Новини

Строителният бранш излезе на национален протест

Секторът настоява за спешна индексация, разплащане с пътните фирми и рестарт на инвестиционната активност

Строителният бранш излезе на протест, за да защити интересите на българските компании в сектора. Камарата на строителите в България (КСБ) съвместно с Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП) проведоха протестни действия в цялата страна. Те бяха организирани заради влошаващото се състояние на строителния отрасъл и неглижирането от страна на институциите на сериозните проблеми, за които браншът алармира повече от година. Секторът настоява за справедлива индексация сега, незабавно намиране на решение за разплащане на дължимите към пътностроителните фирми суми и рестарт на инвестиционната активност и строителството в цялата страна. Началото на действията бе дадено на 27 юли на площада пред Народното събрание (НС) и на Софийския околовръстен път в района на Казичене. Протестът бе подкрепен от Асоциацията на организациите на българските работодатели, която обединява КРИБ, АИКБ, БСК и БТПП, Федерацията на независимите строителни синдикати към КНСБ, Синдикат „Пътно дело“ към КНСБ, Синдикалната организация в „Автомагистрали – Черно море“ АД, Шумен, Българската асоциация на производителите на инертни материали, както и от редица други организации.  По време на протеста инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ, заяви специално за вестник „Строител“, че държавата не се е разбрала с бранша по най-важната тема – индексацията на договорите в строителството, които се изпълняват с публични средства. „В редица други държави членки този проблем вече е решен със закони. Трябва да се разработи механизъм, който, когато е налице покачване на цените на строителните материали, да има индексационен документ за корекция на цените нагоре, а в случай на понижение на цените – надолу. Искаме справедлива индексация сега“, каза инж. Терзиев. „Все още има неразплатени средства във всички подбраншове на строителния отрасъл. Задълженията към пътностроителните компании са много сериозни и продължават да не се разплащат към днешна дата”, подчерта инж. Терзиев. Инж. Стефан Чайков, председател на УС на ББКП, посочи, че браншът претендира за около 720 млн. лв. По над 270 отсечки не се извършват ремонти. Той бе категоричен, че след срещите, които ББК „Пътища“ е провела с институциите, стана ясно, че най-вече сред представителите на МФ няма никакво желание за разплащане. Затова според инж. Чайков е важно решението за изчистването на задълженията и правомощията по поддържането на републиканските пътища

„да излезе от НС и да влезе в Министерския съвет (МС)“ ,

за да може при следващо правителство да се водят експертни разговори с ресорните ведомства. Той изрази притеснението на бранша, че на 30 септември България ще остане без поддържане на пътната мрежа, което е недопустимо за една съвременна държава. Инж. Чайков бе категоричен, че ако НС не промени решението си от 20 април относно разплащането с пътния бранш, ще бъдат застрашени животът и здравето на българските граждани. Председателят на УС на ББКП изтъкна, че реално пътният сектор ще бъде блокиран. „Не могат да се удължат сега действащите допълнителни споразумения, нито може да се възлага на когото и да било каквото и да било и това ще рефлектира върху зимното поддържане, което започва в началото на ноември.“ „Забавянето на плащането ще доведе до неустойки за над 150 млн. лв. По 3000 км не се извършват никакви дейности в момента. Освен това поради неразплащане някои изградени части от мостови съоръжения ще трябва да се разрушат и да се изградят отново, защото ако някои предварително напрегнати греди не се натоварят с плочи, те трябва да бъдат демонтирани“, обясни инж. Стефан Чайков.  „Факт е, че некомпетентни хора създадоха политически угоден доклад, зад който да се скрият и да не разплатят дължимите средства. Ще стигнем дотам да няма български строителни компании“. Това каза инж. Стефан Тотев, член на УС на ББКП и председател на секция „Високо строителство“ към КСБ, по време на протеста на строителния бранш. Според него зад това стоят премиерът Кирил Петков, вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев, зам.-министърът на финансите Андрей Цеков, председателят на Парламентарната комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление Настимир Ананиев. „За мен и за колегите ми е тъжно, че такъв човек оглавява регионалната комисия в Народното събрание – жалко за бранша и за държавата. Ние слушаме година и половина лъжи и неистини. Държавата се опитва да рекетира фирмите и да ни вкара в политически игри. Палатката, която е тук на площада, е символ, че ние няма да си тръгнем, докато не си получим парите“, бе категоричен инж. Тотев.

„Една година чакаме да получим изработените си пари“,

каза инж. Георги Златев, член на КС на ББКП. „В тази държава вече законността няма никакво значение, защото ние сме виновни до доказване на противното. Докладът на междуведомствената работна група, който се развява по медиите и в който се посочва, че са проверени 903 задания, всъщност са 903 хартийки. Никой не намери време да отиде на място и да провери какво се случва с тези обекти. Защо? Защото не го разбират. Как човек, който не разбира една тематика, първо ще я провери, а после ще започне да я реформира?“, подчерта инж. Златев. Паралелно с протестите се проведе пресконференция в Министерския съвет, в която взеха участие зам.-министърът на финансите Андрей Цеков, зам.-министърът на регионалното развитие и благоустройството Ивайло Стайков и Настимир Ананиев, председател на парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление. Поводът бе излязлата информация за

едностранно прекратяване от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа.

