Две от реставрираните фигури бяха поставени на Паметника на Цар Освободител
Монументите на великия княз Николаевич-старши и граф Игнатиев отново заеха местата си на площад „Народно събрание“Мартин Славчев Двете странични конни фигури от композицията на Паметника на Цар Освободител бяха върнати успешно на мястото им на площад „Народно събрание” след извършената по тях реставрационна работа. В сряда сутринта софиянци посрещнаха деня с рядка гледка - окачени на кран коне с ездачи, чакащи да бъдат монтирани. Това бяха монументите на великия княз Николай Николаевич-старши, главнокомандващ на Дунайската армия, и граф Николай Игнатиев. Освен основния - на Цар Освободител, композицията има още два по-малки паметника на конници. Те са на генерал Николай Столетов и на генерал Йосиф Гурко. Паметникът на Цар Освободител беше демонтиран в началото на септември заради опасни пукнатини по краката на конната фигура. Благородната инициатива за реставрацията на монумента е съвместна на Камарата на строителите в България и Столичната община, а финансирането е осигурено от руската хуманитарна фондация на Андрей Скоч „Поколение”. Фигурите, върнати на мястото си тази седмица, имат зелено покритие. Координаторът на проекта арх. Любомир Петров обясни, че това е благородна патина. „Всеки град в Европа се гордее с патината си. Тази на паметника е стогодишна”, допълни той и уточни, че вътрешната носеща конструкция на скулптурите на граф Игнатиев и княз Николаевич е подменена. Те бяха прикрепени към основния постамент чрез повдигане със специален кран. След това специалистите пристъпиха към монтирането на гранитните блокове, върху които ще се постави голямата конна фигура на Цар Освободител. „Тя е реставрирана и ще бъде върната съвсем скоро. Краката на коня вече са готови. Те са нови, с перфектна конструкция от неръждаема стомана, която ще гарантира изключително дълъг живот на фигурата въпреки метеорологичните условия на открито“, съобщи още арх. Петров, като напомни, че монтирането й ще стане до края на декември. „Възстановихме всички липсващи части по фигурите - тесаци, юзди и т.н. В момента доизчистваме бетона, смолата и шпилките по фигурата на император Александър II и я подготвяме за монтаж”, добави скулпторът Марин Марков. Междувременно продължава работата по почистването и реставрирането на гранитната ограда и варовиковата балюстрада около монумента. При извършване на реставрационните работи специалистите открили любопитен факт, който не беше известен до момента. „Оказа се, че голямата конна фигура с Цар Освободител и малките фигури, които са на по-ниско ниво, са били отлети в две различни леярни. И двете са се намирали в Рим. Голямата фигура е била отлята от Франческо Бруно, а барелефите са били изработени в друга работилница в древния град”, разказа арх. Петров. Реставраторите се натъкнали на тази подробност, след като при почистването на фигурите открили различните надписи по тях, обозначаващи леярната, в която са направени. „Това е оказало своето значение върху качеството на отделните фигури. Като цяло всички те са в тежко състояние, но отливката на барелефа е с по-лошо качество от голямата конна фигура”, уточни координаторът на проекта.