Студенти от Щутгарт се запознаха с изграждането на участък от АМ „Хемус“

„Хидрострой“ АД организира интересно практическо обучение за бъдещите строителни инженери

Прочетена: 228

Инж. Живко Недев разказа подробно за строителството на обекта

Никой от групата студенти от Строителния факултет на Техническия университет в германския град Щутгарт не е предполагал, че може да разгледа отблизо строителството на участък на един от ключовите пътни обекти в България – автомагистрала „Хемус“. Това стана реалност благодарение на изп. директор на „Хидрострой“ АД инж. Живко Недев, който е и зам.-председател на секция „Транспортна инфраструктура“ към Камарата на строителите в България. Той организира интересна практическа среща за запознаване на германските младежи с изграждащия се участък от АМ „Хемус“, от км. 78+500 до км. 87+800, който „Хидрострой“ АД изпълнява в консорциум „ХВП Ябланица“. На събитието по покана на инж. Недев присъства и екип на вестник „Строител“, за да проследи обучението, което се оказа изключително полезно за студентите благодарение на перфектната подготовка. То се проведе в един от най-горещите майски дни, но това не се отрази на ентусиазма на групата германски студенти, които бяха придружени от техните преподаватели.

Проф. д-р инж. Лейла Шакар от университета в Щутгарт

Техническият университет в Щутгарт е основан през 1829 г. Неговата 190-годишна история се характеризира с изследователски дейности в различни интердисциплинарни области. Сред тях са „Моделиране и симулиране на технологиите“, „Нови материали“, „Енергетика и околна среда“, „ Строителство на съоръжения и жилищни сгради“. Висшето училище има интересно мото – „Технология, знания и образование на хората“.

„Идеята да осъществим този професионален контакт се роди от желанието на ръководството на Строителния факултет от Техническия университет в Щутгарт студенти и преподаватели да видят отблизо строителството на различни мащабни обекти в България. Те влязоха във връзка с нас и ние ги поканихме да разгледат участъка от АМ „Хемус“, който изграждаме от Ябланица до п.в. „Боаза“, разказа инж. Живко Недев.

Общата дължина на трасето от км. 78+500 до км. 87+800 е 9,3 км. В рамките на проекта се изграждат 5 селскостопански подлеза, 2 селскостопански надлеза, както и подлез при общинския път от Брестница към пещерата Съева дупка. Автомагистралната отсечка ще бъде с по две ленти за движение в посока по 4 м, две ленти за спиране по 3 м, средна разделителна ивица – 2 м, водещи ивици и банкети.

Инж. Недев разказа за началото на строителството

на тази част от на автомагистралата. „Стартирахме дейностите през март 2018 г. Надяваме се да приключим успешно до края на този строителен сезон – през септември. На 100% сме завършили земните работи – изкопи и насипи, готови са и съоръженията. В момента правим циментовата стабилизация и проби на асфалтовата база. Започваме и полагането на асфалта. Остава да изградим отводнителните канали и т.нар. заешка ограда, която определя сервитута на магистралата и предпазва от преминаването на животни“, обясни изп. директор на „Хидрострой“ АД.

Първата интересна спирка бе в района на армонасип 4, който е с дължина 310 м и е един от най-големите в България. Домакините информираха още, че заедно с настилката общата височина е 37 м. Студентите бяха впечатлени от армонасипите под краката им и напълно замлъкнаха, когато научиха, че цялото количество насипи по трасето на обекта на „Хидрострой“ АД е приблизително 1 000 000 куб. м.

По време на обиколката стана ясно, че на участъка работят около 180 – 200 машини и над 250 Инж. Живко Недев разказа подробно за строителството на обекта Проф. д-р инж. Лейла Шакар от университета в Щутгарт души. Строителството на отсечката от „Хемус“ е на такъв етап, когато се увеличава ръчната работа и това обуславя броя на заетите в момента.

Любопитство на бъдещите строителни инженери от Щутгарт предизвикаха и завършените водосточни съоръжения под трасето на автомагистралата. В стройна колона, под светлината на прожекторите от мобилните телефони цялата група заедно с придружаващите я инженери от фирмата преминахме под най-голямото от тези особено важни за експлоатацията на магистралата отводнителни конструкции. Никак не е лесно придвижването по правоъгълен стоманобетонов водосток, състоящ се от 62 елемента, всеки от тях с тежина от 15 тона, а денивелацията между втока и отока е 20 м. Преди да тръгнем обратно през водостока, инж. Андрей Андреев, ръководител направление „Инфраструктура“ от „Ви Джи Еф” ООД, поясни, че те са проектирали и доставили всички системи за подпорни стени, аргонасипи и др. Инж. Андреев посочи и какви ангажименти е имала фирмата му по организацията – офериране, конструиране, количествени сметки, строителни дейности, следене за качеството и гаранцията, които дават на конструкциите.

Обиколката завърши при изключително модерна асфалтова база с производителност 300 т/час,

където ни посрещна инж. Калин Борисов, ръководителят на обекта. Той е завършил специалността „Транспортно строителство“ в Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) и повече от 7 години трупа опит с изпълнението на различни проекти из цялата страна. Започва работа още като студент. Това е младият строител, когото на два пъти при обиколките и проверките на изграждащия се участък от АМ „Хемус“ премиерът Бойко Борисов похвали за отговорната работа, която той ежедневно извършва. „Радвам се, че хората оценяват усилията ми. Когато оставяш следа след себе си, имаш стимул да продължаваш напред“, посочи младият инженер. „Колкото е по-голяма следата, толкова по-добре“, допълни инж. Калин Борисов.

Ръководител на германските студенти е проф. д-р инж. Лейла Шакар от университета в Щутгарт. Тя е българка. Завършила е УАСГ, специалност „Транспортно строителство“, випуск 1998 г. От 2000 г. прави специализация в Техническия университет в Карлсруе и придобива докторска степен. От зимния семестър е професор в университета в Шутгарт. „Тук сме на своеобразна обмяна на опит с моите студенти от Строителния факултет в Шутгарт. Избрахме този обект на домакините ни „Хидрострой“, защото моите студенти са на етап, в който трябва да изберат специализациите си по-нататък. Искаме да им покажем конкретни обекти от пътното и тунелното строителство, земна механика и някои други, за да могат да получат по-пълна представа за възможностите, които предлага строителният бранш. Това е свързано и с полагането на задължителната практика от тяхна страна“, посочи Лейла Шакар.

Саймър Алешаир, студент III семестър, сподели, че е доста впечатлен от възможностите, които българските строители имат, от полезната информация за изпълнението на трасето и от това, което са им показали на магистралата, особено за укрепването на скалните маси. Твърди, че след България твърдо смята да се насочи към пътното строителство, защото мащабите на работа, които е видял, са смайващи.

Инж. Димитър Димитров, технически ръководител на строежа на участъка от магистралата, каза на финала, че на обекта ден с ден не си приличат. „Тежък релеф, много изкопни работи, но автомагистралата, на която работим, ще бъде източно-западната връзка на България и с пристанище Варна, което е ключово място за стокообмен с Украйна, Русия, Турция и Близкия изток“.

Разделяме се, като приемаме предложението есента да се срещнем отново – на откриването на новопостроения участък от АМ „Хемус“.

Сподели в социалните мрежи

Автор на 12.06.2019. Категория КСБ. Можеш да следиш всички коментари и промени по тази публикации през RSS 2.0. Можете свободно да коментирате тази публикация

Leave a Reply

avatar
  Subscribe  
Notify of

%d блогъра харесват това: