В. „Строител“
Камарата на строителите в България (КСБ) планира да надгради своята оперативна дейност, свързана с повишаване на квалификацията на заетите в сектора. За целта КСБ е разработила идейна концепция, включваща 3 взаимосвързани мерки. Първата предвижда осигуряване на нужната образователна инфраструктура чрез изграждането на три тренировъчно-учебни центъра (ТУЦ). Те ще предоставят ефективна професионална подготовка на два основни типа кадри – работници и ключови специалисти по управление на строителния процес.
Като втора мярка Камарата ще разработи специализирани обучителни продукти (учебно съдържание) приоритетно в сферата на енергийната ефективност. В тази връзка КСБ предлага да се създаде секторен съвет за базирано на компетенции обучение.
Третото направление на дейност включва изготвяне на модел за мотивиране на активно работодателско участие чрез нормативно регламентиране на стимули и насърчения, като тук Камарата предлага сформиране на междуинституционална работна група, която да разработи модела.
КСБ счита, че тези предложения допълват и надграждат заложените мерки в стратегическите документи на европейско и национално ниво за възстановяване от пандемията от COVID-19 и като част от съвременната реалност.
КСБ предлага идейна концепция за изграждане на квалифицирана работна сила
Целта е да се гарантира устойчива заетост в строителния сектор
Мартина Кръстева, КСБ
Сред най-сериозните предизвикателства, пред които строителният сектор не само на национално, но и на европейско ниво е изправен днес, са недостигът на кадри и необходимостта от непрекъснато актуализиране на професионалната квалификация на заетите в него. В отговор на това Камарата на строителите в България (КСБ) положи основите, като изгради вътрешна система за повишаване на квалификацията на работната сила в отрасъла. Ежегодно КСБ отделя собствен финансов ресурс, чрез който гарантира пакет от безплатни курсове за вписаните в ЦПРС фирми. Подкрепата, която Камарата оказва, отговаря най-вече на нуждите на малките и средните предприятия и техните усилия за преодоляване на негативните последствия от бавно адаптиращата се формална образователна система и ограничените им финансови възможности за повишаване на квалификацията. От 2016 г. до момента чрез инициативите на КСБ повече от 18 000 служители на строителни предприятия са надградили своите знания и/или са придобили професионална квалификация по търсени от работодателите специалности, участвали са в курсове за здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) и за актуализиране на знанията и уменията по управление на строителството.
КСБ планира да надгради своята оперативната дейност, свързана с повишаване на квалификацията на заетите в сектора, като реализира 3 взаимосвързани мерки, насочени към изграждане на жизненоважна образователна инфраструктура, създаване на таргетирано обучително съдържание и мотивиране на активно работодателско участие.
За да осигури нужната образователна инфраструктура, Камарата ще направи
три тренировъчно-учебни центъра (ТУЦ).
Те ще предоставят ефективна професионална подготовка на два основни типа кадри – работници и ключови специалисти по управление на строителния процес. Целесъобразно е ТУЦ да бъдат профилирани на основа на водещи потребности и приоритетни направления в сектора, например обучителен център, специализиран в областта на енергийната ефективност (ЕЕ). Основните цели на ТУЦ ще са повишаване на квалификацията и уменията на работната сила (настояща, бъдеща и в резерв) за постигане на по-добро съответствие с развитието на пазара на труда и въвеждане на интегрирани подходи при предоставянето на образователни услуги с практически обучения.
Камарата на строителите ще
разработи специализирани обучителни продукти (учебно съдържание)
приоритетно в сферата на ЕЕ, които пряко да отговорят на специфичните изисквания и препоръки за достигане на енергиен клас във връзка с реализирането на инициативата на Европейската комисия „вълна на саниране“. Обученията следва да могат да се осъществяват и в електронна среда посредством ползване на онлайн инструменти и платформи.
Ще бъде изготвен и
модел за мотивиране на активно работодателско участие
чрез нормативно регламентиране на стимули и насърчения.

Готово е идейното задание на КСБ за изграждане на тренировъчноучебни центрове. Те ще осъществяват модерно теоретично и практическо обучение и ще разполагат с прилежащо общежитие. Замисленият модел на обучение е то да се провежда в условия, близки до реалната практика, и да предлага възможности за развитие на личностна, социална и професионална компетентност. Чрез усвояването и упражняването на дейности, присъщи на работата в реална среда, ще се подпомага прилагането на получените теоретични знания и запознаването с конкретните изисквания за заемане на определено работно място. Освен това в ТУЦ ще се създават предпоставки за провокиране амбициите на обучаваните, ще им се дава ясна представа за естеството на работа и ще се насочват към определена строителна професия, която биха могли да предпочетат за своята реализация. Очакваните резултати от обучението в тренировъчно-учебните центрове e да се осигурят висококвалифицирани кадри за строителството, необходими и търсени на вътрешния пазар на труда.
В идейното задание за изграждане на ТУЦ е разписана необходимата
материална база за осъществяване на теоретично и практическо обучение,
включително и прилежащата база за настаняване. Тя ще включва:
- Класни стаи, оборудвани по подходящ начин, позволяващ качествен теоретичен обучителен процес в офлайн и онлайн среда;
- Адаптирана материално-техническа база за практическо обучение/ учебни работилници/поли гони, които в най-голяма степен да се доближават до работата в реална среда;
- Общежитие (с помещения за хранене, спане и за свободното време) с прилежащи места за настаняване и осигуряващи подходяща атмосфера за изграждане на личностни качества, хигиенни, културни и социални умения като основополагащи социализацията и социалното включване на определени целеви групи
Обучението в ТУЦ се насочва, като не се изчерпва, в
2 основни и 2 специфични целеви групи:
- Отпаднали от образователната система и/ или лица с начално и основно образование над 16 г./малцинствени групи, които са функционално неграмотни (четивна грамотност, математика и природни науки). Необходимо е създаване на допълнителни възможности за обучението им за достигане на минималните прагове, изискуеми за включване в професионално образование и обучение. За тях се предвижда участие в курсове за ограмотяване по утвърдена от МОН учебна програма с цел придобиване на степен на образование – начално, основно или средно. Паралелно с това участие в обучение за придобиване на I, II или III степен на професионална квалификация (СПК).
- Служители/миньори от въгледобивната промишленост, които ще се преквалифицират за работа в строителния сектор.
- Заети в отрасъла ключови специалисти – в ТУЦ те ще могат непрекъснато да актуализират знанията, уменията и компетенциите си.
- Ученици от строителни гимназии, които ще могат да повишават практическата си подготовка в рамките на средното професионално образование.
Сред основните дейности, заложени за изпълнение в тренировъчно-учебните центрове, е и осигуряването на пряка връзка и контакт с местни строителни предприятия, които могат да заявяват свободни позиции за стаж/работа.
Предложените тренировъчно-учебни центрове се основават на изцяло нов интегриран подход, съобразен с изискванията на съвременните иновативни обучителни практики. Реализацията им ще премине през няколко етапа. Първият включва създаването на широко публично-частно партньорство между образователни експерти, водещи специалисти от строителни компании, доставчици на строителни материали, представители на публични институции за разработване на методически програми и осигуряване на онлайн и офлайн среда за обучение с акцент върху строително-информационно моделиране – BIM.
В рамките на втория етап ще се изградят 3 демонстрационни обучителни центъра за строителна квалификация. Те ще се състоят от комплекс от отделни сгради, изпълнени по различни технологии – дърво, бетон, тухли, камък, екоматериали, технология TISE или кофраж, рамка сграда от блок елементи, wireframe, SIP панели, 3D панели, Velox и др. Така обучаемите на място ще се запознават с технологиите за строителство, с начина на използването им, предимства и недостатъци. Часовете в сградите ще се провеждат в по-малки групи съобразно новата реалност, следствие на пандемията от COVID-19, както и с цел гарантиране на качествен обучителен процес и индивидуално внимание към всяко лице. В центровете ще се организират практически упражнения за ученици от строителните паралелки в средното професионално образование. Това ще подпомогне цялостната организация на училищния живот в онлайн или смесена (физическа и онлайн) учебна среда.

