Свилена Гражданска
Г-н Александров, най-важните въпроси към вас са кога ще бъдат възстановени плащанията по ОП „Околна среда 2007 – 2013 г.“ и ще има ли нови санкции за общините?
По проектите в изпълнение не се предвижда да бъдат налагани допълнителни санкции. Важно е това да стигне до всички местни власти, които реализират обекти по програмата. От одитиращия орган на Европейската комисия в края на миналата година бе изготвен доклад. В него се коментират 5 слабости по отношение на проектите, реализирани в периода 2010 – 2013 г. В своя доклад ЕК препоръчва да се направи преглед на всички обществени поръчки и при констатирани нарушения да бъдат наложени финансови корекции. УО спази указанията, като провери абсолютно всички търгове, проведени в периода. Те са 239. Експертите ни работиха непрестанно. Резултатите бяха своевременно обсъдени с одитния орган, тъй като в писмото на ЕК имаше изричната препоръка за това. Освен повторния преглед, който извършихме, ние разработихме съвършено нови системи за контрол и съответно процедурен наръчник за работа по програмата, тъй като от Брюксел поставиха под съмнение и дейността на системата за контрол. Новата също бе представена на проверяващия и сертифициращия орган. През април у нас пристигна одитна комисия от ЕК, която обследва нашата дейност и работата на изпълнителната агенция „Одит на средствата от ЕС”. В продължение на една седмица те прегледаха абсолютно всички проекти, на които ние сме наложили финансови санкции. Бяха обсъждани заключенията на УО и част от процедурите, които са свързвани с осъществяване на последващ контрол и разкриване на нередности. В средата на юли имахме техническа среща с ЕК, където обсъдихме следващите стъпки, които са в резултат от тяхното одитно посещение. Основно ЕК иска да види функционирането на нашите системи за управление и контрол, тъй като на дизайн те са добри, но все пак са нужни и резултати. За целта на 20 юли беше подготвен и изпратен до сертифициращия и одитния орган доклад за сертификация с номер 27. В момента екип на Изпълнителната агенция „Одит на средствата от европейския съюз“ са в министерството и проверяват нашата работа. Беше извървян един дълъг път и целият екип на УО е уверен, че се намираме на финалната права. След проверката от Брюксел се усеща позитивно отношение, а и моето лично мнение е, че работата на УО значително се подобри през последните 6 – 7 месеца. Имаше много затруднения, но усилията ни бяха насочени към освобождаване на средствата, тъй като от това зависят всички участници по веригата, така че това бе основната ни цел. Въпреки този ни фокус ние успяхме да изпратим за одобрение и третия вариант на новата Оперативна програма „Околна среда 2014 – 2020 г.“ към ЕК и същевременно да дадем своя принос към споразумението за партньорство на България. Положихме основите за следващия програмен период.
Кога очаквате да бъдат възстановени средствата по ОПОС 2007 – 2013 г.?
Според разговорите, които водим с Министерството на финансите, до началото на август ще разполагаме с между 70 млн. и 100 млн. лв. С тях ще бъдат платени процентно всички обработени и верифицирани искания за средства, тъй като няма как сега да осигурим 100% за всички обекти. Предварителните ни проучвания показват, че ще платим около 50% от всяко едно верифицирано искане за пари.
Което означава, че към момента трябва да се разплатят около 200 млн. лв.?
Малко над тази сума са верифицирани.
Какво се случва с проектите, чието финансиране е спряно?
Работата по обектите продължава. Преди дни след първата копка на регионалната система за управление на отпадъците в Стара Загора с министъра в оставка Станислав Анастасов посетихме съседната община Казанлък. Там се изпълняват два проекта. Единият е за изграждане на претоварна станция, част от регионалната система за управление на отпадъците, и в същото време правят реконструкция на съществуваща пречиствателна станция за отпадни води. Въпреки битуващото мнение, че всички обекти по програмата са спрени, ние бяхме доволни да видим, че наистина се работи по тях. Естествено не с темповете, които ни се иска, но в никакъв случай не видяхме празни строителни площадки. Имаше строители. Даже по време на престоя ни на пречиствателната станция имаше доставка на оборудване. Искам да подчертая, че договорите за безвъзмездна финансова помощ се подписват, от една страна, от бенефициента, от друга – от министъра на околната среда, който е представител на държавата, така че тези контракти са държавно гарантирани. В момента подготвяме следващ доклад, който да подадем към сертифициращия орган. В същото време ускоряваме процедурите по последващ контрол и одит и верификация, така че правим всичко възможно цялата тази сага да приключи възможно най-скоро, за да може декември да се похвалим, че не сме изгубили нито лев.
