Атанас Бояджиев, член на Управителния съвет на „Български ВиК холдинг“ ЕАД: Предстои рехабилитация на над 255 км водопроводна мрежа в страната
Предизвикателствата през следващите 5-10 г. са свързани с намаляване на загубите и осигуряване на ресурс, който да гарантира нормално водоснабдяване
Емил Христов
Ренета Николова
Г-н Бояджиев, в началото на февруари в Министерството на околната среда и водите бяха подписани договори за модернизиране на ВиК инфраструктура за близо 1 млрд. лв. с директорите на 6 ВиК дружества, но общо проектите са 7. Моля разкажете ни повече за тях – къде ще се изпълняват, реализацията на какви дейности предвиждат проектите, какво е финансирането за всеки от тях?
ВиК дружествата, които бяха одобрени, са общо 7, като 6 от тях са дъщерни на „Български ВиК холдинг“ ЕАД, а седмото е с принципал Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ). Финансирането е по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. за агломерации с над 10 000 е.ж. Проектите предвиждат реализация на инвестиции, които са свързани с пречистване на отпадни води и доставка на чиста питейна вода.
ВиК дружествата, които са под нашата шапка и ще изпълняват проекти по ПОС 2021-2027 г., са Габрово, Търговище, Плевен, София област, Хасково и Добрич. За последното след дълги преговори успяхме да финализираме процеса по прехвърляне на пречиствателната станция за отпадни води (ПСОВ) в кк „Албена“, защото това беше едно от необходимите условия, за да може ВиК – Добрич, да бъде допустим бенефициент. ПСОВ на кк „Албена“ ще обслужва населени места с над 10 000 е.ж. Тя има нужда от модернизиране и затова ще бъде реновирана.
Инвестицията на „Водоснабдяване и канализация“ ООД – Габрово, е 77 млн. лв., от които 57 млн. лв. са безвъзмездна финансова помощ (БФП) от програмата, а 7,1 млн. лв. са собствено съфинансиране. Предвидените дейности са свързани с реконструкция на довеждаща водопроводна инфраструктура около 0,655 км за агломерация Габрово и около 7,47 км за агломерация Севлиево. Включено е изграждане на довеждащ водопровод за захранване на кв. „Недевци“, кв. „Лисец“, кв. „Хаджицонев мост“ и част от кв. „Дядо Дянко“ в Габрово – около 13,57 км. Заложено е и строителство и оборудване на 1 помпена станция за агломерация Габрово.
За „Водоснабдяване и канализация” ЕООД – Плевен, са предвидени 142,1 млн. лв. От тях 110,6 млн. лв. са БФП от ПОС 2021-2027 г., а 7,8 млн. са собственото съфинансиране от ВиК оператора. По-голямата част от средствата са насочени за изграждане на канализация в Кнежа, а другите към Плевен, където ще се направи реконструкция на вътрешната водопроводна мрежа.
Със 122 млн. лв. ще разполага „Водоснабдяване и канализация“ ООД – Търговище, като 90 млн. лв. са БФП от програмата, а 11,7 млн. са собственото съфинансиране.
Проектите на „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Хасково, са за 143,5 млн. лв. – 90,50 млн. лв. са безвъзмездна финансова помощ, а 29 млн. са собственото съфинансиране. Агломерациите, в които ще се изпълняват инвестиционните дейности са Хасково, Харманли, Димитровград и Свиленград.
София област ще може да инвестира 165,6 млн. лв., от тях 119,50 млн. лв. са БФП от ПОС 2021- 2027 г., а 18,4 млн. лв. са собственото съфинансиране от „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – София.
Уточнявам, че общите суми, за които говоря, са с ДДС, а БФП и самоучастието – без ДДС, както и че собственото съфинансиране на всяко едно ВиК дружество се определя на базата на анализ на разходи и ползи.
Какви са времевите рамки, кога може да се очаква да стартират дейностите по проектите? Какъв е срокът за изпълнение? Как ще се възлагат?
