Политиците и урбанистите са отговорни за визията на селищата

Прочетена: 55

Автор Пламен Блесков



Марк Михилсен e роден на 4 септември 1959 г. Магистър по право и по международни и административни науки, бакалавър по философия. Има докторска степен по политически науки. От октомври 1989 до юли 1991 г. е на работа в Министерството на външните работи на Белгия, от юли 1991 до октомври 1995 г. е аташе в Постоянното представителство на Белгия в НАТО, Брюксел. От август 1997 до февруари 2001 г. е първи секретар в посолството на Белгия в Дъблин, а от март 2001 до юли 2002 г. – съветник в Постоянното представителство на Белгия в Политическия комитет за сигурност на ЕС, Брюксел. До 2005 г. работи в Посолството на Белгия в Москва.  От август 2005 до декември 2006 г. е политически директор на белгийското председателство на ОССЕ, след което е говорител на Министерството на външните работи. От септември 2008 г. е посланик в Посолството на Белгия в София, отговарящ за Република България, Република Македония, Република Косово и Република Албания.



Ваше Превъзходителство, Белгия е 17-ата най-населена страна в света. Какви трудности срещате при строителството на домове за хората?
Наистина Белгия е една от най-гъсто населените страни в света. Това означава, че няма толкова много отворено, свободно пространство в нашата страна. Поради това е особено важно да се защитава и управлява заобикалящата ни свободна околна среда и това е една от най-важните задачи на политиците, отговорни за териториалното устройство на селищата в Белгия. Всеки регион има научно обоснована визия за това как да се увеличи максимално качеството на възможните терени в една ограничена територия, без да се увеличават твърде много цените на имотите. Разбира се, политиците и урбанистите се опитват да преценят реално градовете като места, предлагащи висок стандарт на живот.

Както знаете, в София задръстванията са голям проблем. Имате ли проблеми с трафика в Белгия? Как се справяте с тях?
Както в София, задръстванията са всекидневен проблем и в Белгия. Всяка година задръстванията се увеличават. Например през 2010 г. в продължение на 49 часа белгийските магистрали поставиха печален рекорд с над 300 километра задръствания.
Най-голямата причина за нарастващия обем задръствания е увеличаването на броя на автомобилите. Все повече хора имат шофьорска книжка. В момента институциите проучват и търсят различни решения за проблема със задръстванията.

Вие сте силно урбанизирана държава. Разкажете за вашата пътна инфраструктура.
При изграждане или ремонт на пътната инфраструктура в Белгия ударението се поставя върху безопасността на движението. Наред с това се обръща сериозно внимание на по-добрата мобилност, на достъпността и подобряването на качеството на живот в местата със засилен трафик. Естествено е, че като страна с добри идеи за щадяща природата икономика, ние активно се борим и за намаляване на щетите върху околната среда. Това се сред основните приоритети в политиката на нашата държава.

Както знаете, Европейският съюз и по-голямата част от света започна да се съсредоточава върху зеленото строителство за намаляване на въглеродния отпечатък, който всички ние оставяме на планетата. Каква е политиката на Белгия по този въпрос? Строите ли зелени сгради?
Държавата предприе различни инициативи за намаляване въздействието върху околната среда и строителният сектор има своя конкретен дял. Строителството е дълъг процес, който има определено влияние върху природата. Например една от първите стъпки е добрата енергийна ефективност при изграждането на сградите. Добрата изолация на къщите намалява бъдещата консумация на гориво за отопление или охлаждане. В това направление белгийският строителен сектор стои много добре. Затова и компетентните държавни и общински органи подкрепят различни инициативи, които защитават принципите на зелените сгради и изострят вниманието на жителите на Белгия в това отношение.

Безспорно е, че енергийните нужди на хората нарастват непрекъснато. Имате ли проекти в областта на възобновяемите енергийни източници?
Както навсякъде в Европа, белгийската държава инвестира във възобновяема енергия. Още много трябва да се направи, но осезаем напредък има. Например през 2000 г. само 2% от електропроизводството във Валония беше получено от възобновяеми източници. През 2010 г. почти 10 процента от енергийния пазар дойде от тези зелени източници. За 10 години делът на ВЕИ нарасна пет пъти. Освен това всеки енергиен доставчик е длъжен да представи определен брой сертификати за зелена енергия на фламандската или валонската енергийна комисия. Исканият процент зелена енергия се увеличава всяка година и се изчислява по отношение на общото количество електричество, което се произвежда и продава.

Какви други проекти се изпълняват в момента във вашата страна? Какви са амбициите ви в областта на строителството?

