КСБ

Започват съвместни проверки на КСБ и АПИ

Броени дни след като КСБ поиска среща с МРРБ, председателят на КСБ инж. Светослав Глосов и ръководството на Камарата обсъдиха с министър Росен Плевнелиев и с председателя на АПИ Божидар Йотов проблема със спрените пътни ремонти.

Ръководството на Камарата на строителите в България (КСБ) се споразумя с министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев и с председателя на Управителния съвет на агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) Божидар Йотов за извършването на съвместни проверки на строящите се обекти от обществено значение.

„Идеята ни е така да упражняваме обществен контрол върху строителството на тези обекти. Освен това ще оказваме и експертна помощ на държавата, което е в интерес на обществото”, каза за в. „Строител” изпълнителният директор на КСБ инж. Иван Бойков.
Решението е взето на среща на КСБ с министър Плевнелиев и с Божидар Йотов, инициирана от браншовата организация във връзка със спрените пари за пътни ремонти, финансирани от Европейската инвестиционна банка и от Световната банка.
От страна на КСБ участие в дискусията взеха председателят на УС на КСБ инж. Светослав Глосов, изпълнителният директор инж. Иван Бойков, зам.-председателят на КСБ и председател на секция „Инженерна инфраструктура” на КСБ доц. д-р инж. Николай Михайлов и председателят на Българската браншова камара „Пътища” Румен Йовчев, който е и член на УС на строителната камара.
На продължилата два часа среща беше обсъден начинът, по който ще се замразяват обектите. „Въпросът със спирането е решен окончателно от правителството. Ние търсихме механизма, по който това да стане по законов ред, с възможно най-малки проблеми за строителните фирми”, информира инж. Бойков. Уточнени са и сумите за извършване на необходимите дейности за консервация. „Установи се, че има известен дефицит, който Министерството и АПИ ще търсят да покрият, за да могат да се разплатят с фирмите за извършеното дотук и за тези мероприятия. На строителите е било обещано, че ще се спазят всички законови процедури. Там, където се спират обектите, ще има Акт 10. Това е документ за замразяване на обектите, който изключва ангажимента за строителните фирми да ги опазват, докато тръгнат отново”, обясни изпълнителният директор.
Вторият важен въп-рос, който беше разгледан на срещата, е свързан с взаимодействието между КСБ и АПИ по отношение на комуникацията, информацията и съвместните дейности. Подготвя се стратегия за развитие през следващата година, за да може да се използва експертният потенциал на браншовата организация. Специално внимание двете страни отделиха на подготовката на проектите, защото според инж. Бойков една от основните пречки да не се случват следващите строителства е липсата на проектиране. Обсъден беше и важният за строителите въпрос за обществените поръчки. Иван Бойков припомни, че КСБ неведнъж е сигнализирала за нередности и даде за пример търг, който една фирма печели с цена 10 млн. лв. и срок за изпълнение три месеца, а друга, която е професионалист и се намира на място, губи с цена 6 млн. лв. и срок за изпълнение 18 месеца. „Още повече че обемът на дейността не позволяваше работата да се свърши за по-малко от 18 месеца”, коментира той и добави, че са получили уверение от АПИ, че такива условия вече са отстранени. Инж. Бойков коментира изявлението на министър-председателя Бойко Борисов, свързано с необходимостта от нов ЗОП, с думите, че тримесечният срок, даден от премиера, е прекалено кратък, защото самата технология по приемането на един закон предполага повече време. Според него са необходими сериозна подготовка и широки обществени дискусии. „Ние като Камара сме готови с нашите предложения, в които сме обобщили опита на всички фирми  още от началото на годината.” КСБ винаги е била активна в тази насока, но в повечето случаи идеите й не са били приемани. Строителите и представителите на държавната власт се договориха за още по-активно сътрудничество, чрез което да се постигне типизация на тръжните процедури.