Камарата отстоява интересите на българските строители в Брюксел
Промени в структурата и Устава на FIEC бяха обсъдени от представители на 14 федерации в организацията
Инж. Джани Антова,
КСБ, Брюксел
Председателят на УС на Камарата на строителите в България инж. Светослав Глосов, зам.-председателят на УС инж. Николай Станков и инж. Джани Антова, началник-отдел „Международна дейност и управление на проекти“, взеха участие в работна среща на Европейската федерация на строителната индустрия (FIEC), която се проведе на 20 октомври в Брюксел. Българската делегация беше в белгийската столица, за да отстоява интересите на националните строители като форма и ефективна представителност в органите на FIEC.
Според очакванията, изразени от 14-те федерации, присъствали на срещата, организацията има уникална възможност да адаптира структурата си и начина на работа към новата европейска рамка и актуалните предизвикателства пред строителния сектор. Представителите на националните сдружения се обединиха около общата цел да създадат необходимите предпоставки и среда, така че FIEC да развива своята дейност през следващите години, без по-нататъшни затруднения и налагащи се промени.
Срещата беше планирана преди 6 месеца като продължение на заседанието на последното Общо събрание на FIEC, проведено в Брюксел, на което се реши да се слеят двата органа на Федерацията - Съветът на президентите и Общото събрание. На същия форум беше решено да се изготвят работни групи, които да съставят промени в Устава и управлението на FIEC и да ги предложат на следващото Общо събрание.
В рамките на няколко месеца
три работни групи дефинираха основните сфери, които се нуждаят от ревизия
в трите дискутирани области – структура и организация, членство и комуникационна стратегия. За срещата в Брюксел предложенията по повдигнатите теми бяха обобщени и подложени на разискване сред представителите на европейските строителни камари от президента на Федерацията Жан-Луи Маршан.
Обсъдени бяха форматът и правният статут на Федерацията като юридическо лице. FIEC в момента е френско сдружение, установено в Париж, но с офис в Брюксел, което води до противоречия между френските наредби и белгийските договори. Поради активната дейност на международната професионална организация с нестопанска цел е наложително основната й работа да се ръководи от офис, който физически се намира в Брюксел. Има специфична белгийска правна структура, адаптирана към такива организации, и тя се използва от основните международни европейски професионални асоциации с локация в белгийската столица. Поради тези причини и с цел да се опрости и да се адаптира Федерацията беше направено предложение да се създаде нова белгийска „структура на FIEC”, която от своя страна ще предостави възможност за адаптиране на Устава към желаното управление. Предвижда се новата структура да започне да функционира от 2018 г.
Българската делегация, водена от инж. Глосов, внесе предложение по частта на доклада, касаеща структурата на Управителния съвет на FIEC, избиране на членовете на органа и начина на представителство на малките страни в отделните групи. В момента в рамките на УС големите държави (Германия, Испания, Франция, Италия и Турция) са представени със самостоятелен мандат, докато останалите федерации са събрани на географски или друг признак в групи с един общ представител. В различните уставни документи не съществуват специфични правила по отношение на състава им и понякога това води до вътрешни напрежения.
Работната група обобщи в своя доклад, че трябва да се дефинират правила за определяне на състава на групите или при необходимост да се определи нов. Българската делегация се включи в дебатите с предложение за определяне на различно представителство на страните в УС. Основният мотив на КСБ беше, че по-самостоятелна форма на представителство на националните федерации ще доведе до по-ефективна работа и повече ангажираност на държавите в политиката и стратегията на FIEC.
Камарата изрази категоричната си позиция, че са необходими решителни промени
в състава на групите, особено след излизането на Турция и Малта и неясния статут на Румъния в групата, към която се числим. Камарата предварително беше депозирала писмено становището си във FIEC, че начинът на представянето на българските строители във FIEC не отговаря на интересите им и групата ни в момента не функционира достатъчно ефективно. КСБ подчерта, че за да се подобри активността на федерациите членки и тяхното участие в дейностите на организацията, би следвало да се активизира диалогът сред националните представители, като становищата по дискусиите намерят място в заседанията на Управителния съвет чрез съответните представители. Така ще се избегне формализацията, която напоследък се отчита, беше посочено в мотивите на КСБ.
По отношение на изборния процес
обсъжданията се водеха в посока подобряване на приемствеността и осигуряване на плавен преход между отделните мандати на УС на FIEC. Българската организация апелира за гарантиране на ефективно предаване на знания от единия към следващия УС и сподели добрия опит, който е натрупала през последните години. Камарата наблегна на положителния ефект от принципа на поетапната и частична промяна в състава на ръководните органи и посочи как тази методика работи на практика. КСБ подчерта, че подобряване на приемствеността и трансферът на знания в едно управление водят до подобряване на стабилността и разширяване на бъдещите перспективи, като създават организационна култура, податлива на промените.
Във връзка с направените предложения за промяна в числеността на УС
имаше разнопосочни предложения както за намаляване на броя на членовете с цел по-добра оперативност, така и за разширяване на състава с оглед на по-широка представителност на всичките федерации, които членуват в европейското строително семейство. Както е записано в Устава на FIEC, неговият УС изпълнява политиката и стратегията на организацията и в момента този орган е съставен от президент и 11 членове, които имат мандат да действат от името на националната федерация или федерации, които те представляват, когато са групирани. В уставните документи са записани изискванията за избирането им, а именно:
да бъдат строители, признати като такива от федерацията или асоциацията, към която принадлежат;
да имат, преди да бъдат избрани, практически опит в работата на FIEC, придобит чрез активно участие в органите му.
На срещата беше направено предложение от една от федерациите критерият „строител“, да не е императивен, а по-скоро препоръчителен.
По отношение на бюджета и финансите
на Европейската федерация основната обсъждана промяна беше методът на изчисляване на членския внос и включването на трети параметър, обем строителна продукция. На това предложение се противопоставят страните с голяма продукция като Турция и скандинавските държави заради очакваното увеличение впоследствие на финансовите им ангажименти към FIEC. Предложението, което се очаква да се приеме на следващия Конгрес на FIEC, вероятно ще е с тежест 45 - 45 - 10 спрямо компонентите население, БВП и строителна продукция.
На срещата в Брюксел се обсъдиха и действията, които FIEC може и трябва да предприеме спрямо федерации, неплащащи пълните членски вноски. Предложението, разработено в рамките на Работната група, определя две категории – „уставни членове” (с пълни права) и „политически членове” (с по-малко права). Беше дискутиран също така и методът на дефиниране на членския внос на „политическите членове", като се наблегна на необходимостта от търсене на начини за насърчаване на липсващите национални федерации да влязат в европейското строително семейство, а тези, които са с ограничени права, да станат пълноправни членове.
Присъстващите на срещата в Брюксел бяха единодушни по предложенията в посока подобряване на комуникационната стратегия. Отделните федерации одобриха идеята, че темите за годишните конгреси на FIEC трябва да се вземат от списъка на приоритетните въпроси, както и принципната позиция, че за да бъде платформа за политически контакти, Годишният конгрес трябва да се провежда в Брюксел на всеки две години, а в междинните години да се домакинства от федерация членка. Форумите и срещите на УС трябва да се използват за директен контакт с високопоставени представители на ЕС и за дискусии по приоритетни въпроси.