Работим отлично с Камарата на строителите

Прочетена: 14

Новият председател на АПИ инж. Лазар Лазаров е роден на 2 октомври 1969 г. в София. Завършил е Университета по архитектура, строителство и геодезия, специалност „Пътно строителство”. Бил е директор на Централния институт на пътните технологии от 2007 – 2010 г. След това е член на УС на АПИ, а от месец е негов председател. Женен е и има четири деца.


Инж. Лазаров, кои ще са приоритетите ви като председател на Управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура”?
Приоритетите на агенция „Пътна инфраструктура“ не би трябвало да се променят със смяната на председателя или на Управителния съвет. Те са дългосрочни и са свързани с държавната политика. Приоритетите на АПИ си остават същите. Това е на първо място подобряване качеството на пътната инфраструктура в България. На второ място е затварянето на автомагистралните пръстени у нас, което е най-голямата амбициозна задача, с която сме се заели през последните години. Третата ни цел е подготовката на пътни проекти за следващия програмен период.

Според общественото мнение вие заехте един от най-ветровитите постове в държавата. На какво ще заложите, за да се сбъдне пожеланието на министър-председателя Бойко Борисов да откриете след 22 месеца Софийски околовръстен път – гара Яна?
За съжаление, текучеството в Агенцията е голямо. Не бих казал, че това се отразява добре на работата й. Надявам се, че с прозрачните си действия по изпълнението на приоритетите пожеланието на министър-председателя ще се сбъдне.

Има ли забавяне на строителството на АМ „Марица”?
Не, няма. В момента тече мобилизация на лот 1 Оризово – Димитровград и лот 2 Димитровград – Харманли. При втория лот фирмата изпълнител започна строителни дейности преди изтичането на този срок. По договорни условия няма констатирано забавяне на нито един участък от автомагистралата.

Проблемът с преовлажнените почви на лот 4 на АМ „Тракия” ще увеличи ли срока за строителство?
Въпросът с преовлажнените почви наистина е сложен, най-вече защото ние навлязохме в есенния период, когато той трябва да бъде решен. Няма да има забавяне заради този факт върху крайния срок на автомагистрала „Тракия”. Но това ще е предизвикателство за компанията, която спечели поръчката за стабилизиране на терена. Към днешна дата все още няма сключен договор с нея. Очакваме да мине срокът за обжалване. След това договорът ще бъде сключен. За наше съжаление това се случва през есента, а не през лятото и няма да е възможно фирмата изпълнител да започне веднага работа. Но за да спазим европейските процедури, трябваше да извършим съгласуване на документацията и процедурата с всички нива. Това забави процеса.

Това можеше ли да се предотврати още при проектирането на трасето?
Сигурно е било възможно да бъде избегнато това. Искам да обърна внимание, че към датата, когато е бил изготвен този проект, всички съоръжения на „Поливни системи” са работили в района. Тогава проблемът „слаби почви” не е съществувал. Това е видно от геоложките доклади. Да не забравяме, че проектантът е търсил най-икономичното решение, т.е. най-краткия път. Към тогавашния момент, ако е потърсил друго решение, е щял да бъде упрекнат, че  не е избрал най-изгодното за държавата трасе. За съжаление, през годините съоръженията са спрели работа поради кражба или защото не са поддържани, което доведе и до проблема. За наша радост правителството в период на криза отпусна средства на „Поливни системи”, за да ги възстанови. Това е добре както за нас, така и за земеделските производители в района.

Ще бъде ли готова цялата магистрала „Тракия” през лятото догодина?
Съгласно договорите през лятото ще е приключена работата по лотове 2 и 3, както и по част от лот 4 до връзката му с път I-7 Петолъчката – Ямбол. По договор последният участък трябва да е готов в началото на 2013 г. Въпреки това ние постигнахме споразумение с фирмите изпълнители за предсрочно изпълнение на обектите. Предизвикателството на участъка от пътя Сливен – Ямбол, където приключва лот 3, до Петолъчката – Ямбол от
16 км, е, че там имаме много големи съоръжения. Там е премостването на р. Тунджа, двата големи възела, жп надлезът.
И трите фирми изпълнители по АМ „Тракия” дават много от себе си, за да се случат обектите. Нашата цел не е толкова популизмът, че ще пуснем магистралата по-рано. Целта е да избегнем най-конфликтния участък в частта между Стара и Нова Загора, който е с вертикални криви. Мястото е с голяма концентрация на ПТП-та. Един човешки живот да спасим, ще е успех.
Същевременно участъкът от Петолъчката до АМ „Тракия” се рехабилитира по програма „Транзитни пътища V”, съфинансиран със заем от Европейската инвестиционна банка. Там изпълнител е „Щрабаг”, с който имаме споразумение до лятото обектът да е приключен.

