Инж. Виолета Коритарова, министър на регионалното развитие и благоустройството: Отваря се широк фронт за работа пред строителния сектор
Благодаря за ползотворното сътрудничество между МРРБ и КСБ
Емил Христов
Ренета Николова
Инж. Коритарова, заедно с председателя на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев бяхте домакини на Годишния бал на Камарата на строителите в България (КСБ) по повод Деня на строителя. Какво беше най-важното послание, което отправихте към бранша, и Вашето пожелание?
Най-напред не мога да не споделя, че съм изключително удовлетворена от регулярните срещи, които провеждаме с Камарата на строителите в България. Бих искала да благодаря за ползотворното сътрудничество между МРРБ и КСБ, защото работещите решения се намират чрез диалог. Неведнъж съм получавала уверение от Камарата, че фирмите притежават капацитета не само да поемат, а и да доведат до успешен край многобройните проекти, които ги очакват. Смело мога да кажа, че се отваря широк фронт за работа както за големите, така и за средните и малките компании от сектора. В министерството полагаме усилия, за да вървят както големите инфраструктурни обекти, които бяха замразени предишните години, така и да наваксаме наследеното забавяне по програмата за саниране в Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Поддържаме добро темпо в администрирането на европейските програми и на Инвестиционната програма за общински проекти. Стараем се да създаваме възможности за бизнеса, така че да може да работи и заедно да генерираме ползи за хората във всяко едно българско населено място.
Има поле за дейност по линия на енергийното обновяване на блоковете по НПВУ и по общинските проекти по Приложение 3 от Закона за държавния бюджет. А нека не забравяме и проектите по различни програми извън компетентността на МРРБ. Перспективите са големи. Разбира се, нужна е както институционална ангажираност в дългосрочен план, така и пълна мобилизация на фирмите от бранша. Разчитаме на тях и качествената им работа. Няма едностранчив успех. Той е резултат от съвместните усилия на всички ни и можем да го отмерим не просто чрез броя на възможните финансиращи програми или по броя изпълнени проекти, а по ползите за обществото и от това дали хората са удовлетворени. Желая на заетите в строителството успешна и ползотворна дейност. Надявам се кризите, на които станахме свидетели и които доведоха да икономически спадове, да не се повтарят и да няма нови, които да преобърнат с негативен знак нормалния ритъм на работа.
В изказването си инж. Терзиев посочи една положителна тенденция – увеличава се броят на новорегистрираните и нововписаните в ЦПРС фирми. Браншът се мобилизира в очакване на сериозна по обем работа. Какво предстои до края на годината и през 2025 г.? Какъв е напредъкът по Инвестиционната програма за общински проекти и процедурите за повишаване на енергийната ефективност на публични и жилищни сгради по НПВУ, по европейските програми?
Строителният бранш действително мина през няколко тежки години, които се отразиха на всички хора, на фирмите, на икономиката. Но вече гледаме с оптимизъм напред, защото се намираме в нова ситуация с много предстоящи проекти за изпълнение. Това личи и от осезаемата подготовка на самия бизнес за обемната работа, която го очаква.
Пак ще отбележа възобновяването на строителните дейности по големите инфраструктурни проекти. Работи се по нови трасета, които години бяха замразени. Към момента, след като с екипа ми положихме сериозни усилия, се строят 160 км магистрални и скоростни пътни участъци. Вече са сключени договори за пътно поддържане, с което възобновихме текущите и аварийните ремонтни дейности. Обновява се около 170 км пътна мрежа.
Инвестиционната програма за общински проекти е важна за всички населени места. Тя допринася за подобряването на условията за живот и благоустрояването на градовете и селата. Програмата осигурява прекрасна възможност за бързи инвестиции, които се усещат пряко в регионите и имат принос в справянето с инфраструктурни проблеми на местно ниво. Удовлетворени сме, че много от споразуменията, сключени до момента, са за модернизиране на ВиК инфраструктурата. Има и доста подадени проекти за ремонт на улици и пътища между населените места. Така че това е работеща форма за регулярно инвестиране на средства в населените места. Над 7 млрд. лв. са предвидени по нея до края на 2026 г. Радостно е, че вече е започнало изпълнението на проекти на терен в редица общини. Сключени са 1625 споразумения с местни администрации от 2170 подадени заявления в МРРБ. Подписани са 126 анекса за изменение на вече сключени споразумения. Над 264 млн. лв. вече са изплатени на общините. Местните власти са натрупали капацитет за работа с програмата, но понякога допускат и пропуски. Това забавя подписването на някои споразумения, което се отразява на процеса на изпълнение.
