Поръчките за строителство са се увеличили със 110% през април
През април обявените обществени поръчки за строителство са 103 на брой с приблизителна обща прогнозна стойност 123 117 278,17 лв. Но трябва да се има предвид, че при 34% от поръчките не е обявена прогнозната стойност и 2/3 от тях са по процедура договаряне без обявление, а при останалите стойността е обявена само в документацията за участие. В сравнение с предходния месец поръчките са се увеличили от 49 до 103, или със 110%. По отношение на типа строителство 43% от поръчките са в сферата на инженерната инфраструктура, 28% в проектирането и надзора,18% във високото строителство и 11% в енергийното строителство (фиг.1). По програми на Европейския съюз са 28 от поръчките, или 27%, което е с около 64% повече в сравнение с март. От тях 64% са по Оперативна програма „Регионално развитие”, 21% по Програмата за развитие на селските райони и 14% по Оперативна програма „Околна среда” (фиг.2). Една от обявените поръчки е по проект „Красива България". Що се отнася до процедурите за възлагане, по открита процедура са обявени 76% от поръчките, а по договаряне без обявление около 23%, по договаряне с обявление - съответно 1%. Общините са направили 69 поръчки, или 67%, комуналният и обществен сектор - 18 поръчки, или 17%, а министерствата, болниците и училищата - по 8 поръчки, или 8% (фиг. 3). Електронен търг не се използва при нито една от обявените поръчки. Резултати Анализът на обявените обществени поръчки показва, че при 25, или 24% от тях, за април частично се залагат дискриминационни условия по отношение на критериите за оценка и подбор на кандидатите, както и при минималните изисквания за сертификати за качество ISO. Критерият най-ниска цена се използва в 30% от обявленията, като при 70% от тези случаи възложителят е община. В 48% от обявленията за обществени поръчки възложителите избират изпълнител по критерий икономически най-изгодна оферта, оценяващ кандидатите по няколко показателя с различна тежест, в това число: технически показатели, срок за изпълнение на поръчката, гаранционни условия, експлоатационна поддръжка, предложена цена и други. При 23% от обявленията липсват критерии за оценка - те включват само поръчки по процедура договаряне без обявление (фиг. 4). Що се отнася до критериите за оценка на кандидатите, при някои от поръчките, както и през март, се използват показатели, които могат да доведат до субективно оценяване на кандидатите или до ограничаване на участието на малките фирми. Някои възложители например налагат твърде субективни и неизмерими критерии за оценка. Други посочват прекомерни критерии като например изискване за наличие на 4-ма специалисти при поръчка за по малко от 11 000 лв. Трети посочват нереални срокове за изпълнение. По отношение на сертификатите за качество се изискват ISO 9001:2008, ISO 14001:2004, OHSAS 18001:2007 и SA 8000:2008, в това число: √ ISO 9001:2008 (Системи за управление на качеството) при 46% от поръчките √ ISO 14001:2004 (Системи за управление на околната среда) при 28% от поръчките √ OHSAS 18001:2007 (Системи за управление на здравословните и безопасни условия на труд) при 31% от поръчките √ SA 8000:2008 (Международен стандарт за социална отговорност) при 4% от поръчките. Три и повече сертификата за качество или заложени прекомерни минимални изисквания се наблюдават при 26% от обявленията за обществени поръчки, докато при 54% от тях не се изискват никакви сертификати или други подобни документи (фиг. 5). Автор: Мария Желева, координатор „Мониторинг на обществените поръчки“ - КСБ