В третия етап ще се осъществяват дейности за популяризиране, информиране, устойчивост на ТУЦ, продължаване на партньорствата, мултиплициране на резултатите. Очакваният ефект е създаване на връзка на теоретичното образование с практиката и по-конкретно със съвременната модерна практика, свързана с основните дейности в строителството и иновациите, които развиват тези професии.
Относно териториалния обхват КСБ счита, че е препоръчително първоначално да се апробират 3 пилотни модела на тренировъчно-учебен център след идентифициране на подходящи терени, предоставящи възможности за практическо обучение и общежитие. Желанието на Камарата е учебните центрове да са по немски образец, тъй като Германия е доказан лидер в дуалното обучение.
Във връзка с идеята за разработването на специализирани обучителни продукти КСБ предлага да се създаде
секторен съвет за базирано на компетенции обучение.
За основни участници в съвета следва да бъдат привлечени водещи специалисти (методисти, преподаватели, лектори), представители на средното професионално и висше образование, както и на работодатели, партньорски организации и техните обучителни центрове, включително и други лица и/или организации, работещи в областта на професионалното обучение. Целите на съвета ще са насочени към създаване на специфични таргетни обучения за главно два типа целеви групи – работници и ключови специалисти по управление на строителния процес. Сред основните му дейности биха могли да са разработване на рамка на уменията с ясно описание на резултатите от придобитите знания и компетенции; преглед на съществуващите към момента програми за обучение в областта на енергийната ефективност и идентифициране на добри практики; и изготвяне на нови специфични обучителни програми и съдържание.
Накрая, но не на последно място КСБ предлага и сформиране на
междуинституционална работна група
за изработване на модел за мотивиране на активно работодателско участие в строителния сектор чрез нормативно регламентиране на стимули и насърчения. Найчесто участието на бизнеса в образователния и обучителен процес се разбира като споделяне на практически опит, участие в разработването на обучителни програми и в самия обучителен процес чрез свои преподаватели. Компаниите предоставят и средства за стажове, практики, стипендии и дарения, както и реални работни места за провеждане на практическо обучение на лица, включени в курсове за професионална квалификация, и др. Съществуващите практики в строителния сектор могат да бъдат определени като кампанийни, реализирани на местно ниво и с недотам положителни и трайни резултати. Въпреки това на принципно ниво общосподелено е разбирането за дългосрочната полза в подготовката на квалифицирани кадри, пригодни за бърза адаптация в работна среда. Как обаче бизнесът може да бъде мотивиран да участва активно днес, щом резултатите от неговата подкрепа ще бъдат видими в бъдеще? Сред възможните отговори е привличане посредством комплекс от стимули, насърчаващи неговото участие. Част от тях биха могли да бъдат:
- От страна на държавата – различни форми на данъчни облекчения;
- От страна на браншовите организации – например безплатни обучения и популяризиране в строителната общност и др.
Подходящите стимули и мерки за привличане на работодателите като реално ангажиран партньор могат да бъдат идентифицирани именно от междуинституционалната работна група.
КСБ счита, че всички предложения, формулирани по този начин, допълват и надграждат заложените мерки в стратегическите документи на европейско и национално ниво за възстановяване от пандемията от COVID-19 и като част от съвременната реалност. Те отразяват три основни направления, целящи да подкрепят държавата при осигуряването на квалифицирана работа сила, в борбата с безработицата и за гарантирането на устойчива заетост:
- Възможност за придобиване на практически умения в максимално близка до реалната работна среда и създаване на непосредствена връзка с бизнеса;
- Учене през целия живот и преквалификация на работници от близки до строителството браншове;
- Кадрово обезпечаване на сектора чрез насочване на безработни лица извън обучение и заетост.