Започна строителството на АМ „Хемус“ между п.в. „Боаза“ и пътя Русе – В. Търново

Стойността на инвестицията е 1,12 млрд. лв. без ДДС, които са осигурени от републиканския бюджет

Прочетена: 105

Мирослав Еленков

Започна поетапното строителство на автомагистрала „Хемус“ в участъка между п.в. „Боаза“ и връзката с път I-5 Русе – Велико Търново с дължина 134,14 км. Стойността на инвестицията е 1,12 млрд. лв. без ДДС. Проектът се изпълнява изцяло със средства от републиканския бюджет от държавното дружество „Автомагистрали“ ЕАД. Трасето е разделено на шест отсечки, като дейностите стартираха от Участък 1 – от п.в. „Боаза“ до п.в. „Дерманци“. На символична първа копка край ловешкото село Торос присъстваха министър-председателят Бойко Борисов, министрите на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова и на финансите Владислав Горанов, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, председателят на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) Георги Терзийски, изп. директор на „Автомагистрали“ ЕАД Стоян Беличев, народни представители, кметове от региона и др. Сред присъстващите на събитието бяха и инж. Живко Недев, зам.-председател на секция „Транспортна инфраструктура“ към КСБ и изп. директор на „Хидрострой“ АД и инж. Валентин Зарев, председател на секция „Консултантска дейност, проектиране и строителен надзор“ към КСБ и изп. директор на „Пътинвестинженеринг“ АД.

По думите на премиера Борисов с построяването на АМ „Хемус“ БВП на България ще се вдигне с 10 – 20%. Той посочи, че до края на 2022 г. има реална възможност АМ „Хемус“ да стигне до Плевен, и подчерта, че правителството активно работи за изграждането на цялата автомагистрала.

„Това е първият от трите участъка от „Хемус“, за които има изготвени проекти. За участъци 4, 5 и 6 са направени идейни проекти и сега ще се проектират и разработват технически задания“, обясни министър Петя Аврамова. Тя увери, че държавната компания „Автомагистрали“ има пълна техническа готовност и обезпеченост и ще се справи със задачата.

Министър Петя Аврамова изрази увереност, че „Автомагистрали“ заедно с АПИ като възложител ще работят качествено по новите 134 км. От тях 15,26 км влизат в Участък 1, който започва от п.в. „Боаза” и ще е до пресичането с път III-307 Луковит – Угърчин (км. 87+800 до км. 103+060), включително п.в. „Дерманци“. Вторият е с дължина 19,2 км – от края на п.в. „Дерманци“ – при пресичане с III-307 Луковит – Угърчин, до връзката с III-3005 Радювене – Катунец, вкл. п.в. „Каленик“ (от км. 103+060 до км. 122+260). Участък 3 е 17,08 км. Началото му е от п.в. „Каленик“ при пресичането с III-3005 Радювене – Катунец и продължава до връзката с II-35 Плевен – Ловеч, вкл. и п.в. „Плевен“ (от км. 122+260 до км. 139+340). Четвъртата отсечка е 26,8 км и е от края на п.в. „Плевен“ при пресичане с II-35 Плевен – Ловеч до III-301 Летница – Ловеч, вкл. п.в. „Летница“ (от км. 139+340 до км. 166+144.09). Участък 5 е 23,2 км – от края на п.в. „Летница“ при пресичането с III-301 до III-303 Бутово – Павликени, включително и пътния възел (от км. 166+144,09 до км. 189+344). Шестата отсечка е 32,6 км. Започва от края на пътния възел на III-303 Павликени – Левски до I-5 Русе – Велико Търново, вкл. и пътния възел (от км. 189+344 до км. 222+000).

Петя Аврамова съобщи, че има готовност да стартират дейности и по третия участък между п.в. „Каленик“ и „Плевен“. Тя допълни, че поетапно ще се работи във всички трасета, където е извършено проектиране и са финализирани отчуждителните процедури.

„До края на май трябва да приключат всички 29 съдебни дела за размера на обезщетенията при отчуждаването на терени в отсечката от п.в. „Белокопитово“ до п.в. „Буховци“. Така че скоро и там ще стартира реалното строителство“, посочи Аврамова. Тя обясни, че вече е внесено предложение в Народното събрание, което има за цел Законът за държавната собственост да даде възможност за предварително изпълнение, преди реално да приключат обжалванията по отчуждителни процедури. „Промените ще са факт до месец и това ще спести до година – година и половина от отчуждителните процедури, без да накърнява интересите на гражданите“, коментира зам.-министър Николай Нанков. Той напомни, че с препроектирането на трасето от п.в. „Боаза“ до разклона с пътя Плевен – Ловеч на българския данъкоплатец са спестени около 250 млн. лв.

Преди церемонията по първа копка беше проверен и напредъкът при изграждането на отсечката между Ябланица и Боаза на АМ „Хемус“, която е близо 10 км. Строителството й започна в края на март м.г. „По информация на АПИ работата по участъка Ябланица – Боаза напредва и е напълно реалистично да е готов през есента – около половин година по-рано от предвиденото“, заяви премиерът Борисов, след като се запозна на място с дейностите.

По договор 10-километровата отсечка трябва да е завършена през март 2020 г. В момента на обекта на трисменен режим работят около 250 души и над 150 специализирани машини. На трасето между Ябланица и Боаза е най-големият армонасип, изграждан досега у нас – 45 м общ насип, от който 28 м армонасип. Това е почти вертикална стена на откоса и в конструкцията на насипа са вложени специални укрепителни мрежи и системи.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 24.04.2019. Категория КСБ. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.