Времевата рамка е 2021-2027 г. За да може да бъдат допустими седемте ВиК оператора, тяхната работа е започнала още през 2021 г. Подготовката на проектните предложения е дълъг процес, свързан с определяне на обхват и съдържание на проекта, основни дейности, бюджет, индикатори, изготвяне на идейни проекти и др. Този процес е съпроводен и с разработване и обявяване на документациите за обществените поръчки. Тръжните процедури бяха обявени още в етапа на кандидатстване на ВиК дружествата, като това беше задължително условие на Програма „Околна среда“ 2021-2027 г., за да има достатъчно време за качествено изпълнение на договорите за строителство, по-голямата част от които са на инженеринг.
Отчитайки някои от предизвикателствата и препятствията през изминалия програмен период, който завърши през 2023 г., ние успяхме да се подготвим предварително за част от процесите. По този начин спомогнахме да се ускорят, така че по-лесно и по-бързо да се изпълнят съответните инвестиции. Направили сме конкретна програма, реализирали сме определени стъпки, за да може нашите дъщерни дружества да имат още в началото абсолютно всички необходими подготвени документи и това да не забави процедурата по обявяване на съответните обществени поръчки, избора на изпълнител и последващото изпълнение на проектите.
Да разбирам, че можем да кажем, че обществените поръчки са стартирали и е възможно в рамките на годината да има и подписани договори и започване на реални дейности?
Сред предварителните условия в ПОС 2021-2027 г. беше всички ВиК дружества да имат активни линкове в Регистъра на обществените поръчки, за да са допустими бенефициенти. Законът за обществените поръчки (ЗОП) дава правото и възможността на всяка заинтересована страна, която има необходимия технически и административен капацитет, да кандидатства за съответната процедура. Практиката до този момент е показала, че в голяма част от случаите, ползвайки възможността, която дава ЗОП, част от тези обществени поръчки се обжалват на първа инстанция в Комисията за защита на конкуренцията, а на следваща във Върховния административен съд. Това като процес доста забавя реалното физическо изпълнение на нашите проекти.
В момента, в който бъдат избрани изпълнителите и се подпишат договорите с тях, могат да бъдат стартирани и самите строително-монтажни работи. Надяваме се, че до края на тази година ще започнат реални дейности. Тъй като по-голямата част от процедурите са на инженеринг, ще се започне с проектирането, на база на което ще продължат и СМР на обектите.
Проектите следва да приключат в рамките на пет години, но не по-късно от 31.12.2029 г. Програмният период е до 2027 г., като това означава, че дотогава трябва да бъдат сключени конкретните договори, да е завършено проектирането и да се изпълнява строителството. Правилото N+2 позволява плащането и верифицирането на европейските средства да се извършва 2 г. след приключване на програмата. Все пак говорим за строителни дейности, които изискват време.
Участва ли Холдингът в процеса на възлагане на обществените поръчки? Ще бъдат ли използвани договорните условия на FIDIC? Въвеждането им е един от приоритетите на КСБ. Според експертите този тип договори дават добър резултат и допринасят да бъдат предотвратени финансови корекции.
„Български ВиК холдинг“ ЕАД дава методически указания и при необходимост техническа помощ на дъщерните дружества при прегледа на документацията, но не участва в процеса.
Тъй като нашите ВиК дружества имат оперативна самостоятелност, ние не можем да им налагаме да използват FIDIC. На база на анализа, който ние сме направили, мога да кажа, че само част тях са избрали да работят по тези договорни условия. Въпрос на техен избор и право.
Какво е мястото и ролята на „Български ВиК холдинг“ ЕАД за реализацията на проектите? Осигурено ли е финансиране на частта собствен принос за изпълнението им?
Предоставена е възможност ВиК операторите, бенефициенти по програмата да заявят предоставяне на средства за финансирането на собствения си принос от Холдинга под формата на заеми. Още със създаването си през 2020 г. наша основна цел бе именно да осигуряваме финансова подкрепа и помощ при изпълнението на проектите по Оперативна програма „Околна среда“ 2014-2020 г. Както в предходния програмен период, така и в настоящия, ние ще предоставяме възможност за отпускане на заеми, включително за оборотни средства за временно разплащане по договорите с изпълнителите. Другият финансов инструмент, който може да бъде използван, е Фонд на фондовете, с който активно работим.
