Г-н Андреев, за първи път в България ще се проведат избори за Народно събрание (НС) по време на епидемична обстановка. По какъв начин процесът ще бъде различен от предходни години? Какъв ще е редът, по който ще се осъществи гласуването, и какви мерки ще бъдат взети?
Различното в изборите на 4 април е това, че сега ще може да се упражнява правото на вот и посредством машини в над 9400 секции в страната. Тъй като гласуването ще се проведе в условията на епидемична обстановка, Централната избирателна комисия (ЦИК), позовавайки се на здравния протокол, който беше приет от министъра на здравеопазването, даде методически указания за запазване на живота и здравето на участващите в процеса. Изискванията са свързани със спазване на дистанция, използване на маски и ръкавици от гражданите и членовете на комисиите, както и дезинфекциране на помещенията през определен период. Същите правила важаха по време на частичните местни избори, които се проведоха през септември 2020 г. и февруари тази година. ЦИК вече има опит и знае как да процедира в епидемична обстановка.
Очертава се голяма активност на българските граждани, живеещи извън страната, за целта бяха открити 465 секции, разположени в 69 държави. Предизвикателството пред ЦИК беше, че има държави с голям брой заявления за гласуване, а в същото време законодателят е ограничил броя на секциите до 35 в страните извън Европейския съюз. Такива са САЩ, Великобритания и Турция, където традиционно има голям брой желаещи да упражнят своето право на глас. Там законът позволява до 35 секции и не е лесно да се намери решение къде да бъдат разположени, така че да може по-голям брой хора да гласуват.
Какви бяха предизвикателствата пред ЦИК в процеса на организиране на изборите? Как попречи пандемията на работата Ви?
Едно от предизвикателствата за тези избори беше машинното гласуване. ЦИК има опит от изборите за членове на Европейски парламент през 2019 г., когато с машини се гласуваше в 3000 секции. След последните изменения в Изборния кодекс се въведе изискването във всички секции от 300 избиратели нагоре да се гласува машинно. За целта в над 9400 секции трябваше да подсигурим машинно гласуване. Предизвикателствата бяха свързани най-вече с логистиката, с транспорта на устройствата, а и с осигуряването на самите машини. Всички дейности, които сега реализирахме, бяха в по-голям обем. Процесът изискваше особено внимание, за да протече нормално, устройствата да бъдат доставени своевременно и гражданите, които имат желание да упражнят правото си на вот по този начин, да го направят без проблем.
След изборите ще направим анализ какъв брой хора са се възползвали от този метод, до каква степен машините са облекчили изборния процес и дали са постигнати онези цели, които законодателят си е поставил.
Особеност тази година е, че хора, поставени под карантина, също ще гласуват. Как е организиран процесът за тях?
С последните изменения в Закона за мерките и действията по време на извънредното положение се предвиди създаването на специални подвижни избирателни секции. Законодателят е взел предвид, че процесът на карантиниране е динамичен и че броят на тези лица се променя в много кратки срокове. Затова до 3 дни преди датата на изборите всяко лице, което е поставено в изолация, може да подаде заявление, за да упражни право на глас. Тежестта от организацията на т.нар. подвижни кутии, които са различни от тези, предвидени за хората с увреждания, неможещи да стигнат до изборното помещение, пада основно върху администрацията. Реално почти до последния момент няма да е ясен окончателният брой на карантинираните.
За ЦИК беше предизвикателство да приеме принципно решение за даване на указания как да става гласуването на хората в изолация – да отговори на въпросите кои лица да бъдат вписани, какво да бъде заявлението, как трябва то да се подаде. В крайна сметка се справихме и всички избиратели под карантина ще имат възможност да упражнят правото си на глас. Те ще могат да направят това по постоянен или настоящ адрес, съгласно правилото за вписване в списъците за гласуване.
Както обясних, законодателят е определил срок за подаване на заявление от три дни преди изборите и ние не можем да излезем извън тази рамка и да определим друг по-кратък. Тоест ако едно лице заболее в период по-малък от тези три дни, няма да може да подаде заявление и да гласува на 4 април. Все пак трябва време процесът да се организира, а и срокът е максимално приближен към изборния ден. Искам да уточня още, че трябва да бъдат подадени поне 10 заявления, за да се организира секция за хора, поставени под изолация.
По отношение на подвижните избирателни кутии в болничните заведения, в местата за лишаване от свобода, в домовете за възрастни хора изискването също е минимум 10 избиратели да са изявили желание за създаване на такава.
