Инж. Милка Гечева, началник ДНСК:
Промените в ЗУТ ще направят контрола по-ефективен и местната власт по-дисциплинирана
През първите шест месеца на годината няма голям спад на издадените строителни разрешителни
Инж. Милка Гечева е завършила УАСГ със специалност водоснабдяване и канализация, пречистване на води. Работила е като проектант в държавната „Водоканалпроект” и в частни фирми. В ДНСК е от 1999 г., когато започва работа като инспектор. От декември 2008 г. е заместник-началник на дирекцията. За началник е назначена на 1 ноември 2010 г.
Инж. Гечева, какви са постигнатите резултати от Дирекцията за национален строителен контрол (ДНСК) за първите 6 месеца на годината?
През първото полугодие са обработени над 51 000 молби, сигнали и жалби на граждани от 400 служители на ДНСК в цялата страна. За същия период са извършени и 6000 проверки на строежи. Около 1200 инспекции са направени за законосъобразността на работата на общинските администрации. Това са комплексни проверки на дейността им за няколко предходни месеца. Освен това са инспектирани над 2800 разрешения за строеж, издадени от главни архитекти. През първите 6 месеца на 2012 г. са издадени над 1600 заповеди за премахване на незаконни строежи, забрана за ползване и спиране, като от тях 760 са за събаряне. Премахнатите незаконни постройки за първото полугодие са над 590.
Осен тази „негативна” служителите на ДНСК извършват и положителна работа като издаването на строителни разрешителни и пускането на обекти в експлоатация. От началото на годината са издадени близо 3000 разрешителни за ползване на строежи първа, втора и трета категория. Като се направи съпоставка между поставените цели за първите 6 месеца на 2012 година и постигнатите резултати, може да се каже, че реализацията е повече от 70%. Например по показател обработени жалби изпълнението е над 70 на сто, а по премахнати строежи - над 60%. Като поставените цели за тази година бяха завишени заради високото преизпълнение през миналата.
Все още са видими следите от кризата през 2009 г. Предвид застоя в жилищното строителство и многото незавършени сгради какви са обектите, за които има издадени най-много разрешителни?
В дирекцията не се води регистър на видовете разрешителни или местата, в които се издават. Но практиката сочи, че повече от тях са за строежи в големите градове, където има по-голям инвестиционен интерес. Установява се, че противно на очакванията няма голям спад в броя на издадените разрешителни. Традиционно най-много са в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив. Главните архитекти на населените места могат да дадат повече информация за видовете строежи. Данните за въведените от ДНСК строежи показват, че повечето от тях са инфраструктурни. Но трябва да се отбележи, че дирекцията отговаря за пускането в експлоатация само на жилищни сгради, които са над 15 метра - трета категория. По-ниските блокове са в категория средно и ниско жилищно застрояване. Затова не може да се каже, че информацията на дирекцията за този вид строителство е напълно достоверна и представителна. Но публичният регистър на разрешителните за ползване показва, че инфраструктурните обекти са повече.
Къде основно са установените нарушения, все още ли най-много са незаконните обекти в чашките на язовирите?
В чашките на язовирите все още не са отстранени всички незаконни обекти, които са изградени в предишни години. Не може да се каже, че в момента има активни нерегламентирани дейности по изграждане край язовирите, курортните комплекси и по Черноморието. Много положително влияние в последните години оказва промяната в Закона за устройство на територията (ЗУТ), с която се спря възможността за узаконяване на обекти. Затова не се правят големи инвестиции в нерегламентирани строежи. Докато преди това беше доста често срещана практика.