Кажете нещо повече за новия процедурен наръчник за нередности.
Той и системите за контрол и управление се отнасят до управление на нередностите и съответно налагането на финансови корекции. Това е частта, която най-силно интересува Европейската комисия. По отношение на последващия контрол и одит първо беше предприета в рамките на март структурна промяна в УО. Към третия месец на 2014 г. нямаше звено в УО, което да се занимава с нередностите.Тази дейност беше възлагана на експерти, които бяха без началник, и за мен поне това беше един трудно управляем процес. Към настоящия момент има създаден отдел, който е на пряко подчинение на главния директор. Основното му задължение е регистриране и обработка на сигнали и в същото време обработка и отговори на всички одитни доклади, постъпващи в УО. Искам да обърна внимание, че преди дейността бе разделена в два различни отдела. Сега с промяната ги събираме на едно място. По този начин според мен ликвидираме възможността от излизане на различни мнения и становища, и от пропуски да се отговори на някое писмо. От друга страна беше подсилен екипът на отдел „Последващ контрол“. В момента са заети всички щатни бройки, главно от юристи. С оглед подобряване на капацитета бяха привлечени двама инженери, тъй като все пак поръчките са основно за строителство. В същото време по отношение на последващия контрол в процедурния наръчник беше заложена нова листа, която беше съгласувана с одитната агенция. Тя е изключително подробна. Към нея като приложение има четири таблици, с помощта на които не би следвало да се допускат пропуски при осъществяването на последващия контрол. В същото време сме поели ангажимент към ЕК, че контролът се осъществява от двама експерти плюс началник отдел, плюс главен директор. Процедурата е следната – обществената поръчка се дава на първия експерт, който попълва въпросните четири таблици, които споменах. Осъществява преглед на цялата документация и попълва неговата част от контролния лист, който се предава на втория експерт. Той също преглежда документацията и попълва листа. Началникът на отдела осъществява третия контрол, след което излиза с окончателно становище дали ще трябва да има или не финансова корекция. Тази тристепенна система на контрол ни гарантира, че няма да бъдат допускани грешки. Както споменах, нашите документации са изключително обемни. Има случаи, при които те достигат няколко кашона, в същото време това са почти 250 проекта, които се изпълняват в момента. Може да си представите за какъв обем хартия говорим. Да, при нас работят хора и е възможно човек да недогледа нещо. Но сега чрез тези няколко контроли сме убедени, че грешки няма да има, тоест ние гарантираме, че при следващи одити няма да бъдат установени пропуски от страна на системите за управление и контрол при проверката на търговете. С настоящите действия ние изчистваме периода 2010 – 2013 г. Успеем ли да го направим от тук нататък чрез новите контроли, ще гарантираме периода 2014 – 2017 г., когато ще е окончателното плащане по оперативната програма. Това е основното, което интересува ЕК – да бъде спазена конкуренцията, да няма дискриминационни условия, всъщност да бъдат следвани директивите на Европейския съюз в областта на обществените поръчки.
В момента какви обекти се осъществяват по ОПОС?
