КСБ показа възраждането на Цар Освободител
Изложбата с 350 фотоса, посветена на реставрацията на паметника, бе организирана от фондация „Поколение“, Камарата на строителите в България и Столичната общинаМартин Славчев
Свилена Гражданска
В над 350 фотоса на изложбата „Възроденият монумент на Цар Освободител Александър II“ е представена историята на един от най-значимите български паметници и всяка стъпка от процеса на реставрацията му. Събитието, посветено на 135-годишнината от Освобождението на България, бе организирано от хуманитарната фондация на Андрей Скоч „Поколение“, Столичната община и Камарата на строителите в България. Акцентът се поставя върху успешните резултати от реставрирането на монумента. Заедно със снимките са изложени и четирите оригинални крака на главната конна фигура.„Камарата на строителите в България има традиция да подпомага дейности по съхраняване на паметниците на културата. Това е една от причините преди повече от година кметът на Столичната община Йорданка Фандъкова да се обърне към нас с молба за съдействие. Монументът е символ на София и България. Успяхме заедно със Столичната община и финансовото съдействие на фондация „Поколение“, която има традиции във възстановяването на руски паметници по света, да реализираме това родолюбиво дело“, заяви при откриването главният координатор по реставрацията и председател на КСБ инж. Светослав Глосов.
Монументът ще бъде официално открит на 28 февруари, а изложбата ще бъде достъпна за посетители до 7 март в Националния археологически музей.
„Щастлив съм, че изложбата съвпада с една забележителна годишнина – 135 години от Освобождението на България. Паметникът, както и много други монументи на следосвобожденската история, е направен с активното участие на гражданите, които събират парите. За целта над 50 комитета работят в цялата страна”, заяви д-р Тодор Чобанов, зам.-кмет на София.
По думите му през 2008 г., след десетилетия на огледи и оценки на проблемите с остаряването на паметника, тогавашният кмет на София Бойко Борисов иска от министъра на културата Стефан Данаилов разрешение да започне подготовката на проект за цялостната му реставрация и консервация. „През 2010 г. като зам.-министър на културата съгласувах този проект и се радвам, че като зам.-кмет мога да участвам в организацията на тези дейности”, добави Чобанов. Той благодари от името на кмета на София Йорданка Фандъкова на всички, работили по осъществяването на проекта.
„Така ние изпълнихме дълга си към историческата истина, към тези, които навремето отделиха от своите средства, за да поставят паметника, и по този начин ние ще отбележим по най-добрия начин 135-годишнината от Освобождението на България”, каза Чобанов.
Пълномощникът на фондация „Поколение“ благодари на всички специалисти, които участваха и продължават да участват в „тази уникална работа“. „Повече от 80 български специалисти със своите знания и професионализъм извършиха едно прекрасно дело. Ние сме благодарни за безкрайната хармония между българските и руските специалисти. През цялото време двата екипа работеха като един. Справихме се прекрасно“, добави той.
„Инж. Глосов като главен координатор на проекта и председател на КСБ със свои колеги събра специалисти и координира реставрацията и с абсолютна дисциплина и със страст я извършиха. Моите партньори от Русия са възхитени и скоро ще дойдат тук, за да се възхитят на резултатите. През цялото време колегите се справяха с нови и нови изненади при реставрацията, но постигнаха високи резултати, които вече се оценяват на международно ниво“, обясни той.
По думите на ръководителя на експертния екип на фондацията Олга Чужикова задачата е била да се върне обликът на паметника, така че той да радва поколенията през следващите десетилетия. „Благодаря на всички за любезността и помощта, която получихме, за да си свършим добре работата“, допълни тя.
Фондация „Поколение“ заедно с ЮНЕСКО изготвя филм, който ще бъде разпространен във всички страни за реставрацията на паметника като един уникален процес.
По инициатива на Столичната община изложбата в рамките на Дните на София в Москва ще бъде представена на руската общественост да се запознае с работата на българските и руските експерти.Инж. Светослав Глосов, председател на КСБ и главен координатор на проекта: Реставрирахме цялостно монумента за всички българи
Инж. Глосов, открихте изложбата, която е символ на много трудна, но и уникална реставрационна работа по възстановяването на монумента на Цар Освободител Александър II. Как се чувствате?
Чувствам се горд, че като строители успяхме да направим нещо не само за София, но и за България. Изложбата е потвърждение на отношението на българските строители и Камарата към културно-историческото наследство на страната. След няколко осъществени проекта реставрацията на Цар Освободител е най-големият, който правим досега.
Не само осигурихме финансирането чрез хуманитарната фондация на Андрей Скоч „Поколение“, но и възстановихме един от символите на страната - Паметника на Цар Освободител. Горд съм, че за краткото време, с което разполагахме, успяхме да извършим реставрацията. Горд съм с българските строители и с българските реставратори. Благодарен съм на членовете на руския екип, които бяха неотлъчно до нашите хора и работеха заедно с тях. Изказвам благодарност към фондация „Поколение“ в лицето на техните пълномощници Таня Двуяжчина и Йордан Йорданов. Организацията осигури 100% финансиране на реставрацията и консервацията на паметника. Нито една стотинка български държавни или общински пари не са вложени в процеса.
