Инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ: Спешното приемане на методика за индексация в строителството е ключово за сектора
Очакваме от служебния кабинет воля за намиране на решение на проблема с разплащанията към бранша и възстановяване на инвестиционната активност в страната
Инж. Терзиев, позволете ми в началото на нашия разговор да Ви поздравя за един наистина извоюван от Камарата на строителите в България (КСБ) успех - гласуването от Народното събрание (НС)на промяната в Закона за обществените поръчки (ЗОП), даваща възможност на Министерския съвет (МС) да приеме методика за индексация на договорите в строителството. Приемането на текста стана буквално в последния работен ден на 47-ия парламент и на фона на протестните действия на КСБ и Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП). Какво следва?
Благодаря! Приемането на индексацията е безспорен успех за КСБ. Това беше тема, по която КСБ работи от близо година, и наистина се радвам, че огромните усилия, които бяха положени от ръководството на Камарата, администрацията и, разбира се, екипа на в. „Строител”, доведоха до този резултат. Искам да използвам възможността да благодаря на всички колеги от Изпълнителното бюро (ИБ) и Управителния съвет (УС), които отдадоха своето време, сили и ресурси, за да постигнем трудно - подчертавам - този успех, както и на екипите на КСБ и в. „Строител”. Благодаря и на всички политици, които макар и в последните дни от работата на НС, все пак намериха воля да бъде прието това изключително важно не само за строителния бранш, но и за цялата държава решение. Както казахте, всичко това се случи на фона на тридневните протести, в които КСБ участва заедно с ББКП. Ние поставихме 3 искания, които не търпят отлагане - индексацията, разплащане към фирмите и рестарт на инвестиционната активност в страната. Засега постигнахме успех само по първото ни искане, другите две остават като сериозни предизвикателства пред служебния кабинет. И на въпроса какво следва - ще търсим максимално бързи срещи със служебния кабинет и ще настояваме за спешно приемане на методика за индексация. Има такава изготвена, по която стигнахме до консенсус с представителите на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на финансите в предишния кабинет. Ще настояваме и за незабавно разплащане към бранша за изпълнени от фирмите дейности по пътни, жп, ВиК и други проекти, възложени им от държавата или общините. Трябва да се намери решение на този проблем. Важно е да се предприемат и необходимите стъпки за подсигуряване на зимното почистване и ремонт на пътищата, там проблемът е, че срокът на анексите изтича на 30 септември. Това също е въпрос, който не търпи отлагане. И не на последно място - надяваме се служебният кабинет да възстанови нормалната инвестиционна активност в страната. Знаете, че редица важни проекти бяха спрени с най-различни мотиви, други не се възлагаха. Потърпевши от това са най-вече гражданите, те ще бъдат лишени от модерна европейска инфраструктура. Не е за пренебрегване и опасността от неизпълнение на редица европроекти, което ще доведе до връщане на евросредства и загуби за страната ни. Много са сериозни задачите, с които трябва да се справи служебното правителство, но КСБ като една от най-големите и авторитетни браншови организации е готова да предостави експертно съдействие по всички актуални за сектора теми. Очакваме още в началото на следващата седмица среща със служебния министър на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков. Поискали сме среща и със служебния министър на финансите Росица Велкова-Желева. Изпратили сме и писмо за среща с премиера Гълъб Донев.
Темата за лот 3.2 на АМ „Струма” излезе отново на дневен ред с новината, че в последния си работен ден министърът в оставка Борислав Сандов е прекратил строителството на два участъка от лота и е отменил оценките за въздействие на околната среда. Какъв е коментарът Ви?
