Строителният бранш излезе за трети ден на национален протест
Тази сутрин строителният бранш излезе за трети ден на национален протест в цялата страна. С обявяването на протестните действия, които се проведоха съвместно от Камарата на строителите в България (КСБ) и Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП), секторът настоя за справедлива индексация сега, незабавно намиране на решение за разплащане на дължимите към пътностроителните фирми суми и рестарт на инвестиционната активност и строителството в цялата страна. Браншът изрази недоволството си пред Народното събрание, на Софийския околовръстен път и на възлови точки в цялата страна. В рамките на протестите бяха затворени и ключови пътни артерии във Варна, Бургас, Шумен, Велико Търново, Пловдив, Стара Загора, Гоце Делчев, Благоевград и др. В последния си работен ден депутатите приеха на две четения промяна в Закона за обществените поръчки, която ще позволи приемането на методика за индексация на договорите в строителството. Останалите искания на сектора останаха без решения. Вестник „Строител“ следи темата и в трите дни на националния протест. Ето мненията, които събрахме днес:
Инж. Илиян Терзиев, председател на УС на КСБ: Постигнахме успех за индексацията, продължаваме да настояваме категорично за разплащане на задълженията към пътните фирми
Постигнахме успех за индексацията, продължаваме да настояваме категорично за разплащане на задълженията към пътните фирми. Строителите трябва да получат разплащане за изпълнените, възложени им от държавата дейности. За това и за бързото приемане на методика за индексация ще търсим среща със служебния кабинет веднага след назначаването му от президента. Трябва да се възстанови и нормалната инвестиционна дейност в страната и да продължи работата по важните за държавата и всички граждани инфраструктурни обекти.
Инж. Стефан Чайков, председател на УС на ББК „Пътища“: Незабавно ще потърсим диалог с новия служебен министър на регионалното развитие и благоустройството
Инж. Чайков, вече три дни пътностроителният бранш протестира. Бихте ли обобщили колко фирми се включиха в протеста, на колко места в страната компаниите излязоха да изразят своето недоволство?
Навсякъде в страната фирмите се включиха в протеста. ББК „Пътища“ подготви и разпространи специална декларация във връзка с протестните действия и с факта, че днес постигнахме само едно от трите основни искания на протеста – промяна в Закона за обществените поръчки, която ще позволи приемането на методика за индексация на договорите в строителството. За съжаление въпросът с разплащанията към фирмите – второто ни основно искане, не получи решение от депутатите.
Как ще коментирате реакцията на държавата? Имаше няколко неуспешни опита да се проведе парламентарна регионална комисия, включително и днес, за да се разгледа решението на Народното събрание от 20 април, дадоха се два брифинга – в Министерски съвет и в МРРБ.
Мога да определя реакцията като чисто политиканстване. Имаше много по-елегантни и работещи решения. Първо, никой не потърси диалог с нас и, второ, за пореден път г-н Настимир Ананиев и тези, които му диктуваха какво да прави, предлагаха неработещи решения и по-добре, че не се приеха.
Как ще продължите да си търсите правата с оглед на кризата в управлението на държавата? Докога ще протестирате?
Днес е последен ден на протестите в страната. От вторник очакваме президентът Румен Радев да назначи служебен кабинет. Ние незабавно ще потърсим диалог с новия служебен министър на регионалното развитие и благоустройството. Ще процедираме в зависимост от качеството на диалога.
Протестно шествие премина по Софийския околовръстен път
Забавената индексация как се отрази на пътния бранш на фона на неразплатените средства към фирми за свършени СМР?
Както можете да се досетите, ситуацията от липсата на индексация стана още по-плачевна. Целият строителен бранш е засегнат от липсата на индексация толкова време. КСБ знае много добре колко строители фалираха. Пътните фирми са буквално на ръба и ние ще очакваме от служебния кабинет спешни действия, като имаме предложения в тази посока.
Какво ще се случи с пътната инфраструктура в страната и с пътния бранш, ако скоро не се намери решение на проблемите?
