Интервю

Няма компромис за некачествено строителство

Инж. Лазар Лазаров, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“:

Няма компромис за некачествено строителство

С новите промени в обществените поръчки ще прекратим лошите практики по време на търговете

 

Председателят на АПИ инж. Лазар Лазаров е роден на 2 октомври 1969 г. в София. Завършва Университета по архитектура, строителство и геодезия, специалност пътно строителство. От 2007 до 2010 г. е директор е на Централния институт на пътните технологии към АПИ. След това е член на УС на АПИ, а от септември 2011 г. е негов председател. Женен е и има четири деца.

Инж. Лазаров, колко струва зимното поддържане за сезон 2011/2012 г., като вземем под внимание и тежката зима, която преживяхме? В началото на седмицата строителният министър Лиляна Павлова заяви, че само глобите на фирмите за неизпълнение на дейностите засега са 700 хил. лв. 

 Приблизително толкова са наложените санкции до момента. Продължават да се проверяват сертификатите на фирмите за последния февруари. Ще имаме яснота за цената на снегопочистването в края на април. Тогава ще разберем колко точно ще ни струва. Към настоящия момент фирмите изготвят сертификатите за първите петнайсет дни от март, тъй като ние обявихме края на зимното поддържане на 19 март. След изготвянето на документите те трябва да се представят на областните пътни управления и чак след пристигането им при нас можем да кажем конкретната цифра. Очакваме стойността на зимната поддръжка да е около 40 млн. лв. Разбира се, от нея ще бъдат приспаднати глобите, които налагаме на фирмите за некачествено изпълнение. Средствата ще бъдат прехвърлени към текущия ремонт и поддържане, т.е. с тях ще бъдат изкърпени и обновени участъци от републиканската пътна мрежа. По този начин спестените пари няма да бъдат изгубени.   Ще настъпят ли промени в ценообразуването за поддържане на пътищата? По отношение на текущия ремонт ще изчакаме да приключат преговорите с фирмите за преразглеждане на стойността на дейностите, които извършват. Днес (бел. ред.- петък) ще представим данните от анализа на цените и докъде са стигнали консултациите ни с изпълнителите. Едва след като приключат преговорите, ще започнем реално офанзивата за изкърпване на пътната мрежа.   Стартира тръжната процедура за лот 2 на АМ „Струма“. Според някои пътни експерти условията са такива, че българска строителна фирма без силен чужд партньор не може да участва. Какво е вашето мнение? Участъкът е с много кратки срокове на изпълнение, т.е. строителството трябва да приключи до края на 2014 г. Притиснати сме от договора за безвъзмездна помощ по Оперативна програма „Транспорт“. Това е първият проект, който ще се изпълнява на инженеринг. Не трябва да забравяме, че критериите за допустимост са процентно изражение от индикативната стойност на обекта. Търсим реалния изпълнител за лот 2 на АМ „Струма“, който е и съвестен, и има капацитет. Той трябва да има силите наистина да се справи с предизвикателството, а не от първия ден, ако вземе търга на ниска цена, да търси възможности за повишаването й. Изпълнителят трябва да може да достави необходимата техника и да наеме работници навреме. Целта на всичките критерии, които залагаме в тръжната документация, е да се подобри качеството на строителството. Фирмите, които участват, трябва да имат капацитета да изпълнят дадена обществена поръчка. Критериите са съобразени с индикативната стойност на самия проект, те не са измислени просто така. Отчитани са изискванията и стойностите, вложени в нея въз основа на това, което трябва реално да се направи. Строителната компания трябва да има опит, ако не е изпълнявала еквивалентен проект, поне да е изграждала подобен или приравнен, т.