Строител

2018 Участниците в рубриката „Строител“

И през 2018 г. в рубриката „Строител“ нашите читатели имаха възможност да се запознаят с част от висшия мениджмънт на строителните фирми, с някои от най-новите тенденции в сектора, а също така да чуят различни мнения по актуални за бранша въпроси. В този брой Ви представяме едни от най-интересните гости през годината. Димитър Янакиев, президент на „Мидия груп Холдинг“ АД и член на КС на КСБ: Можем да определим 2018 г. като успешна за „Мидия груп Холдинг“ АД За „Мидия груп Холдинг“ АД можем да определим годината като успешна, изпълнихме редица значими проекти с публично и частно финансиране, работихме и по Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради (НПЕЕМЖС). След една дълга сага, продължила повече от 30 години, завършихме новия медицински корпус на Университет „Проф. Асен Златаров“ в Бургас. Първоначално той не беше предвиден за медицински корпус, но се реши от общината да се препроектира и преобразува в Институт за обучение на медицински сестри и за специалисти по здравен мениджмънт, да се поставят болнични легла, да се оборудват учебни зали. Корпусът беше една изоставена сграда от 80-те години. Проектът се реализира с усилията на учебното заведение, на държавата и на общината, която финансира част от него. Зданието беше завършено в груб вид с тухлени зидарии отпреди, ние изпълнихме довършителните работи. Направени са вертикални планировки, канализация, водопроводи, обзавеждане. Обектът е готов и завършен. Паралелно с изграждането на корпуса завършихме един хотел с 500 легла в Поморие на мястото на бившата Винарска изба и винзавод „Понтика”. Съборихме старата сграда и за 200 дни изградихме нов хотел, който на 15 юни отвори врати и посрещна туристи. Там работихме много усилено. Инвеститорът е частен, като за СМР са вложени 12 млн. лв. Имаше малко съмнение от негова страна дали ще успеем да се справим в кратките срокове, но ние изпълнихме обекта с много високо качество и в планирания график. Приемателната комисия от 30 души, подписващи протокола, нямаше нито една забележка за нещо недовършено. В бившето мазе, сега подземен етаж, направихме винарна и музей на виното. В старата сграда имаше едни огромни бъчви по 7 т. Ние едва ги извадихме и ги пренесохме на друго място. Ремонтирахме 6 – 7 от тях и ги върнахме обратно, за да се вижда каква е била винарната, построена преди 90 години. Така стана музеят на виното, към който има дегустационна зала и конферентна зала с 250 места. Хотелът разполага с 2 ресторанта: основен – за 400 души, и барбекю-ресторант със 120 места, 5 бара, басейн. Изпълнението е много луксозно, той наистина е прекрасен. Получихме и специална благодарност от възложителя. Това е важно, защото ние вложихме много труд и желание и се гордеем с постигнатия резултат. Комплексът се казва „Феста Виа Понтика“. Инж. Владимир Вутов, изп. директор на „Геострой“ АД и член на КС на КСБ: Задачите, които ни срещат с предизвикателства, ни карат да намираме нестандартни решения Компанията стартира дейността си през 2005 г. с екип от трима души. С течение на годините се сблъскахме с най-различни предизвикателства. С общи усилия „Геострой“ АД успя да израсне и да се докаже в строителния сектор. Благодаря на екипа ми за постоянството, труда, отговорността и професионализма, с които подхождат ежедневно в дейността си. За мен е успех, че след тринадесет години „Гео­строй“ АД съумява да осигури работа на близо 800 специалисти в различни направления на строителството. За нас е чест, че през 2018 г. работихме по реконструкцията на Американския колеж в София. Това е първият мащабен проект за преустройство и разширение на една от най-старите американски образователни институции извън пределите на САЩ. Нашата компания бе избрана след многоетапна тръжна процедура. Реализацията на проекта бе осъществена благодарение на подкрепата от Фондация „Америка за България“, Настоятелството на колежа, други дарители, и