Интервю

Инж. Ангел Джоргов, зам.-кмет на Столичната община по „Обществено строителство“: Столичната община има план как да процедира, ако скоро не се вземе решение за индексация на строителните договори

Най-големият проблем за мен е довършването на започнатите проекти

Инж. Джоргов, предстои стартът на активния строителен сезон в Столичната община (СО). Кои ще бъдат големите проекти, по които ще се изпълняват дейности през това лято?

Капиталовата програма на София за тази година е в размер на 594 млн. лв. В нея сме заложили важни за СО обекти. Един от тях е вторият етап от основния ремонт на ул. „Първа българска армия“. Проектът включва трасе с дължина от 2 км, от които през 2021 г. изградихме 1,2 км. Причината да не реализираме всички дейности тогава е, че имаше частни имоти, които не бяха отчуждени. Очакваме новото разрешение за строеж и да започнем останалите 800 м. За 2022 г. сме планирали и третия етап на ул. „Николай Коперник“ в жк „Слатина“. Първите два фази от проекта са изпълнени. За третия сме в процес на финализиране на проектирането и предстои издаване на строително разрешение.

Продължаваме и трасето на трамвай №5. Съгласно проекта, участъкът не е разделен на етапи, но ние решихме да го осъществим на части, за да може в района, все пак да има движение на градския транспорт. Целта ни е през юни да пуснем трамвай №5 от ТМ ухо „Съдебна палата“ до ТМ ухо „Бъкстон“. Натрупано е забавяне от около месец и половина, като причината са лошите метеорологични условия през миналата пролет, но изпълнителят успя да навакса частично загубеното време. След като приключи първият етап на трамвайното трасе през юни, строителят трябва да потвърди, че ще успее да реализира дейностите по следващата фаза според заложената в договора цена. Ако това се случи, ще стартира работата в участъка от ТМ ухо „Бъкстон“ до ТМ ухо „Княжево“. СМР при крайната спирка, която е разположена на Софийския околовръстен път, също ще се прави на части, за да има движещ се градски транспорт, защото в делнични дни трамвай №5 се ползва от около 50 хил. души. През лятото ще работим в кв. „Княжево“, там надморската височина е по-голяма и топлите месеци са по-малко. В този район се предвижда реконструкция на пътните платна, защото трасето на трамвая е споделено с автомобилите. Срокът за изпълнение на целия проект е 2 г., като за първия етап между Съдебната палата и кв. „Бъкстон“ е необходимо повече време, защото е по-сложен като изпълнение, докато за другия смятам, че ще се справим за по-кратък период и ще се вместим в графика.

Друг обект, по който ще се работи през 2022 г., е рехабилитацията на ул. „Кукуш“. В момента провеждаме тръжна процедура за избор на изпълнител, тя е на инженеринг и предстои да се издаде разрешение за строеж. Внесли сме също документи за издаване на строителни книжа за разширението на бул. „Ломско шосе“. Очаквам до две седмици да има издадени документи за първия етап – от метростанция (МС) „Ломско шосе“ до жп надлеза.

За бул. „Източна тангента“ избрахме строител през 2021 г. Работният проект за трасето между Северната скоростна тангента и бул. „Владимир Вазов“ е готов.

Един от важните ремонти е и този за тунела на бул. „Царица Йоанна“ към жк „Люлин“. Очаквам в следващите седмици да има избран изпълнител, ако няма обжалване на процедурата. Предстои и внасяне на документи за издаване на разрешение за строеж. Намеренията ни са да започнем работа през лято. Естествено е да има затруднения с трафика по време на дейностите, но през септември движението трябва да се нормализира. Моля гражданите да проявят разбиране, защото ремонтът е изключително належащ.

Планираме да продължат СМР по ул. „Филип Кутев“. Преди две години стартирахме проекта за реконструкция и разширение, но имаше проблем със собствеността на два имота. И за двата процедурите за придобиване са на финала. За северното платно на ул. „Филип Кутев“ ще внесем документи за издаване на разрешение за строеж през май, а за южното – месец или два по-късно.

Подготвяме търга за пробива на бул. „Тодор Каблешков“ от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“, за който изготвихме работен проект. В тръжната процедура ще включим и пробива на ул. „Филип Кутев“ от ул. „Сребърна“ покрай зоологическата градина до бул. „Симеоновско шосе“. Документите са подадени в Агенцията по обществени поръчки. Кметът Фандъкова държи изключително много да изградим участъците от бул. „Тодор Каблешков“ и ул. „Филип Кутев“, защото това е ключова част от вътрешните рингове на София и ще разтовари чувствително трафика.