е да се доближават до параметрите на този обект. Офертите за АМ „Струма“, лот 2, ще бъдат отворени за първия етап в края на май. Обектът е с дължина приблизително 38 км. Двойно по-дълъг е от първия лот, но трябва да бъде завършен в същия срок. Същевременно има доста съоръжения, които са със сложно изпълнение. По дължината на участъка засега ще се изгражда тунел. Това ще се случи, ако няма обосновано предложение за друго решение на фирмата изпълнител. Има такава възможност, тъй като ние предоставяме идейния проект, а строителят ще изработи техническия. Първата фаза на тръжната процедура за избор на изпълнител ще приключи до края на юни тази година. Тогава ще са ясни осемте участници във втория етап. След това те ще трябва да предоставят предложенията за осъществяване на проекта.   продължава...→ Какво се случва с Околовръстния път на София? Стартира процедурата за избор на строител на западната дъга на столичния околовръстен път. Проектът е сложен. Ако си представите частта, която изграждаме в момента - т.е. южната дъга, той е още по-труден за строителство. При него ще има пътен възел на три нива. Срокът за изпълнение е кратък и се стремим да избегнем затруднението в движението на трафика. Обектът ще е връзката с автомагистрала „Люлин“ и с ГКПП „Калотина“.   Строителният сезон вече стартира. Кои са първите обекти, които ще се открият през тази година по ОП „Транспорт“ и по ОП „Регионално развитие“? Строителният сезон започна почти на цялата територия на България. На повечето обекти, които са от етап две на ОПРР, вече се работи. Първо стартираха отсечките, които са в равнините, защото в област Смолян например все още има метър и половина-два сняг, включително и на пътните участъци. При снегопочистването се образуваха снежни стени от двете страни на пътя. Очаква се топенето там да продължи до май. Лотовете от региона ще бъдат включени в строителния процес, когато времето позволява. Така или иначе вече стартира сезонът. По автомагистралите върви интензивното строителство, особено по АМ „Тракия“. Знаете, че откриването на 2-ри, 3-ти и част от 4-ти лот ще бъде в началото на юли, т.е. ще имаме магистрала от София до Петолъчката.   На пресконференция съобщихте, че вече има спрян лот по ОПРР и скоро тази съдба ще последва поне още един. На какво се дължи прекратяването на договорите? Договорът за лот 18 от втория етап на ОПРР, Казачево - Стефаново - Дебнево - Велчево, област Ловеч, е прекратен. Обществената поръчка за избор на нов изпълнител за него се провежда едновременно с тези за четвъртия етап от програмата. Дали ще има нови спрени участъци, зависи от фирмите изпълнители. Ако експертите от агенцията видят, че строителите нямат капацитета да изпълнят обекта, ще предложат веднага прекратяване. Това се прави с цел да не загубим европейски средства по ОПРР. Надявам се фирмите да разберат, че ще понасят драстични загуби при прекратяване на договор за неизпълнение. Това се припомня всеки път на ежеседмичните ни срещи. Само неустойката при прекратен договор, която ще платят, ще е над половин милион лева. Отделно ще изплащат средства за пропуснати ползи. Загубата за прекратяване на договор, която дадена компания може да понесе, ще се равнява на няколко милиона лева. Мисля, че няма човек в тази държава, на когото парите да не са му скъпи. Основната причина за спирането на договорите е закъснението от строителния график, а не качеството, на което от агенцията много държим. Фирмите изпълнители няколко пъти преправят определени видове работи, които ние сме констатирали за некачествени. От АПИ не правим компромис с изпълнението, това най-отговорно мога да го заявя, независимо дали става дума за магистрала или третокласен път. Неслучайно изискваме компаниите да правят няколко пъти една и съща работа, но това го има при всеки строителен процес, затова е ролята на надзора и възложителя.   