Мониторинг на обществените поръчки, април 2013 г.
Екип на КСБ, Таня Бъчварова, ръководител на звено „Анализи и прогнози“ Обявените обществени поръчки за април 2013 г. са 321 броя. Има ръст от 18% в сравнение с март. Поръчките с прогнозна стойност са 258 и това е 80,4% от общо обявените на стойност 620 млн. лв. Отчита се ръст от 11,3%.
Поръчките без обявена стойност са 63, или 19,6%. Има намаление от 6%.
Обявени поръчки за април 2013 г. по вид на строителството:
Инженерно строителство и ВиК 118, или 36,8% от общо обявените с обща прогнозна стойност 541 млн. лв. Има повишение с 28,3% в сравнение с март и 19,7% ръст на прогнозната стойност.
Инженерна инфраструктура - 88, или 27,4% от общо обявените. Запазва се тенденцията на нарастване от 33,3%.
В и К - 30, или 9,3% от общо обявените поръчки за април 2013 г. Ръстът е 15,4%.
Сградното строителство представлява 21,8%, или 70 поръчки с обща прогнозна стойност 42 млн. лв. Нарастването е с 2,9%. Има обаче намаляване на стойността с 44%.
Енергийна инфраструктура - 26 поръчки с прогнозна стойност 18 млн. лв. Те са 8,1% от общо обявените за април 2013 г. Има повишение от 62,5% в сравнение с март и ръст на стойността от 38,5%.
Проектиране и надзор - 107, или 33,3% от общо обявените с обща прогнозна стойност 19 млн. лв. Нарастването е с 11,5% при увеличена стойност от 5,6%.
Тенденции
Инженерно строителство и ВиК - ръст от 26 поръчки, или нарастване с 28,3%.
Сградно строителство - ръст от 2 поръчки, или нарастване с 2,9% .
Енергийна инфраструктура - ръст от 10 броя, или снижение от 62,5%.
Проектиране и надзор - ръст от 11 поръчки, или нарастване от 11,5%.
ВиК - ръст от 4 поръчки, или нарастване с 15,4%.
Инженерно строителство - ръст от 22 поръчки, или нарастване 33,3%.
Тенденция при обявената прогнозна стойност април - март 2013 г.
Инженерно строителство и ВиК - ръст от 19,7%.
Сградно строителство - намаление от 44,0%.
Енергийна инфраструктура - ръст от 38,5%.
Проектиране и надзор - ръст от 5,6%.
Обявени обществени поръчки по строителни сектори
„Инженерна инфраструктура“ - процентно съотношение по видове дейност. Обявени са 88, или 27,4% от общо обявените, с ръст от 33,3%.
Изграждане, реконструкция и ремонт на пътна и жп инфраструктура представляват 81,6% от обявените за сектора. Ръстът е 67,4%.
Почистване и корекция на речни корита и отводняване - 3,4% от обявените. Намалението е от 1 поръчка в сравнение с предходния месец.
Паметници на културата, археологически разкопки - няма обявени за разлика от март, когато е имало 1 поръчка.
Сметища битови и строителни отпадъци за април 2013 г. - представляват 6,8% в сегмента. Има ръст от 3 броя.
Насипни работи за април 2013 г. - няма обявени поръчки при 4 броя през март.
Ново строителство и реконструкция на паркове, детски площадки, стадиони и зони за отдих за април 2013 г. - представляват 6,8% от общо обявените поръчки в сегмента, като намалението е 4 поръчки.
Зимно поддържане и почистване на пътната мрежа - представляват 1,4%, като се запазват нивата.
ВиК сектор - процентно съотношение по дейности - 30 броя, или 9,3%, което е ръст от 15,4%.
Ново строителство и ремонт на пречиствателни станции на битови и отпадни води - 23,4%, с намаление на нивата от 3 поръчки.
Ново строителство и ремонт на помпени станции - 3,3%, запазват се нивата.
Строителство и реконструкция на водопроводни мрежи и канализация - 56,7% и ръстът е от 2 поръчки.
