КСБ

КСБ обедини строители, общини и държава в диалог за общи цели

България няма право на повече грешки при усвояването на евросредствата, е изводът от организирания от Камарата първи семинар за по-ефективна работа по фондовете от ЕС

 

Възложителите, бенефициентите и изпълнителите трябва заедно и поотделно да носят своята отговорност. Те трябва да работят в условия на тясна комуникация и безрезервна подкрепа в името на общата цел - максимално усвояване на европейските средства за следващия програмен период 2014 – 2020 г. Необходими са усилия сега, а не утре. Трябва да се работи за изготвянето на безупречни проекти, по‑добро управление от началото до завършването им и по-качествено изпълнение.

    Тези изречения накратко формулират изводите от двудневния семинар на тема „Проблеми при усвояване на европейските фондове и пътища за тяхното решаване”, проведен в Правец. Той бе организиран от Камарата на строителите в България (КСБ) в партньорство с Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Министерството на околната среда и водите (МОСВ), областните управители на район Югозападен и Регионалното сдружение на общините „Център”. Съорганизатор и медиен партньор на форума беше вестник „Строител”. В предишния брой накратко разказахме за от­криването на форума, който беше първият от шестте, посветени на отделните региони на планиране в страната. Сред участниците в него бяха председателят на КСБ инж. Светослав Глосов, зам.-председателят Венелин Терзиев, председателят на ОП на КСБ-София инж. Николай Станков и Аспарух Аспарухов, председател на Регионалното сдружение на общините „Център”. Форума уважиха членът на Изпълнителното бюро на КСБ инж. Николай Николов, както и областните председатели на Камарата в Пловдив - Пламен Иванов, в Перник - Димитър Живков, и в Кюстендил - инж. Атанас Кирилов. Участие взе и зам.-председателят на Българската асоциация по водите и на ОП на КСБ -София инж. Бла­гой Козарев. Двете министерства - МРРБ и МОСВ, бяха представени на ниво ръководители на управляващи органи по оперативните програми, съответно от Деница Николова - гл. директор на Дирекция „Програмиране на регионалното развитие“ на МРРБ, и Малина Крумова, директор на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда“ на МОСВ. Сред гост-лекторите на семинара бе и изп. директор на фонд ФЛАГ Надя Данкинова. Модератор на семинара бе доц. Георги Манлиев
Участие в семинара в Правец взеха експерти от държавните институции,
отговарящи за еврофондовете, кметове и областни управители от
Югозападния район на планиране, членове на КСБ от ОП в София,
Кюстендил и Перник
След официалното откриване на форума от председателя на КСБ инж. Светослав Глосов тон на разговорите даде главният архитект на София Петър Диков, който също бе сред официалните гости. „Следващият програмен период е изключително важен за България, защото ни дава възможност да решим трите най-големи проблема на страната ни. Това са екологията, енергийната ефективност и интеграцията на ромското население. Но за да започнем на чисто, трябва да решим много вътрешни проблеми”, коментира арх. Диков. Той даде пример с програмата за саниране на сгради, по която ще бъдат отпуснати от 3,5 до 4 млрд. евро. „Моето мнение е, че нито една строителна фирма у нас не е готова да се справи с толкова специфична задача. Затова процесът е сложен и проблемите са от кандидатстването до изпълнението”, заяви той. Според главния архитект на столицата България има много резерви в публично-частното партньорство и използването на възможностите на програма JESSICA. Семинарът включваше няколко тематични презентации, изнесени от представители на министерствата и управляващите органи. Те бяха разпределени в четири дискусионни панела.
Откровена дискусия по проблемите - това беше най-точното
определение за двата работни дни на форума   
В началото на разговорите беше отделено подобаващо място на проблема с качеството на строителството. Отбелязано бе, че фирми масово печелят обществени поръчки с дъмпингови цени и след това няма как да се очаква качествено изпълнение. Като основна причина за създалата се ситуация бе посочен критерият „най-ниска цена”, който дълго време основно се използваше от възложителите. Форумът продължи с доклад на тема „Подобряване, запазване и възстановяване на инженерната инфраструктура. Приоритети, условия, финансиране”. Той бе изнесен от Малина Крумова – директор на Дирекция „Кохезионна политика за околна среда” в МОСВ. Тя подчерта, че усвояването на средствата по ОПОС през първите години е било слабо и едва сега европарите влизат реално в общините. По програмата са предвидени 3,5 млрд. лв., от които 413 млн. вече са вложени в изпълнение на проекти от местната власт. Договорени са и още 2,3 млрд. лв. за различни дейности. Подписани са 100 договора, като по-голямата част – 44, са за техническа помощ, а само 29 за изграждане на ВиК инфраструктура. Общата им стойност е около 1,83 млрд. лв. В момента се разглеждат 69 проектни предложения за агломерации над 10 000 е. ж. Необходимите индикативни средства за тях са около 2,7 млрд. лв.  

