Новини

Д-р инж. Владимир Вутов, изп. директор на „Геострой“ АД и член на ИБ и УС на КСБ:Дигитализацията и зелените политики са изключително важни за строителните компании

През 2021 г. завършихме Многофункционален комплекс ProAuto – уникален проект, с който се гордеем

„Геострой“ АД има капацитет и опит във всички сфери на строителството и изграждането на обекти със зелена устойчивост

Стремим се да запазим обема на работа въпреки пандемията

 

Д-р инж. Вутов, първо бих искала да Ви поздравя за отличието на „Геострой“ АД за постиженията на компанията през 2020 г. – златна награда в Годишната класация на КСБ за изпълнението на строежи от високото строителство в раздел „Големи компании”. Как приемате тази поредна висока оценка за работата на ръководеното от Вас дружество?

Всяка награда е повод за гордост и е доказателство, че компанията се развива. Златната награда на Камарата на строителите е изключително ценна за мен и за целия екип на „Геострой“. КСБ е една от най-авторитетните браншови организации и най-важната в сектор „Строителство“. Това е поредната висока оценка за компанията. Тази награда е различна и още по-ценна, защото я получаваме в един особен период – когато бизнесът работи в условията на много трудности и редица ограничения заради пандемията. Отличието е още едно силно доказателство, че вървим в правилна посока, че сме се справили. Тук е мястото да благодаря на целия екип на „Геострой“, който работи, давайки най-доброто от себе си в името на постигане на поставените цели. Благодаря и на „Геотехмин“ ООД и Група ГЕОТЕХМИН за подкрепата през годините - това е от изключително значение за всичко, което постигаме днес.

Ден преди интервюто стана ясно, че ОП – София, отличава „Геострой“ АД със специална награда за устойчиво развитие и добри практики в сферата на строителството, която се връчва за първи път. Радва ли Ви признанието от колегите?

За нас тази награда е много високо отличие, защото устойчивото развитие е част от стратегията както на „Гео­строй“, така и на Група ­ГЕОТЕХМИН. В тази посока ние работим последователно чрез грижа за околната среда, отговорност към обществото и прилагане на социална политика към служителите. 

Как бихте оценили изминаващата 2021 г.?

Тази година бе предизвикателство за хората и за всеки бизнес както в България, така и в световен мащаб. Когато започна пандемията през 2020 г., веднага предприехме всичко възможно, за да запазим здравето на служителите. Днес вече сме свикнали да живеем в тази различна реалност. Сега на дневен ред освен здравето на хората, които работят в „Геострой“, за ръководството на компанията е ключово да се запази обемът на работа. Относно въпроса, дали 2021 г. е била успешна за „Геострой“, мога да кажа, че след като продължаваме да работим и да печелим награди, годината е успешна.

Какви обекти успяхте да изпълните?

Изпълнихме два важни обекта. Те са в различни направления – инфраструктура и гражданско строителство. Многофункционалният комплекс ProAuto край село Кривина беше завършен от екипа на „Геострой“ през 2021 г. Комплексът е с разгъната застроена площ над 28 000 кв. м. Състои се от основно застрояване, което включва две сгради – административно-търговска и със складови помещения, а отделно има и постройки със спомагателни функции. Изпълнен е съобразно най-високите изисквания за устойчиво строителство и отговорни строителни практики и през 2021 г. е сертифициран по BREEАM 2013 с оценка Very Good. ProAuto съчетава в себе си модерност, функционалност и удобство. Съобразен е с всички изисквания за опазване на околната среда. Инфраструктурният обект е жп тунел „Козница“, който се намира в междугарието Копривщица – Стряма. Това е първият ремонт на тунела от 50 г. насам. Работихме в обединение с „Инфраструктурно строителство“. „Козница“ е най-дългият съществуващ железопътен тунел на Балканския полуостров - 5812 м. Спецификата на съоръжението ни постави пред множество предизвикателства. Въпреки това се справихме успешно с изпълнението на всички дейности по договора.

С Многофункционален комплекс ProAuto участвахте в традиционната изложба по повод Деня на строителя, която се организира от в. „Строител“. Ученици от гимназията по строителство го определиха като вдъхновяващ. Разкажете ни повече за него – през какви предизвикателства преминахте, кое беше най-голямото изпитание при изпълнението му?