Рехабилитация на колектори - 3,3% и ръст от 1 поръчка.
Строителство на утаител и резервоари - 3,3%, 1 поръчка повече от март.
Проект воден цикъл - 10%, ръст от 3 броя.
Сондажни работи - няма поръчки, както и през март.
Сектор „Сградно строителство“ - 70, или 21,8% от общо обявените. Тенденция на нарастване в сегмента от 2 поръчки.
Ново строителство - 27,1%, наблюдава се намаление от 8 поръчки.
Реконструкция, ремонтни работи и други видове строителни работи сградно строителство - 72,9%. Наблюдава се ръст на нивата с 10 броя .
Сектор „Енергийна инфраструктура“ представлява 8,1% с ръст от 10 броя.
Мерки за енергийна ефективност - представляват 50%, ръст от 3 броя.
Ремонт, реконструкция и монтажни работи - представляват 50%, ръст от 7 поръчки.
Сектор „ Проектиране и строителен надзор“. Обявените обществени поръчки са 107, или 33,4%. Наблюдава се тенденция на ръст от 11 броя.
Осигуряване на експертни и технически услуги, консултации, техническа помощ, паспортизация за проектиране - 23,4%, или ръст от 12 поръчки.
Изготвяне на инвестиционен проект и авторски надзор - 32,6% в сегмента. Намалението е от 11 броя.
Строителен надзор - 44,0%, нарастване с 9 поръчки.
Тенденция по критерий „Източник на финансиране“
Броят на финансираните по програми на Европейския съюз поръчки е 175 при 133 за март.
Програма за развитие на селските райони - ръст от 31,4%.
Програма „Развитие на човешките ресурси” - намаляване на нивата с една обявена поръчка.
Оперативна програма „Регионално развитие“ - ръст от 74,1%.
Програма „Опазване на околната среда“ - ръст от 25,6%.
Програма „Трансгранично сътрудничество“ - спад от 3 поръчки.
Програма„Европейско и териториално сътрудничество“ - запазване на нивата.
Програма „Европейски бежански фонд“ - няма поръчки.
Проект „Социално включване“ - МТСП - няма поръчка за април.
Програма „Джесика“ - спад от 1 поръчка.
Ръст на обявените обществени поръчки от държавен бюджет от 5%.
Оперативна програма „Транспорт“ - спад от 1 поръчка.
Програма сектор „Рибарство” - спад от 2 обществени поръчки.
Национален доверителен фонд - спад от 1 поръчка.
Програма „ Красива България“ - ръст от 5 броя.
Обявени обществени поръчки по критерий „Възложител“
250 - ръст от 19,0%.
Комунален и обществен сектор - 3 поръчки, или намаление от 11%.
Болници и учебни заведения - 11 броя, нарастване с една.
Министерства и агенции - обявени 52, ръст от 52,9%.
Други обявени за април - 5 броя, или ръст от една.
Анализ на допуснати условия, влияещи негативно върху конкуренцията. Фактори за несигурна среда
Констатациите на експертната група към Камарата на строителите в България, изпълняваща мониторинг „Условия, влияещи негативно върху системите за възлагане на обществените поръчки в България”, са:
Допуснатите нарушения, слабите места, ограничителните критерии, водещи до субективни решения и поставяне на ограничителни бариери в рамките на анализа, са 20, което е с 4 повече от предходния месец.
Инженерна инфраструктура и ВиК - в 12 поръчки, 7 с допуснати нарушения.
Сградно строителство - в 6 и ръст от 5 нарушения.
Енергийна инфраструктура - спад от 2 поръчки.
Проектиране и строителен надзор - в 2 броя при 6 за март.
Необосновани прекомерни изисквания в критериите за подбор на изпълнител на обществената поръчка по:
Критерии, водещи до субективизъм по отношение на показатели като методология, концепция, план за работа, промяна в последователността на технологичните процеси и оценка на риска (методика за разпределение на точките).
Изисквания за размера на приходите за последните години.
Посочване на неясни (неизмерими) показатели за оценка, които биха довели до субективизъм в оценяването на кандидатите - липса на критерии.
Гаранция за участие.
Срок за разсрочено плащане.
Необосновани прекомерни изисквания в критериите за подбор на изпълнител на обществената поръчка по отношение на изисквания за конкретен тип механизация и оборудване.
Изисквания по отношение на професионалната квалификация, опит и трудов стаж.
Условия, влияещи негативно върху конкуренцията - регистрирани несъответствия
Критерии, водещи до субективизъм по отношение на показатели като методология, концепция, план за работа, оценка на риска. Методика за разпределение на точките.
Поръчка № 00160-2013-0006, възложител община Вълчи дол по ПРСР - критерий за оценяване - „Икономически най-изгодна оферта“ при:
Показател: 1.
Техническо предложение - П1; тежест: 40
Показател: 1.1.
Технологична последователност на строителните процеси; тежест: 25
Показател: 1.2.
Мерки за намаляване на затрудненията за местното население във връзка с осъществяваните строително-монтажни работи; тежест: 35
Показател: 1.3.
Управление на риска; тежест: 40
Показател: 2.
Ценово предложение - П2; тежест: 60
Неправилна формулировка на „Промяната в последователността на технологичните процеси” може да се отрази на качеството на изпълнение на обекта.
Всички те влияят върху предложената цена - некоректен критерий за оценяване на офертата.
Поръчка № 00214-2013-0003, възложител община Димово - критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Технически показатели ТП = Т1х80% + Т2х20%; тежест: 40
Показател: Т1
- Предложен срок за изпълнение на поръчката; тежест: 80
Показател: Т2
- Предложен гаранционен срок за изпълнените СМР; тежест: 20
Показател:
Финансов показател ФП - предложена от участника крайна цена без ДДС; тежест: 60
При техническите показатели са посочени срокове и отделно финансов показател. Посочване на неясни, неизмерими за оценка критерии, би довело до субективизъм в оценяването на кандидатите.
Поръчка №00151-2013-0007, възложител община Троян - критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Цена за изпълнение на поръчката (Кц); тежест: 65
Показател:
Гаранционен срок (Кгс); тежест: 20
Показател:
Наказателна санкция (Кс); тежест: 15
Не става ясен критерият „Наказателна санкция”, неясни показатели за оценка, влияещи негативно.
Поръчка № 00016-2013-0002, възложител община Априлци - критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Предложена цена; тежест: 50
Показател:
Срок на изпълнение; тежест: 20
Показател:
Оценка на подробен линеен график за изпълнение на поръчката и диаграма на работната ръка; тежест: 30
Линейният график и диаграмата на работната ръка са елементи от методиката за изпълнение, но самостоятелно не могат да бъдат оценени - какви са показателите, по които се прави оценката? Некоректни субективни критерии.
Поръчка № 00007-2013-0013, възложител община Мездра - критерий за оценка „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Цена за доставка и полагане на 1 тон асфалтова смес; тежест: 70
Показател:
Цена за 1 кв. м изкърпване с деб. 4 см; тежест: 15
Показател:
Цена за 1 кв. м изкърпване с деб. 5 см; тежест: 10
Показател:
Срок за изпълнение; тежест: 5
Посочените показатели са елементи от анализ на цените на отделните видове, операции при извършване на строителство на пътища. Некоректно, субективно заложени изисквания.
Поръчка № 00420-2013-0002, възложител община Гълъбово по ОПОС - критерий за оценка „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател: А:
Техническо предложение - 100 точки; тежест: 70
Показател: А1 (К1)
Срок за изпълнение на проектни работи, СМР, проби и тестове за въвеждане в експлоатация и доставка на оборудване - 30 точки тежест
Показател: А2 (К2)
Срок за плащане - 30 точки тежест
Показател: А3 (К3)
Технически възможности на участника -Строително предложение/програма за изпълнение на строителството - 40 точки тежест
Показател: Б.