продължава...

Председателят на КСБ инж. Светослав Глосов подчерта възможността за
съвместна и активна работа между строителите, държавата и общините
Крумова информира участниците, че в сектор „Отпадъци” са сключени 12 договора за 352 млн. лв. Това са 7 договора за техническа помощ и 5 договорa за изграждане на регионални системи за управление на отпадъците в регионите Ботевград, Видин, Бургас, Столична община – I фаза, Перник. В презентацията на експерта от МОСВ беше подчертана необходимостта от ускоряване процеса на провеждане на обществените поръчки от бенефициентите, реализацията на инвестиционни проекти, повишаването на капацитета за подготовка и провеждането на търговете. Крумова заяви още, че строителството на обектите трябва да приключи до 2014 г. Като проблемни области Крумова определи недостатъчния ресурс на общините за големите инфраструктурни проекти. Проблем е и качеството на изготвените проекти, както и отчуждителните процедури и издаването на разрешителни за строителство. Отбелязан бе и недостигът на средства на общините и трудното им сътрудничество с ВиК операторите. В заключение експертът подчерта, че в следващия програмен период 2014-2020 г. водите ще са сред основните сектори, финансирани с европари. Според нея лайтмотивът ще е интегрираният подход при предоставяне на средства по европейските програми. От 2014 г. ще се финансират основно и проекти, свързани с третирането на отпадъци в общините.
Изп. директор на фонд
ФЛАГ Надя Данкинова
Темата на следващата презентация беше за Фонда на органите за местно самоуправление в България – ФЛАГ. Изп. директор на фонда Надя Данкинова разказа важни подробности за функционирането му и за това как общините могат да кандидатстват за кредит. За периода януари 2009 – март 2012 г. фонд ФЛАГ е предоставил кредити на 143 български общини. Одобрени са 259 кредита за близо 255 млн. лв., като са подкрепени инвестиционни проекти за повече от 810 млн. лв. Всички общини могат да подадат документи за кредит, след което се извършва проверка и в кратки срокове се избира най-добрата структура на паричния поток. Най-дългият срок може да трае един месец. (След семинара Надя Данкинова даде пространно интервю за вестник „Строител”, в което обяснява всички особености в работата на фонда. Очаквайте го в следващия брой.) Григор Стоянов от Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите” в МОСВ
Малина Крумова очерта като
проблем качеството на
изготвените проекти
пък говори за развитието на инфраструктурата и управлението на отпадъците. По тази тема презентация изнесе и Сийка Терзийска, ръководител „Стратегии и планиране” в „БалБок Инженеринг”. Тя представи системата за събиране на опасни отпадъци на територията на Столичната община. До реализацията на този проект се стига поради изискванията на Закона за управление на отпадъците. Там е записано, че местните власти се задължават да организират разделното събиране на опасните остатъци от домакинствата и тяхното депониране. Съгласно Наредба 8 е забранено депонирането на тежки отпадъци. Те трябва да бъдат разделно събрани. Първият ден на семинара завърши с оживена дискусия, на която бяха поставени и обсъдени важни въпроси, касаещи конкретни проблеми на участниците. Акцент през втория ден бяха добрите практики при реализирането на проекти и индикаторите за нередности и измами. Презентации по темата изнесоха Виолетка Донева - началник-отдел „Мониторинг”, МРРБ, и инж. Тодор Стоянов - гл. експерт „Мониторинг и докладване“, МОСВ (Интервю с Виолетка Донева на стр. 23). С експертна позиция се включи и Венета Манова - главен сътрудник „Управление на проекти“, МОСВ. По думите на инж. Тодор Стоянов най-честите нарушения при обществените поръчки са свързани с непосочване в обявлението на задължителна информация, несъгласуване на документите и разделяне на един търг на няколко части. Понякога текстът на проекта значително се различава от този в договора с изпълнителя в частта с отпаднали и/или променени значими условия. В контракта възложителят може да включи клаузи, които не са в интерес или във възможностите на изпълнителя. Често при тръжните процедури се наблюдават манипулации като споразумение за подизпълнение, разпределение на пазари, редуване на поръчки, оферти за прикритие, при които има споразумение между участниците и възложителя.  