започна в края на 2016 г., като основното изискване бе да работим, без да прекъсваме учебния процес. „Геострой“ АД изпълни проекта, като запази и цялостния автентичен архитектурен стил на сградата. Извършихме реконструкция и преустройство на старата постройка, изградихме две топли връзки и напълно нов учебен център с уютна библиотека. Обновената сграда се вписва в обстановката на кампуса, допълват я съвременни елементи съобразно най-добрите изисквания за помещения, предназначени за учебния процес. За мен от първостепенно значение е коректността във всяко едно отношение, така дори да срещаме трудности при осъществяването на целите ни, е по-вероятно да постигнем успех. Въпреки че често сме притиснати от различни обстоятелства при изпълнението на нашите проекти, не допускам некоректно отношение към партньорите ни и винаги се стремя да давам такъв пример и вътре в компанията. Гордея се с проектите, които ни обогатяват със солиден опит и ни сплотяват като екип. Задачите, които ни срещат с предизвикателства, ни карат да намираме нестандартни решения, да откриваме нови технологии, в крайна сметка да реализираме проекта така, че да допринася за подобряването на качеството на живот на хората – това е, което търсим. Строителите трябва да мислят не само за рентабилността, а и за обществената полза – за опазването на околната среда, за устойчивостта на дадена сграда или път. Именно подобни проекти носят най-голямо удовлетворение за мен. Инж. Саркис Гарабедян, изп. директор на „Тирлин“ АД, член на Комисията за воденето, поддържането и ползването на ЦПРС: Проблемите с паркирането могат да се преодолеят с изграждането на многоетажни съоръжения Многоетажният паркинг, който изградихме в Пловдив, се намира в един луксозен комплекс, изграден от „Тирлин” АД, който е с обща застроена площ от около 30 хил. кв. м. Съгласно ЗУТ, за всички апартаменти, магазини и офиси трябва да се осигурят паркоместа. Локацията на комплекса беше предизвикателство, тъй като той се намира покрай р. Марица. Подпочвеното ниво на водите е на 3 м дълбочина от терена. Беше доста скъпо да се изгражда подземно съоръжение във водата и затова решихме да направим полуподземно ниво гаражи и надземна част с 32 гаража и 35 паркоместа. За нуждата от останалите паркоместа проектирахме и изпълнихме многоетажен паркинг на 7 нива за 100 автомобила. Строителството на това съоръжение не беше никак лесно, защото в страната няма добре развита практика, като изключим, че в търговските комплекси се правят обекти от този тип на по 2 – 3 нива. Най-много усилия ни отне да изпълним всички противопожарни изисквания. Мислех, че ще срещнем разбиране от страна на местните власти. Очаквах такова и от финансовите институции, които като цяло гледат скептично на реализацията на такива съоръжения, тъй като тя не е никак евтина. След като бяхме подготвили проекта и достигнали до етап кота 0, в Пловдив започнаха да предоставят информация по програма JESSICA. По нея се осигуряваха кредити за 20 години с ниски лихвени проценти. Бенефициент беше община Пловдив. Представих всички необходими документи, за да ни отпуснат средства, но те просто достигнаха до администрацията и нямаше никакво движение. Намери се банка, която да одобри идеята и да финансира изпълнението. Поради спецификата на сградата не може да се продават паркоместата и затова решихме да ги отдаваме под наем. Изграждането на такъв паркинг за нас беше необходимост. В Пловдив не съм първият и единственият, който работи по темата. Трябва да се изградят доста многоетажни съоръжения, за да се облекчи паркирането. Към момента сериозен проблем е не само трафикът в града, но и спирането и престоят – използват се тротоари, зелени площи и т.