Редом с това екипът на Холдинга съдейства при разрешаване на технически или административни въпроси, свързани с реализацията на проектите, осигурява сътрудничество с други заинтересовани страни и наблюдава цялостното изпълнение на проектните дейности.
Предвидени ли са възможности за индексиране на цените по договорите с изпълнители, които предстои да се сключват за проектите по ПОС?
Индексацията в предходния програмен период се наложи, поради ред причини, свързани с войната в Украйна, Ковид кризата, забавянето на доставките, увеличаване цената на строителните материали и световните инфлационни процеси. Към този момент не можем да да прогнозираме в следващите 2 или 3 г. дали ще има инфлация и/или дефлация, съответно ще има ли хипотеза, при която се налага индексиране на договорите за строителство.
Важно е да отбележим, че всяка обществена поръчка е обявена с актуален бюджет и при кандидатстването си изпълнителите са информирани за максималната стойност. Отделно съгласно изискванията за кандидатстване е следвана конкретна методика, с която се определя годишният процент на инфлация и ръст на цените спрямо линейния график за изпълнение на дейностите по проектите – определените разходи са актуални/ текущи.
Какви са резултатите, които се очаква да бъдат постигнати с успешното изпълнение на тези проекти?
Отпускането на средства от европейските програми цели постигане на съотвествие с Директива 91/271/ЕИО за пречистването на градските отпадъчни води и Директива (ЕС) 2020/2184 относно качеството на водите, предназначени за консумация от човека, като са заложени и конкретни индикатори, свързани с подобряване на достъпа до обществено водоснабдяване, подобрен капацитет за пречистване на отпадъчни води и осигуряване на поне вторично пречистване на отпадъчни води. По-голямата част от инвестициите са насочени към изграждане и рехабилитация на канализационна мрежа и ПСОВ. Това са изключително важни за страната ни проекти, защото ВиК инфраструктурата у нас е строена преди повече от 40 години.
Но няма как да не отбележим, че на фона на дължината на водоснабдителната и канализационната мрежа, която нашите дружества обслужват, инвестициите са крайно недостатъчни.
Усилията ни са насочени към това да имаме абсолютно пълната подготовка да можем да реализираме инвестициите на 100% и да не загубим нито един лев европейско финансиране. Факт е, че сме в средата на програмния период, но всички обществени поръчки към датата на подписването на договорите бяха обявени. В момента се провеждат комисии за оценка на офертите, които трябва да разгледат предложенията на съответните кандидати, след това ще бъдат избрани изпълнители и ще започне проектирането и строителството. Ще дам пример с Плевен, където вече имаме избран строител за изграждане на канализационна мрежа в Кнежа. Тоест някои от нашите ВиК дружества са напреднали в процеса на избор на изпълнители.
Има ли участие и какво Холдингът по отношение на ВиК проектите по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ)?
Да, съгласно ПМС 157 на Министерския съвет от 2022 г. за определяне на органите и структурите, отговорни за изпълнението на НПВУ „Български ВиК холдинг“ ЕАД се явява Водещ краен получател, заедно с 10 ВиК оператори, които са Крайни получатели по Инвестиция С9.I1. Нашата роля е цялостно администриране и управление на инвестицията.
По ред причини, сред които необходимост от актуализация на инвестиционните намерения, провеждане на устройствени и екологични процедури, общото натрупано забавяне по Плана и краткият срок за приключване на дейностите (юни 2026 г.) са предприети мерки за прехвърляне на проекта по Програма „Околна среда“ 2021-2027 г. и успешно реализиране на идентифицираните приоритетни дейности по изграждане/доизграждане/реконструкция на водоснабдителни и канализационни системи, включително и пречиствателни станции за отпадъчни води за агломерации между 5 000 и 10 000 е.ж.
В началото на 2025 г. освен вече казаното какви са приоритетите и основните задачи, за които ВиК холдингът ще работи през годината?