продължава...

При изпълнението на договори за обществена поръчка се случва неспазване на изискванията за устойчивост на резултатите от проекта преди приключването му и до пет години от датата на предаването на обекта, което може да доведе до задържане на финансовата гаранция. В Правец бяха обсъдени още няколко актуални теми. Условията за ефективно изпълнение на европейски проекти представи инж. Красимира Кузманова от „Делфин проект еко техника“ ООД. За проблемите и предизвикателства пред общините при управлението на проекти говори инж. Петър Петров. На семинара доминираха откритите разговори. Единодушната оценка на всички участници за ползата от него беше положителна. Те дадоха своето становище и препоръки за следващите семинари в специална анкета на ОП на КСБ-София и вестник „Строител”.
Пламен Иванов, председател на ОП на КСБ-Пловдив,
и инж. Николай Николов, зам.-председател
на ОП-Бургас, изслушаха с интерес презентациите.
Пловдив и Бургас ще бъдат домакини на следващите семинари на КСБ
   

Деница Николова, гл. директор на Дирекция „Програмиране на регионалното развитие“ - МРРБ:

В следващия програмен период интегрираните проекти ще са водещи

В следващия програмен период основният елемент в ОПРР ще е интегрираният подход в проектите. Сключените договори по програмата досега са 908, но едва 150 от тях са завършени изцяло. Досега са под­писани 54 договора с общини за изграждането на защитени жилища от семеен тип. За голяма част от тях предстои обявяване на обществени поръчки. За интегрирания градски транспорт са отделени 210 млн. лв. за седемте големи града, като обектите в София и Бургас вече са стартирали. Около 16 млн. лв. са за построяване на социална жилищна инфраструктура за интеграция на уязвими групи от обществото в четири общини. От останалите средства след обществените поръчки се обособява нова ос по ОПРР, чрез която ще се финансира изграждане на зелена градска среда в 36-те големи града. Тази ос ще продължи и през следващия програмен период. В края на март по програмата е отворена нова схема, която ще финансира разработването на проекти за следващия програмен период, свързани с подобряване на техническата инфраструктура. Общините, които са бенефициенти, трябва да представят идеите си до 23 септември т.г. Фокусът след 2014 г. ще е насочен към големите градове и градското развитие. Същевременно в началото на септември ще бъде отворена нова схема за подобряване на градската среда. Стойността й е над 100 млн. лв.  

Григор Стоянов, Дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите“ към МОСВ:

Насърчаваме изграждането на съоръжения за оползотворяване на отпадъци

Увеличихме отчисленията за депониране на отпадъци за следващите години, за да направим по-привлекателно тяхното рециклиране. Насърчаваме изграждането на съоръжения за оползотворяването им. В подготвената наредба за отпадъци от МОСВ са поставени норми за влагане на рециклирани строителни остатъци в различните инфраструктурни публични обекти. В началото процентът им ще е малък, но той ще се увеличава в бъдеще. Във връзка с това в наредбата са въведени изискванията към лицата, извършващи строежи или разрушаване, селективно да отделят отпадъчни потоци, т.е. да не се смесват различните рециклируеми фракции. За бетон, тухли, керемиди, дърво, асфалт са въведени определени изисквания. Новият момент е, че преди да започне да се извършва разрушаването на дадена сграда, трябва да се отделят елементите, които биха могли да се използват повторно и съответно да бъдат рециклирани. Това включва дограмата, вратите и други. Целта е да остане само носещата конструкция, т.е. бетон или тухли, които в чист вид могат да бъдат отделени и транспортирани до съоръжението за рециклиране. Въвеждаме изискванията за пускане на преработени строителни отпадъци като продукти на пазара. Същевременно и европейското, и българското законодателство изискват дори рециклираните да отговарят на критериите за строителни продукти, т.е. на наредба за съществените изисквания и оценяване съответствието им. Те трябва да отговарят и на екологични критерии. Само при изпълнение на тези условия даден отпадък престава да се смята за такъв и може да бъде свободно пускан на пазара както у нас, така и в ЕС, тъй като използваме единни критерии. В момента наредбата е в процес на вътрешно съгласуване. Очакваме след приемането на Закона за управление на отпадъците да влезе в сила и този нормативен акт.  

