[gallery link="file" order="DESC" columns="2" orderby="post_date"]
Новият вицепрезидент на FIEC Венелин Терзиев:
Това, че ме избраха, е доказателство за авторитета на Камарата
Имаме какво да дадем на европейската организация, ще работим за ремонт на законодателството, свързано с обществените поръчки
Честито, г-н Терзиев, за първи път българин заема такава висока позиция в най-престижната организация на строителната индустрия FIEC. Към какво ще насочите усилията си, с какво ще започнете бъдещата си работа като вицепрезидент?
Искам да кажа, че това е признание не за мен лично, а за Камарата на строителите в България, която през последните години се доказа като една от най-добре организираните структури не само у нас, но и на територията на ЕС. Всъщност избирането ми за вицепрезидент на FIEC е доказателство за авторитета на Камарата сред колегите в Европа, за който съм работил и аз по повод международните ни контакти през последните 6-7 години.
Усилията ще се насочат най-вече към преодоляване на икономическата криза в бранша, те са неминуемо свързани с работата на Камарата в тази насока. Избрани сме в тежък за всички строители момент, но мисля, че имаме какво да дадем като потенциал, като експерти. Готови сме с някои конкретни предложения в няколко посоки.
На първо място, ще работим за основен ремонт на законодателството, свързано с обществените поръчки в сектора. Тук трябва да се сложи акцент върху възможността на малките и средните фирми да получат достъп до търговете - нещо, което в България е доста сложно поради законодателството, и изработването на лотове с такива обеми, които не разрешават участието на малките и средните предприятия в конкурсите. Наблюдава се и още по-лоша тенденция - някои поръчки да са толкова големи, че са недостъпни дори за големите български фирми.
Вярно е, че трябва да има стабилност и гаранция за възложителите, че ще си получат продукта, но в България има достатъчно грамотни инженери и специалисти, които могат да гарантират това. Така че дали оборотът на една компания е 200 или 2 млн., не е толкова важно.
На второ място е въпросът с плащанията. Под натиска най-вече на FIEC Европейската комисия излезе с директива, която казва, че отговорността на държавата е в рамките на 30 дни да разплаща изработеното. Мисля, че тя трябва да важи и за общините, защото те основно бавят плащанията. Оттам нататък предполагам, че с усилията на всички членове на FIEC ще бъдат предприети и нови мерки, които да изкарат бранша от затрудненията.
Строителството, въпреки че е в криза, според мен е един от основните браншове, които могат да извадят и страната, и европейската икономика от кризата. Не само с инфраструктурните проекти, а и с всички, които имат обществено предназначение. Това ще даде възможност на малките и средните фирми да работят.
На конгреса в Истанбул беше представена и европейската визия за модернизиране на обществените поръчки от кабинета на евродепутата Тарабела. Стана ясно, че се готви нова евродиректива. Какво ще се променя в тази толкова важна и за България сфера?
Визията на господата от Европейския парламент е каквато е и нашата. На първо място, искаме достъпност до конкурсите за малки и средни предприятия, защото нашите общества се базират икономически именно на тях. На второ място, говори се за значително опростяване на процедурите, за което и ние настояваме пред нашето правителство - да не се искат толкова много документи и по пет пъти за едно и също нещо.
На трето място е ангажиментът на държавата да заплаща получения продукт. И на четвърто - да се създадат фондове, които да дадат възможност на изпадналите в криза европейски икономики да инвестират - основно в инфраструктурата. А нашата позиция от гледна точка на това да се даде възможност на малките и средните предприятия е тези фондове да бъдат насочени и към други обществени проекти - училища, болници и всичко, свързано с обществената дейност.
Критерият най-ниска цена също беше коментиран?
Този въпрос може би беше поставен на базата на становището, което нашата Камара е изказвала многократно. Досега той не беше разглеждан. Действително най-ниската цена не дава качество. Има достатъчно методологии, по които може да се оцени един конкурс, според нас, а вече и част от депутатите на Европейския парламент мислят по същия начин.
Строителният продукт трябва да се заплаща толкова, колкото струва. И когато едно общество иска да получава добро качество, то трябва да заплати и цената за него. Тук се преплита и въпросът с дъмпинга. Ние в България го правим помежду си, но го правят и чужди фирми. Примерите са лоши. Играе се за една стойност и после трябва да се отпуснат още пари, за да се довърши обектът или пък той става лошокачествен.
Ще се опитаме чрез FIEC нашата визия да бъде чута в Европейския парламент.
Конгресът премина на много високо ниво, вицепрезидент на ЕК участваше, а европейските строители му бяха подготвили списък с въпроси. Кое беше най-важното, което го питахте?
Основното според мен беше кога ще се създадат тези европейски фондове, които ще дадат възможност да се влеят свежи пари в икономиката на държавите и бизнесът да върви напред.
Какво си пожелавате за този мандат?
Да съм здрав, да работя усилено и дай боже, да се представим толкова добре, че българин да бъде избран след две години и за президент на организацията. Още повече знаете, че България е била сред учредителите на организацията през 1905 година.