Колко сертификати са изплатени към днешна дата на строителите по трите лота на магистралата?

Общият брой на сертификатите е 26. Като глобална информация мога да кажа, че всички, които са представени и одобрени от строителния надзор на съответните лотове, са изплатени от възложителя. Те са за около 204,3 млн. лева.

Как протича работата по АМ „Струма”?
Лот 1 на АМ „Струма” от Долна Диканя до Дупница стартира. Строителят е много амбициран да започне работа, колкото се може по-скоро, и да скъси мобилизационния срок. В ход е процедурата за лот 4 от Сандански до Кулата, в момента тече срокът за обжалване.
Надяваме се, че такова няма да има, и ще стартираме и там в началото на ноември.

Кои са основните трудностите, които срещате при отчуждаването?
Отчуждителните процедури са сериозен проблем при нас, тъй като Агенцията се занимава с огромен обем ново строителство. Имаме доста наследени обекти от миналото с подобен проблем. По време на откриването на пътния възел на Стара Загора ние направихме узаконяване на целия участък от Чирпан до Стара Загора. Заради недовършени отчуждителни процедури той нямаше разрешение за ползване. Този проблем е решен.
В момента работим да решим подобен казус и за отсечката на АМ „Струма” от Даскалово до Долна Диканя. Там има поставени знаци за максимална скорост от 90 км в час, защото не са изчистени въпросите с отчужденията. Има и други примери. Това са проблеми с десетгодишна давност, които нашият екип наследи, но сме амбицирани да ги изчистим. Няма да допуснем това да се случи с новите обекти. Работим прозрачно, спазваме правилата, за да избегнем ефекта на снежната топка. Все пак това са процедури, които трябва да се спазват.

Докъде стигна работата по втория етап по ОП „Регионално развитие”?
Изпълнението на втория етап по ОПРР напредва. Всичките обекти там са търгувани. За някои от тях обаче продължава да има жалби от строителните компании. Имаме обекти, които приключват, като лот 16 например. Предстои подписването с избраните изпълнители на СМР и консултанти на лотове 25, 28 и 17. Тече обжалване на процедурата за избор на строител на лот 20. Върнат е на ниво оценителна комисия лот 26. Предвид кратките срокове за изпълнение на СМР са представени актуализирани технологични програми и линейни графици.
В самите тръжни документи е заложено, че на 1 ноември строителните фирми трябва да спрат дейност поради факта, че си спазваме нашите технологични изисквания да не се извършват асфалтови и бетонови работи под 5 градуса. За да не правим компромис по отношение на качеството, тези обекти ще бъдат спрени с
Акт 10, а на 1 април догодина с Акт 11 те отново ще стартират. Всички изпълнители са се съобразили с това. Това се прави и с цел тези обекти, които са част от републиканската пътна мрежа, да бъдат поддържани нормално през зимния период.
За четвъртия етап по ОПРР ние имаме проектна готовност и спестени пари от предишните три етапа. Цялата документация е в управляващия орган. Когато бъдат одобрени всички документи, ние ще стартираме. Очакванията са ни това да се случи през зимния период, за да може от
1 април да започне реалното строителство.

Последно, „Черно море” магистрала ли ще е, или четирилентов път?