Трудно е да се дефинират целите в управлението в кратък времеви период, особено когато имаме дългосрочност и устойчивост на изпълнението на процесите. Въпреки това мога да кажа, че най-голямото ни предизвикателство за 2025 г. със сигурност е на базата на горчивия опит, който имахме през изминалите 2 години, свързан с безводието. Задачата е изключително важна, защото ние трябва да намерим ефективен подход по отношение на консервацията и по-доброто използване на водните ресурси и изпълнението на услугата от страна на нашите ВиК дружества, за да може да осигурим качествено и безпроблемно водоснабдяване. Търсим варианти и начини, с които ние да можем да го подобряваме, но за да ги реализираме, е нужно наистина мащабно финансиране. За момента не разполагаме с необходимия паричен ресурс, за да можем сами да се справим с това предизвикателство. Нужна е и целенасочена държавна политика, която вече започва да се осъществява.
Както казах, голяма част от водопреносната мрежа е изграждана преди повече от 40 г. и за нейната пълна подмяна трябват много средства. Над 88 000 км е мрежата в България, като по данни, които ние имаме, над 80% са публично-общинска собственост. Апелираме и собствениците й да използват възможностите, които дават различните финансови инструменти, за да могат да подпомагат ВиК операторите в процеса на рехабилитация на мрежата. По наша информация към 2021 г. изчислените необходими средства, за да се обновят водопроводната и канализационна мрежа в страната, са възлизали на над 30 млрд. лв. Затова подходът на Холдинга е да има баланс и максимална ефективност на управлението на водните ресурси. Това се налага, за да можем да преминаваме по-лесно през периоди на дълги засушавания, свързани с високи температури.
Говорейки за засушаването, няма как да не Ви попитам и за големия проблем със загубите на вода от аварии и остаряла ВиК мрежа. Каква е общата картина в момента, къде е най-тежко положението и какви мерки предприемате за ускоряване на подмяната на остарялата водопроводна и канализационна мрежа в страната?
Данните относно загубите, с които „Български ВиК холдинг“ ЕАД разполага, са на база годишните отчети на ВиК операторите за изпълнение на бизнес плановете за развитие на дейността им. Сравнителният анализ за периода 2021, 2022 и 2023 г. показва запазване на нивата на общите загуби на вода – неотчетени количества, което е съвкупност от търговски, технологични и реални загуби. Общите загуби, регистрирани от 26-те дъщерни дружества, средно за периода са 63%. Реалните загуби, които са показател за физическото състояние на водоснабдителните системи, за посочения период средно за всички дружества са 51,18%.
Предвид факта, че близо 69% от общата дължина на съществуващите довеждащи и разпределителни водопроводи, стопанисвани, поддържани и експлоатирани от дъщерните дружества, са изпълнени от азбесто-циментови (етернитови) тръби и са изграждани през 50-60-те години на миналия век, а са с експлоатационен срок 30-35 г., е ясно, че тези водопроводи са амортизирани и с напълно изчерпани експлоатационни възможности. От друга страна реконструираната в посочения период водопроводна мрежа е едва 2,65%, или 1628 км, което показва, че темпът на подновяване на мрежите изостава спрямо темпа на стареене, съответно не е достатъчен за подобряване на техническото и експлоатационно състояние на водоснабдителните системи и в частност – за намаляване на загубите на вода. Конкретно като области мога да спомена, че големи водозагуби има в Перник, Сливен и Разград.
С изпълнението на подписаните нови 6 договора с финансиране по ПОС 2021-2027 ще се осъществи рехабилитация на общо около 255 км довеждащи и разпределителни водопроводи. Предвид факта, че програмата е съобразена с финансовия и технически ресурс на дружествата, е невъзможно да се извършат реконструкции във всички населени места, обслужвани от операторите, в рамките на една календарна година. С приоритет в програмата на ВиК операторите обикновено се включват участъци от водопроводната мрежа с висока концентрация на аварии или такива с голям процент физически загуби.
Успоредно с това следва да се има предвид, че възможност и ангажимент да прави проучвания и инвестиции за изграждане на нови и/или реконструкция на съществуващи активи има и съответният публичен собственик на ВиК мрежи и съоръжения, какъвто е местната власт. Потенциалните варианти за финансиране на идентифицирани мерки от страна на общините са чрез привлечени средства от финансиращи институции или чрез получаване на БФП с целеви средства от национален бюджет през МРРБ или Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).