Правим всичко възможно, така че да стартира реновирането на жилищните сгради по първия етап от програмата за енергийно обновяване по НПВУ. Положихме усилия да се справим с наследеното забавяне в работата. Към момента има подписани 80 договора, като общото безвъзмездно финансиране за тях е близо 108,3 млн. лв. и са изпратени над 600 покани. Поставили сме си за цел до края на годината да се сключат всички договори с общините. Имам уверение, че те провеждат обществени поръчки за избор на изпълнители под условие за наличие на финансиране. Това ще позволи в началото на 2025 г. да започне физическото изпълнение. Имаме задължение към българското общество, така че трябва да изпълним успешно инвестицията, която ще осигури по-топли и уютни домове на хората в тези сгради и намаляване на разходите им.
Бих искала да добавя, че заради констатираното от мен сериозно забавяне в изпълнението на първия етап на инвестицията при редовното правителство с тогавашния министър на регионалното развитие и благоустройството възложих проверки за причините, включително и анализ за спазване на нормативните правила при регистриране, оценяване и класиране на получените проектни предложения. Първоначално определеният тримесечен срок за оценяване на проектните предложения впоследствие е удължаван два пъти – на четири и пет месеца, в противоречие на изискванията. Това е довело до забавяне на утвърждаването на списъците на одобрените, резервните, отхвърлените проектни предложения и тези с прекратено производство, което е поставило под риск навременното реализиране на инвестицията в цялост. Установихме и пропуски при провеждането на процедурата и осигуряването на административен ресурс за реализирането й. Аз наричам всичко това административни капани, защото те се появяват и възпрепятстват работата, а са невидими извън администрацията. Не приемам обаче атаките, че по време на служебното правителство се е получило забавяне, което поставя програмата под риск – това просто не е вярно.
След анализ за преодоляване на констатираните проблеми предприехме действия за преодоляване на забавянето. Ускорихме процеса по договаряне. Направена е организация във възможно най-кратки срокове да бъдат изпратени покани до всички одобрени сгради на Етап 1. Предприехме и стъпки за увеличаване на административния капацитет на Звеното за изпълнение на НПВУ към МРРБ.
Работим усилено за изпълнение в нормативните срокове на втория етап на подкрепата за устойчиво енергийно обновяване на жилищния сграден фонд, по който има съфинансиране от 20% от страна на собствениците. Процесите са затруднени поради липсата на допълнителен човешки ресурс, който е трябвало да се осигури още със старта на инвестицията през 2023 г.
По процедурите за повишаване на енергийната ефективност на публични сгради, финансирани по Националния план за възстановяване и устойчивост, са сключени всички 296 договора на обща стойност 499 млн. лв., 13 от които са за сгради на БАН. 107 са подписаните договори за общо 67 млн. лв. по процедурата за производствени сгради, предстои сключване на още 100. Договорите за екологосъобразна мобилност са 16 за общо 126 млн. лв. Изпълнението по някои от тях вече е в ход.
До края на годината се планира да започне набиране на конкретни проекти по разработените концепции за интегрирани териториални инвестиции по Програма „Развитие на регионите“ (ПРР). Първият приоритет на програмата е за 10-те най-големи общини у нас и е с ресурс 638,5 млн. лв. По втория приоритет, насочен към 40 градски общини, ще бъдат инвестирани 1,3 млрд. лв. Нова покана за кандидатстване, по която заинтересованите страни могат да разработят и подадат (самостоятелно или в партньорство) концепция за Интегрирани териториални инвестиции, се планира през 2025 г.
По линия на Фонда за справедлив преход по Приоритет 4 на ПРР в трите въглищни региона – Стара Загора, Кюстендил и Перник, и още 10 прилежащи общини от Маришкия басейн са подадени проекти на обща стойност 196,4 млн. лв. за повишаване на енергийната ефективност на жилищни сгради. Очакванията са оценката им да приключи в рамките на 2024 г., а в началото на следващата да бъдат сключени договори за безвъзмездно финансиране.
До края на годината по този приоритет общините от трите въглищни региона ще могат да кандидатстват по процедура „Подкрепа за индустриални и логистични паркове и зони“. Тя осигурява съдействие за създаване или разширяване на индустриални и логистични паркове и зони, съсредоточени върху решения за чисти технологии, включително ресурсна енергийна ефективност, кръгова икономика и изобщо в подкрепа на „зелената“ икономика.
Какво се случва с големите пътни проекти – АМ „Хемус“, АМ „Струма“, Видин – Ботевград. С какъв хоризонт на завършване са, има ли пречки, които могат отново да забавят строителството?