Инж. Николай Станков, председател на ОП на КСБ-София:

Възложителите често задават дискриминационни критерии

Подписват се договори с фирми извън регистъра

Ясно е, че Законът за обществените поръчки съвсем не е съвършен. Заради това КСБ инициира законодателни промени, част от тях влязоха в последния ЗИД на ЗОП. Методиката за оценка на офертите е голям проблем. Абсолютни безумия са гаранционни срокове от един век. Експлоатационният срок на материалите в много случаи е по-малък. Този показател просто не трябва да има толкова голяма тежест във формулата за оценка, тъй като изискванията за задължителни минимални гаранционни срокове са регламентирани. Проблеми има и със сроковете за изпълнение. Дават се много по-кратки от необходимото технологично време за изпълнението на даден обект. Пак причината е в нереалната тежест на този показател. Възложителите много често задават дискриминационни критерии. Техническите спецификации не са добре подготвени - понякога нарочно, понякога заради лош административен капацитет. Освен това се подписват договори с фирми, които не са вписани в ЦПРС, въпреки че това е противозаконно. За да се опитаме да ограничим максимално залагането от възложителите на неадекватни критерии в обществените поръчки, в КСБ създадохме звено за мониторинг. Когато констатираме нарушения, ще сезираме отговорните институции и твърдо ще настояваме за реакция.                                        

Инж. Искрен Миланов, зам.-председател на ОП на КСБ-София:

Строителите, общините и държавата не са орел, рак и щука

Нормативната база, с която се строи в София, буксува

Инж. Миланов, какво беше най-полезното в семинара? Полезното е желанието в усвояването на евросредствата да има по-добра комуникация между строители, общини и държава. Хубаво е, че КСБ пое инициативата тази комуникация да се създаде в неформална обстановка, тъй като тези три страни не би трябвало да се разглеждат като орел, рак и щука. Трябва съвместно да се концентрират и да намерят начин да изгладят всякакви проблеми. Вие бяхте много доволен от един ангажимент на главния архитект на София Петър Диков. Какъв беше той? Общият устройствен план на София влезе в сила през 2007 г. След това започнаха процедури за изготвяне на подробни устройствени планове. Те обаче се проточиха изключително много. В Правец арх. Диков каза, че много частни колективи, които са спечелили т.нар. търгове, нарочно държат тези планове, защото в момента, в който те ги дадат, на практика арендата, под която са ги взели, приключва и всякакви договорки със собственици на терени също приключват. А с това и, буквално казано, рекетирането им. Създава се ясна рамка, при която всеки гражданин отива, подава молба, получава виза и започва да строи. Какво се получава сега? Поради факта, че това нещо още не се е случило, главният архитект е стопирал подписването на визи за проучване и проектиране и целият строителен процес на практика е блокиран. Обещанията на арх. Диков са, че до една седмица ще излезе информация кой план докъде се намира. До края на май те трябва да бъдат предадени окончателно, а до края на 2012 г. - да влязат в сила всички подробни устройствени планове за цяла София.  

Аспарух Аспарухов, председател на сдружение на общините „Център”, кмет на община Божурище:

Вижда се, че министерствата влизат в час

И частният сектор демонстрира все по-висок професионализъм

Впечатлен съм от желанието на КСБ за провеждане на такъв форум и от организацията му. Впечатлен съм и от професионализма на колегите от институциите. Промяната е очевидна. Вижда се, че министерствата започват да влизат в час и са на едно достойно европейско ниво. Надявам се в близка перспектива да не се допускат грешките от първия програмен период. Виждам високо ниво на професионализъм и знания и в частния сектор. Всичко това ще работи в интерес на общините и държавата. Разбира се, това не бива да ни успокоява. Трябва да носим повече отговорност. Все още става въпрос за нашите пари, за парите на нашите данъкоплатци. Все още не сме стигнали до европейските пари. В бъдещите семинари, които ще се организират, може да се помисли за включването на представители на електроразпределителните и топлофикационните дружества. Да се създаде по-широка дискусия за развитието на регионите.  