Ценова оферта - 100 точки; тежест: 30
Не става ясно как може да се съвместят в един показател срок за проектиране, проби, тестове и доставка на оборудване. Некоректно дефиниран показател.
Поръчка № 00303-2013-0005, възложител община Велики Преслав - критерий за оценка „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Времеви показател; тежест: 40
Показател:
Ценови показател; тежест: 60
Не става ясно какво се разбира под „времеви показател”. Некоректно, неправилно поставени изисквания.
Поръчка № 00267-2013-0048, възложител община Пловдив
Участникът трябва да има минимален общ оборот от строителство за предходните три години, считано от крайния срок за представяне на офертите, в размер на 650 000 (шестстотин и петдесет хиляди) лева без ДДС; Да създаде заетост чрез наемане на регистрирани в ДБТ безработни на обект „Къща Клианти” Консервация, реставрация и адаптация, УПИ:ХI-803,804 - творческа база, кв. 123 по плана на АИР „Старинен Пловдив”, гр. Пловдив; Да създаде работни места при реализиране на обекта (изпълнителите на СРР/СМР/КРР, чиито обекти са в общини с ниво на безработица над средното за страната, съгласно данни на Агенция по заетостта към момента на кандидатстване, наемат безработни лица, регистрирани в съответната ДБТ, които са не по-малко от 50% от общо заетите на обекта; изпълнителите на СРР/СМР/КРР, чиито обекти са в общини с ниво на безработица под средното за страната (каквато е община Пловдив) съгласно данни на Агенцията по заетостта към момента на кандидатстване, наемат безработни лица, регистрирани в съответната ДБТ, които са не по-малко от 30% от общо заетите на обекта; Да постигне пазарно съотношение на труд и материали; Да изплаща пазарни заплати (не по-ниски от минимална цена на труда за страната) на наетите безработни лица за изпълнение на дейностите и да спазва изискванията за закрила на заетостта и условията на труд; Да заплаща осигурителни вноски на база осигурителните прагове за съответната длъжност към периода; Да осигури реалистично съотношение между квалифицирани и неквалифицирани работници; Коментар - ограничително условие.
Поръчка № 00466-2012 -0004, възложител община Долни Чифлик - критерий за оценка „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Единични цени за видовете СМР; тежест: 65
Показател:
Гаранционен срок за качество; тежест: 30
Показател:
Срок за изпълнение на поръчката; тежест: 5
Не става ясно за кои видове СМР се изискват единични цени и от така формулираните изисквания как ще се направи оценката - като средна на всички СМР - на практика това означава най-ниска цена. Некоректно формулирани изисквания.
Критерии, водещи до субективизъм по отношение на показатели като прекомерни изисквания:
Поръчка № 00827-2013-0002, възложител община Кула
Прекомерни изисквания за препоръки за добро изпълнение от трима възложители за успешно изпълнени договори в посочената по-горе област.
Изисквания за размера на приходите за последните години.
Поръчка № 00564-2013-0001, възложител министерства и агенции – Регионална инспекция по околната среда (РИОСВ) – Русе, по програма ОПОС.
Участникът да има положителен финансов резултат за счетоводните 2010, 2011 и 2012 г. включително в зависимост от датата на учредяването му или започване на дейността. Участникът да е реализирал общ оборот през предходните три години в зависимост от датата на учредяването му или започване на дейността, както следва: за позиция №1 в размер на 995 000 лв., за позиция №2 в размер на 565 000 лв., за позиция №3 в размер на 235 000 лв. Участникът да е реализирал специфичен оборот от дейности, аналогични за позицията, за която кандидатства, през предходните три години в зависимост от датата на учредяването му или започване на дейността, както следва: - за позиция №1 в размер на 398 000 лв. от следните аналогични дейности: реконструкция и строителство на обществено-обслужващи сгради и административни сгради (нежилищни) - за позиция №2 в размер на 268 000 лв. от следните аналогични дейности: реконструкция и строителство на обществено-обслужващи сгради и административни сгради (нежилищни) - за позиция №3 в размер на 94 000 лв. от следните аналогични дейности: изработка, доставка и монтаж на витрини от PVC/AL профили и оборудване за административни цели. Участникът да има положителен финансов резултат - това е несъответствие спрямо принципите за равнопоставеност и лоялна конкуренция, чл. 2 от ЗОП.
