Интервю
Трябва да чуваме строителите в процеса на усвояване на евросредствата
Надя Данкинова, изп. директор на фонд ФЛАГ:
Трябва да чуваме строителите в процеса на усвояване на евросредствата
Развиваме се, за да посрещнем всички нужди на общините
Надя Данкинова е изпълнителен директор на фонд ФЛАГ.
Родена е в Ямбол. Магистър е по Социално икономическо планиране и Публични финанси от УНСС.
Опитът й в банковия сектор е като офис мениджър на регионален офис на Сосиете Женерал Експрес банк.
В публичния сектор работи като зам. областен и областен управител на Ямбол, както и в управлението на общинските финанси като финансов експерт, а по-късно и като зам.-кмет на община Ямбол. Активно участва в експертни работни групи, свързани с финансовата децентрализация и общинските финанси.
Има дългогодишен опит в управлението на проекти, финансирани от фондове на ЕС. Участва в разработването на стратегически регионални документи.
продължава...
Има ли нещо, което общините не знаят за вашата работа? Как популяризирате дейностите на фонда? Работата ни е изключително прозрачна. Стараем се да разпространяваме материали, да участваме в различни форуми и дискусии. Сайтът ни е динамичен и информацията там се обновява ежедневно. Смея да твърдя, че вече всички общини в България знаят за този финансов инструмент. Знаят как работи и какви са условията и възможностите да го използват. Има ли ясно очертана тенденция от кои региони на България идват повече заявления или от какъв тип общини – малки, средни, големи? Към настоящия момент услугите на фонда са ползвали общо 143 общини. Има някои с по три и повече кредити. Предоставили сме средства на всякакви градове, като започнем от шестте най-големи в България и стигнем до най-малките. Палитрата е разнообразна. Що се отнася до отпуснатия ресурс, до момента по-големият процент от кредитите са краткосрочни. Средният матуритет е около една година. Това е обяснимо, защото основната цел е да се осигурят оборотните средства, които в крайна сметка се възстановяват от управляващите органи. В същото време обаче постепенно портфейлът на дългосрочните кредити също нараства. Причината пак е това, че все повече програми изискват определен процент собствено участие на общините или пък има недопустими разходи, които те трябва да платят. Колко е общият размер на предоставените средства? За тригодишния период сме предоставили 259 кредита за около 260 млн. лв. С този ресурс са подкрепени инвестиционни проекти за повече от 810 млн. лв. За какъв тип проекти общините най-често прибягват до вашите услуги? Фонд ФЛАГ финансира изпълнението на инфраструктурни проекти. Ето защо основните проекти, които финансираме, са по Оперативна програма „Регионално развитие”. Но имаме предоставени кредити по проекти, финансирани от всички ОП, без Програмата за развитие на човешките ресурси, включително и по финансовия механизъм на европейското икономическо пространство. Предоставили сме повече от 70 писма за подкрепа за изпълнение на проекти по ОП „Околна среда”. Какво означава това? Това са общини, които вече са подготвили проектни предложения. Те са предоставени в управляващия орган за оценка. Ние сме се запознали с проектите и сме гарантирали, че ако бъдат одобрени, ще получат финансиране чрез кредит от фонда. Ще нараства ли значението на фонда в следващите години? Тогава се очаква реализирането на още скъпи проекти във водния сектор. Без съмнение в този аспект фондът ще има все по-голямо присъствие и значение. Най-вероятно портфейлът ще се преструктурира в по-дългосрочни кредити, защото, както споменах, проектите в секторите води и отпадъци имат по-голям процент собствено финансиране. Ще бъдете ли готови да посрещнете тези нужди на общините? Анализирате ли бързо променящата се ситуация с усвояването на еврофондовете? Ежедневно анализираме наличния си ресурс, потребностите, новите подписани договори и обявени процедури на управляващите органи. Съобразяваме с тях възможностите си. Подготвяме се да потърсим още привлечен ресурс, ако е необходимо, както и да преструктурираме наличния, така че във всеки момент да можем да отговорим на очакванията на общините. Чувствате ли се уверени в административния капацитет, който притежавате? Това все още е голям проблем пред България в целия процес на усвояване на европейските фондове. Като финансова институция смятаме, че притежаваме необходимия експертен потенциал и административен капацитет. Във фонда работи екип от експерти, които изключително добре познават процеса на управление на проектите и имат сериозни компетенции във финансовите анализи. Доста често в процеса на администриране на кредитите даваме съвети на общините, за да избегнат пропуски, които после биха им създали трудности при отчитането на проекта и признаването на разходите. Вие участвахте в конференцията „Проблеми при усвояване на европейските фондове и пътища за тяхното решаване”, организирана от КСБ и вестник „Строител”. Бяхте един от водещите лектори. Как виждате ползите от този семинар? Изключително подкрепям подобни идеи. Много сполучлив е форматът на участниците. Без съмнение строителите трябва все по-често да стават част от подобни съвместни срещи с институциите и местните власт. Те играят ключова роля в процеса на изпълнение на проектите и е от значение да има връзка между тях като реални изпълнители, общините като бенефициенти и управляващ орган. Какво може да научите от тях? Със сигурност има и с какво вие да сте им полезни? Строителите са професионалисти. Тяхното мнение е експертно и важно, и то за всички етапи от реализацията на един строителен проект. Те също трябваше да научат много. Според мен в началото на първия програмен период строителите изпитаха трудности в пренастройването си за работа в условията на европейското финансиране. Изпълнението на един инвестиционен проект се оказа по-различно от строителството на свободния пазар. Крайните параметри, липсата на възможност за постоянни замени в количествено-стойностните сметки и онези 10-15% недопустими разходи създадоха доста тревоги и проблеми в изпълнението. За съжаление има проекти, които са затруднени поради невъзможност на изпълнителя да се справи в срок и качествено. Но все по-често виждаме как български фирми изпълняват големи инфраструктурни обекти и се справят добре. Общините, държавата и строителният бранш са от едната страна на барикадата. Те заедно трябва да продължат да се обучават и в партньорство да намерят най-верния път за успешното приключване на този програмен период и успешния старт на следващия. Как виждате работата на фонд ФЛАГ в близко и далечно бъдеще? Ние се стараем непрекъснато да се развиваме. Търсим нови инструменти. По време на семинара в Правец главният архитект на София Петър Диков засегна темата за по-ефективното използване на програмата JESSICA. И там ще търсим начини да се развием. Нашата цел е фондът да е динамичен, утвърден и ползващ се с доверие финансов инструмент, за да успеем да подпомогнем по най-добър начин успешното приключване на първия за България програмен период и да посрещнем подготвени предизвикателствата на новия програмен период 2014-2020 г. А той със сигурност ще бъде по-различен и, надявам се, още по-успешен.