Иво Петров, областен управител на област Перник:

Нека да се чуе думата и на експертите, които реално пишат документацията

В Перник залагаме на пътища, вода и канализация

Г-н Петров, как оценявате семинара и идеята на КСБ да създаде дискусия по проблемите с усвояването на еврофондовете? Чудесно е, че ще има такива мероприятия във всички региони на планиране. Аз вече споделих с инж. Николай Станков, че тази инициатива създава добри условия за диалог между строителите, общините и държавата. В интерес на всички страни е усвояването да се ускори. За местните власти това е начин да облагородят населените места, а фирмите да получат работа. Знаем колко трудно е в момента за бранша при липсата на строителни обекти. Вие сте представител на държавната администрация. Как може да помагате на общините при реализирането на проекти? Няма как да участваме в проекти за усвояване на европейски средства. Ние сме второстепенни разпределители на бюджета и всяко нещо, което трябва да реализираме, става с разрешението на Министерския съвет. Обикновено реализираме малки проекти, свързани с административния капацитет и човешките ресурси. Можем обаче да предизвикваме дискусии. Чуха ли се всички гледни точки? На такива форуми трябва да присъстват и експертите, които подготвят и пишат проектите. Хубаво е, че в Правец дойдоха специалисти от министерствата и управляващите органи. Но те не са хората, които пишат проекта черно на бяло. В много случаи кметът на общината просто подписва един готов проект и после носи цялата отговорност. От какви проекти се нуждае най-много вашата област? С какви идеи гледате към следващия програмен период? Нуждите ни са като навсякъде в България – пречиствателни станции, подмяна на ВиК мрежата и изграждане на канализационни системи. Често, когато ходя на посещение в малките населени места, всички хора питат за тези неща. На повечето места няма водопровод, а там, където има, е изграден преди много десетилетия с морално остарели материали, които сега причиняват големи загуби. През следващия програмен период ще акцентираме върху три неща – пътища, вода и канализация. А това са скъпи проекти и възможностите, които ни дават европейските фондове, не трябва да се пропускат.  

продължава...

Виолетка Донева, началник-отдел „Мониторинг“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството:

