Йорданка Фандъкова, кмет на Столичната община: София е пример за успешно защитени европейски проекти, които промениха качеството на живот
С Деветата фотоизложба по повод Деня на строителя имаме възможност да покажем реализираните обекти в СО
Честит празник на всички софиянци! Нека да бъдем здрави, вярата и мъдростта да водят делата ни и да обичаме града си, който е наш общ дом
Г-жо Фандъкова, правим това традиционно интервю в навечерието на празника Вяра, Надежда, Любов и Деня на София. Как тази година столицата посреща своя празник на 17 септември? Какво ще пожелаете на столичани и на нашите читатели?
Честит празник на всички софиянци! Нека да бъдем здрави, вярата и мъдростта да водят делата ни и да обичаме града си, който е наш общ дом. Пожелавам на строителния бранш и на всички читатели на вестник „Строител“ успешно завършени проекти, с които да благоустрояват населените места и да се гордеят с направеното.
Тази година по традиция ще проведем празничната церемония по издигане на знамето на София до църквата „Света София“ – дала името на града, където ще бъде отслужен и тържествен водосвет. От 13.00 ч в Софийската градска художествена галерия (СГХГ) ще се проведе Церемония за връчване на наградите на Столичната община (СО) за ярки постижения в областта на културата. На тържествена сесия на Общинския съвет ще бъдат връчени отличията на почетните граждани на София.
На открито на лятната сцена в Южния парк от 18.00 ч ще се проведе Sofia Summer Fest - концерт с вход свободен с участието на Владимир Ампов – Графа, Поли Генова, Михаела Филева, Крисия, група Cool Den, Младежка филхармония „София“ към Националното музикално училище „Любомир Пипков“ с диригент Славил Димитров. През целия ден с вход свободен ще работят общинските музеи и галерии - СГХГ и филиалите й – галерия музей „Дечко Узунов” и галерия „Васка Емануилова”, Регионален исторически музей – София. С безплатен вход ще работят и парк „Врана“, и Зоологическата градина.
На 17 септември оркестърът на Класик ФМ радио под диригентството на Максим Ешкенази ще изнесе в Аулата на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ тържествената кантата Gloria от Антонио Вивалди. Столичани и гостите на града могат да разгледат и откритата галерия на моста на влюбените, където от 15 септември е представена изложбата, посветена на нашия град и дело на „Етюдите на София“.
Активният строителен сезон в СО е в разгара си. Кои са основните инфраструктурни обекти, които се реализират на територията на общината? Какъв е напредъкът по тях?
В момента работим по 10 големи инфраструктурни обекта и още толкова квартални улици, които са важни за различни райони на града. Приключихме строителните дейности на кръговото кръстовище на бул. „Св. Климент Охридски“ и бул. „Андрей Ляпчев“ и първия етап от велоалеята по бул. „Самоковско шосе“. Довършваме първия етап от пътя до Клисурския манастир „Св. Петка Параскева“. Изпълняваме втория етап от рехабилитацията на бул. „Първа Българска армия“ между р. Суходолска и бул. „Илиянци“, след като миналата година ремонтирахме 1,2 км. Предвижда се до средата на ноември да завършим работата по булеварда.
До седмици ще възстановим движението по изцяло новото трамвайно трасе по бул. „Цар Борис Трети“ от Съдебната палата до жк „Бъкстон“, което е част от напълно нов линеен парк, проектиран от световно известното архитектурно бюро „Вилмот архитекти“. Плановете ни са до края на годината да пуснем и движението на трамвая през тунела на „Люлин“, който ремонтираме основно за пръв път, откакто е построен.
Работим и по обновяването и възстановяването на центъра в т.нар. Зона 2 и Зона 4. Предвижда се цялата рехабилитация да завърши в началото на 2023 г. Тази година започнахме изграждането и на два ключови обекта – това са разширението на бул. „Ломско шосе“ и строителството на бул. „Филип Кутев“ в участъка между ул. „Атанас Дуков“ и ул. „Сребърна“. По план до края на годината ще стартираме изпълнението и на новото южно платно на бул. „Филип Кутев“ в целия участък между „Черни връх“ и „Сребърна“. Това е част от третия вътрешен ринг на София и един от стратегическите обекти в моята програма. С него ще се облекчи чувствително автомобилният трафик в пренаселените южни части на града.
През 2022 г. продължаваме изграждането и възстановяването на мостове. Напълно е готово съоръжението над р. Искър в кв. „Курило“, довършва се мостът по ул. „Варна“ в Банкя, където се ремонтира уличното платно и се правят укрепителни съоръжения. Работи се по възстановяването на съоръжението по ул. „Блян“ в Банкя и предстои строителството на нов мост в с. Кътина.
