Интервю

Петър Баран - главен оперативен директор в „ЧЕЗ България”: Проблемите на строителите бяха новост за мен

Петър Баран е роден на 7 април 1971 г. в Чехия. Завършва специалност „Финанси и банково дело” в Университета по бизнес администрация в  гр. Карвина, Чехия. Владее немски, английски, руски и полски език. Притежава лиценз за търговия с ценни книжа. Специализирал е „Петролен мениджмънт” в Канадския петролен институт. От началото на 2011 г. е главен оперативен директор на „ЧЕЗ България”. Женен е, с едно дете.     Г-н Баран, каква е вашата длъжност в ЧЕЗ? За какво отговаряте и какви са основните ви задължения? Позицията ми е главен оперативен директор за цялата група на ЧЕЗ в България. Отговарям за ЧЕЗ - Разпределение, ЧЕЗ - Електро, ТЕЦ - Варна и въобще – за дружеството „ЧЕЗ България”. Организирам всички вътрешни процеси и ръководя оперативното управление. От колко време сте в България? Какво най-много ви харесва в тукашния начин на живот? На тази позиция съм от 1 януари 2011 г. В България пристигнах през август 2010 г. Съпругата ми също е тук с мен. Аз обичам България. Казвам го искрено и открито. Обичам зимните спортове. Често съм на Витоша или в друг от хубавите курорти. От друга страна, обичам и морето. В малкото си свободно време се качвам в колата и тръгвам към плажовете в България или Гърция. Възхитен съм от българската природа. Не знам дали вие, българите, осъзнавате в колко красива държава живеете, природата е уникална. Впечатлен съм и от историята ви. Старая се при пътуванията в страната да се запознавам с културно-историческото наследство. А за българската кухня да не говорим, голям фен съм й. Извън работата в офиса обичам да спортувам. Играя тенис, през лятото намирам време за голф и гмуркане. А какви са по-интересните моменти във вашата кариера, преди да дойдете у нас? По време на следването си в университета имах изпит за борсов посредник и след него добих право да продавам ценни книжа на борсата. След като завърших висшето си образование, започнах работа в представителството на Банка Моравия в гр. Фридек-Мистек (Моравско-Силезийска област) като търговец на ценни книжа. След известно време получих предложение да работя като борсов посредник в държавна институция, наречена Фонд на народните активи на Чешката република. Това беше агенция, която имаше за цел да приватизира държавните предприятия. Станах търговски посредник и постепенно се издигнах до член на Управителния съвет. Отговарях за около 1300 фирми. През 2001 г. получих предложение да работя в Германия. Там станах управляващ директор на немския филиал на MERO Pipeline – дъщерна фирма на чешката MERO. Компанията е собственик на два петролопровода, като е единствената в Чехия, която транспортира суров нефт и е в състояние да създава и съхранява стратегически резерви от скъпия ресурс. Следващата стъпка в кариерата ми беше завръщане в Чехия, където работих в една голяма строителна фирма като финансов директор. Тя носи името Hutni montaze и има своите проекти в цял свят. Основната ни дейност беше изграждане на енергийни съоръ­жения. След целия този опит, който придобих, получих предложение за работа в „ЧЕЗ България”.   Лесно ли се съгла­сихте? Тъй като вече имах опит като експерт в чужбина, сметнах офертата за предизвикателна и интересна. Това не означава, че не мислих доста време върху решението си. Факт е обаче, че вече една година съм тук. Споменахте, че сте работили в голяма строителна фирма в Чехия. Това означава ли, че познавате проблемите на българските строители в работата им с експлоатационните дружества? Нещата са различни. Въпреки че бях част от голяма строителна компания, проблемите на българските строители бяха новост за мен.   Кои са основните задачи пред вас в близко и далечно бъдеще? Тази година ще бъде много важна в няколко аспекта. Очаква ни отваряне на пазара. Това е процес, който ще засегне и нас. Правим всичко възможно да се подготвим за това събитие, за да не бъдем изненадани. Следващ приоритет е Законът за енергийната ефективност и задълженията, които произтичат от него. Интензивно преговаряме с всички институции, които имат отношение към процеса. Разбира се, голяма тема остава нашият ТЕЦ във Варна. Тя се обсъжда на най-високо ниво в Прага. Беше решено да се подготви проект за екологизация на централата. Очакваме в най-скоро време да свършим необходимото. Нашият интерес е централата да функционира и за в бъдеще.   Активно работите и по проблема с изкупуването на съоръженията... Правим всичко възможно да изпълним ангажиментите си за изкупуване на съоръженията. Това е основен приоритет за нас. Не спираме да правим стъпки към ускоряването на този процес. След последното ценово решение на регулатора обемът на инвестиционните средства, заделени за изкупуване, беше увеличен. Това означава, че минимум 40 млн. лв. ще използваме, за да решим този проблем. До края на регулаторния период ще изпълним задълженията си. Това означава ли, че всички съоръжения могат да бъдат изкупени в срок от 4-5 години? Със сигурност, дори можем да бъдем по-големи оптимисти. Нещата зависят и от други регулаторни условия, които по някакъв начин ще имат ефект върху нас през тази година. Какво правите в момента, за да не се получава този проблем занапред? Досега системата действаше по следния начин – инвеститорите изграждаха съоръженията за своя сметка и ЧЕЗ се ангажира, че след определено време ще ги изкупи. Вече процедираме по различен начин – изграждаме трафопостовете за наша сметка и под наш надзор. Това означава, че в бъдеще няма да имаме проблеми от този характер.      

Непререгистрираните бизнес клиенти на ЧЕЗ да актуализират договорите си с компанията

Дружеството поетапно ще преустановява електроподаването на фирмите, които не са спазили законовия срок

ЧЕЗ призовава бизнес клиентите си, които не са се пререгистрирали до края на декември 2011 г. съгласно Закона за търговския регистър, да актуализират договорите си с компанията. Това се налага, тъй като контрак­тите с непререгистрираните клиенти се смятат за невалидни. Съгласно общите условия на „ЧЕЗ Електро България” компанията ще започне поетапно да прекъсва електроподаването на всички регистрирани по тях обекти. По данни на ЧЕЗ общият брой на непререгистрираните бизнес клиенти на дружеството е около 10 000. Компанията вече е изпратила уведомителни писма до потребителите, които евентуално може да бъдат засегнати. Уведомена е и Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Онези, които искат да проверят статуса си, може да го направят на корпоративния сайт www.cez.bg в секция „Проверка на сметка” след въвеждане на клиентски номер и оторизационен код. „Надяваме се нашите клиенти да реагират бързо във възникналата ситуация, тъй като при забавяне може да се стигне до неудобства за тях. По този повод отправяме апел към всички дружества, които все още не са се пререгистрирали, а искат да останат наши клиенти, да предприемат необходимите действия в най-кратки срокове”, каза Радослав Димитров, директор „Обслужване на клиенти” в „ЧЕЗ България”. Продължаването на договорните отношения с ЧЕЗ става чрез сключване на нов договор за продажба на електроенергия от името на физическо или легално юридическо лице. Това е възможно във всеки от центровете за обслужване на клиенти на компанията в Западна България. За да подновят договора си, клиентите трябва да носят извлечение от Търговския регистър или документ, удостоверяващ заявена пререгистрация. Необходимо е също така да изплатят всичките си стари задължения към ЧЕЗ.