Проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД: Трасето на Линия 3 по бул. „Владимир Вазов“ е завършено на 70% и строителството трябва да приключи в края на 2025 г.
Вестник „Строител“ е най-любимото ми издание, винаги отразява обективно работата на „Метрополитен“
Проф. Братоев, каква беше изминалата 2024 г. за „Метрополитен“ ЕАД?
Равносметката ми е, че изпратихме една работна година. През 2024 г. нямахме празнични събития, свързани с приключване на строителство на метротрасета или откриването им. Но свършихме много за развитието на подземната железница и преодолявахме предизвикателства. Получихме и две високи международни оценки за дейността си. Метрото в София зае второ място в класация на най-добрите станции и мрежи в Европа на компанията за съхранение на багаж Bounce. След нас са класирани съоръженията на Прага, Варшава, Атина, Брюксел. През 2024 г. бяхме отличени и с награда за качество на работата и за престиж, която се присъжда от международни организации. Оценката се прави в продължение на 6 месеца, а призът се връчва на всеки две години.
Миналата година не просто имахме много работа, тя беше и изключително тежка. Например условията, при които се изпълняват дейностите по разширението на Линия 3 на бул. „Владимир Вазов“ са доста сложни, тъй като има голямо количество подземни води. Надяваме се до няколко месеца да ги преодолеем. Има още много да се свърши по това трасе, но не очакваме да възникнат други непредвидени обстоятелства, които да ни възпрепятстват.
Работите по две нови трасета на Линия 3 – от жк „Хаджи Димитър“ до жк „Левски Г“ и през кв. „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“. Изгражда се и интермодален терминал в жк „Обеля“, който включва и метростанция. Какъв е напредъкът по тези три проекта?
Единият участък, който изпълняваме в рамките на разширението на подземната железница, е по споменатия бул. „Владимир Вазов“. Там строим 3 км метролинии с 3 станции. Трасето е завършено на 70%. По план строителството трябва да приключи в края на 2025 г. След това ще се проведат изпитания на съоръженията. Финансирането на тази отсечка е осигурено от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Договорът ни по НПВУ е до лятото на 2026 г. Предвиждаме през времето от началото на 2026 г. до края на срока да оформим интериора на станциите, т.е. успоредно с провеждането на изпитанията, както и да приключим документацията. Предстои ни още доста работа по този участък – монтиране на релсовите пътища, на всички системи за управление и безопасност, на електросистемите, по архитектурата на станциите. Общо ще бъдат изградени 18 системи за управление и контрол, които първо трябва да се тестват самостоятелно, а после да се проведат изпитания и комплексно.
Очакваме през лятото на 2025 г. да се работи по възстановяването на пътните платна по бул. „Владимир Вазов“, но няма гаранция, тъй като дейностите вървят много трудно. Не само заради подземните води, но и заради тежката геология. Друг проблем е, че не е осигурена необходимата индексация на строителните договори. Ние сме заплатили само 15% индексация, но ако се приложи приетата Методика, тогава трябва да коригираме стойността на контрактите с 50%. В Столичната община се провеждат разговори дали може да се подсигурят допълнителни средства.
По отношение на разширението на Линия 3 през кв. „Слатина“ искам да припомня, че там дейностите стартираха през 2024 г. Това е 6-километрово трасе с 6 станции. Изпълнението средно за участъка е почти 25%. В метростроителството през първата година винаги се извършва главно реконструкция на инженерни мрежи. На 5 от 6-те станции вече се работи по изграждане на конструкциите. Изпълняват се шлицовите стени, плочи, покриви. Например на станцията при зала „Арена 8888 София“ конструкцията е готова и вече се работи вътре, като се прокопава дъното. Там също излязоха доста подпочвени води, но са по-малко в сравнение с трасето по бул. „Владимир Вазов“. На бул. „Шипченски проход“ стените и покривната плоча са готови, сега се изпълняват изкопите. На съоръжението, което е ситуирано на ул. „Гео Милев“, се прави пробив и след това ще се премине към изкопите. Единствено станцията на бул. „Ситняково“ е малко по-назад с реализираните дейности. Причината е, че имаше много инженерни мрежи, които трябваше да бъдат преместени или реконструирани. През първото тримесечие на 2025 г. по план там ще се изграждат шлицовите стени. Всички дейности, за които говорих, ще продължат през цялата настояща година и едва през 2026 г. ще имаме завършени вътрешни конструкции. Изникна и проблем с тунелопробивната машина, която ще прокопава тунелите. При авария на градски водопровод се наводни шахтата, където е позиционирана къртицата, и някъде до средата бе потопена под вода. Наложи се да се демонтират двигателите и апаратурата. Направи се ревизия на състоянието им и сега се доставя новото необходимо оборудване. Очакваме в края на януари машината да бъде напълно готова и да стартира работа в началото на февруари. Ще се направи график, за да се преодолее това забавяне. Имаме произведени над 4200 сегмента, които ще се използват, след като къртицата започне да прокопава тунели. После тяхното производство ще продължи паралелно с дейността й.