н. Като цяло това е свързано и с манталитета на хората, които не искат да дават средства за наемане или закупуване на паркоместа. Но няма как да се облекчи движението в градовете, ако не се изградят много съоръжения. Има различни начини за това, като публично-частните партньорства (ПЧП) например. Инж. Николай Чомаковски, изп. директор на „Пайп Систем“ АД и член на УС на КСБ: Като строителен мениджър искаме да дадем на инвеститора една пълна и прозрачна услуга на най-добрата стойност и в желания срок Ние сме фирмата, която първа въведе интегрирана система на управление на работните процеси. Това са системи, които обединяват дейността и носят информация на управлението. Седма година ги внедряваме, като сме на 30 – 40% от възможностите им. Всички неща, свързани с дейността – складова база, счетоводство, проекти – са части от една голяма система, откъдето в реално време може да се черпи информация. Това улеснява дейността и намалява намесата на човешкия фактор. Въпреки дългия процес на внедряване, вече имаме устойчиви резултати. Всеки един обект се анализира в детайли. Така можем да постигнем максимално добра цена за инвеститора и добър марж за нас. Това е разковничето – когато успееш да удовлетвориш клиента, но и ти си доволен от резултата. Преди 6 – 7 години стартирахме собствен проектантски екип, който вече работи на пълни обороти. Сега ние много бързо разработваме проекта, даваме на инвеститора по няколко опции и процесът се оптимизира. Нещо, което искам да споделя, е, че стартирахме работа с 3D моделиране. Към 3D модела на сградата искаме да прибавим 4D – модел на изпълнение по етапи, и 5D – цена. Когато презентираме на клиента, може да му покажем как ще се случи сградата, за колко време, на каква стойност. Мечтата ми е до 1 година да започнем да подготвяме т.нар. интерактивни оферти, каквито има на запад, в които конфигурираш всеки елемент: фасада, зидария, дограма и т.н. Целта е да дадем на инвеститора варианти и той да направи свободно своя избор. Искаме да работим по прозрачен начин, инвеститорът да знае колко струва всеки елемент, колко е реално нетната цена на съответните СМР или продукт. Затова смятам, че ние не сме типичният строител, а влизаме в ролята на истински строителен мениджър. Например миналата година ние бяхме първата фирма, която убеди застрахователите да даваме застраховка за цялата електро-механична част на даден проект. Ако има пропуск във ВиК или ОВК инсталациите и това създаде проблем на съответния обект, ние даваме застраховка от наша страна на самия инвеститор, която е до 3 млн. евро, като еднократното събитие е до 200 хил. евро в една от най-големите компании – „Дженерали“. Ние работим така: като свършим работата и за 10 години има някаква щета, клиентът ще има действаща полица, която да я покрие. Ако има някакъв проблем, ние ще го отстраним, но щетите се поемат от застраховката. Вместо стандартната 5-годишна, изискуема по ЗУТ, ние даваме двойна такава, и то нотариално заверена. Николай Младжов, собственик и управител на „Зет и Ем Прайвит Ко.“ ООД: Наградата на КРИБ е признание за всички служители на компанията Голямата награда в категория „Качество”, която получихме по време на Четвъртия годишен бал на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), е голямо признание както лично за мен, така и за цялата компания, за всички служители, които работят за „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД в България, в Македония и в другите ни офиси. Няма да крия, че наистина е много приятно човек да получава такива престижни отличия. Наградата е още по-специална, защото ни бе връчена лично от премиера Бойко Борисов. Смятам, че спечелването на този приз не е случайно, тъй като компанията представлява два големи международни концерна – ThyssenKrupp Fordertechnik (Германия) и Hitachi Construction Machinery (Япония). Тяхната продукция е синоним на високо качество. Нашата задача е да поддържаме това ниво и да предоставяме стойностни услуги както в търговската, така и в сервизната част. Покриваме целия цикъл и явно се справяме добре в това, което правим. Резултатът е именно тази награда. Предизвикателство е работата с двата концерна, които споменах. Те