Поръчка № 00965-2013-0003, възложител община Върбица - участниците следва да са реализирали за последните три години или от датата на учредяването им оборот от строителен надзор на ремонтно-възстановителни работи и/или изграждане на нови обществени сгради, не по-малък от 6000 лв.
Завишени минимални изисквания
Необосновани прекомерни изисквания в критериите за подбор на изпълнител на обществената поръчка по отношение на изисквания за конкретен тип механизация и оборудване.
Поръчка № 00904-2013-0003, възложител община Драгоман по програма ПРСР
Прекомерни изисквания по отношение минималното ниво за техническото оборудване, строителната механизация.
Поръчка № 00040-2013-0028, възложител община Свиленград по програма ПРСР
Прекомерни изисквания за минимално ниво за техническо оборудване, строителна механизация.
Поръчка №00827-2013-0002, възложител община Кула
Прекалено изискване по отношение на минималното строително оборудване.
Гаранция за участие
Поръчка № 00955-2012-0003, възложител община Върбица
Гаранция за участие 20 лв. - Завишена гаранция
Поръчка № 00782-2013-007, възложител община Стамболово
Некоректно поставени условия по отношение на гаранцията.
Срок за разсрочено плащане
Поръчка № 00782-2013-0001, възложител община Стамболово, ПРСР
Показател:
„Срок за разсрочено плащане на окончателното плащане“.
Ограничително условие. Всички критерии, отнасящи се до срокове за изпълнение, гаранция и отложено плащане, са некоректни. Този критерий се покрива на практика с изискване строителят да работи със собствени средства.
Поръчка 00109-2013-0004, възложител община Благоевград
Критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател срок
- представлява предложено време за изпълнение; тежест: 35
Показател:
гаранционен срок - представлява предложен гаранционен срок ; тежест: 10
Показател:
финансови показатели - предложена от участника крайна цена и ценообразуващи показатели; тежест: 35
Показател:
срок разсрочено плащане - тежест: 20
Критерият разсрочено плащане не е коректен, няма ясна дефиниция в какво се изразява. Схемата на плащане обикновено е означена в договора за изпълнение и не може да бъде произволна с оглед по-добри позиции в оценката - респективно носеща повече точки.
Поръчка 00109-2013-0005, възложител община Благоевград - критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” с оглед на:
Показател:
Размер на предложената цена; тежест: 45
Показател:
Срок за изпълнение на поръчката; тежест: 25
Показател:
Срок на отсрочено плащане; тежест: 20
Показател:
Гаранционен срок; тежест: 10
Критерий „Срок, отсрочено плащане” е некоректно условие и не може да бъде условие, даващо възможност за повече точки при крайната оценка.
Поръчка № 00782-2013-0002, възложител община Стамболово по ПРСР - Критерий за оценка на офертите „Икономически най-изгодна оферта” при:
Показател:
Технически показател тежест: 35
Показател:
Т1 - предложен срок за изпълнение (тегловен коефициент - 50%); тежест: 50
Показател:
Т2 - Предложен гаранционен срок (тегловен коефициент - 50%); тежест: 50
Показател:
Цена; тежест: 60
Показател:
Срок за отложено плащане; тежест: 5
Критерий „Срок на отложено плащане” е некоректен при оценяване на офертата на кандидата за обществената поръчка.
Изисквания по отношение на професионалната квалификация, опит и трудов стаж
Поръчка № 00127-2013-0006, възложител община Дългопол по ПРСР
Ограничителни насочващи условия - Техническият ръководител да има минимум 7 години стаж по специалността и да е магистър. Завишени изисквания.