Най-голямото предизвикателство беше превръщането на идеята за тази сграда в реалност. Като главен изпълнител на обекта „Геострой“ получи отговорната задача да реализира това многофункционално съоръжение. Архитектурният проект за сградата е на европейска висота. Изпълнението му изискваше много добра организация и постоянно съгласуване на отделните елементи с всички заинтересовани страни. Многофункционалният комплекс е уникален и за да бъде изпълнен по-най-добрия начин, екипът трябваше не само да обсъжда всички неща в детайли, но и да дава комплексни решения. Гордеем се с превръщането му в „жив организъм“. Освен прекрасна и модерна среда за изпълнение на служебните задължения, ProAuto дава възможност за развитие на бизнес проектите на инвеститора, а също и за релакс и разходка сред уникална природа, пресъздадена на покрива на съоръжението и в околните пространства. Комплексът разполага с възможности за спорт и уелнес. ProAuto съчетава в себе си най-модерните тенденции, които се прилагат в световен мащаб. Той е сред малкото български проекти, сертифицирани по BREEAM 2013 през настоящата година. Бих искал да отбележа, че в България има 36 проекта, които имат BREEАM сертификати, и това е вторият такъв обект, изграден от „Геострой“. Затова за нашия екип реализацията на този комплекс е повод за истинска гордост. Тук е място да благодаря на инвеститора „Геотрейдинг“ за доверието и съдействието по време на целия процес на строителството.

Какви ще са приоритетите на компанията за 2022 г.? Кои са обектите в процес на изпълнение и чийто старт предстои?

Основният ни приоритет за 2022 г. е да запазим обема на дейност и да продължим да изпълняваме успешно започнатите проекти и поетите ангажименти. Фокус за екипа ни към момента, а и през следващата година, са инфраструктурните обекти. Работим по направление пътно, железопътно строителство, но и по граждански обекти. Изпълняваме лот 1 от пътя Мездра – Ботевград. Дейностите се извършват в обединение с „Пътстрой-92“. Участъкът е с дължина 19,3 км. Проектът за лот 1 предвижда модернизация на съществуващия I-1 (Е79) Мездра – Ботевград от км. 174+800 до км. 194+122 до габарит на четирилентов път, с две обособени самостоятелни платна за движение с по две ленти, както и строителство на обходни пътища на населените места Люти дол, Новачене и Скравена. Проектът включва и множество големи и малки пътни съоръжения, помощни съоръжения за изграждане на интелигентни транспортни системи и площадки за отдих. При Люти дол, Ботевград, Новачане и Скравена ще бъдат направени пътни възли на две нива. Реализацията на Мездра – Ботевград ще допринесе за подобряване качеството на живот в Северозападна България и за по-удобна транспортна връзка с Дунав мост 2. Другият инфраструктурен обект е част от проекта „Развитие на железопътен възел Пловдив“. „Геострой“ работи в обединение с испанската компания „Лантания“. Дейностите ни са в участъците Пловдив – Крумово и Пловдив – Скутаре. В момента сме на етап проектиране. Строително-монтажните работи вероятно ще започнат през 2022 г. Проектът включва модернизация на железен път, съоръжения, контактна мрежа и системи за сигнализация и телекомуникации в железопътни участъци Пловдив – Крумово и Пловдив – Скутаре, включително в гарите Пловдив разпределителна, Крумово, Скутаре и разделен пост Тракия. Имаме капацитет и опит във всички сфери на строителството и изграждането на обекти със зелена устойчивост.

Обектът е част от проекта „Развитие на железопътен възел Пловдив“, който е изключително важен за цялата жп инфраструктура в страната. Как той ще допринесе за подобряването й?

Изпълнението на обекта ще допринесе за изграждане на конкурентоспособна железопътна инфраструктура, която отговаря на предизвикателствата на ЕС за развитие на цялостната трансевропейска транспортна мрежа. Съществуващата инфраструктура ще се модернизира съгласно стандартите на ЕС и на европейските транспортни политики. Също така ще се повиши капацитетът на железопътната линия и ще създаде възможност за увеличаване скоростта на движение на влаковете. Безопасността при експлоатацията на жп инфраструктурата също ще се подобри. Както казах, този обект е част от проект „Развитие на железопътен възел Пловдив“ и се съфинансира със средства по Механизма за свързване на Европа.

От години „Геострой“ АД развива последователна политика на социална отговорност към служителите, има стажантска и стипендиантска програма, ангажира се с различни благотворителни каузи. Продължихте ги и в период на изпитания за бизнеса. Как успявате?

Социалната политика към служителите, стажантската и стипендиантската програма, както и корпоративната социална отговорност, които развива „Геострой“, са част от политиките на Група ГЕОТЕХМИН. Ние ги реализираме заедно с другите дружества от групата, защото сме убедени, че бизнесът трябва да работи ръка за ръка с местните общности, с обществото. За нас е важно да продължим да подкрепяме както своите служители и бъдещите млади специалисти, така и населението и регионите, в които осъществяваме дейност. В периоди на трудности, предизвикани от пандемията от COVID-19, хората имат нужда най-вече от подкрепа и обединение – чрез социални придобивки, чрез благотворителни каузи и т.н. Стажантската и стипендиантската програма са начин едновременно за подкрепа на студенти и за намиране на млади професионалисти за дружеството. За нас това е начин да даваме шанс за развитие на талантите, които се обучават в университетите. Програмите са направени така, че студентите имат реална възможност да трупат опит и знания от утвърдени професионалисти, да получават възнаграждение за положения труд, а също така да бъдат назначени на работа. Проблемът с кадрите е ключов и за други сектори, не само за строителството. И намирането на добри професионалисти изисква средства, усилия и посветеност от страна на компаниите. Вярваме, че това е един от правилните начини за откриване на добри професионалисти за компанията и в същото време е подкрепа за студентите.

Член сте на ИБ и УС на КСБ. Но с Вас се познаваме от 2008 г. и за целия изминал период сте допринасяли за развитието на организацията и за издигането на авторитета й. Какви според Вас са актуалните предизвикателства, пред които браншът и Камарата са изправени сега? Към какво трябва да се насочат усилията на организацията?

Камарата на строителите винаги прави необходимото, за да допринесе за развитието на строителния сектор. Едно от най-актуалните предизвикателства са турбуленциите на пазарите. Всички сме свидетели колко голяма промяна има при цените на строителните материали. Това създава трудности за компаниите от сектора. Не може да се предвиди каква ще бъде тенденцията на цените през следващите месеци. Камарата вече предприе действия в посока намиране на начин, по който да се индексират договорите. Организацията работи за създаване на механизъм за актуализация на цените. Възможността за индексиране на договорите би гарантирала сигурност и за възложителя, и за изпълнителя, защото може да се прилага не само в посока на растяща, а и при намаляваща инфлация. Тази стъпка би довела до предпазване от загуби за двете страни при промяна на цените на строителните материали и на суровините. Извън цените КСБ трябва да насочи усилията си към развитие на дигитализацията при строителните фирми. Това трябва да бъде водещо и в стратегиите на компаниите. Зелените политики също. Те са основен фокус на Европа, ние също трябва да работим последователно в тази посока.

Вашата прогноза за 2022 г. Каква ще бъде тя за строителния бранш?

Нещата са трудно предвидими. Надявам се, че няма да има сериозни сътресения за строителния бранш, които да бъдат породени например от повишението при цените на материалите и енергийните ресурси. Зависим от много фактори, защото периодът е различен. Пак ще подчертая, че е важно компаниите от сектора да продължат дейността си, да работим в посока дигитализация на сектора и да сме в синхрон с европейските изисквания по отношение на „зелената” политика.

През годините винаги сте подкрепяли вестник „Строител“, за което искрено Ви благодаря! Бяхме заедно при реализирането на традиционната изложба по повод Деня на строителя. Подкрепихте ни и в издаването на книгата „Строител. Интервюта“. Как оценявате идеята и самото издание, както и партньорството с екипа на вестника?

Книгата „Строител. Интервюта“ е ценно издание. Още веднъж Ви поздравяваме за идеята! Във всеки брой на вестника има поне едно актуално интервю, което поставя важни за сектора акценти. А днес думите на Вашите събеседници са поместени и в книга и вече са част от историята на вестника и от развитието на отрасъла. В. „Строител“ е изключително важен за строителния бранш и е една от най-авторитетните медии. Радвам се, че Вие и екипът Ви винаги успявате да отразите коректно случващото се в бранша. Пожелавам Ви да продължавате да се развивате все така успешно и да реализирате иновативни идеи, които да са от полза за бранша и обществото.

Вашето пожелание за  предстоящите светли коледни празници и настъпващата Нова година?

Пожелавам на всички колеги, партньори, на ръководството на КСБ, както и на екипа и читателите на вестника да бъдат здрави и успешни. Независимо от изпитанията, които срещаме по пътя си, е добре да вярваме, че ще се справим. Късметът също е важен при изпълнението на планираните цели и заради това пожелавам късмет на всеки в начинанията му. Нека настъпващите коледни празници бъдат светли, а 2022 година да донесе радост и благоденствие!