Интервю

Инж. Николай Георгиев, член на Облaстния съвет на ОП на КСБ - Ямбол: До края на лятото очакваме да бъде одобрен проектът за свободна икономическа и промишлена зона на Ямбол и Сливен

Реализирането му ще върне над 15 000 души в областта

Емил Христов

Ренета Николова

 

Инж. Георгиев, Вие сте един от инициаторите за учредяване на сдружение „Ямбол и Сливен заедно“. Каква е неговата цел?

Целите са доста, но най-важната е да направим така, че да предложим такива условия на хората, които в резултат на неразумни политики през последните 30 години избягаха от нашите градове, а те не са малко – над 100 000 души са напуснали Сливен и Ямбол, да намерят смисъл да се върнат по родните си места. И двата града са с по 100 000 население към 1979 г., а сега са с по 50 000. В същото време искаме да създадем условия и на учениците, които завършват образованието си и веднага след това заминават в чужбина или в големия град, да останат тук. Искаме да предоставим възможности за реализация и достойно заплащане, така че децата на Ямбол и Сливен да останат в собствените си градове.

 

Една от целите на сдружението е да се инициира създаването на свободна икономическа и промишлена зона. Разкажете ни повече за тази идея. Помня, че сте я споделяли и на УС на Камарата. Как всъщност се зароди тя?

Идеята ми хрумна преди няколко години и през 2019 г. представих концепцията си пред колегите от Камарата на строителите в България. Тогава им показах видео, което направихме. Благодарение на него създадохме и примерна карта, за която използвахме общите устройствени планове на Ямбол, Сливен и Тунджа, на чиито терени ще се намира бъдещата свободна икономическа и промишлена зона. За моя радост се оказа, че и трите местни власти са заложили създаването на подобна зона по цялата дължина на пътя между двата града, който е не повече от 20 км. По средата между тях минава и автомагистрала „Тракия“, както и река Тунджа. Теренът е абсолютно равнинен и много удобен за строителство.

Така се стигна до момента, в който съвместно с колегите от Областното представителство на КСБ в Ямбол и с подкрепата на регионалната структура на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България решихме да изработим още по-подробен план за създаването на икономическа зона, която впоследствие да се превърне в промишлена. Аз се заех с организационната работа.

В момента сме в процес на създаване на сдружение с нестопанска цел „Ямбол и Сливен заедно“. Неговата основна задача ще е насочена към обособяване на обща свободна икономическа и промишлена зона на територията на двете области. Смело мога да заявя, че проектът е пилотен не само за страната ни, а и в Европа.

Желанието ни е на територията между двата града да създадем подходяща база и условия, които да привлекат както родни, така и чуждестранни компании. Според наши проучвания е напълно възможно да се изградят над 150 промишлени предприятия. Става дума за логистични бази и екологично чисти високотехнологични производства.

През периода 2021 - 2027 г. се очаква да бъдат обособени редица нови производствени терени, част от които вече са с определени локации и предстои оформянето им в парцели за бизнес и индустрия, изграждане на обслужващите улици и техническата инфраструктура. Идеята ни е да развием промишлеността в региона като цяло. Предвижда се чрез подхода на интегрираните териториални инвестиции (ИТИ), които ще се прилагат в новия програмен период на ЕС, да бъдат създадени условия за ускорено изграждане на нови заводи и предприятия като важен елемент от регионалната екосистема в област­та на трансфера на технологии и подкрепата за развитие на иновативни предприятия.

[caption id="" align="alignleft" width="800"] Очаква се общинските съвети да одобрят проекта[/caption]

За всички жители на област­та е известно, че територията между Ямбол и Сливен, за която говорим, е на възможно най-добрата локация в цяла Европа както географски, така и исторически. Тук е най-кратката връзка между Европа Азия, което е повече от достатъчно да привлече инвеститорски интерес. Доказано е през вековете, че това е един от пътищата на коприната. Маршрутът е изключително натоварен и днес, по него всекидневно преминават хиляди камиони със стоки, които са насочени към различни части на Стария континент.

Друг голям плюс за изграждането на свободна икономическа и промишлена зона е наличието на подпочвени води. Буквално на не повече от 2,5 м под земята има достатъчно количество, за да се захранват бъдещите нужди на бизнеса. В близост има и няколко далекопровода, което означава, че снабдяването с ток също няма да е проблем. Провели сме разговори с местния доставчик на електричество EVN, откъдето заявиха, че са готови да се включат в проекта ни и да предоставят всичко необходимо за успешното функциониране на бъдещите предприятия.

 

На какъв етап е предварителната подготовка? Имате ли подкрепата на държавата и местната власт?

На първо място сега трябва да се работи много с общинските администрации. Имаме първоначалната подкрепа на кметовете на Ямбол Валентин Ревански, на Сливен Стефан Радев, както и на Тунджа Георги Георгиев. Те са пряко ангажирани с реализирането на проекта, тъй като той ще се намира на територията между трите общини. Следващата стъпка, която ще предприемем, е да направим презентация пред общинските съвети, които ще трябва да гласуват предложението ни. Вярвам, че всички те ще видят ползите от създаването на свободна икономическа и промишлена зона, така че се надявам до края на юли да имаме положително развитие по темата.