На какъв етап е строителството на софийския Околовръстен път - Гара Яна част от АМ „Хемус“? В действителност същинското строителство на обекта тепърва започва. Първоначално изпълнителят изчисти трасето. Изкопани са и основите на съоръжението. Участъкът е къс, но има няколко големи обекта като моста на река Лесновска. Имаха известно ограничение по ОВОС, кога не трябва да работят. Няма забавяне на сегашния етап.   продължава...→ Споразумяхте ли се вече с археолозите? Отчасти постигнахме консенсус - най-вече за АМ „Струма“. Екипът на РИМ Кюстендил вече работи на трасето. И през тази седмица имах среща с техни представители. Бюджетът, от който Агенция „Пътна инфраструктура“ плаща за археологически разкопки, е недостатъчен. Средствата за тази дейност са за сметка на поддържането на републиканската пътна мрежа. Ние трябва да изпълним тези задължения. Надяваме са да постигнем консенсус и за находките при АМ „Хемус“, обходния път на Враца и други обекти. Знаете, че строителната програма на АПИ е доста голяма, което означава и много археологически проучвания. Заедно намерихме верния път и ще продължим по него. Със стартирането на всеки нов обект се появява нуждата от археологически разкопки. Министерството на културата изготви наредба за финансиране на проучванията, но тя не задължава АПИ да го прави.   Как върви подготовката за следващия програмен период? Кои са основните обекти, които ще са заложени в него? За следващия програмен период освен скоростните пътища и автомагистралите, които ще изграждаме по ОП „Транспорт“, ще продължим работата и по ОПРР. Тогава може би програмите няма да бъдат разделени, а ще са обединени в една. Така или иначе ние сме заложили амбициозно близо 1 млрд. лв. за около 1000 км пътища, които искаме да бъдат рехабилитирани. Със сигурност няма да се случат всички, но трябва да сме подготвени с проекти. Тунелът под Шипка ще бъде един от значимите проекти в периода 2014-2020. Както знаете, в началото на седмицата Министерството на околната среда и водите одобри оценката за въздействие на околната среда. През сегашния програмен период стартираме изграждането на околовръстния път на Габрово. Няма пречки вече да започнем отчуждението за този участък.   Преди дни Камарата на строителите в България поиска среща с вас. Кога ще се осъществи тя? Редовно разговарям с председателя на КСБ инж. Светослав Глосов. Поддържаме много добри взаимоотношения, тъй като сме в един бранш. Доста от фирмите, които са контрагенти на агенцията, са техни членове. Мисля, че имаме добър и стабилен диалог. Може би през тези зимни месеци Камарата ни пожали, знаейки колко е тежка пътната обстановка из страната, но сега ще възстановим ежемесечните си срещи.   Какво ще пожелаете на строителите за новия строителен сезон? Първо, да работят ефективно и качествено, за да нямат проблеми с контролиращите ги институции. На второ място, времето да е хубаво и да имат какво да изграждат. И, разбира се, най-вече здраве, защото всичко останало се нарежда. Надявам се да е успешен новият строителен сезон, защото имаше една-две години, които не бяха особено добри за пътния сектор.  