Като цяло плановете са до март да направим релсовия път от отбивката при Военна академия „Георги Стойков Раковски“ към кв. „Слатина“. След това през април-май 2025 г. ще заредим софтуера, който ще управлява трасето към жк „Левски Г“, както и този за отсечката до бул. „Цариградско шосе“. Дейностите ще се реализират, без да се спира движението към жк „Хаджи Димитър“. И този обект върви трудно – не може да се оплачем от лоша геология, но имаме много подземна инфраструктура, която трябваше да бъде реконструирана. Финансирането на този участък е от няколко източника. През 2023 г. успяхме да подсигурим нужните средства за авансите за строителството и за влаковете от „Сименс” от Програма „Транспортна свързаност 2021-2027“. Вторият източник е заемът, който Столичната община взе. От държавния бюджет също постъпват пари.
Третият обект, който изпълняваме в момента, е изключително важен – метростанцията в жк „Обеля“, тъй като е част от интермодален хъб. Там ще има жп гара, а в бъдеще се планира да бъде обособена и автогара. Изходите на спирката на метрото ще водят към пероните на жп гарата. Там ще се изгради и много сложна връзка с метродепо „Обеля“. Новата станция ще е крайна и за Линия 1, и за Линия 2, които ще бъдат разделени. По този начин ще се решат няколко съществуващи проблема. На първо място ще бъдат намалени интервалите на движение на композициите по Линия 2. Към този момент в час пик те са на 6 минути и очакваме да станат на 4 или 4,5 минути в зависимост от потребностите. Ще се осигури и втора връзка с депото. Сега съществува само една и сутрин се пускат в движение 38 композиции, които преди час пик не са натоварени с пътници, което е много неефективно и с разделянето на двете линии това ще се подобри.
Другото важно за тази новоизграждаща се метростанция е, че тя ще има връзка с три жп трасета. Едното е София – Драгоман, второто е София – Кюстендил и третото София – Банкя. В момента тези направления генерират около 400-500 пътници. Прогнозата е, че техният брой ще се увеличи до 8000-8500 и повече, които ще се придвижват с жп транспорт. Очакваме също след изграждането на метростанцията в столицата да се движат 5500 автомобила по-малко, тъй като техните шофьори ще се преориентират към подземната железница. Затова проектът е изключително важен, но ефектите от него ще се случат във времето, няма как да ги видим от първия ден. Ще дам пример с интермодалния хъб в жк „Дружба”. След като беше изградена гарата при метростанцията на бул. „Искърско шосе”, първоначално се ползваше от 150 души, докато сега вече са 1500. Такива са очакванията и за хъба в „Обеля”. За станцията там средствата се осигуряват от държавния бюджет. Конструкциите се изпълняват добре и мога да кажа, че дейностите са завършени на 30%. Работи се по конструктивната част. Предстои, без да спираме експлоатацията на метрото, да отворим новите тунели и да ги присъединим към мрежата. Това се предвижда да се случи през 2025 г.
Беше обявен търг за разширението на първата линия в жк „Люлин“. На какъв етап е изборът на изпълнител и кога би следвало да стартират дейностите?
Там ще бъдат изградени 2 км трасе и 2 метростанции. Обществената поръчка е разделена на две позиции. За едната има пет участника, а за другата кандидатите са четири. Комисията разглежда документацията на фирмите, като удължихме срока, в който може да го направи. Очакваме офертите да бъдат оценени до март. Строителството обаче ще стартира едва след като се отчуждат частни имоти, които попадат в обхвата на проекта. Но ние и без това не искаме да засичаме изпълнението на всички проекти, защото нямаме толкова голям капацитет. Трябва да сме умерени – първо да напредне строителството на 10-те станции, които в момента се изграждат, и тогава да започнем дейности по новите съоръжения. Ако през 2025 г. приключат процедурите по избор на изпълнител, както и отчужденията, то през 2026 г. може да дадем ход на реалното строителство. Заложили сме срок от 3 години и през 2029 г. и това трасе би трябвало да е готово.