„Държавната политика в областта на пътната инфраструктура в последните повече от 10 г. е заложник на една институционализирана и поддържана от АПИ порочна система. При нея дейностите по изграждане, основен ремонт, реконструкция, текущи ремонти и поддържане на републикански пътища се възлагат непрозрачно, неконкурентно и неикономично в разрез с принципите на добро финансово управление, в противоречие на Закона за обществените поръчки и на обществения интерес“, посочи Андрей Цеков. „В тази връзка пътната поддръжка следва да продължи да се изпълнява по съществуващите договори, а те самите страдат от редица пороци, установени от две междуведомствени работни групи и предмет на проверка от ДНСК и АДФИ“, каза още зам.-министърът на финансите. „Очаквам министър Гроздан Караджов незабавно да освободи председателя на АПИ, заради чиито действия и бездействия е нарушен общественият интерес в полза на привилегировани фирми“. Това написа във Фейсбук профила си премиерът (в оставка) Кирил Петков, коментирайки казуса с едностранното прекратяване на всички нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа от страна на АПИ. Непосредствено след пресконференцията от ББКП изпратиха деклариция до медиите, в която се посочва, че „след дадения брифинг в МС сегашното управление на

държавата доказа, че няма капацитет да реши създадените от него огромни проблеми в пътния бранш

и бяга от отговорност чрез лъжи и манипулации“. От пътната камара посочват, че „държавата рекетира строителния бранш, като повече от година отказва да разплати извършени дейности в сектора“. В рамките на деня се проведе и брифинг на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството (в оставка) Гроздан Караджов. „Не Агенция „Пътна инфраструктура“ отмени обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Те са отменени с 6 последователни процедури на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация“, каза Караджов. По думите му тези процедури изобщо не са могли да стигат до подаване на оферти, нито до избор на изпълнител. Вицепремиерът Караджов обясни, че от КЗК са отменили процедурите с мотиви, че „условията, които са посочени, са изключително рестриктивни и в полза единствено и само на държавата“. В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията, добави той.

Протести имаше на редица възлови места в страната

Строителите блокираха различни възлови точки из страната в знак на протест. Хора и техника бяха разположени на изхода на Варна на АМ „Хемус“ от 10 до 11 ч. Строителните фирми от област Бургас, също излязоха на протест и блокираха входа на Бургас откъм АМ „Тракия”. Работниците на „Автомагистрали - Черно море“ в Шумен протестираха на п.в. „Белокопитово“ на АМ „Хемус“, който бе затворен за около 40 минути. За един час служители на пътностроителна фирма от Благоевградска област блокираха частично двете кръгови кръстовища на АМ „Струма“ и главен път Е-79. Представители на бранша от Търговище протестираха край с. Буховци. За кратко те затвориха за движение главния път София – Варна в района на пътния възел. И фирми от област Стара Загора се включиха в националния протест на строителния бранш. За час те блокираха едното платно на южния изход на Стара Загора в посока АМ „Тракия“. Пътностроителни машини от парка на хасковското дружество „АБ“ забавиха трафика на шосето Хасково – Димитровград, част от отсечката на I-5 Русе – Маказа. Край Плевен недоволството бе изразено на главния път Русе – София при детелината в близост до с. Ясен. До блокада на пътя не се стигна. Протестни действия имаше и при п.в. „Абланица“. За няколко минути те затвориха пътя София – Варна, а след това и Ловеч – Троян. Близо 200 представители на бранша бяха на пътя Русе – Свиленград край Велико Търново. Работници и служители на „Пътни строежи – В. Търново“ се събраха на изхода на града в посока Южна България, за да изразят недоволството си. Протестите в цялата страна са безсрочни и ще продължат.


Гроздан Караджов, вицепремиер и министър на регионалното развитие и благоустройството (в оставка): Има опасност след 30 септември да не се извършват дори аварийни ремонти на пътната мрежа в страната

Подготвя се нов списък с предложения за целево финансиране на инвестиционни проекти на общините

Емил Христов

„Не Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) отмени обявените обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. Те бяха прекратени с шест последователни решения на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация“. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството (в оставка) Гроздан Караджов на пресконференция в МРРБ. На нея присъстваха Тодор Василев, председател на Управителния съвет на АПИ, инж. Лиляна Петрова, началник на Дирекцията за национален строителен контрол, и Явор Пенчев, съветник на министъра. Вицепремиерът Караджов подчерта, че по тези обявени процедури е нямало възможност да се стигне до подаване на оферти и избор на изпълнител. Той обясни, че според КЗК

заложените условия в договорите са били много рестриктивни и в полза на държавата.