На 3 април вестник „Строител“ ще отбележи своята трета годишнина. От 2009 г. подновихме добрите традиции, положени още през 1924 г. от тогавашния в. „Строител“, издаван от Строителните занаятчийски сдружения в България. Настоящият „Строител“ зорко следи проблемите и отстоява принципни позиции в един от основните отрасли на българската икономика. Екипът ни активно си сътрудничи с представителите на законодателната, изпълнителната, съдебната и местната власт, с различни обществени организации и сдружения, които през годините се превърнаха в лицата на изданието. И на нашия рожден ден е редно те да вземат думата, за да разкажат за в. „Строител“ през своите очи – какво даде на строителния бранш и с какво го запомниха през изминалите три години. Първият, който ни поздрави, е председателят на УС на АПИ инж. Лазар Лазаров.

    продължава...→ 

София ще бъде уникална с метро до ски зоната

Президентът Росен Плевнелиев определи като тотални приоритети за страната магистралите „Хемус“ и „Струма“

  „Аз вярвам, че София може да бъде единственият град на планетата, в който хората да ходят на ски с метро.” Това каза президентът Росен Плевнелиев на форума „Стратегическа инфраструктура България 2012”. „Планираме метрото да стигне до ски станцията в Симеоново. И от самолета на метрото, а от метрото на пистата. Няма друго такова местоположение в Европа и света”, подчерта Плевнелиев.  Той припомни, че в качеството си на министър на регионалното развитие неведнъж е изтъквал, че инфраструктурата е водеща предпоставка за конкурентоспособност и бъдещо развитие. „За да успее България през следващите десетилетия, приоритет трябва да бъдат 10 или 20 проекта, които да отприщят икономиката”, отбеляза Плевнелиев. Според него, ако България иска да се превърнем в значим регионален фактор, трябва да се свържем със съседните страни. Държавният глава даде пример с предстоящата концесия на летище София, която би могла да го разработи като значим регионален хъб и да отвори вратите на страната ни към съседните държави. „Всичко това се постига със стратегически партньори. Те са нужни на България, за да ни предоставят ноу-хау и да налеят пари. За същото са необходими и публично-частните партньорства”, добави президентът. „Ние можем да трансформираме изоставени и полуизоставени летища и пристанища в работещи и активни и да програмираме растежа на България”, отбеляза Плевнелиев. Той представи визията си за превръщането през 2020 г. на Стара Загора и Пловдив в български регионални клъстери за логистика – с две летища, с логистични центрове и паркове, които покриват три европейски коридора по направленията между Азия и Европа. Относно родната ни столица на Дунава – Русе, Плевнелиев посочи, че е подходящо място за развитие на биоземеделие - с мащабна индустриална зона, която „да изпълни със съдържание” пристанището и летището на града. „За постигането на дългосрочните задачи са необходими интегриран подход, ясни приоритети, обединение на тези приоритети на регионално и национално ниво и интегриране на външната политика с тях”, каза държавният глава. „Нужно е да постигнем и политическо единство, за да се гарантира постъпателност и последователност на действията, независимо кой е на власт и разбира се, категоричната заявка на президента да работи за това, защото тези приоритети са надпартийни”, допълни той. Като тотални приоритети за страната към момента Плевнелиев посочи магистралите „Хемус” и „Струма”, електронното правителство, енергийната ефективност, ВиК сектор, жп транспорта. „Тези приоритети трябва да намерят своите конкретни измерения в рамките на следващата фискална рамка за периода 2014-2020 г.”, каза държавният глава. Плевнелиев отбеляза също, че страната трябва да развива както традиционните за България сектори, така и тези с висока добавена стойност. Като стратегически сектори той посочи биоземеделието, производството на храни, развитието на високите технологии и на индустриите, свързани със здравето на хората, които да бъдат облечени в ясни идеи и решения от страна на правителството. „Ако БДЖ сега са пред фалит, то ние знаем, че през 2020 г. огромен обем от стоките на Европа и Азия ще трябва да минават през България и железниците ще се модернизират”, каза Плевнелиев. Той допълни, че е убеден в това, че придвижването по жп линиите София – Бургас скоро ще се осъществява за три часа,в климатизирани влакове с интернет връзка. Президентът изрази убедеността си, че във Варна и в Бургас туриз­мът ще намери достойно бъдеще. „Ние можем да помечтаем, че някъде по Черноморието ще има свръхмодерен музей, в който ще бъдат представени цивилизации, оставили своите следи в България, и този музей ще стане световна атракция”, каза президентът. Сред мечтаните за президента проекти е и прокарването на велоалея по протежение на Дунав, която да подпомогне развитието на туризма. За Велико Търново президентът каза, че вече се работи по строителството на нова крайбрежна пешеходна зона, която ще интегрира културни атракции със световна значимост и затова трябва да има лифт между Царевец и Арбанаси. По темата АЕЦ „Белене” Плевнелиев каза, че е по-добре да инвестираме в санирането на панелните жилища, където живеят милиони хора, отколкото да дадем 20 млрд. лв. за строеж на атомна централа.   Автор: Виолета Михайлова