Акцентът се поставя върху управлението на пространственото планиране. Основната цел е да се постигне комбинация от икономия на енергия, съчетана с акцент върху архитектурната стойност на конструкциите и разбира се, амбицията е да се предложи високо качество на живот за всички наши граждани. Например в края на 2010 г. един много голям проект бе одобрен от фламандското правителство – за построяването на тунел под град Антверпен. Този тунел трябва да разреши много от всекидневните проблеми, включително задръстванията, без да се причинява ненужното шумово замърсяване и изхвърлянето на вредни окиси от ауспусите на автомобилите. Сами можете да прецените какво ще даде едно подобно съоръжение на гражданите на Антверпен.
Ще ви помоля да разкажете за големите архитек-турни забележителности във вашата страна.
Белгия е благословена с множество архитектурни съкровища. Много от тях са в списъка на световното културно наследство на ЮНЕСКО. В градове като Брюж, Антверпен, Турне, Монс и Брюксел може да се видят много сгради с изключителни архитектурни качества. Сградите, датиращи от XVI и XVII век в стил барок или от XIX век в стил ар нуво със сигурност си заслужава да се посетят.

Правителството отпуска ли достатъчно средства за опазване на архитектурното наследство?

Да, разбира се. Белгийската държава е наясно с важността от запазването на архитектурните съкровища както за туризъм, така и за съхранението на културното наследство за бъдещите поколения. Различните фондации получават субсидии за изпълнение на определени задачи от федералните или европейските правителствени агенции, грижат се за изпълнението, следят за сроковете.

Какви стъпки предприемате, за да привлечете интереса на повече туристи към вашата страна?

В Белгия туризмът е от компетентността на общностите и техните агенции правят всичко възможно да привлекат посетители от чужбина. Акцентът е върху висококачествените услуги. Затова хотели, къмпинги, пътнически агенции и туристически офиси трябва да отговарят на определен брой предпоставки, за да получат лиценз.

Имат ли интерес белгийски инвеститори към България? Кои области са приоритетни за тях?
Белгия винаги е поддържала добри отношения с България. Нашата държава беше една от първите десет страни, която разви дипломатически отношения с България и до днес Белгия винаги е била важен инвеститор във вашата страна. Някои от най-големите ни инвеститори са KBC и „Солвей”.
Кое е най-важното нещо, което българите трябва да знаят за Белгия?
Ние казваме: белгийците са родени „с тухла в стомаха си.“ Това означава, че всеки белгиец се стреми да стане собственик на къщата си. Много от сънародниците ми са запалени по строителството и ремонтите. Единственият недостатък е, че зелените открити пространства са под постоянна заплаха и ние трябва да спазваме строги правила, за да предотвратим страната ни да не се превърне само в един голям град.

Как се отразява глобалната икономическа криза на страната ви? Какви стъпки предприема вашето правителство за справяне с икономическата криза?
Кризата оказа много голямо влияние на Белгия. Икономиката се сви драстично през 2009 г. В страната намаляха инвестициите, най-вече в индустрията, строителството и енергийния сектор. През 2010 г. обаче нашият растеж отново беше над средния за Европа, главно поради доброто представяне на германската икономика и благодарение на възстановителни проекти на правителството, фокусирани особено върху поддържане на заетостта и върху защитата на покупателната способност на белгийските домакинства.
Белгия се възстановява добре от кризата, което се потвърждава и от последните доклади както от UNCTAD, така и от OESD. Експертите твърдят, че Белгия се възстановява по-добре от финансовата криза в сравнение с други страни от еврозоната и че бюджетният дефицит се свива бързо.
Белгия отново е много привлекателна страна за чужди инвестиции, като световният доклад за инвестициите на UNCTAD oт 2011 г. заявява, че Белгия е четвъртата най-привлекателна страна за инвестиции непосредствено след САЩ, Китай и Хонконг.

„Строител“ е официалният вестник на строителния отрасъл в нашата страна. Тази седмица, на Димитровден, той празнува и своя професионален празник. Какво бихте пожелали на българските строители?
Пожелавам им преди всичко здраве. Нека свети Димитър бди над тях. Пожелавам им и достатъчно късмет, за да развият проектите си. Строителството не е само изчисления и печалба, а формиране на високо качество на околната среда във всекидневния ни живот. Разбира се, бих пожелал българските строители, наред с великолепните нови сгради, тунели и мостове, магистрали и водопреносни и водопречистващи съоръжения, да построят и достатъчно места за паркиране, за да се ограничи градската джунгла от коли, да се намали паркирането по тротоарите и зелените площи.
Да направят така, че България да остане един зелен оазис на Европа.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 28.10.2011. Категория Интервю. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: