КСБ: Искаме спешна реакция за спрените ремонти
КСБ настоява за спешна среща с ръководството на агенция „Пътна инфраструктура”, както и с министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев във връзка със спрените пари за ремонти на второкласни и третокласни пътища. „Тази среща трябва да се проведе в рамките на месец юли, в следващите 1-2 седмици и на нея ясно да разпишем конкретни кризисни мерки във връзка с възникналата ситуация”, заяви за в. „Строител” председателят на КСБ инж. Светослав Глосов. Камарата настоява да бъде създадена ясна програма за бъдещето на тези проекти в краткосрочен и в средносрочен план и в нея да се включи целият комплекс от мерки по подготовката и изпълнението на строителните програми.
Държавата спря ремонта на над 1650 км второкласни и третокласни пътища. За това алармираха потърпевши пътностроителни фирми, които са били уведомени чрез писма, изпратени от агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ). Информацията беше официално потвърдена и от пътната агенция. Става дума за проекти от програмите „Транзитни пътища V”, финансирани от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) и „Рехабилитация на пътна инфраструктура”, финансирани съответно от Световната банка. От тях са осигурени 470 млн. евро, но липсва националното съфинансиране от 380 млн. евро от бюджета, което е основният мотив за блокирането на проектите. (Данните са предоставени от Българската браншова камара „Пътища“)
Спрени са 9 лота, финансирани от Световната банка, и 15 – от ЕИБ. Поради липса на ресурс ремонтът на други 9 лота няма да стартира въобще до края на 2010 г. Новините са добри само за три проекта, които няма да се спират, защото са в процес на завършване. Сред тях е работата по прохода Шипка, отсечките Баня – автомагистрала „Тракия”, Калофер–Казанлък, както и Мъглиж–Гурково–Сливен. Общата дължина на трасетата, които ще бъдат довършени, е около 160 км.
Това е пореден удар срещу пътните компании, които имат да получават пари от държавата още от миналата година. Финансовите им загуби ще са сериозни, а вероятно и много от тях ще фалират, като освободеният им персонал ще се влее в редиците на безработните. Не по-малко важно е, че тези отсечки ще продължат да бъдат в окаяно състояние, което често е причина за тежки пътнотранспортни произшествия. Развитието на пътната инфраструктура е един от основните приоритети на правителството на Бойко Борисов. През пролетта дори беше лансирана идеята за пренасочване на допълнителни 1 млрд. евро от европейските програми за ремонт на пътищата. В последните дни пък се заговори за идеята да бъдат поискани нови 1 млрд. евро от Световната банка за пътища и инфраструктурни обекти.
„Мярката е временна и от догодина ремонтите ще продължат, ако има пари в бюджета”, каза министърът на финансите Симеон Дянков. Думите на вицепремиера обаче не звучат особено оптимистично и пътните компании настояват за спешно решение на проблема и категорични ангажименти от страна на пътната агенция. Междувременно се проведе граждански протест заради лошото състояние на пътя Силистра–Шумен в района на Алфатар. В декларация, подписана от 165 жители на града и разпространена по време на протеста, се настоява до 10 август шосето да бъде преасфалтирано и да се намали скоростта на преминаващите автомобили, защото големите вибрации повреждат близките сгради, съобщи БТА. Пътят беше включен за ремонт в програмата „Транзитни пътища V”, но сега се отлага за по-добри времена.
„С подобни проблемни ситуации сме се сблъсквали и преди”, коментира за в. „Строител” инж. Румен Йовчев, председател на Българската браншова камара „Пътища” и член на УС на КСБ. Според него има изход и той трябва да се търси, като се поиска от съответните финансови институции временно увеличение на процентните им дялове в разплащане на извършените строително-монтажни работи. По думите му така плащанията ще се нормализират, а догодина, при наличие на средства в бюджета, процентите им дялове ще могат да бъдат намалени.