Проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД: През лятото ще подпишем договори с избраните изпълнители на метрото през жк „Слатина“
Работим по резервиране на трасе за разширение на подземната железница в район „Лозенец“
Работим по резервиране на трасе за разширение на подземната железница в район „Лозенец“
Проф. Братоев, първите два участъка от третата линия на столичното метро са в експлоатация вече доста време. Оправдаха ли се очакванията по отношение на превоза на пътници?
За изминалия период новият лъч се използва частично. Към момента подземната железница превозва едва 60% от пътниците спрямо броя им от началото на пандемията. Това важи за целия градски транспорт. Процентите са различни в зависимост от вълните на заболеваемост – при първата спадът беше около 70%, последва възстановяване. При втората вълна намалението беше по-малко. Лятото на 2021 г. достигнахме 70%, но сега отново имаме понижение на процента на използване на метрото. Тоест преди края на пандемията няма как да кажем дали третата линия оправдава очакванията по отношение на превоза на пътници. Все пак можем да отчетем, че заедно с новите отсечки метрото е допринесло за намаляването на вредните газове в столицата. При нормална обстановка, ако в София нямаше подземна железница, по улиците щяха да се движат поне 90 хил. автомобила повече.
Икономическата обстановка се отразява сериозно на столичния градски транспорт, най-вече повишената цена на електроенергията. Непрекъснато ме питат: съществува ли риск да бъдат разредени влакчетата на метрото, или пък дори спрени? Правим всичко възможно това да не стане.
Проблем е, че в определени части на деня метровлаковете са много слабо натоварени. Но това важи и за автобусите, трамваите, тролеите. Наскоро се запознах с методите, които прилагат колегите от други метрополитени по света при такава ситуация – най-често внасят леки корекции в разписанията. Ако се наложи, и ние ще направим такива, но те няма да са големи, защото разбирането на Столичната община е, че линиите на градския транспорт трябва да осигуряват максимално бързо и безопасно придвижване на хората.
Предстои стартирането на строителството на етап 3 от третата линия на метрото – участъка от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“. Кога планирате да се случи това? Бихте ли разказали повече подробности за този проект?
Договорите с изпълнителите на етап 3 бяха сключени през 2021 г. В тях има клауза, че срокът за стартиране на дейностите може да се отложи с три месеца от момента на подписването. От 12 януари вече тече срокът на изпълнение, но в тръжните документи е записано, че първите няколко месеца са за проектиране. Тоест обществените поръчки са на инженеринг и в момента се работи активно по работните проекти. Подготвителните дейности са много напреднали. Одобрени са организациите на движение, които ще бъдат в сила по време на работата, започват да излизат актовете за откриване на строителните площадки. Нагласата е през март изпълнителите да започнат реално строителство на участъка от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски“.
Първата стъпка ще бъде разчистване на терена и преместване на съоръженията на инженерната инфраструктура. Където е възможно, дейностите ще текат паралелно, но това зависи от организацията на работа на всяка една строителна площадка. Всеки вторник, сряда и четвъртък провеждаме оперативка с изпълнителите, за да решаваме заедно възникнали трудности. Имаме създадена методика, по която действаме от много години, тя се оказа доста ефективна и успешна. Обществената поръчка за етап 3 беше разделена на три обособени позиции. Цялото трасе е с дължина от 3 км, по което ще има 3 метростанции, като началото му започва при МС „Хаджи Димитър“. Линията ще върви под южното платно на бул. „Владимир Вазов” и ще стига до стадион „Георги Аспарухов“, където ще бъде ситуирана първата метростанция, която ще носи името на спортното съоръжение. Това е по решение на Столичния общински съвет. Тунелът между двете спирки ще се строи по новоавстрийския метод, а станциите – по комбиниран милански метод и открит способ. След МС „Стадион Георги Аспарухов“ трасето ще продължи под южното платно на бул. „Владимир Вазов“ и ще пресече ул. „Резбарска“, достигайки до Слатинска река. Там има съществуващи мост и подлез. Подлезът ще се свърже с бъдещата метростанция, която ще се казва „Тракия“. От нея трасето ще върви успоредно на големия мост на бул. „Владимир Вазов“, след което ще продължи източно от виадукта между „Левски В“ и „Левски Г“, където ще се намира МС „Владимир Вазов“. След последната станция ще се изгради изтеглител. Има технологична потребност от такъв, защото влаковете ще сменят посоката на движение. Той ще бъде с 4 коловоза и с място за оглеждане на влаковете и за тяхното нощуване, което ще позволи по-лесното организиране на дейностите сутрин. Над изтеглителя ще се изгради подземен паркинг за 100 - 110 автомобила. Дейностите трябва да приключат до 2025 г. Срокът за изпълнение е 39 месеца.
