ОП на КСБ – Велико Търново, проведе обучение по ЗОП
Семинарът събра строители от Шумен, Габрово, Ловеч и Велико ТърновоМирослав Еленков Областното представителство на Камарата на строителите в България във Велико Търново (ОП на КСБ – Велико Търново) проведе обучение на тема „Предизвикателствата на новия Закон за обществените поръчки в сила от 15 април 2016 г.”. Събитието се състоя в паркхотел „Севастократор“, Арбанаси. На него присъстваха представители на строителни фирми от Шумен, Габрово, Ловеч и Велико Търново, както и на общини от същите тези области. КСБ беше представена от Борислав Брайков, началник-отдел „Анализи, професионална квалификация и мониторинг“, а гост на срещата бе зам.-кметът на община Велико Търново проф. Георги Камарашев. Семинарът беше открит от председателя на ОП на КСБ – Велико Търново, инж. Любомир Шербетов. „Добре дошли на всички строители и гости. По инициатива на Областното представителство на КСБ във Велико Търново организирахме този семинар-обучение, насочен към новия ЗОП. Това събитие е важно за нас, тъй като тук присъстващите разчитаме много на обществените търгове и за нас едно такова обучение ще бъде от голяма полза. Вярвам, че с помощта на лектора ни д-р инж. Събин Събев за нас ще станат ясни много моменти от закона, който е нов. Надявам се, че в рамките на събитието ще успеем да се запознаем и с някои негови детайли“, посочи инж. Шербетов. „Прави чест на КСБ, че провежда курсове по този изключително важен закон. През последния програмен период имаше немалко финансови корекции към общините. Те всички бяха свързани с неизпълнение на изискванията на ЗОП. Задачата, която сте си поставили, е правилна и трябва да има такива обучения. Пожелавам ви семинарът да постигне своите цели“, посочи проф. Камарашев. „Както знаете, новият ЗОП беше приет от Народното събрание в началото на тази календарна година в изпълнение на новите европейски директиви. В него за първи път в нашето право имаме законово определение на понятието „обществена поръчка”. Това е придобиването от един или няколко възложители посредством договор за обществена поръчка на строителство, доставки или услуги от избрани от тях изпълнители, предназначени за обществени цели или за нуждите на публични или секторни възложители. И по стария, както и по новия ЗОП единият от трите основни обекта е строителството”, започна изложението си д-р инж. Събев. Той обясни, че законът е структуриран в осем части. Първите две представляват общите правила, които се отнасят и до публичните възложители. Има отделни раздели за секторните такива, за поръчките в областите „Отбрана” и „Сигурност”, както и за възлагането на обществени поръчки на ниска стойност. Следват стандартните части, свързани с обжалването, контрола и наказателните разпоредби. В новия закон възложителите на обществени поръчки са дефинирани по различен начин. Такива вече са само физическите лица, допълни д-р инж. Събев. По думите му, докато по-рано възложители са били юридически лица, например публично-правните организации и държавните университети, сега възложител не е самият университет, а ректорът – този, който го представлява. Лечебните заведения, които са собственост на държавата и повече от 50% от приходите им се осигуряват от бюджета или от НЗОК, също са възложители. Частните болници, независимо дали се финансират от НЗОК или не, изрично са извадени от този състав, посочи той. „Публично-правните организации, по-точно лицата, които ги представляват, се запазват като поръчители, само че има едно малко пояснение. Става въпрос за онези юридически лица, които задоволяват нужди от общ интерес, без промишлен или търговски характер. Така някои организации, които по стария закон бяха възложители, по новия вече не са такива и ще могат да изпълняват определени дейности, без да провеждат процедури. Типичен пример за това са общинските пазари. Възложителите могат да делегират своите правомощия на упълномощени длъжностни лица и когато отсъстват, техните заместници ще изпълняват съответните функции“, обясни д-р инж. Събев. Законът допуска съвместно възлагане. Така две съседни общини могат да проведат обща обществена поръчка, например за ремонт