Интервю

Тодор Желязков, управител на „Елтрак България“ ЕООД: Техниката Caterpillar е с най-добро съотношение между качество и цена

Тодор Желязков е магистър по мехатроника към Technische Universität Darmstadt, Дармщат, Германия, доктор е по електроника към Johannes Kepler Universität, Линц, Австрия, и магистър по бизнес администрация (M.B.A.) към Seattle University, Сиатъл, САЩ. От 2007 до сега Тодор Желязков е управител на „Елтрак България” ЕООД. Член е на Консултативния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България и на Управителния съвет на Българския форум на бизнес лидерите.       Инж. Желязков, управител сте на българското дилърство на фирма, която успява въпреки трудностите да стои начело на пазара за строителна техника повече от осем десетилетия. Какъв е ключът за успеха й? Преди да отговоря на въпроса ви, искам да поздравя вашия екип и читатели и всички наши партньори с 2012-а. Да е здрава, успешна и с попътен вятър в личните и професионалните проекти. А сега по същество. Caterpillar е фирма с богата история. Започва своето производство на техника още в края на ХIХ в. През последните десетилетия е с най-голям пазарен дял в Европа и в света за строителна и минна техника. Като се има предвид интензивната конкуренция на тези пазари, това е истинско постижение. То е резултат от доказалото се качество на продуктите и услугите на марката през тези години. Никой предприемач, от която и да е точка в света, няма да инвестира, без да търси най-голяма възвръщаемост на вложеното. А именно в това е силата на Caterpillar. Машините CАТ са с най-добро съотношение между качество и цена. Това е и една от причините в България да работят около 1500 машини на марката. Какви са предимствата на „Елтрак България“? Ключът на успеха на „Елтрак България“ е Caterpillar - марката, която предлагаме, и организацията ни, която стои зад тази марка. Когато погледнем производителите в света, виждаме, че те се делят на локални и глобални участници на пазара и на специализирани в определен тип строителна техника или предлагащи пълната производствена гама. И по двата критерия Caterpillar e от последните и това е голямо предимство за „Елтрак“. Ние разполагаме с огромна производствена гама. Чрез нея имаме достъп до различни пазари и можем да предоставим комплексно решение, което да е най-доброто за всеки клиент и да включва не само техниката, а и всичко, от което той се нуждае: гъвкави възможности за финансиране - лизинги и разсрочено плащане; отдаване на техника под наем; продажба на втора употреба машини; гаранционна и извънгаранционна поддръжка; оригинални резервни части и др. Но пазарният успех изисква и добър екип и техническа база... Като доказала се марка, за Caterpillar не е важно само качеството, но и организацията, която стои зад тази техника и я поддържа през целия й живот. Сервизните и търговските организации, които работят с Caterpillar, трябва да са на световно ниво. „Елтрак България“ разполага с около 80 души висококвалифицирани специалисти, чието обучение и практика следват утвърдените световни тенденции и опит. През 2008 г. изградихме търговско-сервизен център в София на близо 5000 кв. м разгъната площ. В него инвестирахме 10 млн. лв. Сервизната база е оборудвана по високите стандарти на Caterpillar, а складът за резервни части съхранява над 10 хил. броя типочасти на стойност над 4 млн. лв., които са на разположение на клиентите ни във всеки един момент. Оборудвахме и петнайсет мобилни сервизни групи, които покриват територията на страната. Инвестирахме и в търговско-сервизни центрове в Бургас, Варна и Стара Загора. През 2008 г. бяхме напът да открием подобен офис и в Плевен. Поради усложнената икономическа ситуация замразихме проекта за кратко, но през 2012 г. отново ще започнем работа върху него. Разполагайки с четирите центъра, заедно с големия в София, смятам, че имаме добро покритие, за да реагираме бързо при необходимост, където и да се намира клиентът ни. Качеството на сервизиране от „Елтрак България“ се одитира всяка година от Caterpillar. Непрекъснато инвестираме в подобряване на инфраструктурата ни. Въвеждаме всички добри практики, които са ни познати. Организацията ни е на много високо ниво. Лично аз бях две години поред в десетката за мениджър на годината. Това е признание не само за финансовите резултати на дружеството ни, но и за бизнес практиките, които се прилагат в него, за отношението към хората. Тази година бяхме сред челната тройка на Forbes Business Awards за качество на услугите. Това са призове, които показват, че успяваме да постигнем своите цели. Кое е било най-голямото изпитание за техниката Caterpillar? Тя работи навсякъде. Най-голям пазарен дял се постига именно когато произвеждаш продукт, който е в състояние да работи навсякъде. А Caterpillar можете да видите във всички точки на света независимо от климатичните и географските особености: в пустините на Сахара и в северните ширини - Сибир и Канада… Където има екстремни условия, Caterpillar е винаги марката, която е предпочитана от експертите. С това не искам да оставя впечатлението, че тя е екзотична марка, прилагаща се само при свръхнатоварване. Това, което давам като пример, само доказва качествата на тази техника и обяснява защо е толкова широко използвана и тук, в България. Как се отрази икономическата криза на пазара на строителна техника? Строителният сектор бе силно засегнат от икономическата криза. Той е директна функция на цялата икономическа активност на страната. През декември 2008 г. изведнъж цялата активност в строителството замря. Въпреки че всеки, ръководещ добре бизнеса си, очакваше, че през 2009 г. ще има спад и свиване на пазарите, рязкостта и големината на това свиване беше изненада за всички. Пазарът за нова строителна и минна техника за годината се срина до 10% от този през 2008 г. Съответно много компании изпаднаха в трудности, голяма част от нашите конкуренти започнаха да съкращават персонал. Ние взехме друго решение. Започнахме да оптимизираме нашата дейност, но без да съкращаваме хора, без да губим интелектуален потенциал. В която и да е дейност в нашата организация - сервизна или търговска, хората минават през дълъг процес на обучение. Тази инвестиция е безценна. Така през 2009 г. приехме стратегия да сме на нулева печалба или минимална загуба, но да не загубим служители. От 2010 г. насам сме с положителен резултат и финансово стабилни. Това е нормално за здрава организация, която има за цел да се развива и да инвестира в инфраструктурата си. Като цяло 2011 г. бе успешна за нас. Какви цели си поставяте за настъпващата 2012 година? Ние сме много доволни от нашите резултати. Фундаменталната ни цел е да увеличаваме пазарния си дял в България, като се стремим до 2013 г. той да достигне 25%, т.е. всяка четвърта машина, която се продава в страната, да е Caterpillar. През 2010 г. бяхме на 19%, т.е. почти всяка пета машина беше Caterpillar. През тази година очакваме крайният резултат да бъде с процент отгоре. По принцип все още сме внимателни в експанзията си, тъй като икономиката у нас е все още нестабилна. Има много структурни проблеми, които се появиха по време на икономическата криза. Това са непостоянството в законодателството, що се отнася до бизнес средата, защитата на собствеността, бързото правораздаване, сигурността на пазара и т.н. Моята прогноза е, че пазарът за строителна и минна техника ще продължава да расте с бавните темпове от последните две години. Ще има все повече консолидация в сферата на търговията с тези продукти. Тя ще е характерна и за много други браншове. В дългосрочен план не е въп­рос само да купиш нещо на изгодна цена, а какъв ще бъде ресурсът, който ще изисква неговото поддържане. В миналото десетилетие у нас имаше твърде много фирми, които просто продаваха техника, без да инвестират в целия жизнен цикъл на продукта, но времето им отминава. Остават фирмите, които могат да предлагат цялостна комплексна услуга за клиентите си, т.е. продажба, поддръжка, обратно закупуване.