Най-много незаконни строежи има там, където са правени комплексни проверки, както бяха тези при заливаемите зони и прилежащите територии на язовирите. Инспектирани бяха 53 големи язовира. Има издадени 553 заповеди за премахване, като в законна сила са 364, а 46 бяха отменени със съдебно решение. Имаше опити за злоупотреби с отменените заповеди. От влезлите в сила заповеди 169 вече са изпълнени, което е повече от половината. Няма спиране или забавяне на действията по събаряне на незаконни обекти. Край язовир Ивайловград са премахнати 111 от общо 169-те обекта, там много голяма част от съоръженията бяха с неизвестен собственик и заповедите влязоха бързо в сила, защото не е имало съдебни дела. На територията на яз. „Тича” има съборени 20 обекта и 8 са премахнати в прилежащите територии на яз. „Искър”. В момента се провеждат процедури за избор на изпълнител за принудително премахване на още 130 незаконни строежа. Тези съоръжения се намират край яз. „Кърджали”, яз. „Студен кладенец” и други. Освен това до всички собственици на обектите, за които има влезли в сила заповеди, са изпратени покани за доброволно събаряне - това е задължителната процедура, която ДНСК трябва да спази.
През юли ще бъдат премахнати 6 обекта в заливаемата зона на яз. „Ивайловград”. Още 19 строежа са в подготовка за събаряне. Предстои през август да бъдат сключени договори за принудително премахване на още 7 нерегламентирани строежа край яз. „Йовковци”. Там има общо 17 издадени заповеди, от тях 13 са влезли в сила, като очаквам първите да бъдат изпълнени следващия месец.
Имате ли несъбрани такси от вече премахнати обекти, които да донесат загуби на дирекцията?
От началото на годината има събрани приходи около 5 млн. лева. Финансовият план за полугодието е преизпълнен с повече от 600 хил. лева. Това означава, че до края на годината можем да очакваме реализация на заложените постъпления с над около 1,5 млн. лева. През първите 6 месеца на 2012 г. разходите за принудително събаряне на строежи са 260 хил. лева. За периода януари - юни има събрани 100 хил. лева, които са от такси за премахнати обекти за предходни години. Трябва да обясня, че вземанията за направени разходи по премахване на обекти с неясен собственик няма как да бъдат събрани. Не бих казала, че подобни обекти са по-голямата част, като това се потвърждава и от статистиката за събраните такси от първото полугодие. Когато има известен извършител, ако таксите не се внесат доброволно, се пристъпва към искане по съдебен ред, което винаги има положителен резултат за дирекцията.
Има ли засилени проверки по морето, каква е картината в началото на активния летен сезон?
На територията на ваканционния комплекс „Златна перла” има влезли в сила 9 заповеди за премахване на незаконни обекти, които вече са в изпълнение. Очаква се влизането в сила на още една заповед, след което ще се направи принудителното събаряне. Служители на дирекцията извършват проверки по плажовете за контрол по спазването на Закона за устройство на Черноморското крайбрежие (ЗУЧК). След влизането му в сила беше даден 6-месечен гратисен период за премахване на установените нерегламентирани постройки. Данните към момента показват, че има издадени общо 197 заповеди за принудително събаряне, вече 179 са изпълнени, а 11 са отменени от съда и няма да се реализират. Има още няколко обекта, които се намират в изключително сложни терени, като ще се решава как да се постъпи в тези случаи. Причината е, че по крайбрежието има територии със свлачищни процеси, при които могат да се нанесат повече вреди, отколкото ползи, ако се разрушат обектите. Там е необходимо да се извършат допълнителни дейности по изработване на проект, по проучване на условията. Това са 4-5 заповеди, за които все още се търси начин за изпълнение. Има още няколко обекта за събаряне в Ченгене скеле, но спокойно можем да кажем, че дейностите по спазване на ЗУЧК са завършени. В момента заради активния летен сезон не могат да се премахнат нерегламентираните постройки.
И тази година продължават проверките по крайбрежието. Има издадена заповед за създаване на екипи от ДНСК, които да придружават експертите от Дирекция „Концесии” на Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Представителите на дирекцията могат да следят само за спазването на Закона за устройство на територията, като преместваемите обекти не са в тази категория. Миналата година 3 екипа на ДНСК провериха заедно с експерти от регионалното ведомство 17 плажа по северното крайбрежие и още 43 по южното за спазване на концесионните договори. При инспекциите бяха установени 2-3 строежа на крайбрежието, имаше навлизане в концесионна територия на басейн и изградено заведение за хранене. Проверките и тази година ще продължат през целия активен туристически сезон. Територията е доста голяма и е нужно време за изпълнението на контрола.