А как стои въпросът с финансирането на разширението на Линия 3?
В коригирания План за възстановяване и устойчивост (ПВУ) са заложени 100% от парите за строителството на етап 3. За да може то да стартира още през март, Столичната община осигури първите 12,8 млн. лв. изцяло от бюджета си.
Изпълнението на последния участък от третия лъч през район „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ ще се разплаща от държавния бюджет и собствено съфинансиране на СО.
Правилата за работа с Плана реално не са напълно изчистени и може предвидените пари в него да се разпределят между двата проекта.
Общата стойност за изграждане на двата участъка е 769 млн. лв., а по ПВУ за метрото има 217 млн. лв. Столичната община ще осигури 409 млн. лв., или 53% от нужните средства. Министър-председателят Кирил Петков и вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев поеха ангажимент отрязаните от Плана средства, които са около 144 млн. лв., да бъдат осигурени от държавния бюджет.
На какъв етап е процедурата за избор на изпълнители за участъка през жк „Слатина“?
Умишлено сме разделили във времето провеждането на процедурите за новите трасета на третата линия. Въпреки че столичното метро се посочва като много успешен европроект и е класирано в топ 10 на инфраструктурните обекти в ЕС, ние винаги сме се старали да не започваме дейности по два участъка едновременно. Линията по бул. „Владимир Вазов“ е в т.нар. административен период – изпълняват се различни съгласувания през съответните институции. Едва когато ги приключим и започне реалното строителство, тогава отсечката през жк „Слатина“ ще навлезе в този т.нар. административен период. Процедурата за избор на изпълнители е в ход, но тя се забави, защото имаше обжалване и Комисията за защита на конкуренцията трябваше да се произнесе. От януари се разглеждат подадените оферти, общо 14 на брой, и в момента се работи за обобщение на резултатите по ЕЕДОП-ите, като фирмите трябва да допълнят предоставената от тях информация. След това ще се разгледат техническите предложения на допуснатите кандидати и ще продължим с отварянето на ценовите оферти. Изборът на изпълнители става по формула, в която ще бъдат нанесени предложените цени – тя е ключов фактор. Вече всички големи компании, които са работили по метрото, имат опит с изготвянето на технически проекти. Докато преди години ги правеха сами, сега използват много добри проектанти. Разликите в техническите проекти са много малки и точно затова цената има определящо значение. Очакваме окончателната оценка на офертите да стане факт през април, през май ще тече срок за обжалване и ако всичко мине без проблеми, през лятото ще подпишем договорите с избраните изпълнители.
Едновременно с това текат още две процедури за трасето през „Слатина“. Едната е за изменение на Общия устройствен план (ОУП) на Столичната община. Преди пет-шест години правихме такава процедура за линията по бул. „Владимир Вазов“. По същото време се правеха предварителни проучвания за участъка през жк „Слатина“ и нямахме готовност за процедура по изменение на ОУП. В момента изменението на ОУП е стигнало до МРРБ, като трябва да премине за одобрение и през Министерския съвет.
Паралелно тече процедура за одобрение на линеен Подробен устройствен план. В него се разполагат метростанциите в план и профил, тунелите и останалите съоръжения. Този документ предстои да бъде обявен от район „Слатина“. След това има месец за обжалването му. Нагласата ни е през юни да приключим и с тези процедури и през втората половина на годината, ако имаме подписани договори с изпълнители, да стартира реалната работа. Срокът на изпълнение ще е 42 месеца и в началото на 2026 г. трябва да приключим.
Бихте ли разказали за особеностите на участъка през „Слатина“?
Четвъртият участък е по-дълг – 6 км с 6 метростанции. За тази линия ще използваме тунелопробивна машина, защото няма как да се премине през парка на Военната академия „Георги Раковски“, под ул. „Гео Милев“, а и на две места под реки. Участъкът започва от ул. „Шипка“, върви под парка на Военната академия, след това продължава по ул. „Гео Милев“, жк „Слатина“, бул. „Асен Йорданов“ и достига до бул. „Цариградско шосе“. Първата от шестте метростанции е на кръстовището на бул. „Ситняково“ и ул.„Гео Милев“. Подлезът при Румънското посолство ще бъде свързан с подземната железница. Втората МС е при ул. „Николай Коперник“ и ул. „Гео Милев“, следващата е на ул. „Слатинска“ и ул. „Гео Милев“, а четвъртата е на бул. „Шипченски проход“. Петата е между София Тех Парк и зала „Арена Армеец“ и последната ще е на бул. „Цариградско шосе“ при спирката на градския транспорт при УМБАЛ „Света Анна“ в локалното платно. И тук при последната станция ще се изгражда изтеглител и над него ще се обособи паркинг за 220 автомобила. Метростанциите ще се изграждат по открит или по милански метод. Те са плитко разположени и не може да се използва подземен способ. Идеята е да се възстанови по-бързо теренът и да се пусне движението отгоре. Очакваме трафикът да бъде затруднен за около година и половина, след което ще се работи отдолу, без да се пречи на автомобилния поток.