Пречки винаги могат да възникнат, дори непредвидени. Важното е като държава да не ги създаваме. Да работим с мисълта за осигуряване на подходящи условия за дейност, включително на строителния бранш, и на сигурна среда – както в нормативно отношение, така и по отношение на възможностите за финансиране на инфраструктурни обекти. Надявам се, че в държавата - и в частност в МРРБ - ще има приемственост по най-важните въпроси за разрешаване, така че да не се допускат повече забавяния. Защото нашата задача съвместно със строителите е да работим по начин, който да осигури ползи за хората.
Големите пътни проекти вървят след застоя от предишните години. Строителството на АМ „Хемус“ закъсня ужасно и не мога да си обясня защо беше инспирирано цялото това напрежение. Когато влязох в МРРБ през април, заварих индексирани от предшественика ми инхаус договори и добри намерения, но работата не беше рестартирана. Вече се работи на терен и скоро ще се видят резултатите. Полагат се усилия участък 1 от Боаза до Луковит да бъде въведен в експлоатация до края на тази или началото на следващата година. Цялото трасе от Боаза до връзката с пътя Плевен – Ловеч се работи, за да бъде готово в рамките на 2026 г. В оставащите два месеца от 2024 г. се очаква да започне строителството на участъци 4, 5, 6 и 9, които са теренно осигурени. Трасето е от връзката с пътя Плевен – Ловеч до Русе – Велико Търново и от п.в. „Лозница“ до п.в. „Буховци – Юг“. Продължават екологичните процедури и проектиране за участък 7, а за 8 е приета концепцията трасето на аутобана да е по одобрената следа по ОВОС. Активно се действа и по старта на строителството на обхода на Плевен, който да поеме трафика след изграждането на „Хемус“.
По другите магистрали също има раздвижване. В края на септември беше издадено разрешение за строеж за последния участък от АМ „Европа“ и очакванията са тя да бъде изцяло изградена догодина. Към момента се изпълняват дейности по последния участък между Сливница и Софийския околовръстен път, който е дълъг 16,5 км. Осигурихме възможност да започне подготовката на скоростно трасе и по направлението София – Монтана с тунел под прохода Петрохан. Подписан е договор за изработване на разширен идеен проект за пътя, който ще съкрати времето за преминаване на тази част на Стара планина. Започва изготвянето на техническите проекти за двата участъка в посока от Кулата към София и за обхода на град Кресна по трасето на лот 3.2. на магистрала „Струма“.
Трасето Видин – Ботевград е с обща дължина 190 км, от които се изграждат около 77 км. В рамките на 2024 г. се планира разрешаване на строителството на нови 44 км.
В напреднала фаза са СМР по новия четирилентов път Мездра – Ботевград. Те продължават по утвърдената строителна програма въпреки възникналите тази година срутищни процеси на п.в. „Ребърково“ по част от трасето на лот 2, за което разрешението за строеж е било издадено от предшественика ми. Теренът е специфичен, но се полагат неимоверни усилия участъкът да бъде завършен в максимална степен в края на 2024 г. - началото на 2025 г., така че да осигурява безопасно движение през обекта.
В участъка от 3-ти до 10-и км - между Видин и п.в. „Макреш“, строителството временно е преустановено по искане на община Видин от края на 2021 г. Спирането е свързано с изменение на техническия проект, по което се работи и в момента. Строително-монтажни дейности се извършват в отсечката от 10-и до 33-ти км. Приблизителният процент на изпълнение е около 50%.
Около 31% е напредъкът в участъка от п.в. „Бела“ до Ружинци. През юни бе издадено разрешение за строеж за модернизирането на още около 40 км от пътя Видин – Ботевград в три отсечки от Ружинци до обхода на гр. Монтана.
Зимата е на прага. Гарантирано ли е зимното почистване в страната?
Мисля, че в това отношение служебното правителство свърши най-важната задача – да сключи договори за пътното поддържане в страната. Знаете, че в последните години тази дейност беше изоставена и това си личи по влошеното състояние на републиканската пътна мрежа. Нямаше договори за текущ ремонт и поддържане, а с фирмите буквално в последните минути са се сключвали анекси, с които да се гарантира почистването и обработването на пътищата през зимния сезон. Тук искам да благодаря на компаниите, които са проявявали огромно разбиране и нужната отговорност, за да не блокират държавата с първия сняг. За да се преодолеят тези проблеми, една от първите ми задачи като министър бе да възобновя работата на конкурсните комисии в Агенция „Пътна инфраструктура“ и да успеем да сключим договорите за текущ ремонт и поддържане в цялата страна. Това стана в навечерието на строителния сезон, благодарение на което обществото вече вижда, че в цялата страна по пътищата се работи.