Проблемът със засушаването не е регионален, той е валиден в цяла Европа. Надяваме се, че и ЕК на база на това, което се случва като климатични промени на Стария континент, ще осигури допълнителен финансов ресурс, който е свързан с модернизация, подновяване и изграждане на нови ВиК мрежи.
По отношение на водозагубите Холдингът е стартирал процедура и има избран изпълнител, който ще разработи методика за мониторинг на загубите. След като бъде изготвена, ние ще я мултиплицираме към ВиК дружествата ни, за да могат те да зонират и определят конкретни участъци, където има висока концентрация на загуба на вода, и да работим целенасочено и със стратегия за справянето с проблемите.
Смятате ли, че настоящите европейски и национални програми са достатъчни за модернизацията на водната инфраструктура и какви алтернативни източници на финансиране могат да бъдат използвани за бъдещи проекти?
Има Национален инвестиционен план за водоснабдяване и канализация, изготвен 2021 г. В документа е записано, че необходимите средства за ВиК отрасъла са 6,37 млрд. лв. за постигане на съответствие с изискванията на действащата Директива за пречистване на градските отпадни води. Други 7,33 млрд. лв. са нужни, за да отговорим на Директивата относно качеството на водата, предназначена за консумация от човека. 19,89 млрд. лв. трябва да се осигурят за обновяване на съществуващата ВиК инфраструктура.
Към момента е необходима актуализация на цифрите в контекста на световните икономически процеси през последните години, което още повече би увеличило ресурса за инвестиции в отрасъл „ВиК”. Ако за двата програмни периода на Програма „Околна среда“ инвестираните средства и тези, които предстои да бъдат инвестирани, са приблизително 2,6 млрд. лв., то страната ни е все още много далеч от крайната цел. Настоящите европейски и национални програми са недостатъчни за модернизацията на водната инфраструктура в необходимите срокове.
Нашият основен проблем е, че темповете, с които ние трябва да подновяваме и модернизираме ВиК инфраструктурата, изостават от темпа на нейната амортизация. За да може това нещо да бъде наваксано, единственото неизвестно в уравнението е осигуряването на необходимото финансиране.
Отново апелирам и за активно участие от страна на местните власти, които са собственици на мрежата. Изключително важно е да има добра комуникация между общините и ВиК операторите. Това е ключово, защото на места се започва асфалтиране на улици, без да е съгласувано преди това дали водопроводът отдолу е необходимо да бъде подменен. Така се стига до повторно разкопаване на участък и това допълнително изнервя гражданите. Иначе в момента, в който се подмени асфалтът и се получи авария, се започва едно дълго прехвърляне на отговорностите между отделните институции.
Как оценявате законодателната рамка за ВиК сектора в България? Нужни ли са промени?
Материята на водоснабдяването и канализацията е уредена в два основни закона – Закона за водите и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги. Тя се допълва с уредба, съдържаща се в Закона за устройство на територията, Закона за здравето, Закона за енергетиката и други. Отделните норми и правила са приемани в различни години, като невинаги е постигано необходимото вътрешно съответствие на ниво нормативен акт и синхрон. Всеки един нормативен акт трябва да бъде периодично актуализиран, за да е адекватен на условията и средата, а когато говорим за ВиК, това е задължително - и нямам предвид конкретен закон, а например нормите за проектиране, които следва да отговарят на съвременните изисквания, стандарти и европейски директиви.
Едно от задължителните условия по НПВУ е разработването на самостоятелен закон за ВиК. Нашите експерти съвместно с тези на МРРБ участваха в изготвянето на такъв законопроект. Ние като Холдинг смятаме, че неговото създаване е изключително важно, защото може цялата материя, свързана с регулациите в сектора, да бъде включена. Вариантът на законопроект, който в момента е предложен е балансиран в максимална степен и следва да допринесе за ефективното развитие и надграждане на отрасъл ВиК, а вече какво ще бъде прието като финален документ, зависи от волята в Народното събрание.