 

СО обяви поръчка на стойност 47 млн. лв. без ДДС за рехабилитация на улици. На какъв етап е тя?

Процедурата е за ремонт на трасета в различни части на града, като е разделена на 6 обособени позиции. Наложи се да бъде удължен срокът за подаване на оферти, тъй като имаше въпроси от кандидатите. Вече са отворени техническите оферти. За всяка от позициите участват по 5 - 6 фирми, което показва, че има конкуренция. Изчистили сме всички въпроси със собствеността за 5 от обособените позиции.

Втората за изграждането на бул. „Копенхаген“ между жилищните комплекси „Дружба“ и „Младост“, където ще има и трамвайни линии, към момента е прекратена. По протежението на трасето има частни имоти и строителните дейности няма да може да стартират преди 2023 г. Освен това се оказа, че трамваят, който ще се движи в района, трябва да се захранва от допълнителна станция. Съоръжението е с висока цена и това не беше уточнено в тръжните документи. Преценихме, че е по-добре да ги прецизираме, за да може кандидатите да оферират правилно. Предвиждаме продължение на трасето на трамвая от жк „Дружба“ до МС „Младост 3“, където ще се обособи колело и ще се създаде връзка на трамвая и метрото. Ще се направят и велоалеи, както е според регулацията.

Как ще продължи обновяването на инфраструктурата в кварталите?

В ход е ремонтът на няколко по-малки улици в различни части на София. При изграждане на този тип обекти в новите комплекси основният проблем е свързан със собствеността на терените. Насочили сме усилията си към трасета, които са по-натоварени или осигуряват достъп до детски градини, училища и др. Например започнахме дейностите по ул. „Сашо Николов - Сладура“ в район „Лозенец“, където има нова детска градина. Строим и ул. „Флора“ в кв. „Манастирски ливади“, там също се изгражда детска градина. Целта е, когато бъде готово детското заведение, да бъде завършена и улицата. Процедираме разрешения за строеж за още 4 - 5 подобни обекта в различни части на града.

 

Беше обявена нова програма за ремонт и изграждане на тротоарите в София. Тя предвижда за 4 години да бъдат обновени 690 хил. кв. м от тези съоръжения. Какво конкретно се планира в това направление за 2022 г.?

Ремонтът и изграждането на тротоари е важен акцент от програмата на кмета Фандъкова за по-комфортна градска среда и пешеходна свързаност на публични обекти със спирките на градския транспорт. За изпълнението на тази програма Столичната община смята да вземе инвестиционен заем от 50 млн. евро от Европейската инвестиционна банка, а СО да осигури 10 млн. лв. собствено участие. Вече проведохме публичното обсъждане и предстои Столичният общински съвет да вземе решение. Процедурата за отпускане на заема ще отнеме 5 - 6 месеца и реално дейностите може да стартират през есента. В последните години метеорологичните условия през есента са по-подходящи за работа, отколкото през пролетта. Така че през 2022 г. ще започне обновяване на тротоарите по програмата, но основната дейност ще бъде през 2023 г. и 2024 г.

В отделните части на града ще се изпълняват различни дейности. На някои места настилките са в лошо състояние, но в същото време нямат много инженерни мрежи и за тях очакваме по-бърза реализация. За други участъци ще се наложи подмяна на инженерна инфраструктура.

Заложените 690 хил. кв. м за изпълнение са индикативни, но според мен това е минимумът от работата, която трябва да свършим. С районните администрации действаме активно и вече имаме направени списъци с отделни трасета.

Пешеходната свързаност в града е основният акцент в програмата и затова се предвижда всички тротоари да бъдат понижени и да се осигури удобство на придвижване. Ще обновим и всички повдигнати пешеходни пътеки така, че да отговарят на нормативните изисквания. Не само ще бъдат ремонтирани тротоарните настилки около детски градини, училища, читалища, но и ще се изграждат връзки между тези обекти и спирките на градския транспорт, както и между метрото и наземния транспорт.

Когато заемът стане факт, веднага започваме активно да работим. Целта е да направим целева субсидия в този тип инфраструктура. 20% от средствата ще се дадат директно на районите, а останалите 80% ще бъдат инвестирани от СО по програми, изработени от администрациите. Отделно от това за тази година в бюджета на Столичната община са заложени 50 млн. лв. за обновяване на тротоари.