В някои страни, като Франция, Италия, Чехия, има обявена частична или пълна забрана за излизане от дома заради пандемията. Как ще протече изборният ден в държавите, където има локдаун?
ЦИК заедно с Министерството на външните работи (МВнР) следи постоянно ситуацията в страните, където вече има разкрити секции. Трябва да се има предвид, че за гласуването извън страната водещо е законодателството в съответната държава, ЦИК и МВнР не може да излязат извън неговите норми. Всяка чужда страна определя условията на разкриване на места за гласуване извън дипломатическите и консулските служби и как това може да се случи. Там, където има и допълнителни условия, свързани с опазването живота и здравето на избирателите и членовете на комисиите, всички те ще трябва да се съобразят.
Как протече регистрирането на участниците в изборите? Имаше ли нарушения, отказани регистрации?
Процесът по регистрация на партиите протече нормално. Нямаше някакви съществени затруднения. Голяма част от политическите субекти, които участват в изборите, своевременно подадоха документите си и списъците с поддръжници, като това ни позволи да ги проверим преди изтичането на крайния срок.
Разбира се, имаше и случаи да се пристъпва към регистрация с недостатъчен брой избиратели, които подкрепят дадена партия, или има проблеми с документите й. Съответно ЦИК я отказва. Бяха подадени заявления от 32 партии, коалиции и независими кандидати, а от тях са вписани 30. 22 партии и 8 коалиции ще участват в изборите за 45-ото Народно събрание. Те имат кандидати, регистрирани във всички изборни райони в страната.
По време на периода на агитация постъпваха ли сигнали за нарушения и от какво естество бяха? Социалните мрежи възприемат ли се като начин за оказване на въздействие?
Бихме могли да отчетем, че предизборната кампания протече спокойно, нямаше голям брой жалби. Основната част от подадените сигнали беше за това дали са спазени изискванията на предизборната кампания. Когато жалбите са до конкретен изборен район и са от компетентността на РИК, те се разглеждат там и дори и да постъпят при нас, ние им ги препращаме
Някои от сигналите постъпиха от СЕМ, други от кандидати или граждани. Немалко от тях бяха свързани с публикации в социалните медии, но според разпоредбите на Изборния кодекс социалните мрежи, като Фейсбук, Туитър и личните блогове, не представляват медийни услуги. Тоест нито ЦИК, нито РИК имат компетенции да се произнасят по тези сигнали и съответно остават без разглеждане. Искам да направя уточнение, че с последните изменения в Изборния кодекс от 2019 г. това не се отнася до интернет страниците на доставчиците на медийни услуги в социалните мрежи. В случая се счита, че това е допълнителен информационен канал, който се използва от дадената медия. Тогава вече имаме основание да преценяваме дали е налице нарушение и да се произнесем по същество. Пример за такива са качването на предизборни материали, публикуването на социологически проучвания и допитвания до гражданите във връзка с нагласите за подкрепа на определена политическа сила, независимо в каква форма те са направени – дали с различни символични фигури или класации. Медиите следва да знаят, че не бива да допускат публикуването на такива материали не само на своите страници и в своите излъчвания, но и в социалните мрежи както в деня за размисъл, така и на 4 април.
Достатъчен ли е бюджетът за предстоящите избори за Народно събрание и ще стигне ли той за безпроблемното провеждане на вота?
Това е много труден въпрос. Почти невъзможно е да бъде изчислено колко средства трябва да бъдат отпуснати за провеждането на дадени избори. Демокрацията няма цена. Избирателното право трябва да бъде упражнено от всеки един български гражданин. ЦИК трябва да съумее да проведе изборите в рамките на отпуснатия бюджет. При определянето му бяха взети предвид нашите препоръки с оглед на епидемичната обстановка, машинното гласуване, обема от работа, която трябва да се свърши. На базата на всички тези обективни обстоятелства бяха повишени възнагражденията на членовете на секционните избирателни комисии (СИК) и РИК, на хората, които пряко са свързани с организирането на изборния процес. Те и техните семейства са подложени на риск и това трябва да бъде отчетено, за да бъдат удовлетворени от възложената им работата.
Правителството се съобрази и с предложението ни разяснителната кампания да се провежда през медиите, за което се изискват допълнителни средства.
Как се предвижда да се предават изборните книжа с оглед на това да се избягват струпвания на хора, да се осигурява дистанция и да не се застрашава здравето на изборната администрация, но и процесът да тече безпроблемно?