Работеше се и по разширението на метрото към жк „Студентски град“.
За това трасе имаме подготвени регулационни планове, както и подробни устройствени планове. Провежда се процедура за избор на проектант. Очакванията са до средата на 2025 г. да има избран такъв и след това да стартира проектирането, което ще продължи две години. За строителство не може да говорим на този етап, тъй като няма осигурено финансиране. Ако нямаме подготвен проект и резервирани територии, този проект не би могъл да се реализира. Ще поясня с пример за разширението на метрото към жк „Младост“. Там установихме, че трасето към Бизнес парк София преминава през територия, където са предвидени за изграждане 2 сгради. Като разбрах това, стана ясно, че отсечката не може да се случи. Тогава главен архитект на София беше Стоян Янев. Проведохме разговор с него и се подготви Подробен устройствен план, който да резервира територията за преминаването на метрото. ПУП беше приет през 2002 г., а реалното строителство на това направление започна през 2014 г. Така че идеята на проекта към жк „Студентски град“ е да се резервира територията и когато се намери финансиране в бъдеще, да може да се строи.
На какъв етап е доставката на влаковете, които ще обслужват новите линии на метрото?
Имаме сключени два договора за доставка на композиции и обявен търг за още 8 влака. „Сименс“ ще произведат 8 композиции, като първите от тях трябва да са готови 2025 г., а през 2026 г. всички да са доставени. Тези влакове ще се използват по Линия 3 на подземната железница. Имаме договор за производство на 8 влака и с „Шкода“. Нашите колеги ходиха в компанията, за да проследят отделните етапи от производството. През есента на 2025 г. очакваме първите три композиции, а през 2026 г. – останалите 5.
Обществената поръчка, която провеждаме за още 8 влака, е, за да осигурим подвижен състав, който да се използва при разделянето на Линия 1 и Линия 2. Вече има избран изпълнител - „Шкода“, с който планираме да сключим договор до февруари. Този търг е без осигурено финансиране. Имаме срок от 10 месеца, в които трябва да се намерят нужните средства, иначе поръчката се прекратява. Надявам се да се подсигурят тези пари, защото композициите наистина ще са необходими след разделяне на двете линии.
Споменахте, че не е направено индексиране в пълен размер на строителни договори за разширението на Линия 3 - това за кои отсечки се отнася?
Това важи и за двете изграждащи се трасета – и към жк „Левски Г“, и през кв. „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“. Проектът за станцията в жк „Обеля” не попада в тази хипотеза, тъй като там стартирахме през 2023 г. За разширението на първата линия в „Люлин“ също няма нужда да се прави промяна, тъй като там още нямаме избран изпълнител.
През 2022 г. имаше повишаване на цените на строителните материали, като за някои то достигаше и до 70%. Както казах, в момента се водят разговори в Столичната община дали може да се подсигурят допълнително средства. Ние сме представили нашите доводи и те трябва да вземат решение. Не лобираме за строителите, а за това обектът да се случи. Представили сме разработки при индексация от 15% какво се случва, при 30% как може да се развие строителството, както и каква ще е ситуацията при 50% съгласно методиката от 27.09.2022 г. Ние направихме индексация от 15%, тъй като това реши Столичният общински съвет. За съжаление, цените изпревариха над 5 пъти тази индексация.
Как смятате да продължите сътрудничеството си с Камарата на строителите в България (КСБ) и с в. „Строител“?
Вестник „Строител“ е най-любимото ми издание. Това е най-обективната медия, която отразява реалната ситуация в сектор „Строителство“ без политически пристрастия. Ако някой не си върши работата, то в. „Строител“ веднага го показва, но и хвали тези, които изпълняват дейността си добре. Изданието винаги отразява обективно работата на „Метрополитен“ и затова ние си сътрудничим много добре с екипа на медията.
С КСБ също си взаимодействаме прекрасно. Камарата бе сред съорганизаторите на международната конференция, която проведохме през 2023 г. по повод 25-годишнината на Софийското метро. В. „Строител“ бе медиен партньор и много ни помогна да популяризираме инициативата.
Искам да пожелая на строителния бранш и на екипа на изданието здраве и много хубави моменти с близките хора, и през 2025 г. отново заедно да бъдем на строителния фронт.