АМ "Струма" лот 3.2

Бързото приемане на методика за индексация обсъдиха министър Иван Шишков, КСБ и ББКП

Разплащането към строителните фирми и осигуряването на зимното почистване, както и бъдещето на лот 3.2 на АМ „Струма“ бяха другите дискутирани теми

Емил Христов

Ренета Николова

 

Министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков проведе работна среща с ръководствата на Камарата на строителите в България (КСБ) и на Българска браншова камара „Пътища“ (ББКП). Събитието се състоя в сградата на МРРБ.

Три бяха основните теми на срещата - бързото приемане на методика за индексация на договорите в строителството, разплащането на задълженията към пътностроителните фирми и бъдещето на лот 3.2 на АМ „Струма“.

„Предлагам първата точка в днешната среща да бъде индексацията, която се подкрепя от МРРБ и е сред приоритетите ни, защото е от изключителна важност не само за строителния бранш, но и за цялата държава“, това каза в началото на срещата министър Иван Шишков. „Темата е значима и за строителния бизнес, и за общините, за продължаването на целия инвестиционен процес. Знам, че има изготвена методика за индексация. Законът вече е публикуван в Държавен вестник и моето намерение е в най-бърз порядък да задвижим приемането й“, каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството.

„Добре е, че макар и в последния ден на работа на Народното събрание, бяха приети промените в ЗОП, касаещи индексацията. За съжаление много време бе загубено“, заяви почетният председател на КСБ инж. Светослав Глосов. „Въпросът е много сериозен и апелирам той да бъде решен колкото се може по-бързо от Министерски съвет, защото в противен случай реализирането на много проекти е застрашено“, каза още инж. Глосов. Той подчерта, че редица фирми вече изнемогват, а над 500 компании са отпаднали от Централния професионален регистър на строителя от началото на годината.

Инж. Иван Моллов, член на ИБ и УС на КСБ, коментира, че разработената методика е съгласувана с предишното ръководство на МРРБ и Министерството на финансите (МФ) и остава тя да бъде финализирана.

На въпрос на Любомир Пейновски, член на ИБ и УС на КСБ, за срок за приемане на методиката министър Шишков се ангажира след консултации с МФ тя да бъде внесена в Министерски съвет до десет дни.

В срещата от страна на министерството участваха и зам.-министрите Захари Христов и Поля Занева, Юлия Ивкова, началник на кабинета на министъра, Тодор Василев, председател на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (на 11 август със заповед на министър Шишков председателят на УС на АПИ Тодор Василев бе сменен с Иво Иванов), Николина Чапанова, член на УС на АПИ, и арх. Деляна Панайотова, и.д. началник на Дирекцията за национален строителен контрол.

Камарата бе представена от инж. Светослав Глосов, почетен председател на КСБ, членовете на ИБ и УС на КСБ проф. д.ик.н. инж. Николай Михайлов, инж. Иван Моллов и Любомир Пейновски, Валентин Николов, изп. директор на КСБ, и Ренета Николова, прокурист и главен редактор на в. „Строител“. От страна на ББК „Пътища“ присъстваха председателят на УС на браншовата организация инж. Стефан Чайков, инж. Живко Недев. зам.-председател, инж. Камен Пешов, Виктор Велев, Маргарита Попиванова, инж. Георги Златев, д-р инж. Иван Кацаров.

Инж. Иван Моллов коментира, че всичко по методиката е уточнено с предходните екипи на МРРБ и МФ, като единственият аспект, по който е имало дискусия, е бил дали да има фиксиран таван на индексацията. Той обясни, че по време на среща на ръководството на Камарата с бившия министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов е било обсъдено, че не е необходим таван, тъй като в ЗОП има фиксиран такъв от 50%. „В случай че се наложи да се надхвърли, е необходимо да се пусне нова поръчка“, поясни инж. Моллов.

„Добре е, че НС намери политическа воля да приеме промените в ЗОП, което дава възможност методиката да бъде приета с акт на МС. Тя е резултат от 10 месеца работа на различни експертни групи и считаме, че е добре изготвена и приемането й може да се случи максимално бързо. Защото браншът е изправен пред невъзможност да завърши редица важни обекти, а някои проекти въобще не могат да започнат. Знаете, че по европейските програми непостигането на определени показатели може да доведе до тежки последици и финансови санкции“, коментира инж. Иван Моллов. Той допълни, че е добре, че има налични средства и с приемането на методиката МС ще даде възможност на възложителите да пристъпят към индексация на договорите. „Очакваме по този начин да се възстанови инвестиционната дейност в страната“, посочи инж. Моллов.

„Искам да направя едно важно уточнение - методиката за индексация не е на КСБ. Тя бе разработена от ръководството на МФ и съгласувана с МРРБ. В изготвянето й взеха участие и представители на Министерството на транспорта и съобщенията, Камарата се включи със свои експерти“, заяви изп. директор на браншовата организация Валентин Николов. Той допълни, че постигнатият резултат е удовлетворителен за КСБ, и отбеляза, че при разговорите му с различни възложители те са споделили, че има средства за индексиране на договорите, но са с „вързани ръце“ поради липсата на методика. „Сега нещата са във Ваши ръце, апелът ни е максимално бързо да внесете методиката в МС“, посочи изп. директор на Камарата.

След него проф. д.ик.н. инж. Николай Михайлов сподели опита си от дейност в Румъния. Страната е приела методика за индексиране на договорите още в края на миналата година, посочи проф. Михайлов. „Румънското правителство вече направи и необходимите корекции, за да я осъвремени“, допълни той. Проф. Михайлов подчерта, че с тяхната формула се получават между 35-40% индексиране в зависимост от обектите. „Цените в България и Румъния са близки, би било добре да имаме сходни позиции по отношение на индексацията спрямо съседните страни“, коментира още той.