Магистрала. Тя е продължение на АМ „Тракия”. Това е част от магистралния пръстен на страната, който ще бъде изключително натоварен, основно с движение на леки автомобили. Ще има и движение на тежкотоварни коли заради двете морски пристанища Бургас и Варна. Не трябва да забравяме и сезонното натоварване в този участък. Ефектът от бавни и бързи автомобили по нашите пътища обосновава именно това – къде да има магистрала или скоростен път.
Именно заради това АПИ стартира законодателна промяна в двата основни за нас нормативни акта – Закона за пътища и Закона за движение по пътищата с цел регламентиране на понятието „скоростен път”. В нашето законодателство досега то липсва. Скоростният път трябва да отговаря на изискванията за проектна скорост, за проектни технически елементи. Всичко това трябва да бъде решено до няколко месеца. За новия програмен период, през който се планира изграждането на скоростни пътища, трябва да има яснота за изпълнението им. Те са магистрала без цялостна аварийна лента. Скоростните пътища ще имат обособени места за аварийно спиране.

Как определяте готовността си за зимното поддържане на пътищата?
Доказахме, че можем да се справяме с природните стихии. Всичко това, което се случи в Източна България, най-вече в проходите, показа, че сме готови да посрещнем зимата. Тази година още през септември започнахме подготовката заедно с фирмите. Структуриран е и оперативен щаб в ситуационния център. Извършена е и проверка на фирмите за наличие на съответните ресурси и техника, необходими за зимния период. Тази ранна проверка позволи на фирмите да се включат с пълни сили в създалата се ситуация в Източна България.
През миналата година сключихме четиригодишни договори за текущ ремонт и зимно поддържане за територията на цялата страна. Договорите бяха окрупнени на ниво област. До този момент АПИ сключваше над 120 договора годишно. Променихме тази практика, за да не се работи на парче и фирмите да имат възможността да инвестират в техника. Договорите бяха направени така, че съответната област да има един изпълнител. По този начин и контролът от страна на АПИ е по-ефективен.

Какво правите за безопасността по пътищата?

Пътната безопасност е един от ключовите приоритети. Нашият институт за пътни технологии подготви технически правила за определяне на местата за поставяне на предпазните огради, за пътната маркировка, вертикалната сигнализация. Целта е шофьорите бързо да могат да се ориентират каква е пътната ситуация. Нашата амбиция е да обезопасим максимално пътната мрежа на страната и да намалим местата, които са свързани с концентрация.
В момента по-голямата част от пътищата ни са със старата система за сигурност. Към днешна дата тече кампания за проектиране на новата ограничителна система за сигурност, която да се изпълнява от наши екипи. Когато е готова, ще стартираме въвеждането й. Всички нови обекти, които се изпълняват в момента на територията на страната, са по тези изисквания.
Съвместно с колегите от Пътна полиция направихме фонд, в който събираме глобите от проверки по пътищата. В рамките на няколко седмици събрахме около
1 млн. лв. Средствата ще бъдат използвани за допълнително монтиране на нови системи за следене на скорост. Този фонд има за цел превенцията.

Вестник „Строител“ подготвя материал за рубриката „На прицел“, в който поставя много сериозно въпроса за неразплащането към подизпълнителите, работили на автомагистрала „Люлин” от страна на изпълнителя. Строителите ще си получат ли парите за труда, който са извършили?
По този въпрос водим преговори с турската компания това да се случи. До този момент имаме постигнато споразумение с турската компания как да се извърши директно плащането към българските фирми доставчици. Споразумението е прието и от подизпълнителите.

Това не са ли парите, които са задържани като гаранция за качеството на АМ „Люлин”?
Освобождаването на средствата ще стане, след като турската компания представи ефективна банкова гаранция, която при нарушаване на качеството на гаранционните условия да бъде усвоена. Важното за нас е да разплатим средствата, които турската фирма дължи на подизпълнителите.

Какво трябва да се направи, за да не се повтори случаят?
Няма стопроцентово решение за подобни казуси. Това са договорни взаимоотношения между частни юридически лица, върху които ние, като държавна администрация, много трудно бихме могли да влияем.

Как протича работата ви с Камарата на строителите в България?
Работим отлично с Камарата. Ние сме в постоянна връзка с тях. Разбрахме се за постоянни срещи между АПИ и КСБ, на които да обсъждаме проблемите, свързани с пътното строителство.

Какво ще пожелаете на вашите колеги за празника на строителя?
На всички мои колеги пожелавам най-вече здраве. Да имат работа и да изграждат качествени и безопасни инфраструктурни обекти.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 21.10.2011. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: