КСБ

Проблемите - на масата и да търсим начин да ги решаваме

Г-н премиер, кои строителни обекти, които са завършени или са в процес на изграждане, бихте определили като най-важни и стратегически? Кое е най-големият успех за правителството на ГЕРБ?
От това, което се прави в момента, „Черни връх”, околовръстното по естакадата, проведените конкурси и започването на строителството на магистрала „Тракия”, отчуждителните процедури и това, което правим по южната дъга, северната тангента, магистрала „Марица”, магистрала „Люлин”, Качица, пътният възел Търново, и той трябва да стане след около месец, мостът, който пуснахме вчера, между двата квартала в „Триъгълника”, на първо четене това е.

Кои са най-фрапиращите случаи на нарушения в сферата на строителството, с които се сблъскахте като премиер? Кои обекти бихте определили като скандални?

Хаинбоаз, това, че се работи без строително разрешение, това, че драстично се нарушават законите при строеж, като се започне от конкурсите и се стигне до самото строителство. Надявам се, че сега с договорите, които са с 10-годишна гаранция, това няма да се случва повече.

А магистрала „Люлин“? Пак имаше нещастен случай тези дни.
Да, магистрала „Люлин” е толкова фрапантен пример в строителството! Сега ще я вкарам в парламента, за да се вземе решение. Дали да я замразим, дали да я продължим, дали да загубим огромните европейски пари - около 700 млн. лева.

Какви са енергийните приоритети на страната? Преди броени дни на среща с европейските посланици обсъдихте строителството на АЕЦ „Белене” и петролопровода „Бургас-Александруполис”. Имат ли бъдеще тези два проекта и ако не, какви обекти в сферата на енергетиката планирате за изграждане?

„Бургас-Александруполис” чака международна екологична оценка, той е много скъп проект. Не вярвам тази екологична оценка да бъде положителна. Ще я изчакаме и тогава ще кажем. Що се отнася до „Белене”, аз много ясно съм казал, искам това, което иска и всеки българин да разбере.Ако вложим пари в подобна централа, кога ще се изплати и колко ще печелим от нея. Така че в момента това правим, когато сме наясно, ще стартираме. Досега този проект е изцяло грешно построен, похарчени са огромни пари и има един гьол. Това имаме.

Гражданите на Бургас ви подкрепиха за „Бургас-Александруполис”, те не го искат.

Ами то не е само на Бургас, то е на цялата черноморска област. Защото разливът в Мексиканския залив показа какво става дори при една сонда, която не 100, а 300 пъти е била обезопасена. На теория не може да стане този разлив в Мексиканския залив, но стана. Достатъчно е един танкер да се разбие в Бургаския залив, особено през месеците декември, януари, февруари и март, когато знаете какво е Черно море, и да приключим с туризма завинаги. Е? Когато са подписвани тези договори, защо не са мислени?
Кои са големите строителни обекти, които бихте искали да бъдат завършени в рамките на мандата на правителството?
Магистрала „Тракия“, софийското метро, заводът за битови отпадъци на София, пътният възел „Меден рудник“ в Бургас, пътните възли - Варна и Търново, магистралите „Марица“ и „Люлин“. Трябва да започнем продължението между Дупница и Благоевград. Всъщност Перник-Дупница, Дупница-Благоевград по АМ „Струма“. И разбира се, София-Ниш.

Благодарение на Вашата отговорна позиция след поредица от срещи миналата година стартира процесът на изплащане на дължимите от страна на държавата към строителните фирми средства. На какъв етап е сега процесът, защото знаем, че има министерства, където е доста напреднал, и други, където дори не е започнал?
То това е парадоксът. Когато предишните управляващи обясняваха, че има излишъци в държавния бюджет, се оказа, че не са си плащали на фирмите. Защо не са се разплатили с тях, като е имало излишъци? А сега, когато има дефицит, трябва ние да им платим. Виждате ли колко е нечестно, но ние през банката за развитие се организирахме, изплащаме средства и нещата в бранша се поуспокоиха.

Регионалното министерство доста добре работи, но в министерството на отбраната и в социалното ведомство мисля, че няма още плащане.
Не стигат парите. То затова говорим за дупка в бюджета и за финансова криза, защото, ако имаше пари, нямаше да го коментираме.

Направихте актуализация на бюджета. Ще има ли свежи средства за най-пострадалия от икономическата криза бранш – строителния?
Аз мисля, че в строителния бранш има най-много спестени средства. Защото пък предишните 4 години такова спекулативно строителство, каквото имаше в този бранш, нямаше никъде. Все пак нека не забравяме, че всички станаха строители в последните 4-5 години. Имоти, които преди струваха по 50-100 евро кв. м в София, се продаваха за по 2-3 хил. евро кв. м. Тези огромни печалби, които се акумулираха в строителния бизнес, сега би трябвало да им дадат възможност да изчакат по-добрите времена.

Всъщност това са строителните инвеститори, те са трупали големите печалби.
Ами те много от големите компании са и строителни инвеститори.

Все пак с актуализацията на бюджета ще подкрепите ли сектора? Знам, че има милиони, които са отделени.

Има 250 млн. за строителството. Например за магистрала „Хемус“, където обикаля „Кремиковци”, моста „Брюксел”, който е пред падане, и за кофинансиране на различните проекти.

Понеже казахте проекти, обявихте усвояването на европейските фондове като един от най-важните приоритети на вашето управление, те са и основен възможен източник на строителите за излизане от кризата. Бизнесът очаква ускоряване на процедурите, ясни правила и прозрачност. Какви са следващите стъпки в тази сфера?
Аз мисля, че с назначаването на Томислав Дончев нещата много се подобриха там и ще успеем, а и надявам се, бизнесът да стане по-отговорен, защото всички видяха, че рано или късно, като лъжеш, те хващат, и тогава е много лошо. Хем връщаш пари, хем губиш имидж.

Най-добре е да има и присъди за тези, които ги хващат...

Ами виждате, че за присвояване на европейски средства прокуратурата поиска 100 и колко години затвор общо за цялата група...

На Марио Николов? Най-накрая.
Да. Така че съдебната система започва да работи по-добре.

Борбата с корупцията, престъпността, измамите с европейски средства са другият Ви приоритет. Неотдавна имахте среща с високопоставени представители на ОЛАФ, те отбелязаха положителни тенденции у нас. Как оценявате партньорството със службите на другите държави - членки на общността, и САЩ?
Прекрасно. В момента с всички специализирани централи, с които работя срещу престъпността, няма значение къде в света, имаме възможно най-добрите отношения. Вие видяхте, че дори техните ръководители публично го споделят.

Кои са най-важните и наложителни законодателни промени, които искате да реализирате?

Трябва да се ускоряват механизмите, по които държавата работи. Вярно е, че всичко прибързано е опасно, но пък от друга страна, частният бизнес е много гъвкав, много бърз и ние сме длъжни адекватно да се движим с това темпо. Аз съм бил частник и знам колко дразни, когато си вложил пари, когато губиш и някакъв чиновник те мотае. Затова и аз лично толкова пъти се намесвам, защото това ускорява процеса и дава възможност за по-добър инвестиционен климат и за работата на самите фирми. И затова ми е толкова тежко всекидневието, защото всеки може да дойде и да ми изложи проблемите си.

Реагирате навреме, това е...
Морал.

КСБ е браншовата организация на строителите и през тази седмица й предстои избор на нов председател и нов управителен съвет. Какво ще пожелаете на новоизбраното ръководство на Камарата и какво ще очаквате от него?
Който и да е той, му пожелавам успех и да продължим да работим по този начин. Проблемите - на масата и да търсим начин да ги решаваме.

Вестник „Строител“ е издание на Камарата, какво ще пожелаете на екипа му?

На екипа на вестника и на всички строители пожелавам да няма строителни инциденти, защото виждате, че от време на време се случват, да си спазват мерките за безопасност и им пожелавам печалби!


Благодаря за букета. Аз в следващите три години си представям магистрали в няколко посоки и метро в двата края на София. Мисля, че с труда си като кмет и сега като премиер съм осигурил всички възможности това да се случи. И то е проектиране, финансиране, строителство. Затова, като отивам и откривам обекти, на които съм направил първа копка, ми е приятно, защото си виждам трудовия стаж. Знам какви проблеми сме преодолели при отчуждаването, при конкурсите, при строителството, промяна на трафик, на движение, на какво ли не. И когато стане готово и удариш бутилката с шампанско, чувстваш удовлетворение заедно с всички, които са работили. Пожелавам го на всеки!