Интервю

Проф. Николай Марин, ректор на Югозападния университет „Неофит Рилски“: Усилията ми ще бъдат насочени ЮЗУ „Неофит Рилски“ да се утвърди и като изследователски център

Необходимо е създаване на хибридни специалности за придобиване на по-широка професионална квалификация

Проф. Марин, първо приемете най-сърдечни поздрави за избора Ви за ректор на ЮЗУ „Неофит Рилски“. От началото на годината поехте този важен и отговорен пост, какви бяха първите стъпки, които направихте, и какви са водещите приоритети, които си поставяте?

Благодаря Ви! Възложената ми отговорна длъжност на ректор на Югозападния университет „Неофит Рилски“ от академичната и студентската общност на най-широкопрофилния университет, предлагащ обучение в най-голям брой професионални направления и образователни програми в България, наистина е голяма отговорност. От началото на своя мандат насочвам всичките си знания и енергия да продължа надграждането на ЮЗУ „Неофит Рилски“ като уважавана съвременна модерна образователна институция с ново самочувствие. Още повече че делото и огромното творческо наследство на нашия патрон – отец Неофит Рилски, ни задължава като негови последователи да изпълним успешно своя дълг и мисия.

Основните приоритети са разпределени в няколко направления: образователни дейности, научноизследователска, художественотворческа и спортна дейност и международно сътрудничество. Една от главните ни цели е постигането на висок престиж и международна разпознаваемост на ЮЗУ „Неофит Рилски“, като усилията му ще бъдат насочени освен като образователна институция университетът да се утвърди и като изследователски център. В сферата на образователните дейности се ръководим от главния стремеж на всяка образователна институция, а именно - подготовка на висококвалифицирани специалисти в областта на фундаменталните, хуманитарните, медицинските, обществените и техническите науки, както и в областта на изкуствата и спорта. Тези приоритети са неизменно свързани с развитието на международното сътрудничество и интегрирането на Югозападния университет в Европейското пространство за висше образование и Европейското научноизследователско пространство. Допълнителна цел е създаването на трайни партньорски взаимоотношения с висши училища и организации от страни извън Европа.

При избора Ви казахте, че университетът отваря нова страница в развитието си, като водещи ще бъдат приемствеността и мъдростта. Накъде ще надграждате дейността му?

Днес мощното и най-задълбочено познание се предоставя и създава от висшите училища, нужни са нови, по-гъвкави подходи за образование, научни изследвания, формиране на компетенции и умения, които се подчиняват на знанието и науката. Ето защо трябва да се стремим към разширяване на професионалната квалификация чрез създаване на хибридни специалности за придобиване на по-широка професионална квалификация. В съвременните условия на глобализация за нас като образователна институция е важно да се разработят стратегии за получаване и признаване на двойни дипломи между ЮЗУ „Неофит Рилски” и чуждестранни университети партньори. Това ще ускори интернационализацията на университета.

Както знаете, ЮЗУ „Неофит Рилски“ е определен за регионален STEM център от Министерството на образованието и науката (МОН). Първият университетски STEM център в България бе изграден именно в Югозападния университет във Факултета по педагогика. Основните ни усилия в тази насока са именно утвърждаването на ЮЗУ „Неофит Рилски“ като регионален STEM център.

Как премина кандидатстудентската кампания? В края на юли обявихте и допълнителен прием за някои специалности, в кои направления са възможностите, които давате?

Кандидатстудентската кампания премина изключително динамично. В хода й се проведоха много срещи с общини и училища, организирани бяха „Дни на отворените врати“, проведоха се предварителни матури и състезания. Университетът участва в редица изложения и форуми из цялата страна, тъй като ЮЗУ „Неофит Рилски“ е притегателен образователен, научноизследователски и академичен център за кандидат-студенти от различни региони на Република България. Промяната на икономическата структура в България добави повече работни места в сектора на услугите и високотехнологичните производства, където висшето образование е по-търсено, и кандидат-студентите насочват своите интереси именно към тези професионални направления. Ръстът на заплатите в ИКТ сектора и публичните отрасли също допринася за този процес, така че интересът към тези специалности е изключително висок. Тази година отчитаме идентична тенденция и по отношение на ПН 7.6 Спорт, както и ПН 8.3 Музикално и танцово изкуство/Българска народна хореография/.

Кандидат-студентите осъз­на­ват предимството на висшето образование, което е очевидно и продължава да расте. Заплатите на висшистите са значително по-високи от тези на хората с по-ниско образователно ниво. Относно допълнителния прием кандидат-студентите могат да получат информация на сайта на университета, като документите за кандидатстване се подават в Учебен корпус 1. Работното време на комисията за прием на документи е всеки делничен ден от 08:00 ч до 12:00 ч и от 13:00 ч до 17:00 ч.

Проблемът с липсата на кадри става все по-сериозен и касае вероятно всички сфери на икономиката. В същото време не се подготвят достатъчно специалисти за ключови отрасли като строителството. Като че ли връзката образование – бизнес не е достатъчно добра. Какво може да се направи, за да се подобри взаимодействието и образованието да отговаря адекватно на нуждите на бизнеса и обществото?

Точно в тази насока аз и моят екип работим изключително активно. Поради това в мандата 2023-2027 г. сред основните приоритети са заложени именно поощряване развитието на дуалното образование и създаване на условия за съвместни образователни проекти с работодателските организации с цел подобряване на професионалната и практическата подготовка на студентите, както и разработването на система от стимули за насърчаване на сътрудничеството с работодателските организации, отнасящи се и за двете страни – университет, респ. съответно звено, и работодателска организация.