„КЗК счита, че това е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията“, поясни Гроздан Караджов и добави, че виновен за това обществените поръчки да са написани по такъв начин е премиерът (в оставка) Кирил Петков. Караджов обърна внимание, че тръжните процедури са обявени през април и това е направено в момента, когато е имало бюджет за тях. „Трябваше да се изчака приемането на бюджета на страната и влизането му в сила. На 31 март ние изпратихме документацията за поръчките за съгласуване в Министерството на финансите. След това те бяха обсъдени при министър-председателя Кирил Петков“, подчерта Караджов. Вицепремиерът посочи, че един от най-често задаваните въпроси към него е

какво ще се случи с под­дър­жането на републиканската пътна мрежа след 30 септември.

Той изтъкна, че проблемът е взето решение от Народното събрание на 20 април, и призова депутатите да премахнат датата 30 септември т.г., докогато са сключени сегашните договори за текущ ремонт и поддържане, като се постави условието „до избора на нов изпълнител“ по Закона за обществените поръчки (ЗОП). „Припомням, че нашето оригинално предложение бе Министерският съвет да взема тези решения, както и да няма краен срок, но по настояване на Кирил Петков това не се приело“, поясни Караджов. Той бе категоричен, че

след 30 септември дори няма да може да се правят аварийни ремонти в страната.

„Имаме решение на НС, в което се казва, че договорите могат да се удължат само до 30 септември. АПИ успя да се разбере с всяка една от фирмите, които поддържат републиканската пътна мрежа, и всички те са с подписани анекси до тази дата. След този срок договорите се прекратяват и няма как да се възлагат дейности по тях, защото това е подсъдимо“, посочи министър Караджов и изтъкна, че „интересите на хората около Кирил Петков да контролират парите за пътните строители имат ясни очертания“. Вицепремиерът коментира, че са спрени и всички големи инфраструктурни проекти в България.

„Не се работи на АМ „Хемус“,

същото се отнася за пътя Видин – Ботевград.

По довършването на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле няма да се работи,

дори там има писмо на вицепремиера и министър на околната среда и водите Борислав Сандов, в което се посочва, че трябва да се откажем доброволно от законния доклад за Оценката на въздействието върху околната среда, който имаме“, посочи той. „Това е в нарушение на закона“, категоричен бе Караджов. По време на брифинга вицепремиерът в оставка говори и кога ще бъде обявен финалният списък с предложения за целево финансиране на инвестиционни проекти на общините за обекти на техническата и социалната инфраструктура. Той припомни, че 738 проекта са били събрани за 3 дни от Министерството на финансите. „След това беше внесен доклад в Министерския съвет, като едва в началото на седмицата получихме целия набор от подадени заявления, и мога да Ви кажа, че такъв субективизъм не бях виждал“, заяви Караджов. Той поясни, че в МРРБ има списък с 1400 обекта, с които общините кандидатстват за средства, и те са събирани още от февруари. „Тази седмица с представители на Националното сдружение на общините в Република България започнахме разглеждане на всички кандидатури“, сподели Караджов. Според него първоначалният списък на Министерството на финансите не е бил годен, защото в него е имало обекти, които са били изпълнени, имало е ремонти на републикански пътища, саниране на читалища, корекции на корита на реки, изграждане на временни паркинги и други. „Започнахме работа по нов списък и скоро ще имаме готов окончателен такъв и веднага може да започне подписването на договори с общините. Ще се отговори на изискванията на още повече общини и ще се изпълнят повече обекти“, коментира Гроздан Караджов.


Над 11 хил. км общински пътища се нуждаят от ремонт

Над 11 хил. км общински пътища се нуждаят от ремонт или реконструкция. По райони за планиране разпределението на трасетата с нужда от СМР е сравнително равномерно. Това сочи анализ на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), разработен на база предоставени от общините данни за технико-експлоатационното състояние на общинските пътища и съоръженията към тях. От ведомството отчитат, че към края на май 2022 г. в списъка на общинските пътища на територията на страната са включени 3946 бр. трасета с обща дължина 19 559,679 км. На база предоставените от общините данни за експлоатационното състояние на общинските пътища 57,61%, или 11 267,649 км, от тях са с нужда от ремонт или реконструкция. Районът с най-голяма необходимост от ремонт е Югоизточен, а с най-малка – Южен Централен. В лошо състояние са 21,35% от тях, или 904 бр. трасета, с обща дължина 4176,267 км. В незадоволително са 20,69%, или 771 бр., с обща дължина 4047,658 км. В задоволително са 30,15%, или 1148 бр., които са близо 5897,613 км. В добро състояние са 20,75%, или 863 бр. трасета, с обща дължина 4058,342 км. Отличните отсечки са  6,46%, или 245 бр.