Два месеца преди официалното настъпване на зимния сезон вече са разработени плановете за зимно поддържане на републиканските пътища в 27 области на страната. Пътноподдържащите фирми подготвят конкретните оперативни планове по райони, които ще включват съответния брой снегорини и суровини. Пътните управления са направили анализ на натовареността на участъците, така че времето за реакция и почистване на трасето при снеговалеж да е съобразено с интензивността на трафика по него.
Предстоят регионални срещи за готовността за зимата, в които ще участват представители на различните институции - Пътна полиция, ГД „Пожарна безопасност и защита на населението“, ИА „Автомобилна администрация“ и др. Важно е да има добър синхрон между нас и останалите ведомства, тъй като много често се налага да работим при извънредно тежки условия, защото бедствия се случват и зимата. От страниците на в. „Строител“ искам да апелирам водачите също да ни бъдат партньори. Каквото зависи от нас като институции, ще бъде направено, но нека и гражданите подготвят автомобилите си. Да бъдат безкомпромисни към сигурността си на пътя, като осигурят нови и надеждни зимни гуми и вериги, да следят прогнозата за времето и да спазват стриктно ограниченията, които се налагат от органите на реда и пътните служби. Призовавам и пътнотранспортните фирми да подготвят много добре камионите си и да не навлизат в забранени участъци. Така ще спестим много излишно напрежение, ще предотвратим до минимум предпоставките за инциденти и ще сме сигурни за живота и здравето на водачите. Колкото и спешна да е една доставка, няма по-важно от човешкия живот. Да не забравяме и че блокирането на движението от превозни средства, които не са подготвени своевременно за зимни условия, затруднява пътуването на всички останали шофьори, нарушава графици и дейността на снегопочистващата техника. Докато служебното правителство продължава да работи, гарантирам, че ще съм насреща, за да се вземат навременни мерки, където е необходимо. Бъдете сигурни, че там, където има несъвестно изпълнение на задачите от пътните компании, ще се налагат най-строги глоби.
В края на мандата на служебното правителство каква е равносметката, която правите? Кои са най-важните неща, които успяхте да свършите? За какво не Ви стигна времето? Какво си пожелавате?
Имах възможността да отчета постигнатото по време на традиционния форум на Камарата на строителите в България. Обобщената ми равносметка е рестарт на всички задачи от ресорите на МРРБ. А те не са никак малко и включват всичко, за което говорихме до момента. Възобновихме СМР по големите пътни инфраструктурни проекти и пътното поддържане. Горда съм с работата на екипа ми по Инвестиционната програма за общински проекти. За последните два месеца министерството е обработило значителен обем данни. Вече има реални дейности по нея, а на места изпълнението е на финал. Както вече съм имала възможността да кажа, в интерес на хората е максимално бързо да стартира реализацията на програмата за саниране на жилищни сгради по Етап I на Националния план за възстановяване и устойчивост и в МРРБ продължаваме да полагаме изключително много усилия да преодолеем забавянето.
Започнахме работа и по решаване на проблема с безводието в страната, което се дължи както на екстремно горещото и сухо лято в страната, така и на липсата на планово изпълнение на дългосрочна визия. Да не забравяме и остарялата и амортизирана ВиК инфраструктура. С експертите от „Български ВиК холдинг“ ЕАД изготвихме краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки, по които вече ВиК операторите работят. Проблемът е мащабен, изисква много средства и координирана дейност с общините, МОСВ, МЗХ и други институции, но когато има воля и желание за работа, нещата се случват. Вярвам, че бъдещото редовно правителство ще продължи да изпълнява този приоритет, защото е много важно да не губим повече време, тъй като зад всеки режим стоят хора, които страдат от липса на вода.
Не мога да кажа, че за мен и екипа ми не ни достигна време. Напротив. Смятам, а и вярвам, че обществеността ще отчете, че работим на максимални обороти. Съжалявам само за пропуснатите ползи за хората в последните 4 години, когато редица обекти и програми буквално са били замразени. А изпуснатото време се наваксва трудно. Трябва да се поддържа високо темпо, за да има положителни резултати и хората да не търпят повече несгодите на неполучена важна инфраструктура.
Пожелавам на всички здраве и мъдрост. Удовлетворена съм от постигнатото и обнадеждена от перспективите, които оставяме. Пожелавам си скоро да видя завършени голяма част от проектите, които подписах като министър.