След това метрото накъде ще поеме? Кметът на район „Лозенец“ съобщи в социалните мрежи, че е приключило обявяването на трасето през района.
Ние гледаме с години напред. Изготвих таблица с данни от метрополитени в градове, които са съизмерими със София – Виена, Прага, Варшава, Мюнхен и други, за настоящите и бъдещите планове за развитие. Навсякъде имат идеи за поне 25 - 30 години напред.
Може да си правим всякакви планове за много неща, но всичко е въпрос на финансиране. В градовете, които визирам, за разлика от нас там държавата се включва много по-активно по отношение на осигуряването на средствата.
Проведените разговори с премиера Кирил Петков и вицепремиера Асен Василев за осигуряване на средствата за разширението на метрото показват, че държавата има положително отношение към проекта, тя го приема като приоритетен и това беше декларирано.
За да може да говорим какво предстои, трябва да имаме достатъчно подготовка. За двата участъка от Линия 3, които предстои да изградим, дейностите са започнали преди много време – през 2014 г. за трасето по бул. „Владимир Вазов“ и в 2016 г. за това през жк „Слатина“.
За частта през „Лозенец“ нямаме нито проект, нито финансиране. Това е само идейна разработка. Но в района се строи активно и затова трябва да се запази трасето. Ще дам пример защо е нужно това. Когато работихме по метрото през „Младост“, видяхме, че върху трасето към Бизнес парк София има предвидени две сгради – едната 8 етажа, а другата с 12. Задействах се, за да се резервира участъкът за подземната железница. Направихме процедури за изменение на регулацията и 14 години след това го построихме. Ако обаче това не беше направено, сега нямаше да има метро през „Младост“ до Бизнес парка.
Да се върна на „Лозенец“. Идеята е да направим линеен Подробен устройствен план. Вече има допускане на изработване на такъв и до месец-два работата ще стартира. Като приключи процедурата – има тригодишен срок това да се случи и вече ще се знае, че там ще минава подземна железница, както и къде ще са ситуирани метростанциите. Върху обозначеното трасе няма да могат да се строят сгради.
Имаме и други две места, за които са запазени трасета в ОУП на София – в „Люлин“ и към „Илиенци“. Ако някога градът започне да се развива в тези направления, има предвидено трасе, ще се направят проекти и ще стартира строителство.
Обсъждаше се и възможност за продължаване на метрото от Бизнес парк София до първата лифтова станция в „Симеоново“. Но и това е в далечно бъдеще.
„Метрополитен“ ЕАД изпълняваше програма за поставяне на перонни врати по най-натоварените станции от първата линия. Какво предстои през тази година?
Такива съоръжения вече са поставени на 7 спирки, остават още 5, където трябва да се монтират. Това ще се случи в рамките на 2022 г. Статистиката ни показва, че годишно имаме между 18 и 20 инцидента, сред които има и фатални. Определихме избраните станции чрез анализ, който показа къде се случват най-голям брой произшествия. На обектите, на които са монтирани прегради с врати, през миналата година нямаме нито един случай.
Има голям смисъл от поставянето им. Всеки един човешки живот е важен.
А как протича процесът на реновиране на старите влакчета, които обслужват Линия 1 и 2?
Общо 12 композиции са планирани за обновяване. Вече 8 от тях са готови - 7 са в движение и един се подготвя да бъде пуснат в експлоатация. Останалите 4 ще се обновят през 2023 г.
Резултатите от свършеното в това направление са много добри, когато влаковете се движат по инерция, връщат енергия в захранващата мрежа. Отчитаме 20 - 25% намаляване на използваната енергия. Според годишните ни разчети досега отделяхме по около 4 млн. лв. за осигуряване на резервни части, а към настоящия момент сумата е намаляла до 2,5 млн. лв.
А за третата линия композициите осигурени ли са?
Да, 30-те влака, които ще обслужват всичките 21 км от третата линия, са налични. 20 от тях бяха закупени с финансиране от Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“, а останалите 10 осигури Столичната община, за да се окомплектова целият парк.
Как ще продължи сътрудничеството Ви с Камарата на строителите в България?
От дълги години работим добре с КСБ. Помагаме си и се подкрепяме. Когато се върши реална работа, всичко е наред, а когато се шикалкави, възникват проблеми. Ние нямаме време за това.
А четете ли в. „Строител“?
Да, и мнението ми е, че това е изданието, което отразява най-обективно развитието на метрото в София.