Организацията, свързана с приемането на протоколите и отчитането на резултатите в районните комисии, е основна отговорност на РИК и на областните администрации. Те трябва да направят така, че да може процесът да протече нормално – без струпване на членове на СИК, да може да се обособи преброителен пункт, където компютърно да се обработват данните. В ЦИК няма постъпили искания, предложения или въпроси, свързани с тази организация. Това означава, че процесът е минал нормално.
Какви са сроковете, в които ще бъдат обявени резултатите и избраните членове на следващото НС?
Съгласно Изборния кодекс ЦИК трябва да обяви резултатите 4 дни след изборния ден, а имената на кандидатите по избирателните листи в зависимост от мандатите на всяка от партиите, които влизат в НС, до 7 дни след 4 април. Тези срокове са определени по закон и ЦИК ще трябва да ги изпълни.
Възможно ли е да възникне проблем при преброяването на бюлетините от СИК. Какъв е Вашият коментар?
В ЦИК получихме сигнал, че е възможно големият брой числа, които трябва да бъдат попълнени в протоколите на СИК, особено там, където има машинно гласуване, да доведе до забавяне на обработка на изборните резултати. Това е въпрос, който, от една страна, има своята правна същност, а от друга – организационна. От гледна точка на самия протокол има изисквания и данни, които той трябва да съдържа съгласно Изборния кодекс.
Протоколите са официалният документ, удостоверяващ резултатите във всяка секция, на основата на които се отчитат изборите в различните райони в цялата страна. Обстоятелството, че не може да излезем извън рамката, която указва какво трябва да съдържат протоколите, е предпоставка ЦИК да отговори на организационните и техническите условия и данните да бъдат обработени. Всичко зависи от доброто обучение на членовете на избирателните комисии.
Протоколите тази година са доста по-различни. При предходните избори за НС не е имало машинно гласуване. Сега Изборният кодекс поставя необходимостта да се сумират данните от двата вота.
В края на миналата година бяхте избран за председател на ЦИК. Какви ще бъдат Вашите приоритети през 2021 г.?
Като независим държавен орган, който е натоварен с организацията и произвеждането на изборите, трябва да запазим доверието, което гражданите са ни гласували. До момента в България независимо от резултатите в изборите оценката към ЦИК винаги е била обективна и висока. Този факт произтича от публичността на нашата дейност, заседанията ни са онлайн и всеки може да се запознае с нашата работа. Стремим се да отговаряме на всички въпроси, които постъпват в ЦИК. Ако успеем да запазим доверието в нас, значи сме постигнали своите цели.
Какъв е Вашият съвет към хората, които ще упражнят правото си на глас на 4 април?
Моето послание към гражданите е да отидат до урните и да гласуват. Вярно е, че пандемията продължава и хората са притеснени за здравето си. Но те трябва да знаят, че техният глас е важен и той е в основата да се сформира законодателната власт в лицето на Народното събрание с необходимата представителност. Предприети са всички мерки, за да няма рискове гласуващите да се заразят с COVID-19. Хората няма да бъдат в по-различна ситуация от тази, с която се сблъскваме в ежедневието ни – всички пазаруваме, отиваме на работа, пътуваме в градския транспорт. Ако се спазват мерките за носене на маски, за дистанция, за дезинфекция – самият изборен процес не носи по-различни рискове за здравето на избирателите. Това е установено и след всички избори, проведени в други европейски държави.
Искам от страниците на в. „Строител“ да припомня как се гласува. Когато се подава глас за партия или коалиция или независим кандидат – ако избирателят е решил да подаде своя вот с бюлетина, той трябва да изпише знак Х или V в квадратчето пред името на съответната организация или дадено лице. Използва се химикал със син цвят. Ако гласуващият желае да даде преференция за даден кандидат от листата на партия или коалиция, следва да отбележи Х или V в кръгчето пред името на кандидата. Трябва да се знае още, че кръгчетата пред имената на конкретните кандидати започват от номер 101 и техният брой е толкова, колкото е и на кандидатите за дадения избирателен район. Ако някой гражданин не иска да подкрепи никого от кандидатите и партиите, трябва да отбележи „не подкрепям никого“. По същия начин ще се гласува и на машина, защото тя отразява изцяло хартиената бюлетина, но вместо с химикал се работи на екран. Там обаче няма как да бъде направен недействителен глас, защото устройството не позволява импровизации, следва се определен път, за да се достигне до края на процеса.