Приоритет в дейността на кмета на СО Йорданка Фандъкова е изграждането на детски градини. През тази година колко заведения ще бъдат въведени в експлоатация и за колко ще стартира строителство?

Програмата на общината за детски заведения е за нови обекти. Държавата ни помогна преди две години с ресурс от 65 млн. лв., които ще бъдат усвоени до средата на тази година. Процесът на проектиране, избор на изпълнители и строителство отнема около 2 - 2,5 г. През 2021 г. бяха построени и въведени в експлоатация 11 детски градини, в които бяха разкрити около 850 места. Към момента се изграждат 18 сгради – част от тях са стартирали през 2021 г. Кметовете на райони са възложили над 90% от процедурите за проектиране и строителството. При някои дейностите са забавени, но смяната на изпълнител по вече подписан договор е трудна. Не прибягваме към тази стъпка, защото тя ще доведе до още по-голямо забавяне. Финансово обектите са осигурени, технически също съдействаме на кметовете на райони, които искат помощ. За 17 градини има сключени договори, които са на етап проектиране.

Столичната община и всички 24 районни администрации работят приоритетно за построяване на нови градини. Където има свободен терен, независимо от това каква е собствеността му, се действа активно. Осигуряват се средства за придобиване на земята, ако не е на общината, проверява се дали има нужда от градоустройствени процедури.

Какво предвиждате за училищата?

СО има договор с Министерството на образованието и науката за изграждане на две нови училища. Едното е в район „Студентски“, където сме в процес на придобиване на земята. За него държавата ни е предоставила 5 млн. лв. Второто училище ще се построи на мястото на бившата сграда на Националния дарителски фонд „13 века България“. Вече са отстранени трудностите със събарянето на зданието и районната администрация извършва проектиране и избор на изпълнител за построяване на училище и детска градина. Направени са идейни разработки и визуализации, като се надявам строителството да започне през тази година.

Отделно от това се работи по няколко пристройки към училища. Навсякъде фокусът е да се осигури едносменен режим.

Предстои да бъдат избрани изпълнители за проектите за ремонт, реконструкция и въвеждане на мерки за енергийна ефективност в 1-во СУ „Свети Седмочисленици“, 28-о СУ „Алеко Константинов“ и 48-о ОУ „Йосиф Ковачев“.

 

На какъв етап са проектите с европейско финансиране на СО?

Вече говорих за ремонта на трасето на трамвай №5, който се реализира със средства от ЕС. За зони 2 и 4 от централната градска част направихме актуализация на проектите, като предвидихме обновяване на инженерни мрежи, които не бяха включени преди това. Това беше съгласувано с Управляващия орган на Оперативна програма „Региони в растеж 2014 - 2020“. Проведохме търгове и имаме избрани изпълнители, като тече срокът за обжалване. Издадено е разрешение за строеж и ако не възникнат проблеми, дейностите ще стартират до края на май. Проектите трябва да са напълно готови до края на 2023 г.

За Зона 2 срокът за осъществяване на СМР е 6 месеца и се надяваме да ги приключим още тази година. Ще разделим проекта на части, като 2021 г. там бяха извършени основни ремонти на мрежите на „Топлофикация София“ ЕАД и на „Софийска вода“ АД, под пътните платна инфраструктурата е нова. Временната настилка, изградена през м.г., ще позволи, докато се работи по тротоарите, да може да се ходи по платното и обратното.

Зона 4 е с голям обхват и затова карето, заключено между бул. „Княз Александър Дондуков“, бул. „Цар Освободител“, бул. „Васил Левски“ и ул. „Георги С. Раковски“, е разделено на 8 части. Предвиждаме да се работи едновременно по максимум 4 зони, без те да са една до друга, за да не се спира напълно пешеходният достъп. Строителството ще се извършва през тази и следващата година, като съотношението ще е 50:50.

 

Какъв е напредъкът по проекта за строителство на ВиК инфраструктурата със средства от ОП „Околна среда 2014 – 2020“?

За тези обекти тече процес на проектиране. Те ще се изпълняват на инженеринг и в някакъв следващ момент ще достигнем до издаване на строителни разрешения. От избраните изпълнители има писма за прекратяване на договорите, а до 2023 г. трябва да приключат всички дейности. Водим кореспонденция с Управляващия орган на „ОПОС 2014 - 2020“. Предстои ни среща с всички бенефициенти по програмата, за да видим как ще продължим да работим заради повишаващите се цени на част от строителните материали.