Много важно е да се подчертае, че за реализацията на зоната е необходимо да се реконструира съществуващият път между Ямбол и Сливен и той да стане четирилентов. Участъкът е изключително натоварен и разширяването му би спомогнало двете общини да заработят като единен икономически организъм, което също би било интересно за инвеститорите.

В близост до Сливен се намира и летище „Бършен“. Съоръжението може много бързо да бъде пригодено за нуждите на бизнеса. Говорим за създаването на модерна комуникационна среда, която е мечтата на всяка една фирма – да има бърз достъп по въздух и земя.

Още веднъж искам да подчертая, че до този момент имаме пълната подкрепа на местната власт. Доказателство за това е, че в бъдещото сдружение „Ямбол и Сливен заедно“ очакваме да се включат зам.-кметовете на Ямбол и Сливен Енчо Керязов и Стоян Марков. Те са приели идеята и работят изключително активно по нея. Двамата нееднократно са заявявали, че ползите за областта ще са много големи. Това е един от начините да върнем хората в региона. Няма нищо по-хубаво от създаването на работни места и условия децата ни да се върнат от чужбина. Знаете, че съм много чувствителен на тази тема, и искам да видя градовете ни пълни с млади хора. Към настоящия момент за съжаление сме свидетели на все по-голямото обезлюдяване на югоизточната част на България и не само.

 

Имате ли предварителни данни колко души биха се върнали в региона при реализирането на проекта?

Моето желание е през първите 10 г. да успеем да привлечем обратно между 10 и 20 хил. души. Ако това се случи, ще бъда наистина много щастлив. Планът, който сме разписали, обхваща периода между 2021 г. и 2040 г. Погледът ни е насочен в бъдещето, защото се надяваме първите няколко години да има интерес, който да създаде ефекта на лавината и да мотивира още повече наши съграждани да се върнат в родния си край.

За съжаление в Ямбол и Сливен имаме сериозен проблем с липсата на работна ръка. Един от начините да се справим с този въпрос е, като предложим най-доброто логистично място за развитие на бизнес, а защо не и облекчена данъчна система. Последното зависи и от политиката на местната власт. В редица точки на света способът се използва за привличане на повече компании.

Друг начин е чрез предлагането на достатъчно добри заплати. Ако например те са над 1500 евро, съм сигурен, че много хора ще си помислят да се върнат от чужбина и да работят в родината си.

 

Поставили ли сте си срок, в който свободната икономическа и промишлена зона да стане факт?

Реалистичният срок е идеята да получи одобрение до края на лятото. Всичко би трябвало да се случи бързо, след като общинските съвети одобрят проекта. Следващата стъпка е спешният ремонт на пътя между Ямбол и Сливен, за което двамата кметове ще трябва да направят съответните постъпления пред държавата, за да се осигури финансирането на участъка. Постигне ли се всичко това, нещата после ще се развият мигновено, защото общинските земи много бързо могат да се парцелират.

При добра реклама терените могат да бъдат предлагани в началото на следващата година. Личното ми мнение е, че интересът ще е изключително голям, защото все пак цените на терените не са като тези в София.

 

А каква ще бъде ползата за строителния бранш?

Положителни ефекти ще има не само за строителния бранш. Със сигурност не очакваме веднага да бъде заявен интерес за изграждането на 100 завода, но дори да има само за един-два през първата година, това е работа за местните строителни фирми, която ще им помогне много. Също така ползи ще има и за производителите на строителни материали, на техника, а дори и на тези, които се занимават с хранително-вкусова промишленост. Хората все пак ще трябва да се хранят.

Вярвам, че бъдещата икономическа зона ще помогне до голяма степен на областта за утвърждаването на нашата идентичност, за брандиране и популяризиране на двата града, както и за привличането на високотехнологични инвеститори в региона. Подобни компании могат да изиграят ключова роля в процеса на обръщане на демографския тренд към ръст на населението, увеличаване на броя на младите хора, които остават в двата града след завършване на гимназия, привличане на професионалисти и таланти от други градове и от чужбина.

Местните власти могат да използват проекта като основа за постигане на консенсус, обща воля и увереност във възможностите за просперитет на Ямбол и Сливен. В този процес следва по-активно да бъдат ангажирани широк кръг от индустриални производители – както такива с дълго присъствие в региона, така и нови инвеститори – чрез активно сътрудничество с образователната система, включване в медийното отразяване на икономическото развитие на двата града и визията за бъдещето на индустрията в региона. Тук искам специално да благодаря на вестник „Строител“, че помага за популяризиране на идеята. Ще разчитаме много на изданието и в бъдеще.

 

Какви са предизвикателствата пред строителните компании в Ямбол?

Изминалите 2019 и 2020 г. бяха много тежки за бранша в града, защото както казах, трудно намирахме работна ръка. Това е казус, на който трябва да открием решение. Областното представителство на Камарата в Ямбол от години има отличен диалог с ръководството на Гимназията по строителство и архитектура, графика и дизайн „Кольо Фичето“ и с общи усилия търсим начините да мотивираме младите хора да учат нашия занаят. Да бъдеш строител е призвание, но за съжаление не представлява толкова голям интерес за децата. Няма желаещи, а конкуренцията с местните специализирани техникуми е огромна. За един ученик се борят 10 учебни заведения. Това значи, че няма раждаемост. Не ми се иска тази хубава територия да се обезлюди, защото ако продължават така нещата, както са в момента, след 5 - 6 г. вече ще е късно и няма да можем да поправим нищо.

Реклама