Какви са очакванията Ви за ВиК сектора в дългосрочен план, 5-10 години? Какви ключови реформи според Вас са необходими за по-устойчиво управление на водните ресурси? Има ли планове за въвеждане на интелигентни (smart) системи за мониторинг и управление на водоснабдяването?
Реформите в отрасъла стартираха още през 2009 г., като за изминалия период досега са изпълнени значителен брой дейности, но и още много работа ни предстои. Предизвикателствата през следващите 5-10 г. са свързани с намаляване на водозагубите и осигуряване на ресурс, който да може да гарантира нормалното водоснабдяване. В крайна сметка трябва да достигнем конкретни проценти, които са заложени в двата индикатора по отношение на отвеждането на отпадната и доставката на чиста питейна вода. Всички ключови реформи са включени в Закона за ВиК.
По отношение на водоснабдяването предвид климатичните промени и тенденциите към засушаване следва като приоритет да се изведат дейности и проекти, които осигуряват ефективно използване, опазване, съхранение на наличните водни ресурси, както и отговорно потребление от страна на населението.
За разлика от свързаността до водоснабдителна мрежа, която е над 99% за страната, то по отношение на достъпа до услуги по отвеждане и пречистване на отпадни води в България е необходимо да се вложат значителни усилия и ресурс. Предвид демографските изменения и намаляване на населението следва да се търсят и алтернативни решения в тази посока с цел постигане на ефективност, ефикасност и икономия на средства.
Що се отнася до smart, във ВиК дружествата има действащи и предстои интеграцията на нови SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition) системи за управление, мониторинг и анализ на оборудване, машини и процеси по ВиК мрежите и съоръженията. Разбира се, с въвеждането на smart системи все още сме доста назад, тепърва ще се работи в тази посока като основно средство за повишаване ефективността на дейността по управление на активите и предоставяне на ВиК услуги за потребителите.
Какви са възможностите за сътрудничество между „Български ВиК холдинг“ ЕАД и Камарата на строителите в България?
Двете структури могат да си взаимодействат по много направления и да си помагаме взаимно с техническа помощ, както и да обсъждаме конкретни инициативи.
Четете ли в. „Строител“ и в какви направления можем да си бъдем взаимно полезни?
Вестник „Строител“ публикува теми, касаещи строителния бранш в България, и е значим източник на актуална информация за случващото се в страната в различни направления на сектора. Предвид че ВиК отрасълът е важен за хората като цяло, а не само за професионалистите, за нас представлява интерес да си сътрудничим по популяризиране на теми, свързани с развитието му, като включително положим усилия да повишим знанията на всеки един гражданин по отношение на съхранението и опазването на водните ресурси на България. Ще имаме инициатива за Деня на водата, на която Ви каним за медиен партньор.
С удоволствие ще бъдем и гост и на новия подкаст, който стартира изданието - „Код Строител“.
Проектите на дъщерните дружества на „Български ВиК холдинг” ЕАД с осигурено финансиране от Програма „Околна среда” 2021-2027 за агломерации с над 10 000 е.ж.
- „Водоснабдяване и канализация“ ООД – Габрово, обща стойност на инвестицията 77 млн. лв.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– реконструкция на довеждаща водопроводна инфраструктура около 0,655 км за агломерация Габрово и около 7,47 км за агломерация Севлиево;
– изграждане на довеждащ водопровод за захранване на кв. „Недевци“, кв. „Лисец“, кв. „Хаджицонев мост“ и част от кв. „Дядо Дянко“ в гр. Габрово – около 13, 57 км;
– изграждане и оборудване на 1 помпена станция за агломерация Габрово;
– напорни резервоари – изграждане на един резервоар за агломерация Габрово и реконструкция на два резервоара за агломерация Севлиево;
– реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа – около 14,10 км за агломерация Габрово и около 9,89 км за агломерация Севлиево;
– цялостна реконструкция на Пречиствателна станция за питейни води „Стоките“ – Севлиево.
✓ Инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадни води:
– канализационна мрежа – реконструкция на 1,5 км в агломерация Севлиево и 2,71 км в агломерация Габрово и доизграждане на около 1,8 км битова и 0,30 км дъждовна канализация;
– модернизиране и автоматизиране на 1 канализационна помпена станция (КПС), вкл. 0,3 км отливен колектор и 0,92 км тласкател.