Всяка грешка може да доведе до финансова корекция

Често написаното в докладите не съответства на извършеното на строежа

  Г-жо Донева, кои са основните нередности и измами при усвояването на еврофондовете? Много от тях вече са преодолени, но за съжаление се появяват нови, за които търсим начини да ги избегнем. Основното, което определя изпълнението на проектите, е подготовката. Вглеждайки се в трудностите при изпълнението на даден обект, виждаме, че те произлизат още от началото, т. е. от това, което не е било свършено преди сключване на договора за безвъзмездна финансова помощ. И така започва поредица от дейности, която малко или много е съпътствана от специфични особености и проблеми, които се налага да бъдат разрешавани на крак. За съжаление до момента се наблюдават слабости при сформирането на екипите, които управляват проекти. Бенефициенти на ОП „Регионално развитие“ в основната си част са общините. Те разполагат с ограничен кръг от хора, които могат да бъдат включени в разработката на проекта. Разбира се, няма пречка да бъдат наемани външни експерти. Грешката, която се допуска при ангажирането на консултанти, е неспазването на изискванията на Закона за обществените поръчки Срещат се случаи, когато възнагражденията на членовете на екипа надхвърлят стойността на директното възлагане, а трябва да се проведе търг за възлагане на дейността. Това се установява чак при процедурата за верификация. В тази връзка Управляващият орган (УО) на ОПРР е публикувал още преди две години на електронната си страница писмо-отговор от Агенцията по обществени поръчки, в което се показва размерът на плащанията на експерт, който не е служител на съответния бенефициент. Друга грешка, която се допуска при сформирането на екипите, е включването на едни и същи специалисти в повече от един проект В резултат на многото одити, които са направени, се въведе изискване да се следи този факт. Смята се за приемливо един и същи човек да не участва в повече от два проекта с оглед на факта, че той трябва да има достатъчно време, за да може да им обърне внимание. Срещат се случаи, при които специалист може да участва в повече от три проекта, но тогава ние сме посъветвали бенефициентите да осигурят адекватно управление. Поне един от проблемите, който беше свързан със съответствието на екипите с изискванията на Постановление 194 на Министерския съвет, когато ставаше дума за инфраструктура, към момента е преодолян. Преди това беше голяма трудност, особено за по-малките общини, да намерят нужните експерти , за да могат да заемат съответната позиция като ръководители на проекти. С промяната на постановлението се допуска началник да бъде не само лице с инженерно образование и съответния професионален опит, но и с икономическо и т. н., но да има опит в проектите. Какви са трудностите при организиране на тръжните процедури за обектите? В договора за безвъзмездна финансова помощ е отбелязано изискването, че десет дни след неговото сключване трябва да бъде подаден актуализиран график за възлагане на обществена поръчка за одобряването й. Когато бенефициентите кандидатстват за евросредства, обикновено във формуляра има секция за търгове, в която те отбелязват планираните тръжни процедури с оглед избор на изпълнител. Разбира се, процесът на кандидатстване е значително дълъг и сроковете, които са предвидени в самия формуляр, не са актуални и затова има задължително изискване за актуализация. Тук основният проблем, който рефлектира и при изпълнението, е разделянето на предмета на обществената поръчка. С представянето на актуализирания график бенефициентите описват всички търгове заедно с директните възлагания. Това е една възможност за преодоляване на проблема, който върви с финансови корекции. Същевременно често въпреки одобрения от УО график при самото обявяване на обществената поръчка е направено разделянето й, особено тогава, когато става въпрос за възлагане на строителство на повече от един обект. Това означава, че като има стриктен контрол в първите фази на проекта, след приключване на тръжната процедура всичко ще се развива нормално, нали? За съжаление не. При сключването на договори с изпълнителите се наблюдават много недоглеждания, например за срока за валидност на контракта, откога той влиза в сила и т. н. Обикновено бенефициентите правят copy-paste на вече съществуващи контракти, без да се съобразят с конкретните изисквания. Често срокът на изпълнение е различен из страниците на документа. Същевременно не трябва да се забравя, че според Министерството на финан­сите авансовото плащане може да бъде подадено и изплатено само при условие, че съществува договор с изпълнителя на основната дейност и в него има клауза за подобна финансова операция. Допреди месеци това беше основен проблем. При инфраструктурните обекти по ОПРР се срещат много трудности. За този програмен период по програмата се предвижда най-вече ремонт и рехабилитация на социална, културна и образователна инфраструктура, пътища и др. Това, което определя самата подготовка на проектите, е недоброто им качество, което рефлектира след това в строителството. Наблюдава се замяна на различни строителни дейности или продукти по време на изпълнение, които не са били добре определени още при разписването на проекта. УО промени правилата с цел ограничаване на възможните изменения след сключване на договора за обществена поръчка. Преди това бенефициентите можеха да променят изцяло проекта, да актуализират строителните материали и дейности например. Целта е да се ограничи размерът на промените. Кой допуска повече грешки в целия процес? Например при енергийните проекти проектантът трябва да се съобрази със записаното в енергийното обследване. След него се прави количествената сметка и се остойностява. Често се забелязва несъответствие с обследването за енергийна ефективност и количествената сметка Всичко това води до проблеми при изпълнението на проекта. Започват едни безкрайни промени. Отчитането на проекта от страна на бенефициентите съгласно изискванията на УО става с тримесечни доклади. Тяхната цел е да се следи изпълнението на проекта за всеки период - на какъв етап е обектът и дали има проблеми. От една година насам се представят само три, а не както преди - четири тримесечни отчета. Годишният се представя до 30 януари на следващата година. Много често при документацията не се попълват всички необходими полета, затова унифицирахме формата. Често изпълнителите не водят редовни документи - най-вече по наредбата за съставяне на актове и протоколи. Написаното в отчетите не съвпада с реалната картина на строежа. Формално е и изпълнението на дейностите от страна на строителния надзор. Това се констатира не само при проверка на място, но и при преглед на документите.  