В различни квартали изграждаме по-малки, но важни за съответния район улици – приключи ремонтът и разширението на ул. „Сашо Николов – Сладура“ в кв. „Кръстова вада“, която осигури достъп до новопостроената детска градина в район „Лозенец“. В кв. „Манастирски ливади – изток“ изградихме ул. „Флора“, която също е връзка с новата детска градина. Приключи ремонтът на ул. „Селище“ в кв. „Княжево“, както и на ул. „Проф. Йордан Иванов“ в кв. „Драгалевци“.
Един от проблемите пред строителния бранш е постоянно повишаващите се цени на материалите. Методиката за индексация в сектор „Строителство“ вече е публикувана за обществено обсъждане. Има ли обекти на СО, които да са поставени под риск за реализацията им?
Много пъти алармирахме и аз, и зам.-кметът на София по строителството инж. Ангел Джоргов за необходимостта да се приеме методиката за индексация в сектор „Строителство“ заради повишението на цените на строителните материали. За съжаление въпреки постоянните обещания това не беше направено от предишното правителство.
Надявам се вече публикуваната за обществено обсъждане методика да бъде приета. Това е важно за всички строителни обекти, но особено е належаща за тези, изпълняващи се с европейско финансиране, защото те трябва да приключат до края на 2023 г. Забавянето е абсолютна безотговорност не само към строителния бранш, но и към всички общини и техните жители.
СОС даде разрешение общината да вземе 3 инвестиционни заема – за обекти в областта на пътната инфраструктура, за ремонт и изграждане на тротоари и за разширението на метрото. На какъв етап е подготовката на проектите и кога ще започне тяхното реализиране?
Благодарение на добрата финансова дисциплина и включването на София към градовете с инвестиционни рейтинги, който миналия месец също бе потвърден от „Стандарт енд Пуърс“, получихме добри финансови условия за инвестиционния заем. С него ще изграждаме нови участъци от стратегическите за развитието на столицата вътрешни рингове и връзките със Софийския околовръстен път (СОП) като бул. „Тодор Каблешков“.
По отношение на тротоарите вече стартирахме процедурата за избор на изпълнители, които догодина да започнат изграждането им в кварталите. Ще реализираме най-мащабната програма за строителство и основен ремонт на тротоари, за която осигурихме 120 млн. лв. за 4 г. Заедно с кметовете на райони ще обновим 700 хил. кв. м от тази инфраструктура. Зам.-кметът инж. Джоргов е готов с карта с първите приоритетни обекти – тротоари към училища, детски градини и спирки.
Метрото е ключов проект. Обещах на софиянци, че строителството на подземната железница няма да спира и изпълнявам обещанието си. Въпреки трудностите ще намерим изход и участъкът към „Слатина“ ще започне да се изгражда.
Проектите, които предизвикват голям интерес, са свързани с обновяването на ВиК инфраструктурата в СО. Те ще се изпълняват с европейско финансиране – каква е готовността да започне тяхната същинска реализация?
Към момента са готови работните проекти за изпълнение на ВиК проекти в 8 столични квартала, като „Кръстова вада“, „Нови Искър“, „Суходол“, „Симеоново“, „Бенковски“ и др., както и за модернизация на ПСОВ „Кубратово“.
Дейностите се реализират по ОП „Околна среда 2014-2020“. Предвижда се изграждане на нови 114 км канализация, която в по-голямата си част е разделна – битова и дъждовна. Проведени са процедурите за избор на изпълнители и са сключени договори за проектиране и строителство. Извършва се съгласуване на проектите и предстои издаване на разрешение за строеж. Очаква се строително-монтажните работи да започнат през октомври.
Един от приоритетите във Вашата дейност е строителството на детски градини и училища. Какво се случва в това направление през 2022 г.? И какво е планирано за 2023 г.?
С програмата за строителство на детски градини и ясли, която изпълняваме, целим до края на 2023 г. да осигурим места за децата на възраст между 3 и 6 години. Миналата седмица започна работа по три детски градини и ясли – две в район „Изгрев“ и една в кв. „Бояна“, район „Витоша”. В момента изграждаме общо 30 нови сгради на детски градини и ясли, които са в 18 района на Столичната община - „Триадица“, „Красно село“, „Възраждане“, „Овча купел“, „Витоша“, „Панчарево“, „Искър“, „Люлин“, „Надежда“, „Подуяне“, „Връбница“, „Илинден“, „Студентски“, „Оборище“, „Красна поляна“, „Слатина“, „Нови Искър“ и „Лозенец“. След реализацията им ще се разкрият допълнително 3264 места. Очакваме 11 от обектите да бъдат завършени до края на тази година.
Освен тези 30 сгради, които са в строеж, кметовете на райони подготвят и още 12 проекта. Предвижда се да се започне строителство на две здания за училища – в районите „Витоша“ и в „Студентски“.
Откриваме учебната година с разширение и нова спортна зала в 9-а Френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ и нова сграда в 28-о училище „Алеко Константинов“ в р-н „Красна поляна“. Те ще позволят учебните заведения да преминат на едносменно обучение.