 

Най-сериозният проблем за строителите са повишаващите се цени на материалите. Държавата работи за изготвяне на механизъм за индексация на строителните договори. СО е сред най-големите възложители. Има ли администрацията лостове за реакция, ако в обозримо бъдеще не се приеме формула за промяна на цените? Как в момента се изготвят прогнозни цени за търговете, които ще се изпълняват след един немалък период от време?

Нито възложителите, нито строителите могат да направят прогноза за тренда на цените. Затова в договорите може да се заложат формули – част от тръжната документация, които да позволяват при драстична промяна на цените на материалите да се преизчисляват стойностите. Сега в сключените договори няма опция за промяна на цените, въпреки че Законът за обществените поръчки (ЗОП) позволява повишаването им, ако не се изменя предметът на търга до 50%. Проблемът е, че вече няколко месеца няма отговор на въпроса какви данни да се използват за индексация на договорите. Не съм оптимист, че през 2022 г. ще има понижение и нормализиране на цените. За последната година газът поскъпна 4 пъти, а всички асфалтови бази използват газ. Битумът, ако миналата година е бил 700 лв./т, то сега е 1400 лв./т. Имам информация, че вече е изготвена конкретна методика, по която да може да се индексират цените. Работим много оперативно с вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов. Държавата се опитва да намери път така, че да не се ощетяват нито възложителите, нито изпълнителите. Някои от страните в Европа използват подобни методики. Министерският съвет трябва да вземе решение, за да може всеки възложител да използва избраната от България методика и на базата й да сключва анекси и да е спокоен, че има държавно решение и няма да се търси отговорност за това, че някой индивидуално е предприел мерки.

Започва активният строителен сезон. За някои от обектите, които коментирах, тече процедура за избор на изпълнител, за други договорите са сключени преди година. Най-големият проблем за мен като зам.-кмет на София е как да довършим започнатите проекти. Не може да не приключим ремонта на трамвай №5, да не изпълняваме текущ ремонт и поддръжка на пътната инфраструктура, да не строим детски градини.

Столичната община има план как да процедира, ако скоро не се вземе решение за начина на индексация на строителните договори. В София по линия на текущия ремонт и поддръжка на пътната инфраструктура имаме договори със 7 фирми или обединения, които са сключени през 2019 г. Към този момент имаме предизвестие от някои от тях, че вече има стопанска непоносимост, компаниите си вадят сертификати за форсмажорни обстоятелства. Ние няма как да принудим някого да работи – може да развалим договор или да водим дела за неустойки. За да не губим време, от месец работим по нови процедури и планът ни е до две седмици, ако няма решеншие, да стартираме нови търгове за текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа.

По отношение на проектите, по които предстои да се работи, ако стигнем до разтрогване на договори, трябва да изготвим Акт образец 10 и да опишем какво точно е изпълнено и всичко, което остава като дейности, да го търгуваме отново. Смяната на изпълнител е тежка процедура и ще ни отнеме поне 6 месеца. Но съм оптимист, че ще има решение на национално ниво. Индексацията е напълно необходима не само за възложителите, но и за строителите. Разбираме, че нещата се правят бавно, за да се прецизират. Индексация у нас не е правена досега. Никой не е бил в тази ситуация, защото не е имало такова шоково повишение на цените. Има и друг проблем. Индексацията ще създаде нуждата от допълнителни средства. Бюджетът е разпределен, направени са разчети. Повече пари от данъци в общинския бюджет няма как да постъпят. Реално, ако са по-високи цените, а ние разполагаме с Х лв., няма как да изпълним същия обем дейности, които сме заложили. Нужно е някакво преразпределение и приоритизация на обектите, които ще се реализират. Надявам се поне за проектите с европейско финансиране да получим помощ по линия на Европейската комисия. Дано и държавата да помогне на местните власти и да отпусне средства за обектите с общинско финансиране.

Например в Националния план за възстановяване и устойчивост е заложено финансирането на разклонението на метрото към жк „Левски“. Но търговете са отпреди повече от 1 година. Това е проект, който СО стартира със собствени пари. Надяваме се при индексация и метрото да се подпомогне със средства.

 

Как ще продължи сътрудничеството Ви с КСБ и по-специално с Областното представителство на организацията в София?

Камарата на строителите в България представлява един основен бранш за България. Столичната община е в постоянен оперативен контакт с КСБ и с ОП София. В момента и държавата, и общината, и строителният бранш, и гражданите сме от едната страна, а това се случва за първи път. Всеки се опитва да предлага решения за преодоляване на трудностите. Наистина много се надявам през май да имаме решение на въпроса за индексацията.