяване на столицата и да намалим пътния травматизъм, да пазим живота и здравето на хората. Освен това са нужни средства за уличното осветление. Тази година едва с актуализацията на бюджета успяхме да отделим определена сума, но крайно недостатъчна. Градът расте не с дни, а с часове и е необходима постоянна актуализация, облагородяване на градската среда така, че да бъде осветено и хората да се чувстват в безопасност.

Реклама