продължава...

 

Инж. Красимира Кузманова, „Делфин проект екотехника“ ООД

Във всяка фаза на проекта трябва да има икономист, юрист и инженер

Заради некачествено проектиране накрая строителите излизат виновни

  Г-жо Кузманова, как върви усвояването на средствата за водни проекти у нас? Забавянето и неусвояването на средствата по европейските програми е голяма щета за България. Представете си, ако трябва да ги финансираме от такси от населението - те никога няма да се случат. Условията за ефективно изпълнение на бизнес проекти се базират на нашата управленска култура. През последните години се прехвърлят отговорности от различните страни. Водите са разделени в пет министерства. Всички полагат усилия, за да се върви към положителна насока, но към днешна дата нямаме резултати. Правилата се променят много често, което е проблем и за общините, за проектантите и за строителите.   Какво се прави в момента? Предприемат се стъпки за изменения в наредбите за проектиране и в други нормативни актове, които са положителни, но същевременно доста забавят реализацията на проектите. Например Наредбата за проектиране на канализационни системи и ПСОВ е от 1979 г. Проектантите използват немския опит, но той е написан въз основа на немската статистика за водите, защото за България такава липсва. От друга страна, Агенцията за обществени поръчки проверява за методология при търговете, но там работят основно икономисти и юристи и никога не канят инженери. Те залагат толкова ниски условия в тръжната документация, а след това проблемите се прехвърлят на общините и изпълнителите.   Къде виждате най-големите проблеми в търго­вете? Често на търгове се явяват фирми, които нямат опит и възможности, но заради ниската цена печелят поръчката. И това се случва въпреки ограничението относно 30% отклонение от средната оферта в Закона за обществените поръчки. Има много некачествени проектанти и консултанти, но има и неефективни проверяващи и контролиращи органи. Не може при едно голямо прединвестиционно проучване на ПСОВ да липсват изходни данни. Същевременно не ни дават да мерим, защото няма време. Необходими са ни три месеца за него, но ние получаваме само два, през които трябва да изработим проекта с два варианта и след това да се съгласува с МОСВ. Какъвто и да е проектантът, това няма как да се направи за толкова кратко време. Например наскоро голяма западна компания поиска да се разработи проект за биогаз инсталация. Те ни възложиха проектирането със съгласуването, а на друга фирма - изработването на ПУП. И двете си свършихме работата качествено, но ПУП и нашият проект нямаха нищо общо. И така те не могат да вземат сега строително разрешително. Всичко трябва да се менажира цялостно още от самото начало.   Какви са основните пропуски при самите проекти? Още от самото начало на обекта трябва да има икономисти, юристи и инженери. МОСВ правеше грешката да върви из страната без специалисти. От две години насам нещата се случват, защото вече работят точните хора. Ако предварителната подготовка е направена по всичките правила, при строителството не може да стане голяма грешка. По-сложен е въпросът с проектантските лапсуси, когато трябва да се заложат правилните изходни и входящи данни. Икономистите пък често намаляват бюджетите на проектите без реална техническа обосновка и така обектите не могат да се случат. Имахме случай при ПСОВ за 120 хил. е.ж., където установяваме 200% грешка при изходните данни, което в ценово изражение са 30 млн. лв. От тази гледна точка е важна предконцепцията на проекта. Първата фаза, където обикновено няма никакви пари, често се пропуска, а грешките продължават до края. Затова много е важна добрата комуникация между всички страни.   Как влияят тези пропуски на строителството? Заради некачественото проектиране накрая строителите се посочват за виновни за лошото изпълнение. Виждаме много лошо изготвени проекти, но те са съгласувани и подписани от всички министерства. Проблемът е, че накрая можем да връщаме и тези пари, които сме усвоили, защото ще ни ги отрежат за нередности. Трябва наистина да помислим какво реално качествено можем да усвоим и да се поучим за следващия програмен период. И, разбира се, трябва да се определят минимални срокове и цени за изпълнение на обектите.     Автори: Красимир Кирев Свилена Гражданска   Снимки: Денис Бучел