– изграждане на съоръжения за соларно изсушаване на утайките към ПСОВ Габрово и ПСОВ Севлиево;
- „Водоснабдяване и канализация“ АД – Добрич, обща стойност на инвестицията 161 млн. лв.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– водовземни съоръжения – модернизация на съоръжения за обеззаразяване, изграждане на шахти и реконструкция на тръбните системи и ел. оборудването на 2 бр. тръбни кладенеца в агломерация Каварна;
– реконструкция на довеждащи водопроводи – около 7,75 км за агломерация Каварна;
– модернизация на сградния фонд и технологичното оборудване на 8 бр. водоснабдителни помпени станции на територията, обслужвана от ВиК Добрич;
– напорни резервоари – реконструкция на тръбните системи и строителна част в 2 бр. напорни резервоара за агломерация Каварна;
– реконструкция на вътрешна водопроводна мрежа – около 18,90 км, и 1126 бр. сградни водопроводни отклонения (СВО) за агломерация Каварна, около 9,53 км и 342 бр. СВО за агломерация Добрич и около 4,46 км и 390 бр. СВО за агломерация Балчик.
✓ Инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадни води:
– канализационна мрежа – реконструкция на около 2,98 км, изграждане на сградни канализационни отклонения (СКО) 219 бр. и 170 бр. дъждовни оттоци за агломерация Добрич; изграждане на около 13,16 км (разделна) и 957 бр. СКО за агломерация Балчик и около 13,43 км (смесена) и 985 бр. СКО и 724 бр. дъждовни оттоци за агломерация Каварна;
– канализационни помпени станции (КПС) – изграждане на 2 бр. КПС за агломерация Каварна, включително тласкатели;
– пречиствателни станции за отпадни води – ПСОВ Албена – модернизация чрез строителство на механично, биологично и третично стъпало с отстраняване на биогенни елементи: азот (N) и фосфор (P) и изграждане на отвеждащ колектор и дълбоководно заустване около 4,43 км; ПСОВ Балчик – изграждане на дълбоководно заустване чрез две успоредни тръби с дължина на всяка от тях 1,44 км; ПСОВ Каварна – реконструкция и модернизиране с изграждане на третично пречистване.
- „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Плевен, обща стойност на инвестицията 142,1 млн. лв.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– помпени станции – реконструкция на 6 бр. за агломерация Плевен;
– резервоари – реконструкция на 12 бр. напорни резервоари за агломерация Плевен и 3 бр. резервоари – напорен, черпателен и кула водоем, за агломерация Кнежа;
– водопроводна мрежа – реконструкция на около 5,86 км и 234 бр. СВО за агломерация Плевен и около 30,77 км и 1948 бр. СВО за агломерация Кнежа.
✓ Инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадни води:
– канализационна мрежа – за агломерация Плевен – реконструкция и строителство на нова дъждовна и битова канализация с дължина около 20,90 км и 1113 бр. СКО; за агломерация Кнежа – реконструкция на съществуваща смесена канализация за ползването й като дъждовна с дължина около 6,4 км, изграждане на нова битова канализация около 58 км и 3533 СКО, смесена и дъждовна канализация с дължина около 1,8 км и 59 СКО.
- „Водоснабдяване и канализация“ ООД – Търговище, обща стойност на инвестицията 122 млн. лв.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– пречиствателни станции за питейни води – изграждане на нова ПСПВ за агломерация Търговище;
– довеждащи водопроводи и съоръжения – реконструкция на довеждащи водопроводи и съоръжения от Водоснабдителна система (ВС) Тича – около 1,63 км, за ВС „Калайджи Дере“ – около 3,56 км, и за ВС Попово – около 4,44 км; реконструкция на довеждащ водопровод, тласкател и помпена станция Преслав, водопровод за с. Имренчево, за с. Кралево и за гр. Търговище;
– пречиствателни станции за отпадни води – частична реконструкция и модернизация на ПСОВ гр. Попово и ПСОВ Търговище.