Горд съм, че Камарата успя да организира и да направи съвместно с фондация „Поколение“ това родолюбиво дело.
Чрез изложбата показваме какво е било състоянието на паметника и как се е променило след реставрацията. Най-спорни бяха краката на главната конна фигура, защо е трябвало да се отрежат и сменят. Всеки може да види тяхното състояние. Съставен е протокол от Столичната община още преди десетилетия от специалисти - скулптори и реставратори. В него е записано, че краката трябва да бъдат сменени, защото тяхното състояние застрашава сигурността на паметника като цяло.
За наша радост от 1946 до 2012 г. той все още се крепеше. Невероятен късмет е, че по време на земетресението през май миналата година в Перник той не падна. Една планова реставрация на монумента се превърна в аварийна.
В момента, когато започнахме да демонтираме главната конна фигура, се оказа, че тя се държи на магия.
Още през 30-те години на миналия век, когато все още скулпторът Арналдо Цоки е бил жив, е констатирано, че има проблеми с краката. Започнали са да се появяват пукнатини. Взето е решение краката да бъдат напълнени с цинк, за да бъдат укрепени. Сега след демонтажа се оказа, че още при отливането на паметника не е бил почистен добре шамотът. При наливането цинкът не се е споил с бронза, а, напротив, създала се е кухина. През нея е влизала вода, която е замръзвала, а бронзът се е пукал. Вървели са непрекъснато и химически процеси.
Кое беше най-голямото предизвикателство?
Те бяха много, защото досега в България реставрация на такъв голям паметник не е правена. По този начин всичко, което се вършеше, бе ново. За всяко нещо трябваше да се помисли, да се избере технология, да се направи организация за изпълнението. Още при демонтирането на главната фигура на императора с коня се видяха реалните нарушения по монумента.
Наложи се веднага да се реагира. Предвидените за подмяна крака трябваше да бъдат отрязани още на самия пиедестал, тъй като съществуваше опасност от авария. В крайна сметка благодарение на българските и руските специалисти това беше направено успешно.
Учудващо е, че конят е оцелял. Знаете колко митинги са провеждани, колко хора са се качвали по него. На императора открихме дръжка от знаме. Намериха се доста боклуци - чашки от кафе и какво ли още не, по скулптурите. Доста вандалски са се отнасяли към него митингуващите. Липсваха елементи от пластиките - кания на кама, една от юздите, части от пушки. Всичко това е излято и възстановено.
В целия проект участват видни наши специалисти, което говори за сериозността, с която Камарата и изпълнителите сме се отнесли към работата. Монументът ни изненада с недоброто качество на изработка на металните пластики по времето на направата на самия паметник.
Появиха се опоненти, които ви атакуваха за изпълнението на реставрацията, че криете информация за състоянието на паметника.
Не е липсвала такава информация, напротив, има много добра експертиза. Още от 1946 г. има протокол. Изработен е проект и е издадено разрешение. Считам, че това по-скоро е политика. В леярната се отливат скулптури за САЩ, голяма част от тези, които са разположени на площада в Скопие, Македония, са направени там. Непрекъснато се работи по поръчки за чужбина. Там са професионалисти. Това казаха и видният наш скулптор Георги Чапкънов и художникът Светлин Русев.
Всички използвани метали имат сертификати. Краката ще бъдат дадени на Музея на София. Успяхме да запазим благородната патина. Тя е изчистена от наслагванията. Оказа се, че някъде през годините конят е боядисан с графитна боя, за да бъде възстановен с някакъв цвят. Опитвали са се да му придадат вид, тъй като е бил доста пострадал по времето на американските бомбардировки през Втората световна война. Имаме снимка от американски бомбардировач, която показва къде са падали бомбите. За радост паметникът не е разрушен, но осколките са го повредили и дупките са били запълвани с олово.
Как се подготвяте за откриването?
Надяваме се, че от фондация „Поколение“ ще осигурят присъствието на наследници на героите от войната. Очакваме и самият учредител на фондацията Андрей Скоч.
Остават козметични довършителни работи дотогава. Трябва да се хидрофобира варовикът и да се консервира. Процесът е свързан с температурата, което означава, че ако времето не позволи, ще го направим пролетта.
Конструктивният проект на главната конна фигура с императора, който беше направен от проф. Проданов от катедра „Метални конструкции“, е уникален. Има запитване от ЮНЕСКО за технологията за реставрация на монумента, тъй като има много паметници, които се нуждаят от обновяване. Решението е уникално, но то не може да се повтаря навсякъде, защото всеки един обект е специфичен.
Близките няколко поколения няма да имат проблем с паметника.
Имате ли предложения за други подобни съвместни инициативи?
Отправили сме предложения към фондацията и чакаме техния отговор.