 На въпрос на члена на ИБ и УС на КСБ Любомир Пейновски за срок за приемане на методиката министър Шишков се ангажира след консултации с МФ тя да бъде внесена в Министерски съвет до десет дни.

„Уверявам Ви, че имате в мое лице на 100% съмишленик за бързото приемане на индексацията“, заяви министър Шишков.

Втората поставена тема на срещата бе за разплащането с пътностроителните фирми. Стана ясно, че има възможност чрез преструктуриране на бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ да се извършат разплащания към компаниите за изпълнени от тях и сертифицирани от АПИ дейности. Тук не се включват разплащанията за близо 500 млн. лв по проекти, за които трябваше НС да се произнесе със свое решение.

Присъстващите на срещата се разбраха до края на седмицата ББК „Пътища“ да изготви и внесе в МРРБ списък с обекти, които очак­ват да бъдат разплатени. От своя страна министър Шишков посочи, че ще направи всичко възможно да се възобновят спрените през последните седем месеца плащания, за да няма забавяне на строителството по големите инфраструктурни обекти.

„Ще направим всичко възможно изпълненото строителство по големите инфраструктурни обекти – първите три участъка на магистрала „Хемус“ и пътя Видин – Ботевград, да бъде платено, така че да не се забавя тяхното изпълнение“, каза регионалният министър.

„Няма как да започнем да говорим за бъдещето, докато все още сме окопани в миналото. Нашата позиция е ясна. Радвам се, че признавате, че договорите ни са напълно законни. Дейностите от страна на фирмите са изпълнени. Това е потвърдено и от АПИ, както и с решението на Народното събрание, където изрично е записано, че Агенцията трябва да разплати 50% от всички сертифицирани дейности“, сподели председателят на УС на ББК „Пътища“ инж. Стефан Чайков.

Той допълни, че е важно да се започне да се мисли държавнически какво ще се случи с пътната мрежа в страната след 30 септември. „Тогава всички ние ще имаме страшен проблем. Необходимо е да се вземат спешни мерки и за дейностите, които са извършени, да бъде разплатено на фирмите“, подчерта инж. Чайков.

„Важното е, че вече имаме диалог с държавата и се надяваме той да продължи“, каза в заключение Стефан Чайков.

По отношение на зимното почистване министър Шишков подчерта, че е възложил в рамките на следващите десет дни да бъде изготвена тръжната документация за обявяване на търгове само за зимно почистване по съкратена процедура. „Става въпрос за националната сигурност. Разчитам на добрия диалог с бранша, за да се случат нещата. Ще се опитаме заедно конструктивно да излезем от ситуацията“, заяви министърът. Той призова за отговорно поведение от страна на фирмите, така че в рамките на закона да бъде осигурено зимното поддържане през предстоящия сезон.

Министър Шишков каза също, че преди встъпването в длъжност на служебния кабинет Агенция „Пътна инфраструктура“ е започнала подготовката на процедурите за следващия етап на поддръжката на пътищата и вече финализират документацията. Целта е от следващата година да няма напрежение и браншът да работи спокойно. Арх. Шишков посочи, че ще се върви в посока нормативна промяна, така че спорът, дали един ремонт е текущ или основен, повече да не се случва.

Проф. д.ик.н. инж. Николай Михайлов коментира, че политическата ситуация в страната се е отразила негативно на строителния бранш. „Въпреки това ние трябва да вървим напред и аз смятам, че вече сме достигнали до момента, в който трябва да мислим за бъдещето. От името на Университета по архитектура, строителство и геодезия и катедра „Пътища и транспортни съоръжения“ искам ясно да заявя, че имаме много богат опит в изготвяне на нормативна база заедно с АПИ. За съжаление последните 10-15 г. беше игнориран този научен потенциал, който имаме. Според мен е дошло времето отново да бъдат създадени екипи, които бързо да разработят методики и нормативи, така че да бъдат улеснени колегите, които възлагат поръчки, и всички участници в процеса да са доволни“, каза още той. По думите му държавата трябва да обърне специално внимание и на безопасността на движение по пътищата.

На срещата бе обсъдена и темата за изграждането на лот 3.2 на АМ „Струма“. Изп. директор на КСБ Валентин Николов връчи на министър Шишков материали относно становището на експертния съвет за изграждането на трасето. От своя страна министър Шишков информира, че предстои среща с министъра на околната среда и водите Росица Карамфилова и с АПИ за намиране на най-доброто решение в създадената ситуация, която блокира завършването на магистралата.

В края на събитието Любомир Пейновски апелира да се проведе работна среща с ресорния зам.-министър и екипа на МРРБ относно реализирането на проектите по Националния план за възстановяване и устойчивост и Програма „Развитие на регионите 2021-2027“. „Браншът иска да знае какво предстои. Нашето желание е да сме от помощ на Управляващия орган и колегите, които отговарят за Плана, и да се подготвим и ние като фирми, за да можем да участваме в този процес“, каза той.

В рамките на същия ден министър Иван Шишков проведе и среща с Консултативния съвет на браншовите организации в сектор „Строителство“. Представителите на браншовите организации и министър Шишков дискутираха детайли на някои текстове по Наредба 7 за правилата и нормативите за устройство на отделните видове територии и устройствени зони. До седмица предстои втора среща с представителите на браншовите организации в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, при която да бъдат прецизирани и финализирани всички текстове в нея. Министър Шишков изрази увереност, че проектът на Наредба 7 ще бъде завършен скоро.