Пътната инфраструктура ще се доразруши, след като се остави от досегашното правителство в трагично състояние най-вече по вина на премиера и министъра на финансите. Липсата на решение за бранша ще доведе буквално до катастрофа. Надявам се, че ще се прояви здрав разум, както и че Конституционният съд ще отмени решението на Народното събрание от 20 април т.г., нашите адвокати са категорични в тази посока. Това ще отвърже ръцете на служебния кабинет да предприеме конкретни действия.
Инж. Богомил Петков: Не само за строителния бранш, но и за цялата държава индексацията има огромно значение
Като вносител съм много щастлив, че в последния ден на това НС успяхме да приемем промените в ЗОП, даващи възможност да се въведе методика за индексация на договорите в строителството. Считам, че по този начин успяхме да отпушим строителния процес. Това заяви за в. „Строител“ инж. Богомил Петков, един от вносителите на предложението за индексацията на договорите в строителството. „Не само за бранша, но и за цялата държава и всички граждани индексацията има огромно значение. Успяхме да спасим много средства, които в противен случай трябваше да връщаме обратно в европейския бюджет. Имахме информация за много обществени поръчки, на които не се явяваха кандидати, както и за спиране на обекти в цялата страна заради липса на индексация. С днешното решение ние даваме възможност на МС да приеме методика, с която да се направи индексация на договорите по обществени поръчки“, допълни той. Петков коментира и другата актуална тема относно удължаването на срока на споразуменията с фирмите по договорите за ТРП. „Предложението ни беше срокът да е до 30 ноември, за да може следващият регионален министър да работи по-лесно. За съжаление бяха провалени три заседания на регионалната комисия и по този начин не се проведе заседание и проблемът не можа да бъде решен. Каквото беше по силите на представителите на управляващата коалиция, беше направено“, беше категоричен още той. По отношение на отхвърлянето на предложението за ограничаване на инженеринга инж. Петков коментира, че в пленарна зала ясно се е видяло, че ограничаването до 120 хил. лв. е било спорно. „Съвсем нормално беше да не се приеме тази поправка“, каза той.
Инж. Георги Златев, член на Контролния съвет на ББК „Пътища“: Без пътната инфраструктура няма да има нормално функционираща държава
Инж. Златев, вече три дни провеждате протести, но движението в столицата и в големите градове не спря.
Нашите протести винаги са били дисциплинирани, без провокации към обществото и без да предизвикваме инциденти. Пътните строители работят в доста рискова среда, в която изискванията за безопасност са издигнати на пределно високо ниво. За съжаление обаче явно управляващите в оставка не разбраха за какво протестираме и не направиха нито една стъпка за решаването на справедливите искания на много голяма част от хората, които ще са нужни с машините си за предстоящото зимно поддържане и почистване, което в България винаги е било сложно като дейност предвид географията ни. Националният протест на ББК „Пътища“ се провежда съвместно с Камарата на строителите в България. Сектор „Строителство“ ангажира много голяма част от работната ръка в страната. Управляващите твърдят, че ние харчим обществен ресурс. Това е дълбоко погрешно, дилетантско разбиране. Държавата инвестира тези средства за изграждането на пътища, за развитието на бизнеса в тази същата държава.
Три дни строителната техника не се използва, което вероятно носи сериозни загуби за фирмите. Как ще продължите да си търсите правата?
За съжаление очакванията ни се сбъдват – не ни обърнаха внимание. Лично министър-председателят Кирил Петков (в оставка) пое персонален ангажимент прословутата междуведомствена работна група – съставена от двама юристи, двама финансисти и двама инженери-теоретици, да излезе с доклад за преценка на обектите. Но те нямат нужната компетенция и като следствие се задържат 720 млн. лв. при инфлация към 20%. До днес Народното събрание имаше възможност да приеме разумно решение както за индексацията, така и за разплащанията към фирмите, но уви… Оставаме в очакване служебното правителство да излезе с ясна визия за пътния сектор, без такава няма как браншът да се развива. Друга алтернатива просто няма – без пътната инфраструктура няма да има развита икономика и нормално функционираща държава.
Марио Николов, координатор „Механизация“ Софийски околовръстен път, ББКП: Няма държава без пътища
Животът продължава и с протестите на пътностроителните фирми, защото ние сме отговорни хора и когато протестираме. Защо протестираме? Тривиално е да кажа, че нямаме пари за хляб. Процесът от тясно личен – за заплати, за осигуровки, за семействата ни, прерасна в общодържавен. Това, че няма правителство, че поредното Народно събрание безславно приключва мандата си, се отразява на близкото и по-далечното бъдеще на България. Защо? Защото няма държава без пътища, без пътно поддържане, без зимно почистване и т.н. Нашата работа не е да „висим“ с тежката техника по пътищата и да правим блокади, а да строим пътища, мостове, виадукти, кръгови кръстовища, отводнителни съоръжения и прочие.
Протест се проведе и в Стара Загора
Петя Димитрова, икономически директор на „Автомагистрали – Черно море“ АД: Исканията ни винаги са били едни и същи – това, което сме изработили, да ни бъде разплатено
Какви са исканията Ви, които доведоха до протестите?
Протестираме от април миналата година. Исканията ни винаги са били едни и същи – това, което сме изработили, да ни бъде разплатено. Да не ставаме заложник на политически кризи, защото ние имаме договори, които сме изпълнили, и очакваме и възложителят да направи същото. В нашия случай това е държавното дружество „Автомагистрали” ЕАД. Към момента неразплатените средства към нашата фирма са около 14 млн. лв.
Пътен възел "Белокопитово" беше блокиран от протестиращи
Как ще продължите от тук нататък да си търсите правата предвид политическата обстановка?
Нашите протести винаги са били организирани от синдикалната организация на КНСБ. Като дружество сме част от Българска браншова камара „Пътища“ и подкрепяме напълно исканията на организацията. Синдикатите също подкрепиха исканията, защото това едногодишно забавяне на плащанията и липса на развитие на пътната инфраструктура всъщност обрича целия сектор. Нашите действия от тук нататък ще бъдат такива, че когато се назначи служебно правителство, веднага ще потърсим среща с министъра на регионалното развитие и благоустройството и на финансите, които и да са те, за да се търси решение на тези проблеми с разплащанията.
Какви са последиците от забавеното приемане на индексацията?
Радваме се, че индексацията се случи. Самите възложители са наясно, че работата ще спре без индексация, но пък са с вързани ръце.Повечето договори, които се изпълняват в момента или предстои да бъдат изпълнени, са оферирани през 2019 година, даже и по-рано, когато цените на строителните продукти бяха съвсем различни. Битумът от 690 лв. на тон вече е на цена от 1500 лв. на тон. Желязото поскъпна много заради войната в Украйна. Инфлационният процес средно за страната е между 10-15%, а в сферата на строителните материали достига и до 100% увеличение на цените.
Протестното шествие от Варна
Инж. Гинка Стоянова, директор „Строителство“ в „Европейски пътища” АД: Трябва много спешна реакция от държавата, за да може да посрещнем една нормална зима
Какви са исканията Ви?
Исканията ни са за това, че АПИ не спазва споразуменията, които подписахме, и не извършва плащания по тях. До 30 юни трябваше да бъдат разплатени 50% от дължимите стойности, като това не се случи. Искаме си изработеното. В крайна сметка тези пари са вложени в обекта, защото в нашето строителство материалите съставляват 60% от проекта. Ние сме вложили тези пари в строителството, а държавата бави плащания и не е ясно кога ще се извършват такива. За нас – служителите – какво значи това? Значи, че няма да имаме работа, няма да имаме и доходи. Парите, които се дължат на фирмата, са много.
Какви ще са действията Ви от тук нататък предвид и политическата обстановка?