Започна изграждането на третия етап от Линия 3 на метрото, който трябваше да се изпълнява със средства от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), но средствата по него се забавиха. Как ще се отрази това на развитието на определяния като най-успешен европроект на България? А четвъртият етап на какво ниво е - имаше затруднения по отношение на измененията на ОУП, за осигуряване на средствата?
Разширението на третата линия на метрото към кв. „Левски Г“ в „Подуяне“, което е с дължина 3 км, започна да се строи през април със средства на Столичната община. Извърши се изместване на инженерни мрежи и съоръжения и се работи по конструкциите на трите метростанции. Именно заради забавянето на парите по Плана за този участък ние финансирахме строителството. В края на август започна възстановяване на авансово платените средства от СО.
По отношение на разширението през кв. „Слатина“, което е 6 км и обслужва квартали, като „Гео Милев“, „Редута“, „Хр. Смирненски“, беше одобрено изменение на Общия устройствен план от Министерския съвет.
Благодаря на министрите на финансите г-жа Росица Велкова и на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, които помогнаха за приемането на доклада.
За съжаление правителството на Кирил Петков отряза финансирането на този участък от Плана и върна процедурата за осигуряване на трасето с Общия устройствен план, като отказа гарантирането на строителство през следващите 3 години със средства от държавата, което тържествено обеща, но вече преодоляхме тази пречка.
Очаквам до края на тази година да бъдат избрани изпълнителите на строителните дейности за тези 6 км и в началото на 2023 г. изграждането на метрото през „Слатина“ да започне.
Финансирането на участъка ще бъде със собствени средства на Столичната община и съфинансиране от държавата, след като трасето беше изключено от Националния план за възстановяване и устойчивост.
Освен изпълнението на метрото, какви други обекти планирате през 2023 г.?
Наред със строителството на метрото най-важната ни задача е да напреднем в изграждането на третия вътрешен ринг. Догодина трябва да започнем строителството на двата големи пробива на бул. „Филип Кутев“ от ул. „Сребърна“ до кръстовището на бул. „Симеоновско шосе“ и бул. „Г. М. Димитров“ и на бул. „Т. Каблешков“ от ул. „Луи Айер“ до бул. „Черни връх“. Тези обекти ще разтоварят значително трафика в града. Ще заложим и изграждането на бул. „Рожен“, като се надявам, след като правителството одобри методиката за индексация на цените в договорите за строителство, да стартира и изпълнението на Източната тангента. Очаквам и настоявам догодина Агенция „Пътна инфраструктура“ да даде ход на процедурата за последния участък от СОП между бул. „България“ и „Люлин“.
КСБ и СО имат дългогодишно ползотворно сътрудничество. Планирате ли работна среща и в какви сфери виждате възможности за разширяване на партньорството?
Сътрудничеството ни с Камарата на строителите в България винаги е било работно по теми, свързани с развитието на града. След обсъждане на инвестиционната програма и бюджета на Столичната община, което правим ежегодно, винаги аз и моят екип сме отворени за дискутиране на важни за бранша теми, както и да участваме в организирани от вестник „Строител“ конференции. Очаквам Камарата като браншова структура да гарантира изискването за качество на изпълнение на обектите.
Предстои Деветата фотоизложба по повод Деня на строителя, която е съвместна инициатива на КСБ и в. „Строител“ и се реализира със съдействието на СО. Тя съвпада с отбелязването на 15 години КСБ и 15 г. България в ЕС. Какво е значението на тази вече доказала се във времето експозиция в контекста и на двата празнични повода?
През последните години София се промени чувствително и това се вижда от хората. Когато започнах работа като кмет, метрото беше 9 км, сега е 51 км, а с тези нови 9 км през „Подуяне“ и „Слатина“ ще стане 60 км. Благодарение на европейската солидарност изпълнихме редица обекти – разширението на първата и втора линия на метрото, завода за отпадъци на София, Музея за история на София, разкрихме културно-историческо наследство. Реконструкцията на трамвайното трасе по бул. „Цар Борис Трети“ заедно със зеления парк също е проект, който защитихме пред Европейската комисия. София е пример за успешно защитени европейски проекти, които промениха качеството на живот на хората. Забравихме и старите икаруси, които се движеха по улиците на града. С най-голямата модернизация на градския транспорт, която направихме, подменихме напълно тролейбусите, над 90% от автобусите, доставихме нови електробуси.
С Деветата фотоизложба по повод Деня на строителя имаме възможност да покажем реализираните проекти в СО. Заедно започнахме създаването на тази открита експозиция по идея на вестник „Строител“ и Камарата с цел представяне на направеното в града пред жителите на София и туристите. Това е предизвикателство за всички страни – възложител, проектант, изпълнител, надзор. Изложбата се утвърди като традиционна и предизвиква интереса на столичани, които са взискателни граждани.
В началото на интервюто отправихте своите пожелания към столичани и читателите на изданието. А какво си пожелава човекът Йорданка Фандъкова?
Здраве, мир и коректни партньори, с които да продължим работата за София.