Носи ли отговорност ДНСК за обекти по републиканската пътна мрежа?
По дължината на републиканската пътна мрежа може да се изграждат обекти само с разрешението на Агенция „Пътна инфраструктура”. Но те не са разрешителни за строеж, когато има намеса в обхвата на трасетата, трябва да се получи и разрешение от принципала им. А строителното разрешително се издава от главния архитект на общината, в чиято територия попада съоръжението. ДНСК има отношение към тях, ако са първа, втора или трета категория. Но дирекцията не отговаря за поставянето на преместваеми обекти, т.е. ако има спрян фургон или поставяем павилион, той не се контролира от нас. Разрешението за поставяне на подобен тип обекти се издава от главния архитект на общината. Ако са незаконни, заповед за премахване се издава от кмета. Дирекцията контролира само стоманобетонни сгради, което е строеж по смисъла на ЗУТ.
Мислите ли, че може да се допусне възможност за тълкуване на закона, което да не позволи реален контрол на обектите?
Моето мнение е, че няма как да има подобно тълкуване от собствениците на заведения или павилиони, защото в законите много ясно е записан както разрешителният режим за строежите, така и този за поставяемите обекти. Точно са посочени и контролните органи, и редът за извършване на контрола. Ако той е занижен, може да се проследи кой орган го е позволил. Преди две години беше направена проверка на път Е79 от Видин до Кулата по поръчка на МРРБ. Тогава от всички инспектирани крайпътни обекти само 2 или 3 бяха наистина строежи по смисъла на ЗУТ. Всички останали бяха преместваеми и табели, за които няма как да предприемем действия, защото не са от компетенцията на ДНСК. След това проверки по други трасета не са правени, но по-ефективно би било общините и областните пътни управления да извършват проверките.
Има предложения с изменения на ЗУТ местната власт да получи повече правомощия при строежи четвърта, пета и шеста категория. Как ще се отрази това на строителния процес?
Това, което се предлага в измененията в ЗУТ, е строежите първа, втора и трета категория да са изцяло и само под контрола на дирекцията, а обектите четвърта, пета и шеста категория да се контролират от местната власт. В момента промените са на второ четене в Народното събрание. Моето мнение е, че с измененията ще се постигне по-голяма ефективност при упражняването на контрол. Защото тези строежи, за които ще отговарят общините, са малки и не много сложни обекти за изпълнение и експлоатация. Тези, за които ще отговаря ДНСК, са големите инфраструктурни и промишлени съоръжения, високите над 15 м и обществените сгради - технически по-сложните. Според мен ефектът ще е положителен, защото малките строежи много по-оперативно и бързо ще бъдат обслужвани и контролирани. При започнали дейности по изграждане, които са в нарушение на законите, местната власт може в кратки срокове да ги прекрати. Според регламента сега преписките трябва да се прехвърлят към ДНСК, което води до забавяне на дейностите, а с промените вече няма да има такова. Например остъкляване на тераса, вътрешно преустройство или малки обекти се изпълняват много бързо, затова кметът би извършил контрола ефективно и в по-кратки срокове. Смятам, че ако на местно ниво бъде засилен контролът, за да се спират в началото установени нарушения, техният брой значително ще бъде намален. С промените в ЗУТ функциите на общините няма да се увеличат, защото те и в момента изпълняват контрол на всички строежи от първа до шеста категория, които са на техните територии. Може да се каже, че с измененията по-скоро ще бъдат освободени от част от задълженията си, защото за обектите от първа до трета категория ще отговаря само дирекцията. Смятам, че след като бъдат точни и разграничени отговорностите, те ще се спазват по-стриктно, което ще повиши дисциплината.
Имате ли информация за опасни или неизползваеми сгради, за които ДНСК е издавала разрешително за изграждане?