Аз лично не знам да има друг проект, който толкова единодушно да е успял да обедини професионалната, експертната и научната общност, български и международни специалисти, екологични организации, местна власт и граждани, както това бе направено за лот 3.2. Повече от 8 години се търсеше оптималният вариант за преминаване през Кресненското дефиле, който да е технологично, икономически, социално и екологично най-подходящ. В хода на дискусиите категорично бе отхвърлен вариантът с изграждане на дълъг 15 км тунел не само заради цената, която е огромна за страна като България, и непосилните последващи разходи за поддръжка, но и заради сеизмичната зона, която крие рискове заради радиоактивните находища и щетите, които прокопаването на подобно съоръжение ще нанесе на природата в дефилето. След многократни срещи и обсъждания експертната общност се обедини около варианта Г10,50. Преминаха необходимите съгласувания, обществени обсъждания, проведени бяха съответните процедури и бяха избрани изпълнители. И вместо да започнат реалните строителни дейности и този участък да бъде изграден и магистралата завършена, един министър в оставка, и то в последния си работен ден, решава да пренебрегне всичко това и да вземе еднолично решение с огромни негативни последици за реализацията на този важен европейски коридор за държавата, която ще загуби милиарди, и най-вече - за хората. Тази отсечка води черната статистика за катастрофи и жертви в страната, там загиват хора! Мисля, че здравият разум трябва да победи лобистките интереси и това взето в 12 без 5 решение да бъде отменено. Общественият интерес трябва да бъде защитен.
Още две предложения, касаещи строителния бранш, гледа НС в последния си работен ден. В ЗОП - за ограничаването на инженеринга и в Закона за устройство на територията (ЗУТ) за разширяване на кръга от „заинтересовани лица“, които да могат да обжалват вече не само процедурите, но и разрешения за строеж и разрешения за ползване. И по двете КСБ излезе с категорични правно обосновани становища.
Предложението за промени в ЗУТ бе категорично отхвърлено и в Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, и в зала и това за нас е удовлетворително. Предотвратихме правен абсурд, който даваше възможност за блокиране на целия инвестиционен процес, разширявайки кръга на т.нар. заинтересовани лица и давайки им широка възможност за злоупотреба с права. Текстовете, свързани с ограничаване на инженеринга, бяха приети от регионалната комисия, но не минаха в пленарна зала. КСБ винаги е имала ясна позиция за инженеринга - той е европейска наложила се практика с редица предимства. Така че и по двата законопроекта реакцията на КСБ бе навременна и много добре юридически обоснована и резултатите са от полза не само на бранша, но и на възложителите, и на всички граждани.
Участвате активно в откритите приемни на в. „Строител” в ОП на Камарата в страната. Какви са Вашите впечатления от тези срещи?
Тези срещи за мен са изключително важни и много полезни. Освен че в тях се включват областните председатели на Камарата и фирмите членове, на срещите участват и кметове на общини, областни управители, главни архитекти. От последните такива събития, които се състояха в Кюстендил, Перник и Златоград, виждам, че проблемите са общи и че нагласата е заедно да търсим най-добрите решения. Сверявам си часовника като председател на тези срещи - дали поставяме правилните приоритети и какво още можем да направим, за да сме по-полезни на фирмите. Поздравявам в. „Строител” за инициативата, продължавайте все така!
15-ата си година отбелязва през 2022 г. КСБ. Какво е най-важното постигнато, какво е посланието? Какви инициативи се предвиждат по повод годишнината?
15 години са сериозен период за една организация, особено в динамичните и сложни времена, в които живеем и се развива бизнесът у нас, в това число и строителният. Посланието е развитие и устойчивост. Камарата вече е незаобиколим фактор в обществено-икономическия живот, стабилен и отговорен партньор и коректив на институциите. КСБ работи активно и в конструктивен диалог с основните национално представителни организации. Реагираме на актуалните предизвикателства, но и вървим напред, развиваме се, гледаме към бъдещето - към дигитализацията, модерните технологии и иновативните материали. Имаме Централен професионален регистър на строителя, 27 Областни представителства, вестник, дружество за професионална квалификация, фондация и сме учредители и координатори на Европейски цифров иновационен хъб в сектор „Сроителството“. Имаме с какво да се гордеем като организация за изминалите 15 години. Планираме да отбележим годишнината с редица инициативи - алманах, изложба, празник на строителя, на който ще отличим хората с най-големи заслуги към КСБ. Очакват ни и много задачи занапред, но аз съм оптимист за бъдещето и на Камарата, и на бранша.