са колкото еднакви, толкова и различни – като начин на мислене и манталитет. Всичко това изисква изключителен професионализъм и гъвкавост от страна на служителите на „Зет и Ем Прайвит Ко.” ООД. Един от трудните етапи в историята на компанията ни беше, когато в продължение на 15 месеца трябваше да чакаме одобрение от големия японски концерн Hitachi Construction Machinery, с който впоследствие започнахме работа. Характерно за японските фирми е да проверяват обстойно своите партньори в различните страни. В случая ставаше въпрос за България и Македония, като този тест продължи малко по-дълго. Когато спечелиш доверието на японците, работата става приятна, а и винаги можеш да научиш нещо от тях. Знаете, че освен в строителния, работим усилено и в минния сектор. Тази наша дейност е свързана с германския концерн ThyssenKrupp Fordertechnik. Спомням си момента, в който реализирахме един от знаковите проекти за минодобив в България – циклично-поточната технология за извоз на откривка, на стойност 80 млн. долара. Разбирате, че работата ни е свързана както с много положителни емоции, така и със стресови ситуации. Отговорността е голяма. Въпросът е да не се приемаш прекалено сериозно. Д-р инж. Петко Николов, изп. директор на „Пътстрой-92“ АД: „Пътстрой-92“ АД отбеляза своята 25-а годишнина „Пътстрой-92“ е създадена през 1993 г. с постановление на Министерския съвет за направление „Строителство“ от Главно управление на пътищата, сега АПИ, и започва своето развитие в рамките на столицата и София-област. През 2008 г. дружеството е придобито от групата „Гео­техмин“. Тайната на успеха на първо място е качеството. Това е и мотото на „Пътстрой-92“ АД: „Ниско строителство. Високо качество.“ Много е важно, че ние не делим обектите на малък и голям или на приоритетен и неприоритетен. Винаги сме се стремили, независимо от това колко сложен е един проект и къде се намира – дали е мащабна инвестиция на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) или обект в малка община, да го изпълняваме с най-високо качество, без да правим компромис с цената или ресурсите на фирмата. Полагаме еднакви усилия, независимо дали стойността на проекта е 10 хил. лв., или 10 млн. лв., важно е работата да бъде свършена добре. Един общински път е толкова значим за местното население, колкото и магистрала от национално значение. Поемем ли ангажимент да изградим даден обект, винаги го правим с максимално високо качество съгласно нормативните изисквания. Чувстваме се горди с всеки изпълнен проект, защото няма такъв, който да не е бил достатъчно интересен и предизвикателен за нас. Всеки обект е стъпка към прогрес, ценен опит и утвърждаване на името ни на пазара. През годините „Пътстрой-92“ е участвало самостоятелно или в партньорство с други строителни компании в реализирането на едни от най-важните за пътната инфраструктура на България проекти, осъществени по програмите за изграждане на автомагистрали в България, „Транзитни пътища“, ФАР, ИСПА, ОП „Транспорт 2007 – 2013“ и ОП „Регионално развитие 2007 – 2013“, и за трансгранично сътрудничество. Сред по-големите проекти, които сме реализирали самостоятелно, са „Мездра – Ботевград“, „Мизия – Оряхово“, „Монтана – Лом“, участъци от АМ „Хемус“, пътен възел „Правец“ и др. Мащабни обекти, които сме осъществили в партньорство, са лот 1 и лот 2 на АМ „Струма“, „София – Пирдоп“, „Луковит – Червен бряг – Кнежа“ и булевардите в столицата „Никола Габровски“, „Даниел Николаев“, „П. Ю. Тодоров“, „Акад. Иван Гешов“ и др. На някои от споменатите за пръв път сме прилагали нови технологии. Например през 1995 г. на отсечките на АМ „Хемус“ приложихме армирани насипи, нещо, което не беше правено дотогава в България. При рехабилитацията и реконструкцията на „Луковит – Червен бряг – Кнежа“ бяхме една от първите фирми, която използва машина за студено рециклиране. Непрекъснато опитваме нови методи на работа и материали, за да сме конкурентни и да повишаваме качеството.