Като говорим за опасни сгради, е важно да се уточни, че под контрола на ДНСК попадат само строителните аварии, т.е. това, което се случва по време на изграждането. Например при строежи, които са започнати, но не са довършени, ако имат всички нормативни документи, дирекцията не може да предприеме никакви действия. Сгради, които са стари и лошо поддържани или изоставени, също не са под контрола на ДНСК. Но в разпоредбите на ЗУТ има два регламента, по които тя носи отговорност. Трябва да се обясни, че основното задължение за поддържането на жилищата, на безопасността им и доброто техническо състояние е на техните собственици. Това леко се неглижира, защото има общо схващане, че по правило те са небрежни към собствеността си. Но трябва да бъде обратното и за това да им се търси отговорност. Всеки собственик е длъжен да знае, че той е виновен, ако в резултат на неговите бездействия има щети. По закон контрол по действията на собствениците трябва да осъществяват общините. При нужда се назначава комисия, която да направи оглед на обекта и да състави заключение с предписания - за отремонтиране, укрепване или премахване. Но всички разходи са за сметка на собствениците на жилищата или сградата.
Подобни проверки се правят само по сигнал, мислите ли, че може да се въведат регулярни инспекции?
Правилната експлоатация и поддръжка на жилищните сгради се контролира от общинските администрации, затова не мога да дам точен отговор какви действия предприемат те. В Столичната община много активно в момента се работи и по обезопасяването, обследването и привеждането в необходимия вид на стари, самосрутващи се сгради. Мисля, че и в Пловдив и Велико Търново, където също има проблем с подобни постройки, се предприемат целенасочени дейности за обезопасяване. Проблемите с вътрешните преустройства също имат връзка с правилната експлоатация и доколкото те могат да се квалифицират като незаконен строеж, попадат под контрола както на общините, така и на ДНСК. Малко трудно е да се действа по-целенасочено и комплексно, защото информация за тях имат само живеещите в сградата. Няма как контролните органи да разберат, ако не получат сигнал. Освен това установяването на подобни нарушения е свързано с навлизане в частна собственост и затова няма как законно да се правят комплексни проверки.
Завършиха ли проверките на общините за периода януари – юни 2012 година?
През първите шест месеца на 2012 г. са извършени проверки на общо 189 общински и районни администрации.
В резултат на осъществения постоянен контрол при последните инспекции е констатирано значително подобряване на дейността на общините при спазване разпоредбите на ЗУТ и обслужването на физически и юридически лица. Отчита се напредък при прилагане на нормативните актове по устройство на територията.
За установените при проверките административни нарушения, извършени от общинските администрации - главни архитекти, длъжностни лица и кметове на общини, участници в строителния процес и проектанти са образувани общо 45 административнонаказателни производства, по които са издадени 22 наказателни постановления за налагане на глоби и 6 резолюции за прекратяване на производствата. Предстои образуване на още 17. Комплексните проверки на общините ще продължат до края на 2012 г. При инспекциите се следи за дейността на общините по отношение законосъобразност на издаваните строителни книжа, въвеждане на строежите в експлоатация, спазване на определените със ЗУТ срокове, изпълнение на задълженията по ЗУТ за контрол по прилагане на устройствените планове.
Какви са съвместните инициативи, по които работите с Камарата на строителите в България?
ДНСК активно сътрудничи с всички браншови организации в инвестиционния процес. От съществено значение е съвместната работа в Междуведомствената лицензионна комисия в помощ на министъра на регионалното развитие и благоустройството при издаване на лицензи на консултанти по смисъла на ЗУТ.
Успешни и полезни за регламентиране на обществените отношения в инвестиционния процес бяха дебатите и обсъждането по проекта на ЗИД ЗУТ. ДНСК винаги с готовност изразява становища по поставените теми и въпроси от КСБ, както и разчита на своевременна помощ при провеждане на процедури по избор на изпълнител за принудително премахване на незаконни строежи. Съвместните инициативи се задават от реалния инвестиционен процес и съм убедена, че те ще бъдат в посока на утвърждаване и укрепване и на двете структури.
Автор Николета Цветкова