Изпълняват се около 250 проекта по трите приоритетни оси. В сектор „Води“ се работи по всички обекти. В сектор „Отпадъци“ имаме два потенциално проблемни проекта. Правим всичко възможно да стартират и те, но там се натъкваме на спънки със старата ни болка – провеждането на обществената поръчка. Има обжалване на избора на изпълнител. Това са обектите на Аксаково и Бяла, Русе. Те са на етап оценка за избор на изпълнител. Над година и половина продължават тръжните процедури и, честно казано, не му се вижда краят. Тези два проекта са рискови. В същото време стартира работа по регионалната система за отпадъци в Стара Загора. До 15 август ще започне строителство и на тази в Луковит. Там подписахме допълнително споразумение към контракта, тъй като бяха договорени още средства за подпомагане от страна на УО. Така че всичките ни проекти са в изпълнение и се борим сроковете по тях да бъдат спазени.
Кои ще са приоритетите в ОП „Околна среда 2014 – 2020“?
Приоритетите са същите – води и отпадъци и биоразнообразие основно, като добавяме още два. Единият е опазване качеството на атмосферния въздух, заради който България е изправена пред наказателна процедура. Вторият е опазване и контролиране на риска от наводнения, тъй като виждаме, че има едно ново предизвикателство пред нас. В сектор „Води“ приоритетите остават същите. Поставяме фокус върху агломерациите с над 10 000 жители, тъй като е очевидно, че ресурсът на новата оперативна програма няма да е достатъчен за покриване на всички проекти. Ще трябва да се привлекат и допълнителни ресурси от националния бюджет. Предвиждаме и там, където ще се изпълняват водоснабдителни мерки, да използваме ресурс от Европейската банка за възстановяване и развитие под формата на финансови инструменти. В сектор „Отпадъци“ вече ще се преориентираме основно към използване на отпадъка като ресурс. Подпомагаме инсталации, които да го разделят и оползотворяват, така че наистина да може в рамките на следващия програмен период да може да се похвалим, че не депонираме почти нищо. Това е идеята на настоящата програма. Мислим, че в края на 2020 г. ще може да кажем, че не въздействаме по никакъв начин на околната среда посредством битовите отпадъци.
По отношение на опазването на качеството на атмосферния въздух предвиждаме различни мерки, като се започне от актуализация на програмите в сектора, и завършим с дейности по подобряване на горивните инсталации на градския транспорт. Ще заложим дори и техника за миене на улиците, тъй като замърсяването с фини прахови частици е голямо.
За наводненията предвиждаме да бъде създаден национален център, който да следи и да управлява образуването и отвеждането на водите. Чрез голяма информационна система ще могат да се следят снеговалежите, съответно и снеготопенето и оттокът на водите, постъпващите количества в язовирите и изпусканата вода, било по естествен път или чрез хидротехнически съоръжения като водноелектрически централи. Системата ще може да се ползва за ранно предупреждение в случай на образуване на високи води, но в същото време ще бъде и един добър инструмент в случаите, когато в обозримо бъдеще вероятно ще се изправим и пред обратния проблем – на засушаване. Информационната система даде възможност да се защитим в по-голяма степен от климатичните промени.
Какъв е размерът на финансирането на ОПОС 2014 – 2020 г.?
То ще е малко по-малко от настоящия бюджет. Около 72% ще бъдат за сектор „Води“, 18% ще са за „Отпадъци“, останалите ще се разпределят по другите оси.
От всичко казано дотук можем ли да заключим, че строителите ще си получат изработените от тях средства?
Браншът е изключително важен за нас, както и това, че трябва да изпълним проектите по програмата. Ако това не стане, ще струва много на държавата. В същото време не трябва да позволим строителни фирми да фалират. В периода от ноември до март т.г. бяха разплатени сериозни средства към общините, които съответно бяха преведени на фирмите.
След спирането на програмата за нас беше изключително важно работата ни по проверката на 239-те проведени обществени поръчки да бъде качествено свършена. Работихме в много натоварена обстановка. В момента сме в процедура, от която следва размразяване на спрените плащания. Искам да обърна внимание, че ако Управляващият орган по време на прегледа, който извърши, беше допуснал грешки, повярвайте ми, сега нямаше да бъдем в процедура на възстановяване на плащанията. В същото време успяхме да поискаме и да ни бъдат осигурени пари от Министерството на финансите, за да поемем най-належащите плащания. Вече имаме гарантиран ресурс от почти 100 млн. лв., за който споменах.