В началото на 2024 г. ЮЗУ „Неофит Рилски“ сключи меморандум с Националния съюз на трудово-производителните кооперации, като в него е отделено специално място на научноприложните изследвания, както и провеждането на стажове и учебни практики на студентите. Неслучайно основните точки в меморандума са свързани с размяна на кадри, създаване на работни групи, както и с провеждане на практически стажове и обучения. Считам, че това е правилният механизъм, който осигурява по-лесна комуникация между бизнеса и студентите, които търсят професионална реализация. Така се създава взаимовръзка и пряк контакт с най-амбициозните млади хора, конструктивен диалог между бизнеса и университета и възможност на фирмите да подготвят и обучат свои служители, което улеснява процеса на планиране, подбор и обучение на персонала и запознава с необходимите умения и компетенции. Именно в тази насока предоставяме изключително атрактивни възможности за реализиране на студентска мобилност с цел обучение и практика в над 120 университета в Европа и други страни по света по Програма „Еразъм +“.

Само преди няколко дни сключихме и споразумение за сътрудничество и съвместна дейност с „Електроразпределителни мрежи Запад“ ЕАД, чиято основна цел е чрез взаимно партньорство да се насърчават и създават условия за провеждане на стажове, популяризиране на инженерните специалности и професиите от сектора.

Комуникацията между бизнеса, академичните среди и студентите в ЮЗУ „Неофит Рилски“ се осигурява от Университетския център за кариерно развитие. Една от основните му функции е ефективното партниране с работодатели за подпомагане подбора на студенти за стажантски позиции и работни места, както и завършващите образованието си специалисти в процеса на реализацията им на пазара на труда. Университетският център за кариерно развитие е необходим и полезен както на студентите в търсенето и намирането на подходяща работа или стажантска позиция, така и на работодателите от цялата страна в подбора на персонал.

Живеем в среда, в която все повече се говори за дигитализация, цифровизация, нови технологии и иновативни материали, БИМ в строителството, за „умни“ и въглеродно неутрални сгради. Съответства ли учебната материя на тези тенденции и какви са перспективите, които виждате? Как ЮЗУ отговаря на новите предизвикателства?

Да, в никакъв случай не бива да пропускаме и стремителната и ускорена дигитализация, налагаща динамична научна и образователна среда във висшето училище, в която приложението на съвременните образователни технологии се осигурява чрез изграждането и развитието на STEM центрове. През 2024 г. два модерни STEM центъра бяха официално открити в Югозападния университет „Неофит Рилски“. Единият STEM център е по химия и биология, а вторият – по физика, математика и информатика. През следващите две години е предвидено изграждането на регионален STEM център в Университетския център „Бачиново“, чиято основна цел е да обучава учители от средните училища в България. Предвидено е изграждането на STEM по химия и зелена енергия, както и STEAM.

Информационното осигуряване, присъствието във виртуалното пространство и подобряването на дигиталните умения на академичния и административния персонал са сред основните приоритети на ръководството на университета. За работещите студенти са създадени възможности за електронно и дистанционно обучение в различни професионални направления. За целта е изграден Център за дистанционно обучение, който има сериозен потенциал за осигуряване на качествено образование в дистанционна форма на обучение. Към Техническия факултет са оборудвани 2 зали за създаване на собствено дигитално видео образователно и 2 Центъра за онлайн обучение, в които има 2 виртуални лаборатории за отдалечен достъп.

Стремим се към непрекъснато развитие и обновяване на материално-техническата база, но същевременно не забравяме, че то трябва да бъде съчетано и с инвестиции в човешки ресурси, и поради тази причина регулярно се провеждат обучения сред академичния и административния персонал.

Какви са възможностите ЮЗУ да подпомогне подготовката на кадри за сферата на строителството и свързаните с него много други браншове?

„Зеленият“ и дигиталният преход, за който вече говорихме, трансформират икономиката в ресурсно ефективна, кръгова, цифровизирана и климатично неутрална, и с това променят пазара на труда, в който се очаква новите технологии, дигитализацията, изкуственият интелект и роботиката да създават нови работни места, да се изискват нови умения и компетенции от търсещите работа в строителния бизнес. Именно в тази насока - придобиване, надграждане и актуализиране на уменията, които да са в крак с потребностите на икономиката и пазара на труда, ЮЗУ „Неофит Рилски“ предлага обучение в специалности, като „Териториално развитие и устойчива икономика“, „География и регионална политика“, както и специализирано оборудване.

Имате сериозни международни контакти, организирате много интересни конференции и събития. Имате и прекрасен екип с водещи имена в науката. Работите ли по съвместни проекти с партньори от други страни?

Разбира се, само през последните 5 години в ЮЗУ „Неофит Рилски“ по проекти по Оперативна програма „Наука за образование за интелигентен растеж“ и „Еразъм +“ са създадени 25 съвместни образователни програми в ОКС „бакалавър“ и ОКС „магистър“. От тях 5 бакалавърски и 4 магистърски програми са с чуждестранни университети, 21 магистърски програми са с партньорски университети в България.

Какво предстои до края на годината?

Като начало следва да открием новата академична 2024-2025 година, което е събитие, заредено с много силни емоции най-вече за студентите, които прекрачват прага на ЮЗУ „Неофит Рилски“ за първи път, за да станат част от нашето академично семейство.

Какво си пожелава да постигне проф. Марин като ректор на ЮЗУ, какво би Ви донесло удовлетворение?

Усилията ми са насочени към това Югозападният университет да си върне мястото, което заслужава в класациите на висшите училища, включително да бъде включен в списъка на изследователските университети.