Интервю

Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: Строителството на метроучастъка от "Хаджи Димитър" до "Левски Г" стартира в началото на 2022 г.

Изложбата по повод Деня на строителя се утвърди като традиционна и предизвиква интереса на столичани

Росица Георгиева

Ренета Николова

 

„Честит празник! Храмът „Света София“ дава името на града ни, което означава Божията Премъдрост. Пожелавам на всички да бъдат здрави и мъдростта да ги води при взимане на всяко решение.“


Г-жо Фандъкова, позволете ми в началото на нашия разговор да Ви честитя днешния празник Вяра, Надежда, Любов и Ден на София. Как столицата посреща своя празник? Какво ще пожелаете на столичани и на нашите читатели?

Честит празник! Храмът „Света София“ дава името на града ни, което означава Божията Премъдрост. Пожелавам на всички да бъдат здрави и мъдростта да ги води при взимане на всяко решение. И с нея да работим за града си като дом, в който отглеждаме и учим децата си. На 17 септември 2021 г. за празника на града с безплатен достъп за посетителите ще работят общинският „Регионален исторически музей – София“ и Зоологическата градина. Разбира се, при стриктно спазване на противоепидемичните мерки. По традиция на Деня на София ще бъдат връчени наградите за ярки постижения в областта на културата, също при спазване на здравните изисквания. Най-големият общински театър на столицата, носещ нейното име, организира представление, за което при покупка на един билет подарява втория. Постановката, на която жителите и гостите на София ще могат да се насладят, е „Женитба“ по Гогол. Тя е избрана неслучайно, защото дава един друг поглед към вярата, надеждата и любовта – за това как, потънали в собствените си страхове, сме изгубили сетивата си да забелязваме другия. Инициативата „Звукът на метрото“ ще се проведе отново на 17 септември. Тя включва различни изкуства, като музика, танц, флашмоб, в столичното метро, които ще се изпълняват от млади артисти. Мотриса от третия метродиаметър ще се превърне в движеща се сцена за съвременен танц, класическа музика и др. Има редица прояви на открито цялата седмица – например фестивалът „София е кино“ представя най-добрите документални филми, финансирани по програма „Култура“.

 

Активният строителен сезон в Столичната община е в разгара си. Кои са основните инфраструктурни обекти, които се реализират на територията на СО? Какъв е напредъкът по тях?

През тази година завършихме продължението на третата линия на метрото през жк „Овча купел“ до Софийския околовръстен път (СОП) при кв. „Горна баня“ – най-големия инфраструктурен проект, с който изградихме и обновихме около 4 км булеварди, улици, тротоари и паркинги в „Овча купел“. Извършваме и сериозни строителни дейности на десетина големи обекта от пътната мрежа на София. Отделно от това предстои работа по няколко квартални улици. В началото на септември отворихме за движение новоизградения бул. „Тодор Каблешков“ до ул. „Луи Айер“, където продължаваме и отчуждителните процедури, за да можем в следващата година да работим за продължението му до бул. „Черни връх“. През август пуснахме движението по основно реконструираната ул. „Николай Коперник“ от бул. „Шипченски проход“ до бул. „Гео Милев“ и подготвяме проекта за следващата част до ул. „Манастирска“ и на ул. „Атанас Узунов“ от ул. „Манастирска“ до ул. „Калиманци“. Изпълнихме разширение на локалното платно на СОП, включително обособяването на кръгово кръстовище „Изток“ и разширение на ул. „Витошки камбани“, изградихме и нова улица „Изток - запад“, която е важна за района. Движението бе пуснато преди седмица. Тази година завърши и новата отсечка от Южната дъга на Софийския околовръстен път – между „Младост“ и магистрала „Тракия“. През лятото дадохме ход на реконструкцията на ул. „Първа българска армия”, като се работи едновременно в два участъка: от река Суходолска до ул. „Нешо Бончев“ и от ул. „София“ до ул. „Мара Бунева“. Очаквам тези дни да започне полагането на основния пласт асфалтова настилка, след като бяха реконструирани инженерните мрежи. Напредва основният ремонт на най-старото трамвайно трасе по бул. „Цар Борис III“ - от Съдебната палата до „Княжево“. До края на ноември искаме да пуснем автомобилния трафик и тротоарите по ул. „Алабин“, а до пролетта трябва да възстановим движението на трамваите от „Алабин“ до ухото на „Бъкстон“. Започна работата и по линейния парк по бул. „Македония“, който ще създаде ново зелено пространство в това централно място на града. В началото на август стартираха дейности по новата ул. „Северна“ при София Тех Парк и реконструкция на ул. „Йордан Венедиков“ от кръстовището с ул. „Северна“ до бул. „Цариградско шосе“. Правим и основен ремонт на мост над река Искър по пътя от кв. „Курило“ към кв. „Изгрев“, където изграждаме и ново улично осветление.

 

СОС даде разрешение общината да вземе инвестиционен заем за реализиране на проекти в сферата на транспортната инфраструктура. За кои обекти ще се използват средствата, на какъв етап е подготовката на проектите и кога ще започне тяхното реализиране?

На 14 септември 2021 г. подписахме с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) договор за инвестиционния кредит, одобрен от СОС, с който ще успеем да ускорим изграждането на големи инфраструктурни обекти от вътрешните рингове на града. Получаваме финансиране от ЕИБ в размер на 60 млн. евро за 20-годишен срок. Насочваме средствата в общо 10 основни обекта, с които ще обновим и развием транспортната схема на София. Ще построим липсващи участъци от вътрешните рингове на столицата, нови трамвайни трасета и реконструкция на съществуващи, както и изграждане на първия етап от Зеления ринг на града, който ще свърже с вело- и пешеходни алеи големи квартали на София. Знаете, че още с първия Общ устройствен план, изготвен през 1938 г. от арх. Мусман, е заложена радиално-кръгова структура на столицата, която предвижда създаване на три вътрешни градски ринга и основни радиални направления. За тези повече от 80 години София има построени основни булеварди, които водят до центъра, а са завършени само първи и втори ринг. С обектите, които включихме за финансиране, ще успеем да изпълним ключови участъци от градския трети ринг и радиалните връзки, ще намалим трафика през центъра и задръстванията, ще подобрим качеството на въздуха. Те са в различен етап на проектна готовност и провеждане на отчуждителни процедури. През тази година продължихме работа по отчуждаването на имоти за продължението на бул. „Тодор Каблешков“ и за бул. „Филип Кутев“, за да може да преминем към строителство. Предстои обявяване на процедура за избор на изпълнител през есента на 2021 г. Изграждането на бул. „Т. Каблешков“ от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“ е с дължина 1,5 км. Други обекти, които подготвяме, са строителството на бул. „Филип Кутев“ от ул. „Сребърна“ до бул. „Симеоновско шосе“, на бул. „Рожен“ - от надлез на жп линията до Северната скоростна тангента, бул. „Ломско шосе“ - от метростанция „Ломско шосе“ до СОП, бул. „Копенхаген“ - от ул. „Самоковско шосе“ до бул. „Ал. Малинов“. Предвиждаме и реконструкция на бул. „Ген. М. Д. Скобелев“ с транспортния тунел на НДК, на трамвайните трасета по бул. „Ал. Стамболийски“ и по бул. „Царица Йоанна“ заедно с транспортния тунел.

Обявени бяха поръчките за ремонтите на Зона 2 и Зона 4 от Централната градска част. Какво се предвижда да се изпълнява в тези зони и как ще се реализират дейностите във времето?

Двата обекта са с европейско финансиране от „ОПРР 2014 – 2020“. Да, в момента провеждаме процедура за избор на изпълнител за „Изграждане, възстановяване и обновяване на публични пространства в Централна градска част на София“ - Зона 2 и Зона 4. През октомври трябва да приключи работата на „Софийска вода“ АД и „Топлофикация“ ЕАД по ул. „Шишман“ и след това ще бъде положена временна настилка за зимния период. От пролетта на следващата година, когато времето позволи, очакваме да започне обновяване и възстановяване на улиците в тези зони. Ще се работи по ул. „6-ти септември“ в участъка от ул. „Граф Игнатиев“ до ул. „Славянска“ и ул. „Цар Шишман“ - от ул. „Ген. Паренсов“ до пл. „Народно събрание“, и др.

 

Проектите, които предизвикват голям интерес, са свързани с обновяването на ВиК инфраструктурата в СО. Те също ще се осъществят с европейско финансиране – каква е готовността да започне тяхното изпълнение?

През последните няколко години Столичната община с помощта на европейско финансиране изготви мащабен проект „Регионално прединвестиционно проучване“ (РПИП). Въз основа на дадените насоки са дефинирани границите на 38 агломерации. Три от тях - София-град, Банкя и Нови Искър, са с над 10 000 е.ж. Четиринадесет – Волуяк, Кривина-Казичене, Лозен, Ботунец, Кремиковци-Сеславци, Бистрица, Панчарево-Кокаляне, Владая, Бухово, Чепинци, Мрамор, Световрачене, Бусманци и Негован, са с между 2000 и 10 000 е.ж. Останалите агломерации – Челопечене, Балша, Житен, Доброславци, Мировяне, Требич, Подгумер, Войнеговци, Локорско, Желява, Железница, Долни Пасарел, Плана, Мърчаево, Мало Бучино, Клисура, Кътина, Кубратово, Яна, Долни Богров, Горни Богров, са под 2000 е.ж. За агломерациите над 2000 е.ж., за които са констатирани несъответствия с директивите на Европейския съюз в областта на питейното водоснабдяване, отвеждането и пречистването на отпадните води, са изготвени прединвестиционни проучвания по част канализация, а за населените места над 50 бр. ж. - по част водоснабдяване. Общата стойност на всички разработени проекти за постигане на пълно съответствие с директивите в трите агломерации над 10 000 е.ж. – София-град, Нови Искър и Банкя, е над 1,3 млрд. лв. Проектите предвиждат строителство на около 114 км канализационна мрежа и реконструкция на около 2 км канализация, както и доизграждане на ПСОВ - СПСОВ „Кубратово“. Към момента е обявена процедура за избор на изпълнители по отделни обособени позиции, като се очаква до края на годината да бъдат подписани договори, а същинското строителство да започне в началото на 2022 г., като срокът за изпълнение е около 2 г. Надяваме се, че до края на 2021 г. ще бъде избран изпълнител и ще продължи строителството на дубльора на Левия владайски колектор. С изграждането на колектора ще се увеличи капацитетът на съществуващата канализационна система на близо една пета от столицата. Общата дължина на съоръжението е 5037 м, от които са изпълнени приблизително 2520 м.

Един от приоритетите във Вашата дейност е строителството на детски градини и училища. Какво се случва в това направление през 2021 г.? А какво е планирано за 2022 г.?

Изграждаме 17 сгради на детски градини и ясли в момента, които са в районите „Витоша“, „Възраждане“, „Подуяне“, „Триадица“, „Студентски“, „Люлин“, „Искър“, „Кремиковци“, „Връбница“, „Банкя“. Само преди три дни беше въведена в експлоатация ДГ 175 в „Кръстова вада“, очаквам скоро още две от тях да отоворят врати – в „Подуяне“ и „Овча купел“. Предвижда се през 2021 г. да бъдат завършени общо 15 обекта. Проведени са процедури от районните кметове за други 8 детски градини. В работата по реализиране на процедурите в последната година имаше районни кметове, които се забавиха, и това наложи актуализация на строителната програма. До края на т.г. очаквам да започне и изграждането на нова детска градина в „Надежда“. Обектите в районите „Подуяне“, „Средец“ и „Възраждане“ са напреднали в своите процедури и минават напред в програмата. Водят се преговори за строителство на детски заведения в частни сгради на партерни етажи, които се намират в районите „Искър“ и „Триадица“. Главният архитект работи по предложения на собственици на терени. За мен това е начин да ускорим откриването на нови места, особено в жилищни квартали, в които общината няма терени, а в тях живеят много млади хора. В програмата ни за 2022 г. са планирани 34 нови сгради на детски градини, които ще стартират спрямо готовността на районните администрации с процедурите. Тази година извършихме текущи и основни ремонти в 117 училища. Приключи разширението на 52 ОУ „Цанко Церковски“ в р-н „Витоша“. В 7 училищни сгради в районите „Красна поляна“, „Младост“, Витоша“, „Люлин“, „Връбница“, „Кремиковци“ и „Сердика“ се изпълниха или са в процес на довършване укрепителни и ремонтно-възстановителни работи - на покриви, на ел. инсталация и вътрешни ремонти. В други 5 училища в районите „Подуяне“, „Студентски“, „Триадица“ и „Витоша“ се реализират СМР по огради и покриви. По програма „София избира децата“ се изпълняват ремонти по санитарни възли в 28 училища, като в 15 от тях работата вече е приключила. Създадена е организация навсякъде, където дейностите продължават и след 15 септември, да не се пречи на учебния процес и той да се проведе присъствено. Изграждаме разширение с нов корпус и ученическа спортна зала в 9-а Френска езикова гимназия, както и реализираме мерки за енергийна ефективност и ремонт на съществуващата сграда. Разширение осъществяваме и в 28 СУ в район „Красна поляна“, като след приключване на процедурата за избор на изпълнител предстои да започне енергийно обновяване на старата сграда. В други две учебни заведения – 1 СУ „Пенчо Славейков“ и 48 ОУ „Йосиф Ковачев“, също ще бъде извършен основен ремонт и подобряване на енергийната ефективност на съществуващите постройки. Догодина ще започнем строителство на физкултурен салон в 100 ОУ „Найден Геров“ в район „Сердика“. Планираме нови училища в „Манастирски ливади – запад“ и в р-н „Студентски“, където е в ход процедура за придобиване на имота.