✓ Предвидени са следните инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадни води:
– канализационна мрежа – изграждане/реконструкция на около 7,79 км, включително строителство на канализационен колектор от ПСПВ Търговище и реконструкция на около 4,47 км за агломерация Попово;
– пречиствателни станции за отпадни води – частична реконструкция и модернизация на ПСОВ гр. Попово.
- „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – Хасково, обща стойност на инвестицията 143,5 млн. лв.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– шахтови кладенци (ШК) – за агломерация Хасково – реконструкция на 12 бр. ШК;
– реконструкция на тласкатели от кладенците, събирателни и захранващи водопроводи до ПСПВ Ябълково с дължина около 11,22 км за агломерация Хасково;
– пречиствателни станции за питейни води – реконструкция и модернизация на ПСПВ Ябълково – за агломерация Хасково и ПСПВ Димитровград за агломерация Димитровград; изграждане на нова ПСПВ Свиленград за агломерация Свиленград;
– водопроводна мрежа – реконструкция на около 32,80 км и изграждане на 1184 СВО за агломерация Хасково, вкл. доставка и монтаж на измервателни устройства – 13 бр.; регулатори на налягане – 2 бр.
✓ Предвидени са следните инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадни води:
– канализационна мрежа за агломерация Харманли – реконструкция на около 4,66 км, 263 бр. СКО и 2 бр. дъждопреливници, изграждане на нова – около 4,55 км, 95 бр. СКО и 1 бр. дъждопреливник;
– изграждане на нова ПСОВ Харманли.
- „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД – София, обща стойност на инвестицията 165,6 млн. лв. Агломерациите, в които ще се изпълняват инвестиционните дейности, са Ихтиман, Костинброд, Елин Пелин, Самоков и Ботевград.
✓ Предвидени са следните дейности за водоснабдяване:
– довеждащи водопроводи – реконструкция на около 14,06 км за агломерация Ихтиман;
– водоснабдителна мрежа – реконструкция на около 7,57 км за агломерация Ихтиман, на около 12,83 км за агломерация Костинброд и около 7,22 км за агломерация Елин Пелин.
✓ Предвидени са следните инвестиционни дейности за събиране, отвеждане и пречистване на отпадните води:
– канализационна мрежа – реконструкция на участък на главния колектор за отпадни води на гр. Самоков – 0, 21 км; на около 1,56 км канализационна мрежа и довеждащи колектори до ПСОВ Ботевград, на около 10,75 км за агломерация Ихтиман; реконструкция и изграждане на нова с дължина около 18,22 км за агломерация Костинброд и 10,73 км за агломерация Елин Пелин;
– пречиствателни станции за отпадни води – реконструкция на ПСОВ Самоков – I етап, изграждане и пускане в експлоатация на ПСОВ Ихтиман и на ПСОВ Елин Пелин, включително довеждаща инфраструктура.
И шестте ВиК оператора предвиждат надграждане на съществуващата SCADA система за наблюдение и контрол на прилежащата ВиК инфраструктура на обособените територии и изграждането на единна интегрирана географска информационна система за обслужваната територия.
След изпълнението на проектите на 6-те дъщерни дружества на „Български ВиК холдинг“ ЕАД, финансирани по Програма „Околна среда“ 2021-2027, се очаква постигане на следните резултати:
– Реконструирани и изградени довеждащи водопроводи – 64 358 м.
– Реконструирана вътрешна водопроводна мрежа – 180 511 м.
– Реконструирани СВО – 5 224 бр.
– Реконструирана и изградена канализация – 168 861 м.
– Реконструирани и новоизградени СКО – 7224 бр.
– Реконструирани ПСОВ – 7 броя.
– Новоизградени ПСОВ – 3 броя.
– Реконструирани ПСПВ – 3 броя.
– Новоизградени ПСПВ – 2 броя.
По отношение на ключовите индикатори общо за 6-те дружества се очаква:
– Брой еквивалент жители с достъп до подобрено пречистване на отпадни води – 163 235 е.ж.
– Жители, които ще бъдат свързани към подобрено обществено водоснабдяване –368 946 бр. лица.
– Жители, свързани към поне вторично пречистване на отпадни води – 172 081 бр. лица.