на пътя, който ги свързва, стана ясно по време на семинара. Всеки може да бъде кандидат или участник в процедурата, независимо от неговата правно-организационна форма – физически, юридически лица или обединения между двете, стига те да имат право да изпълняват съответното строителство, доставки или услуги съобразно законодателството на държавата, в която са установени. Д-р инж. Събев обясни и разликата между понятията „кандидат” и „участник”, защото според него двете често се бъркат. „Участникът е субект, който представя оферта, а кандидат имаме при тези двуфазни поръчки, които се използват по-рядко, като ограничена процедура и договаряне с обявление. Там има два етапа, като при първия се подава заявление и едва отсетите кандидати, които са поканени да подадат оферти, се наричат участници“, посочи той. Както и досега, всеки има право да подаде само една оферта. Може да се участва само в едно обединение. Остава и забраната за участие на свързани лица. В новия закон обаче изрично е посочено, че тази забрана се отнася за всяка обособена позиция. Това означава, че фирма може да подаде самостоятелна оферта по първа позиция, да е участник в обединение по втора и да е подизпълнител по трета позиция. В стария ЗОП това не беше уточнено, докато сега всяка обособена позиция се разглежда като самостоятелна мини процедура. „Законът държи поръчките да бъдат разделяни на обособени позиции, когато това е възможно. Способите за възлагане, както и досега, могат да бъдат разпределени на три големи групи. Първата и най-тежка са процедурите. Втората е събирането на оферти с обява, което преди беше познато като публична покана. И накрая – директно възлагане“, обясни още д-р инж. Събев пред участниците. Стойностните прагове за процедури при публични възложители са следните: за строителство – 5 млн. лв., за доставки и услуги – 264 033 лв., услуги по Приложение №2 – 500 хил. лв. Последните са услуги, свързани с потенциални изпълнители на местно ниво – например хотелско настаняване, провеждане на семинари и т.н. Под тези прагове може да има директно възлагане, като разходите се доказват посредством първични счетоводни документи. При секторните възложители праговете са малко по-високи. Изчислявайки прогнозната стойност, възложителят трябва да предвиди всички плащания към бъдещия изпълнител. „В новия ЗОП има повече възможности за промяна на договорите чрез допълнителни споразумения“, отчете д-р инж. Събев. Той допълни, че видовете процедури са тринадесет на брой. Някои от тях са с нови наименования. Откритата процедура е добре позната от стария закон. Тя се прилага от публични и секторни възложители. Ограничената се използва при възлагане на обществени поръчки в областта на отбраната. Състезателната процедура с възлагане, договарянето с предварителна покана за участие и договарянето с публикуване на обявление за поръчка всъщност представляват един и същ вид процедура с различни възложители – публични, секторни или за отбрана. Различието идва от това, че в европейското право има отделни директиви, които се отнасят до трите сектора. Състезателният диалог е позната двуфазна процедура. Единствената нова процедура в ЗОП е партньорството за иновации. В зависимост от това, кой е възложителят, има и договаряне без предварително обявление, такова без предварителна покана за участие и договаряне без публикуване на обявление за поръчка. Конкурсът за проект не е променен. Последните два вида процедури са публичното състезание и прякото договаряне. Всички участници в процеса могат да черпят информация от Официалния вестник на ЕС, от регистъра на обществените поръчки и от профила на купувача. „Новост, която намери приложение в новия ЗОП, са т.нар. пазарни консултации, или проучване на пазара от страна на възложителя. Той може да потърси помощ от независими експерти, от държавни органи или от други играчи. Тук обаче трябва много да се внимава, защото участието в пазарни консултации може да доведе до отстраняването на съответния участник, ако той не може да докаже, че не се нарушава принципът на равнопоставеност, или иначе казано, че няма повече информация от останалите“, обясни лекторът д-р инж. Събин Събев.