След завършване на първите два етапа от третата линия на метрото в каква посока ще продължи развитието на подземната железница? Трети и четвърти етап трябваше да се реализират с европейско финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на страната. Там обаче средствата бяха редуцирани. Как ще се отрази това на развитието на определяния като най-успешен европроект на България?

Разширението на метрото към „Подуяне“ и „Слатина“ е включено в Плана за възстановяване и устойчивост след изричното ми настояване с финансиране от 360 млн. лв., което е 48%. Столичната община има готовност да осигури 400 млн. лв. собствени средства, или над 50%. Задача на правителството е Планът да бъде внесен в Европейската комисия. СО ще започне метроучастъка от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски Г“ още тази есен, като първо стартира проектирането, а от началото на 2022 г. и същинското строителство. Отсечката през кварталите „Гео Милев“ и „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ е в процедура по избор на изпълнители и се надявам да я започнем догодина. Общата дължина на двата лота, трети и четвърти етап от Линия 3, е 9 км. Предвидено е реализацията на двата участъка да бъде съответно 3,5 и 3,8 г. След изграждането им ще се постигнат значителни обществени ползи за града и хората. Проектът за изпълнение на Лот 1 от Етап 3 от Линия 3 включва трасето „кв. „Хаджи Димитър” – жк „Левски Г” и е с дължина 3 км и 3 метростанции и линеен пункт при последната спирка за смяна на посоката на движение, гариране на топъл резерв и нощувка и преглед на влакове с четири коловоза. В ежедневното си придвижване над 90 хил. граждани ще използват двата участъка. Само Линия 3 ще достигне прогнозен брой превозени пътници дневно около 180 хил., а метрото като цяло ще обслужва над 500 хил. пътници дневно. Пътуванията ще са над 2,5 пъти по-бързо от тези с наземния транспорт. Това ще доведе до икономия от придвижването на около 30 хил. часа на ден. Очаква се трафикът по направление на двата участъка да бъде намален с около 25%, а броят на автомобилите в движение - с около 17 хил. Вредните емисии във въздуха се предвижда да намалеят с около 7 хил. тона годишно.

Вече втора година страната е в условия на епидемична обстановка. Какво е състоянието на общинските финанси? Отчита ли се забавяне на постъпленията и в кои направления това е най-осезаемо?