Аз не виждам какво може да се случи към настоящия момент. Лошото е, че дори и към този момент няма обществени поръчки за зимно поддържане и текущ ремонт. Дори и сега да бъдат обявени, няма как да бъдат финализирани до 15 ноември, когато стартира същинското зимно поддържане. Обикновено през септември АПИ иска от нас да имаме 60% от материалите на плаца, които да са подготвени за сезона. Това няма как да стане. Моето виждане е, че „влакът е заминал“. Трябва много спешна реакция от държавата, която или да се разплати, или да вземе други мерки, за да може да посрещнем една нормална зима.
ББК „Пътища“ изпрати позиция до медиите, която публикуваме без редакторска намеса:
„С неизпълнения мандат за съставяне на правителство управляващата коалиция завещава на служебния кабинет хаос в строителния сектор. Кризата в пътно-строителния бранш може да прерасне в колапс на икономиката и сериозен трус в социалните системи. Това е най-тежкото наследство на правителството. Повече от година Българска браншова камара „Пътища“ призовава управляващите да проявят разум и да защитят интересите, живота и здравето на българските граждани, като осигурят нормални условия за текущ ремонт и поддържане на Републиканската пътна мрежа. Напълно законните договори на пътностроителния бранш се превърнаха в политически инструмент за рекет. Незаконни и некомпетентни междуведомствени работни групи издадоха присъди без правомощия. Решението на 20 април, което Народното събрание взе, заложи бомба, която след 30 септември ще остави държавата без пътно поддържане на цялата пътна мрежа. Всеки инцидент, необходимост за възстановяване на пътна настилка и най-сериозното - ЗИМНОТО почистване на Република България, остават без възможност за изпълнение. В последната седмица станахме свидетели на изговарянето на куп лъжи от избраните от народа властимащи. Управителният съвет на ББК „Пътища“ ежедневно водеше разговори, изразяваше позиция и предлагаше решения, но управляващите използваха повода да развиват своя политическа кампания. Политиците в лицето на премиера Кирил Петков, министъра на финансите Асен Василев, заместника му Андрей Цеков и председателя на парламентарната Комисия по регионално развитие Настимир Ананиев направиха всичко, за да погубят един бранш, осигуряващ работа на 100 000 души. Решението дали има изрядни и неизрядни фирми, е в ръцете на компетентните органи. Несъстоятелни бяха и обвиненията, че пътностроителните фирми искат продължаване на договорите за поддържане и текущ ремонт, УС на ББК „Пътища” многократно заяви, че всички компании настояват държавата веднага да прекрати договорните им отношения и да проведе нови процедури. Невярна бе и разпространената информация от председателя на Комисията по регионална политика Настимир Ананиев, с която той твърди, че заради провалените заседания тази седмица не е приет докладът за изпълнението на дейностите по ТРП. Още на 17 юни 2022 г. докладът беше представен в комисията, повече от месец по-късно беше заложен за гласуване в дневния ред. Отлагането видимо е умишлено и целта е една – българският бизнес да бъде съсипан. Управляващите направиха всичко възможно да доведат до фалит пътностроителния бранш, но с действията си показаха истинското лице на политическия рекет, некомпетентността и липсата на експертиза. Управителният съвет на ББК „Пътища“ е категоричен, че няма да спре да търси диалогичност с властимащите, като ще защити своите членове по всички законоустановени начини. Разчитаме на диалогичност, постигане на трайни решения и ясно осъзнаване на рисковете за пътната мрежа от представителите на бъдещия служебен кабинет. Българска браншова камара „Пътища“ благодари на всички български граждани, които проявиха разбиране и търпение към справедливите ни искания, изразени с протести в страната през изминалите дни.“
Темите за бързото приемане на методика за индексация, намиране на решение за разплащане на дължимите към пътностроителните фирми суми и рестарт на инвестиционната активност и строителството в цялата страна остават основни приоритети за вестник „Строител“ и ще продължаваме да ги следим. Очакваме активна позиция, мнения и предложения по обсъжданите въпроси от всички заинтересовани страни.