Въпреки ограниченията и предизвикателствата, свързани с пандемията от COVID-19, икономиката на София запазва добри показатели. Столицата продължава да има по-стабилни икономически показатели от средното за страната, както и добра ликвидност - това се потвърждава и от обявения преди дни от международната рейтингова агенция „Стандард енд Пуърс“ дългосрочен рейтинг на София - ВВВ със стабилна прогноза. През настоящата 2021 г. в голяма степен беше преодолян спадът в собствените приходи на бюджета, който имахме през 2020 г. заради здравната криза. Преструктурирането на бюджета, което беше направено през миналата година, беше добре обосновано и даде възможност затварянията, свързани с пандемията, да не се отразят много сериозно на общината. Стабилността на София се дължи на диверсифицираната местна икономика, ниската безработица и финансовата дисциплина, спазвана от моя екип. Столичани плащат местните си данъци и такси, спазват сроковете и се възползват от различните услуги и възможности за издължаване, които се осигуряват от СО. Както се очак­ваше, заради мерките срещу разпространението на коронавируса и тази година има спад в постъпленията от патентния данък и налога върху таксиметровия превоз на пътници. Значително е намалението и при туристическия данък, от който приходите през 2021 г. до момента са едва 0,5 млн. лв. при планирани 2,8 млн. лв. Епидемичната обстановка се отрази най-тежко на градския транспорт - въпреки че започна известно възстановяване на пътуванията, недостигът в приходите до момента е 40 млн. лв. За миналата година той бе 58 млн. лв. Тези средства са огромни и общината сама не може да ги компенсира. В същото време продължаваме и мерките в подкрепа на малкия бизнес в София. Близо 5 млн. лв. са улесненията, с които облекчихме малките фирми през 2020 г., а т.г. ще са приблизително 7 млн. лв. Активността на имотния пазар се отразява на издадените строителни разрешителни в София - до края на юли 2021 г. от тази такса постъпленията са 8,2 млн. лв.

 

В условията на пандемия много важни се оказаха онлайн услугите. Какви са дигиталните услуги специално в направление архитектура, строителство и какво ново да очаква браншът?

Дигитализацията на услугите за гражданите и бизнеса е безспорно изключително важна и е мой безспорен приоритет, затова поставих задачи за нейното развиване. В Направление „Архитектура и градоустройство“ (НАГ) се въведе електронното заявяване на разрешение за строеж, както и издаване на удостоверение за устройствен статут на имоти и др. С главния архитект на София развиваме и възможностите за достъп до информация на регистрите на Направлението. През настоящата година за пръв път в административното обслужване в България Столичната община въведе георефериране на задължителните регистри по Закона за устройство на територията на 24 районни администрации и НАГ с данните от кадастралната карта. Чрез мобилно приложение Nag.Mobile са създадени инструменти за визуализация на данни от планове за регулация, кадастрална карта, зони на строителни граници, аерофото заснемане, административни карти, влeзли в сила административни актове и др. В момента се разработва система за дигитално предаване на инвестиционни проекти в сферата на устройственото планиране, която ще стартира до края на октомври.

 

Камарата на строителите в България и СО имат дългогодишно ползотворно сътрудничество. Планирате ли работна среща и в какви сфери виждате възможности за разширяване на партньорството?

Нашето сътрудничество е изключително работно, наложено от темповете на строителство, с които трябва да променим града. Затова очаквам Камарата да бъде на линия при защита на професионалните отговорности в работата на строителните обекти. За мен винаги най-важно е качественото изпълнение. Очаквам КСБ като браншова структура да гарантира изискването за професионално изпълнение, както и да подкрепи законодателните ни инициативи за промени в Закона за устройство на територията, които са важни за градската среда в София.

 

Предстои Осмата фотоизложба по повод Деня на строителя, която е съвместна инициатива на КСБ и в. „Строител“ и се реализира със съдействието на СО. Какво е значението на тази вече доказала се във времето експозиция?

Радвам се, че отново имаме възможност да направим експозиция с реализираните проекти на града. Заедно започнахме създаването на тази открита изложба по идея на вестник „Строител“ и Камарата с цел представяне на направеното в столицата пред гражданите и туристите. Това е предизвикателство за всички страни – възложител, проектант, изпълнител, надзор. Изложбата по повод Деня на строителя се утвърди като традиционна и предизвиква интереса на столичани, които са взискателни граждани. Радвам се, че и компаниите също избират да заснемат за своите презентации повече обекти от София, с които да се представят пред хората.

Реклама